Τα social media βγάζουν Πρόεδρο-Οι δυναμικές επτά μήνες πριν τις εκλογές
06:25 - 09 Ιουλίου 2022
Κάθε νέα εκλογική αναμέτρηση που βρίσκεται ενώπιον μας, καθιστά ακόμα πιο καίριο και σημαντικό τον ρόλο των social media. Ήδη ενόψει των Προεδρικών Εκλογών του 2023, τα social media έδειξαν τα δόντια τους και την ίδια ώρα απέδειξαν την τεράστια σημασία που τα ίδια τα επιτελεία δίνουν σε αυτά. Αποτελεί πλέον κοινή παραδοχή πως όποιος τα υποτιμήσει και επικεντρωθεί στους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας με τους ψηφοφόρους, στο τέλος θα την πληρώσει.
Αυτός έιναι και ο λόγος που ήδη το μεγαλύτερο μέρος της προεκλογικής γίνεται μέσω των social media. Ακόμα και στις περιπτώσεις που οι υποψήφιοι και τα επιτελεία τους επιλέγουν τους παραδοσιακούς τρόπους των συναντήσεων σε ανοικτούς χώρους ή καφενεία με τους πολίτες, η επικοινωνίας γίνεται αμφίδρομα και μέσω των social media.
Με το παζλ των υποψηφίων να έχει ολοκληρωθεί πλήρως, εκτός απροόπτου, όλοι ανεξαιρέτως ρίχτηκαν στη μάχη της ψήφου γαι να πείσουν τους πολίτες να στηρίξουν τη δική τους υποψηφιότητα. Σε αυτό πλαίσιο, τα επιτελεία χρησιμοποιούν κάθε μέσο που έχουν στη διάθεση τους για να φτάσει το μήνυμά τους και στον τελευταίο πολίτη. Παράλληλα δεν λησμονούν εκεί και όπου μπορούν να χτυπούν με υπόγεια μέσα τους ανθυποψηφίους τους.
Ήδη σε αυτή την προεκλογική περίοδο που μετρά μερικές εβδομάδες με όλους τους υποψηφίους στην αρένα, έχουμε καταγράψει αρκετά τέτοια παραδείγματα. Η ευκαιρία που έδωσε το επιτελείο Χριστοδουλίδη με τα αποσπάσματα από παλαιότερη ομιλία του Ιώαννη Κασουλίδη, κατά τη διάρκεια της εξαγγελίας του πρώτου, αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για τα υπόλοιπα επιτελεία και ειδικά για τον Δημοκρατικό Συναγερμό για να τον χτυπήσει.
Μέσα σε λίγες ώρες από τη στιγμή που έγινε αντιληπτό ότι ο συγγραφέας της ομιλίας του Νίκου Χριστοδουλίδη αντέγραψε παλαιότερη ομιλία, τα social media πήραν φωτιά. Με μικρά βιντεάκια που αποδείκνυαν την αντιγραφή, οι πολίτες είδαν μέσω μονταρισμένων βίντεο τον Νίκο Χριστοδουλίδη να επαναλαμβάνει όσα έλεγε ο Γιαννάκης Κασουλίδης 15 χρόνια πριν. Χιλιάδες κλικς, χιλιάδες προβολές, αμέτρητα σχόλια, δημιούργησαν τεράστιο θόρυβο στο κυπριακό οικοσύστημα των social media και καθόρισαν την πολιτική συζήτηση για ημέρες και με τον τρόπο τους επηρέασαν τις εξελίξεις.
Ένα δεύτερο παράδειγμα, ήταν τα όσα συνέβησαν παρασκηνιακά με ομάδες με χιλιάδες μέλη στο Facebook που εν μια νυκτί άλλαξαν όνομα κι από δημόσιες ομάδες όπου οι πολίτες αντάλλαζαν απόψεις, μετατράπηκαν σε ομάδες υποστήριξης υποψηφίων. Μια τέτοια σελιδα ήταν «Τα νέα της Κύπρου», η οποία για χρόνια αποτελούσε τόπο συνάντησης χρηστών του διαδικτύου για να ανταλλάξουν απόψεις για όλα τα θέματα της επικαιρότητας. Η συγκεκριμένη ομάδα με σχεδόν 30 χιλιάδες μέλη, μετατράπηκε σε «Ομάδα Στήριξης της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη».
Αυτή η αλλαγή που ποτέ δεν ξεκαθάρισε εάν ήταν αποτέλεσμα οργανωμένης προσπάθειας του επιτελείου του Νίκου Χριστοδουλίδη ή κάποιου απλού υποστηρικτή του, δεν πέρασε απαρατήρητη αφού χρήσες με διαφορετικές πολιτικές απόψεις, βρέθηκαν να είναι μέλη της ομάδας. Σε αυτό το πλαίσιο καυτηρίασαν δημόσια αυτή την τακτική. Ανάλογη κίνηση έγινε και από το στρατόπεδο του Αβέρωφ Νεοφύτου, αφού η ομάδα με όνομα «Δημοκρατική Παρέμβαση», μετονομάστηκε σε, «Φίλοι και υποστηρκτές του Αβέρωφ Νεοφύτου».
Σημειώνεται πως το μέγεθος του υπόγειου πολέμου που διεξάγεται στα social media, πέραν από την ανταλλαγή σχολίων και απόψεων που σε αρκετές περιπτώσεις ξεφεύγει από τους υποστηρικτές των υποψηφίων, επιβεβαιώνεται κι από το γεγονός, ότι η ομάδα στήριξης της υποψηφιότητας Χριστοδουλίδης, μετά από συνεχείς αναφορές από χρήστες που την κατήγγειλαν στις υπηρεσίες του Facebook, διαγράφηκε.
Τι συμβαίνει όμως στα επίσημα κανάλια των υποψηφίων. Ήδη οι βασικοί υποψήφιοι που έχουν ριχτεί στη μάχη των Προεδρικών διαθέτουν τις προσωπικές τους ιστοσελίδες και σελίδες στα social media, κυρίως sτο Facebook, στο instagram, το twitter και το Youtube. Εξαίρεση μέχρι στιγμής αποτελεί ο Ανδρέας Μαυρογιάννης, ο οποίος ακόμα δεν παρουσίασε την ιστοσελίδα της καμπάνιας του, αλλά ούτε ανάλογες σελίδες στα social media, πλην του προσωπικού του λογαριασμού στο twitter που χρονολογείται από το 2012. Δεύτερη εξαίρεση είναι ο πρόεδρος του ΕΛΑΜ και υποψήφιος για την Προεδρία, Χρίστος Χρίστου, αφού Facebook και Twitter, θεωρούν ότι η ρητορική του κόμματος, παραβιάζει τους όρους λειτουργίας της κοινότητας.
Από εκεί και πέρα όλοι οι υποψήφιοι διαθέτουν πλέον λογαριασμούς, με κάποιους εξ αυτών να μπαίνουν στη μάχη από θέση ισχύος, σε σχέση με τους αριθμούς των ακολούθων τους, κυρίως λόγω της παρουσίας τους στα social media από πριν. Τα περισσότερα likes στο Facebook έχει ο Αβέρωφ Νεοφύτου, με τον Νίκο Χριστοδουλίδη και τον Αχιλλέα Δημητριάδη να ακολουθούν με περίπου τέσσερις χιλιάδες likes λιγότερα.
Την επτά δα συπληρώνουν οι Μάριος Ηλιάδης με 1719, Κωνσταντίνος Χριστοφίδης με 1375 και Γιώργος Κολοκασίδης με 1992.
Στο twitter τα δεδομένα είναι διαφορετικά, αφού φαίνεται πως οι προηγούμενες ιδιότητες του Νίκου Χριστοδουλίδη, ως κυβερνητικός εκπρόσωπος και υπουργός Εξωτερικών, καθορίζει τις τεράστιες διαφορές. Ο Νίκος Χριστοδουλίδης έχει 46800 ακολούθους, ενώ ο Αβέρωφ Νεοφύτου ακολουθεί με σχεδον τους μισούς. Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης έχει σχεδόν δέκα χιλιάδες ακολούθους, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η παρουσία του Αχιλλέα Δημητριάδη με 4599 ακολούθους. Ο Μάριος Ηλιάδης, ο Κωνσταντίνος Χριστοφίδης και ο Γιώργος Κολοκασίδης ακολουθούν 1715, 114 και 448 ακολούθους αντίστοιχα.
Πολύ πιο μικροί και ανάλογοι του μικρού ενδιαφέροντος του κοινού που είναι πιο νεανικό, είναι οι αριθμοί των ακολούθων των υποψηφίων στο Instagram. O Αβέρωφ Νεοφύτου προηγείται με 9098 ακολούθως με τον Νίκο Χριστοδουλίδη να ακολουθεί, ενώ οι υπόλοιποι υποψήφιοι διαθέτουν κάτω από 500 υποψήφιους.
Όμως πέραν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των επιτελείων των υποψηφίων, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν και τα επίσημα κανάλια επικοινωνίας που διαθέτουν τα κόμματα. Ήδη τα τέσσερα μεγαλύτερα κόμματα, έχουν καταλήξει στους υποψηφίους τους, ενώ εκκρεμούν οι αποφάσεις για ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ-Συνεργασία και Κίνημα Οικολόγων.
Στο Facebook την πρωτοκαθεδρία την διαθέτει εδώ και χρόνια το ΑΚΕΛ με τον ΔΗΣΥ να ακολουθεί. Συγκεκριμένα Το ΑΚΕΛ μετρά 18454 likes, o ΔΗΣΥ 14084 και το ΔΗΚΟ ακολουθεί με 11358. Αξιοσημείωτη ειναι η παρουσία των Οικολόγων με 10187 likes, ενώ ΕΔΕΚ με 7501 και ΔΗΠΑ με 1987, συμπληρώνουν την εξάδα. Υπενθυμίζεται ότι το ΕΛΑΜ δεν διατηρεί λογαριασμούς στο Facebook.
Πιο κάτω μπορείτε να δείτε την πορεία των επίσημων σελίδων των κομμάτων στο Facebook, μέσα από τα στοιχεία που διατηρεί από το 2016 ο REPORTER.
Στο twitter προηγείται ο Δημοκρατικός Συναγερμός με 12900 ακολούθους, ενώ το ΑΚΕΛ ακολουθεί με 10700. Η ΕΔΕΚ διαθέτει 6200 ακολούθους ενώ ΔΗΚΟ και Οικολόγοι ακολουθούν με 5592 και 4321, αντίστοιχα. Την επτάδα συμπληρώνει η ΔΗΠΑ με μόλις 314 ακολούθους και το ΕΛΑΜ με 250. Σημειώνεται ότι το ΕΛΑΜ συχνά δημιουργεί νέους λογαριασμούς, αφού το Twitter κατεβάζει τον λογαριασμό.
Στο instagram τα κόμματα όσο κι αν προσπαθούν το τελευτάιο διάστημα δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν τους νεότερους ψηφοφόρους, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία χρησιμοποιούν το εν λόγω δίκτυο. Οι αριθμοί των ακολούθων τους παραμένουν κατά πολύ μικρότεροι από τις σελίδες γνωστών Κύπριων ινφλουένσερς που διατηρούν τα σκήπτρα.
Ειδικότερα πρώτος σε ακολούθους είναι ο Δημοκρατικός Συναγερμός ο οποίος αν και καθυστέρησε να δημιουργήσει λογαριασμό, τα τελευταία δύο χρόνια πραγματοποίησε άλματα με τη συνεχή παρουσία και ανανέωση της σελίδας του. Ακολουθεί το ΑΚΕΛ με 4597 ακολούθους και το ΔΗΚΟ με 1372. 901 ακολούθους έχει η ΕΔΕΚ, 633 οι Οικολόγοι και 371 η ΔΗΠΑ-Συνεργασία.