Περισσότεροι συνοδοί, ενιαία εκπαίδευση, επέκταση Προδημοτικής-Οι καινοτομίες ΥΠΑΝ για τη νέα χρονιά
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 27 Ιουλίου 2024
Με σειρά καινοτομιών που προώθησε το προηγούμενο διάστημα το Υπουργείο Παιδείας, αναμένεται να αρχίσει η νέα σχολική χρονιά το Σεπτέμβριο, την ώρα που όλα τα βλέμματα είναι ήδη στραμμένα στα σχολεία, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση των κλιματιστικών. Από το Σεπτέμβριο, σε όλα τα σχολεία και των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης θα εφαρμοστούν όλες οι τροποποιήσεις και οι αλλαγές, για τις οποίες εργάστηκε το Υπουργείο Παιδείας, με μεγαλύτερο ενδιαφέρον να προκαλεί η δέσμευση για περισσότερους συνοδούς.
Συνήθως οι καλοκαιρινοί μήνες είναι ιδιαίτερα θερμοί για το Υπουργείο Παιδείας, που καλείται να διαχειριστεί διαχρονικά ζητήματα που αποτελούν καυτές πατάτες, όπως είναι το θέμα της στελέχωσης, καθώς ο στόχος είναι να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες πριν το πρώτο κουδούνι Σεπτεμβρίου, εντούτοις τα προηγούμενα χρόνια επικρατούσε μία δυσφορία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς για το γεγονός ότι δεν ήταν όλα έτοιμα. Αυτή τη χρονιά, το καλοκαίρι ήταν γεμάτο για το Υπουργείο Παιδείας, αφού πέραν από τα διαχρονικά ζητήματα, στο κάδρο μπήκαν και οι αλλαγές που προωθούνται και είναι προγραμματισμένες για εφαρμογή από τη νέα σχολική χρονιά.
Η πρώτη καινοτομία που εφαρμόζεται από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αφορά στην πρώτη βαθμίδα της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στην Προδημοτική. Συγκεκριμένα, από το Σεπτέμβριο τίθεται σε ισχύ η νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο και αφορά την υποχρεωτική προς τα κάτω επέκταση της Προδημοτικής, ώστε να εντάσσονται στην δωρεάν εκπαίδευση και παιδιά ηλικίας 4,6 ετών, με στόχο μέχρι το 2031 να φτάσουν στο σημείο παιδιά ηλικίας 4 ετών να εντάσσονται δωρεάν στην εκπαίδευση.
Η συγκεκριμένη νομοθεσία, για να είναι εφικτό να εφαρμοστεί χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα για το Υπουργείο Παιδείας, καθώς οι αρμόδιοι λειτουργοί έπρεπε να κάνουν χαρτογράφηση των υφιστάμενων δομών, για να διαπιστωθεί κατά πόσο είναι επαρκή και μπορούν να υποστηρίξουν τη νομοθεσία. Προς αυτό το σκοπό, το Υπουργείο Παιδείας συνέλλεξε όλα τα δεδομένα και στη συνέχεια, αφού αξιολόγησε και τις αιτήσεις από τους ιδιοκτήτες, προχώρησε στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε οι υλικοτεχνικές υποδομές των μονάδων να αρκετές. Σε περιπτώσεις που κρίθηκε αναγκαίο, λήφθηκε και η απόφαση για λυόμενες αίθουσες διδασκαλίας, ένα προσωρινό μέτρο, μέχρι να αναγερθούν νέες αίθουσες.
Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό, η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης έχει προβεί μία καταγραφή των δασκάλων που εργάζονται στα νηπιαγωγεία αυτή τη στιγμή, ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζει τις ανάγκες που δημιουργούνται με τη συγκεκριμένη απόφαση. Αυτό που διαμηνύεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι στις περιπτώσεις που θα κριθεί αναγκαίο, θα υπάρχουν επιπρόσθετοι διορισμοί εκπαιδευτικών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φουλάρει μηχανές το ΥΠΑΝ, στελεχώνει τα νηπιαγωγεία για την επέκταση της Προδημοτικής
Αυξημένοι συνοδοί, διαφοροποιημένο υλικό, ενιαία εκπαίδευση
Μία άλλη καινοτομία αφορά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς αφορά στην τοποθέτηση των συνοδών για παιδιά με αναπηρίες που φοιτούν στα σχολεία. Πρόκειται για ένα σημαντικό θέμα, που αποτελεί σημείο τριβής σχεδόν κάθε Σεπτέμβριο, δεδομένου ότι αυτό που παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια ήταν ότι οι τοποθετήσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν ήταν ικανοποιητικές ως προς τις ανάγκες που υπήρχαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αρκετά παιδιά να μένουν στο σπίτι, ακόμη και αρκετές εβδομάδες μετά το πρώτο κουδούνι, καθώς δεν είχαν σχολικό συνοδό που θα μπορούσε να τους βοηθήσει να παρακολουθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Το Υπουργείο Παιδείας προώθησε, στις αρχές Ιουλίου, ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, πρόταση για περαιτέρω προσλήψεις για τους συνοδούς, σε μία προσπάθεια να αποφευχθούν τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, όπως δήλωσε και η Αθηνά Μιχαηλίδου. Με βάση τα στοιχεία που έδωσε η υπουργός Παιδείας, το προηγούμενο διάστημα υπήρχαν 933 συνοδοί για τη Δημοτική Εκπαίδευση (σ.σ. νηπιαγωγεία, δημοτικά και ειδικά σχολεία) και 363 για τη Μέση Εκπαίδευση και μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο αριθμός για τη Δημοτική Εκπαίδευση ανέβηκε κατά 242 πρόσθετες θέσεις στη Δημοτική και 37 στη Μέση Εκπαίδευση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυξάνονται οι συνοδοί στα σχολεία-Καθίσταται υποχρεωτική η επιμόρφωσή τους
Μετά το τελευταίο κουδούνι και αφού υπήρχε μία ξεκάθαρη εικόνα, το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε καταγραφή των αναγκών, ώστε να καταρτίσει ένα οδικό χάρτη, για να μπορεί να προχωρήσει με κατανομή των συνοδών. Σημειώνεται πως βάσει και της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το Υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει και στην επιμόρφωση των συνοδών, για να μπορούν να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών. Αυτό θα ξεκινήσει αρχές Σεπτεμβρίου, σε αντίθεση με τις διαδικασίες των προηγούμενων χρόνων, που η εν λόγω επιμόρφωση πραγματοποιείτο μέσα Δεκεμβρίου, κάτι που θεωρήθηκε άσκοπο.
Πέραν από την σημαντική απόφαση για τους συνοδούς, το Υπουργείο Παιδείας δείχνει ότι υπάρχει ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα της ειδικής εκπαίδευσης, δεδομένου ότι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα τεθεί σε ισχύ η πρώτη φάση της μετάβασης από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, μία διαδικασία που ξεκίνησε μετά από εξαγγελία του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε όπως τη νέα σχολική χρονιά εντάξει διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό υλικό, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των παιδιών με αναπηρίες. Μάλιστα, από τον περασμένο Μάρτιο είχαν ξεκινήσει και οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, για να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί στη διαδικασία της εκπαίδευσης.
Καινούργια αναλυτικά προγράμματα, εκτός Δημοτικών τα κινητά
Μία άλλη καινοτομία, που θα εφαρμοστεί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αφορά στα αναλυτικά προγράμματα, που θα εφαρμοστούν τη νέα σχολική χρονιά. Συγκεκριμένα, μετά από την ολοκλήρωση των διαδικασιών τους προηγούμενους μήνες, το Υπουργείο Παιδείας είναι σε θέση να εφαρμόσει τα νέα αναλυτικά, επικαιροποιημένα αναλυτικά προγράμματα, που συνάδουν με τις αλλαγές που έχουν γίνει στα σχολεία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κλιματιστικά, προγράμματα, στελέχωση-Τα ανοιχτά κεφάλαια για ΥΠΑΝ που ανεβάζουν τη θερμοκρασία
Ουσιαστικά, 43 ομάδες εργασίας έχουν ασχοληθεί με τα μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία, μελέτησαν την ύλη και προέβησαν σε αναδιοργάνωση, αφαιρώντας στοιχεία και κεφάλαια που δεν διδάσκονται, αφού μετά από την ψήφιση της νομοθεσίας για αλλαγή στο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, η διδαχθείσα ύλη πρέπει να μειωθεί στο 60%. Την ίδια ώρα, οι ομάδες εργασίας πρόσθεσαν και νέα στοιχεία στην ύλη, ώστε να συνάδουν και με την εποχή που γίνονται τα μαθήματα, με στόχο να προωθούνται βασικές ικανότητες και δεξιότητες των μαθητών, οι οποίες θα προάγουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα των μαθητών.
Στο μεταξύ, από το Σεπτέμβριο τίθενται σε εφαρμογή και οι νέοι κανονισμοί λειτουργίας των Δημοτικών Σχολείων, που ψηφίστηκαν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, λίγο πριν το Πάσχα και προνοούν μεταξύ ότι μένουν εκτός Δημοτικών Σχολείων τα κινητά τηλέφωνα. Εκτός αυτού, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, αναφορικά με τα Ολοήμερα Σχολεία, θα αρχίζουν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και θα ολοκληρώνονται με το τελευταίο κουδούνι, ώστε να αποφεύγεται η σύγχυση και ταλαιπωρία που παρατηρούνταν τα τελευταία χρόνια με την έναρξη των Ολοήμερων Σχολείων τον Οκτώβριο. Εκτός αυτού, με τους νέους κανονισμούς λειτουργίας των Δημοτικών Σχολείων, εξασφαλίζεται η παροχή συνοδού σε παιδιά με αναπηρίες και για τα θερινά σχολεία, κάτι που δεν συνέβαινε μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα τα παιδιά με αναπηρία να μένουν εκτός.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πέρασαν από την Ολομέλεια οι νέοι κανονισμοί των Δημοτικών-Ικανοποίηση ΥΠΑΝ, όσα αλλάζουν
Το πρόγραμμα για αντιμετώπιση της παραβατικότητας
Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας από τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται να θέσει σε εφαρμογή και το νέο πρόγραμμα για αντιμετώπιση της βίας και παραβατικότητας στα σχολεία. Συγκεκριμένα, μετά τα ανησυχητικά περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας τους προηγούμενους μήνες, αναφορικά με σεξουαλικές κακοποιήσεις και παρενοχλήσεις εντός των σχολικών μονάδων, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε όπως εφαρμόσει ένα ειδικό πρόγραμμα, σε ένα ειδικά διαμορφωμένο περιβάλλον, στο οποίο θα πηγαίνουν οι μαθητές με σοβαρή παραβατική συμπεριφορά.
Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα θα εφαρμόζεται εκτός των σχολικών μονάδων, σε χώρο που έχει βρει το Υπουργείο Παιδείας και στον οποίο θα στέλνονται οι μαθητές από τα σχολεία, μετά από αξιολόγηση της πορείας τους όλα αυτά τα χρόνια. Θα είναι υπό την εποπτεία του Τμήματος Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, καθώς ειδικοί ψυχολόγοι θα παρακολουθούν τους μαθητές, ώστε να καταγράφουν την πρόοδό τους. Συγκεκριμένα, οι μαθητές θα παρακολουθούν κανονικά το ίδιο πρόγραμμα με το σχολείο, ωστόσο θα έχουν και εξειδικευμένο πρόγραμμα με τους αρμόδιους που θα μπορούν να βοηθήσουν στην αλλαγή της συμπεριφοράς. Μετά από τρεις εβδομάδες, οι μαθητές θα επιστρέφουν στα σχολεία τους και θα γίνεται μία αξιολόγηση της κατάστασης, ώστε να γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας τα αποτελέσματα.
Το πρόγραμμα θα τεθεί σε ισχύ από τη Λευκωσία, καθώς θα βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες επαρχίες. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας θα προωθήσει σχετικό κείμενο στην Επιτροπή Παιδείας, καθώς χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα, κάτι που θα γίνει αμέσως μετά την έναρξη των εργασιών της Βουλής, για την επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έτοιμο το πλάνο του ΥΠΑΝ για την αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία-Πότε θα τεθεί σε ισχύ