«Μαθητές κατέστρεψαν αίθουσα για να βγάλουν βίντεο»-Διίστανται οι απόψεις για τα κινητά στα σχολεία
Φοινιώ Σάββα 13:34 - 26 Ιουνίου 2024
Το σκεπτικό, πίσω από την πρόταση που προωθεί για απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, ανέλυσε στους βουλευτές το Υπουργείο Παιδείας, σε μία συζήτηση που ακούστηκαν διάφορες ανησυχητικές τοποθετήσεις. Μία εξ αυτών προήλθε από τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρη Ταλιαδώρο, ο οποίος επεσήμανε πως ένας από τους βασικούς παράγοντες που υπάρχει έξαρση της παραβατικότητας στα σχολεία είναι η χρήση κινητού. Μάλιστα, ανέφερε πως «μαθητές κατέστρεψαν σκόπιμα αίθουσα σχολείου, για να βγάλουν βίντεο».
Η Επιτροπή Παιδείας άνοιξε τη συζήτηση, μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για να προωθήσει παρόμοιους κανονισμούς με εκείνους που είχαν ψηφιστεί στη Δημοτική Εκπαίδευση, ώστε απαγορευτεί η χρήση των κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, ωστόσο να έχουν τις συσκευές απενεργοποιημένες στις τσάντες τους. Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι όπως αυτοί οι κανονισμοί ψηφιστούν πριν κλείσει η Βουλή για το καλοκαίρι, εντούτοις κατά τη διάρκεια της συζήτησης προέκυψαν σημαντικά κενά που πρέπει να καλυφθούν κι όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, διαφαίνεται ότι ακόμη και μετά το καλοκαίρι θα συζητείται το θέμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αποφάσισε την απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων σε Γυμνάσια και Λύκεια το Υπουργικό
Στην τοποθέτησή της, η προϊστάμενη της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους, η οποία εκπροσωπούσε το Υπουργείο Παιδείας δεδομένου ότι η πολιτική προϊστάμενη, Αθηνά Μιχαηλίδου νοσεί με κορωνοϊό και δεν μπορούσε να παρευρεθεί στη συζήτηση, εξήγησε το σκεπτικό του Υπουργείου πίσω από τη συγκεκριμένη πρόταση. Όπως ανέφερε σύμφωνα με τους κανονισμούς που προωθούνται, θα επιτρέπεται η μεταφορά κινητών τηλεφώνων στην τσάντα των μαθητών, για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, υπό την εποπτεία εκπαιδευτικών, κάτι που όπως εξήγησε, υπάρχει ως πρόνοια και στους κανονισμούς για τη Δημοτική Εκπαίδευση και είναι μία σημαντική παράμετρος.
«Έγινε διαβούλευση, υπάρχει επιτροπή παρακολούθησης για την εφαρμογή των νέων κανονισμών. Θεωρούμε ότι θα είναι ευεργετική ρύθμιση για τα παιδιά. Έχει να κάνει με μία εξάρτηση για τα παιδιά, η δυνατότητα που τους δίνεται όταν δεν θα χρησιμοποιούν τα κινητά, θα είναι ευεργετική, επειδή θα είναι στοχευμένα στα μαθήματά τους, δεν θα μπαίνουν στον πειρασμό να συνδέονται σε πλατφόρμες και για τα διαλείμματα θα έχουν την ευκαιρία για κοινωνικοποίηση».
Πέραν τούτου, όπως εξήγησε, με την απαγόρευση της χρήσης των κινητών τηλεφώνων, αυτό που θέλει το Υπουργείο Παιδείας, είναι να αποφευχθεί η λήψη φωτογραφιών και βίντεο στα σχολεία. «Οι πρόνοιες της πρότασης είναι βασισμένες σε έρευνες οι μελέτες από άλλες χώρες, που απαγόρευσαν τη χρήση. Διαφάνηκε ότι ένας από τους λόγους για αύξηση στις επιδόσεις στους μαθητικούς διαγωνισμούς ήταν η απαγόρευση των κινητών. Μία χώρα είναι η Ελλάδα».
Εξέφρασε ανησυχίες η Επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού
Από πλευράς της, η εκπρόσωπος του γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του παιδιού επεσήμανε πως υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί για την πρόταση που προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας, αφού όπως εξήγησε είναι κοινώς αποδεχτό πως η τεχνολογία είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των μαθητών, ενώ η εφηβεία είναι μία μεταβατική περίοδος προς την ενηλικίωση και πρέπει να έχει θετικές αλλαγές. «Αυτό που έχει υποχρέωση η Πολιτεία είναι ότι οι έφηβοι έχουν πρόσβαση σε σωστές πληροφορίες για την ανάπτυξή τους. Η Επίτροπος θεωρεί ότι η απαγόρευση θα κάνουν τα παιδιά να νιώσουν ότι δεν τους εμπιστεύονται να ρυθμίσουν μόνοι τους πότε πρέπει να χρησιμοποιούν τα κινητά τους», αναφέρθηκε.
Την ίδια ώρα, η λειτουργός του γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού τόνισε πως το θέμα με την αστυνόμευση των μαθητών θα προκαλέσει αναταραχές στις ήδη τεταμένες σχέσεις παιδιών με ενήλικες εντός των σχολείων. Σημείωσε, δε, ότι το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε με την απόφαση μετά από συζήτηση μόνο με την ΠΣΕΜ και όχι με άλλες οργανώσεις παιδιών, όπως η Παιδοβουλή.
«Άποψη της Επιτρόπου είναι ότι το υφιστάμενο πλαίσιο είναι ενδεδειγμένο και ενδεχομένως να φέρει αντίθετα αποτελέσματα η απαγόρευση. Επίσης, το θέμα της καθολικότητας της εφαρμογής του μέτρου, να εφαρμόζεται διαφοροποιημένα σε κάθε βαθμίδα».
Η καθημερινότητα στα σχολεία με τα κινητά
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, επεσήμανε ότι το 2011 η Βουλή είχε ψηφίσει νόμο που έθετε περιορισμούς στη χρήση των κινητών τηλεφώνων εντός των σχολικών μονάδων, όπως ήταν ο περιορισμός της χρήσης στη διδασκαλία, κατά τις εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες του σχολείου, ενώ υπήρχαν και αυστηρές ποινές για αποτύπωση προσωπικών δεδομένων με τη χρήση κινητού. «Η ρήτρα που υπήρχε είναι ότι τα κινητά θα ήταν απενεργοποιημένα στην τσάντα. Διερωτώμαι για ποιο λόγο επανέρχεται και επαναφέρει την ίδια πρόταση το Υπουργείο».
Συνεχίζοντας, ωστόσο, σημείωσε πως η απαγόρευση τα διαλείμματα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση και αναφέρθηκε στο παράδειγμα ανεξεταστέου μαθητή που έπρεπε να παρακολουθήσει μαθήματα για οκτώ ώρες και τις 4 ήταν στο κινητό του, καθώς και στο παράδειγμα του τελειόφοιτου μαθητή που πιάστηκε στις τελικές εξετάσεις να έχει στο πόδι του το κινητό τηλέφωνο, με τους τύπους της Φυσικής που δεν πρόλαβε να μάθει, με αποτέλεσμα να κοπεί και να παραπεμφθεί για εξετάσεις τον Φεβρουάριο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τελειόφοιτος παρακάθισε στις Τελικές και είχε το κινητό στο πόδι-Κόπηκε από τη Διεύθυνση
«Γι’ αυτό το λόγο εμείς ταχθήκαμε στην πλήρη απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία. Έπρεπε να είναι είτε στην τσάντα τα κινητά, είτε σε θυρίδες. Είναι ένας πειρασμός το κινητό. Άπαξ και υπάρχει είναι φοβερή εξάρτηση».
Ο κ. Ταλιαδώρος αναφέρθηκε και στο πρόβλημα με την έξαρση της βίας και παραβατικότητας εντός των σχολικών μονάδων και ανέφερε πως το κινητό είναι ένα εργαλείο που έχει προκαλέσει την έξαρση της βίας στα σχολεία. «Κάποιες φορές μαθητές έσπασαν τις αίθουσες, για να βγάλουν βίντεο. Μαθήτρια βιντεογράφησε καθηγήτρια επειδή της έκανε παρατήρηση και την δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πρέπει να βρεθεί μία λύση».
Από πλευράς της, η Έλενα Χατζηγέρου, πρόεδρος του Συνδέσμου Διευθυντών Κύπρου, αναφέρθηκε επίσης στη δύσκολη καθημερινότητα στα σχολεία, λόγω της χρήσης των κινητών τηλεφώνων, αφού όπως εξήγησε το τηλέφωνο είναι ένα καλό babysitter και εντός και εκτός σχολείων.
Αναφορικά με την χρήση της τεχνολογίας στα σχολεία, η κα. Χατζηγέρου επεσήμανε πως «καμία σχέση δεν έχει η χρήση της τεχνολογίας με την κατάργηση του κινητού. Όταν μπήκα σε μία τάξη και τους είπα ανοίξετε τον υπολογιστή, οι μαθητές δεν ήξεραν να ανοίξουν ένα κινητό. Δεν ξέρουν να χρησιμοποιήσουν προγράμματα. Είναι ο συμβολισμός για τα σχολεία και τις αξίες που κρίνουμε. Πρέπει να εξετάσουμε την κατάργηση κλπ».
Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, σημείωσε πως η θέση της οργάνωσης αναφέρει πως είναι δύσκολο να ελεγχθεί η κατάσταση με τη χρήση των κινητών, από τη στιγμή που θα μπαίνουν στα σχολεία. «Η άποψη η δική μας είναι να μην επιτρέπεται η είσοδος των κινητών στα σχολεία. Εμείς θεωρούμε ότι θα μειωθεί ο εθισμός και θα αυξηθεί η κοινωνικοποίηση των μαθητών».
Κάθετα αντίθετοι οι μαθητές, υπέρ με προϋποθέσεις οι γονείς
Η εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ, Ευρυδίκη Χριστοφίδη, στη δική της παρέμβαση, εξέφρασε τη θέση των οργανωμένων μαθητών, που τάσσονται ενάντια στη συγκεκριμένη πρόταση και όπως ανέφερε, καμία απόφαση δεν πρέπει να εντείνει το αίσθημα της αστυνόμευσης που υπάρχει στα σχολεία. Πρόσθεσε, δε, ότι δεν είναι παιδαγωγική λύση η κατάργηση των κινητών. «Με αυτή τη λογική θα πρέπει να καταργηθούν όλες οι ελευθερίες των μαθητών, αν την καταχρώνται. Θεωρούμε ότι το σχολείο είναι υπόχρεο να μας μάθει την ένταξη στο κοινωνικό σύνολο».
Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, σημείωσε πως θεωρούν ότι υπάρχει εξάρτηση στη χρήση των κινητών στα σχολεία από πλευράς μαθητών και είναι θλιβερό, ενώ ανέφερε και ένα παράδειγμα που μαθήτρια τους είχε πει «έχουμε συμμαθητές που δεν έχουν φίλους και το μόνο πράγμα που έχουν είναι το κινητό». Ο κ. Κωνσταντίνου επεσήμανε ότι αυτό είναι ανησυχητικό, καθώς θεωρούν ότι το θέμα της κοινωνικοποίησης είναι πολύ σημαντικό για την εξέλιξη των μαθητών.
«Εκείνο που διαφωνούμε είναι στην πλήρη απαγόρευσης της μεταφοράς. Είναι για πρακτικούς λόγους. Για μας η μέρα δεν τελειώνει στη 1:35, τα παιδιά συνεχίζουν. Σκοπός δεν είναι να στερήσουμε από τα παιδιά την τεχνολογία. Σκοπός είναι να εφαρμόζεται σωστά η τεχνολογία. Τεχνολογία πρέπει να υπάρχει στα σχολεία και πρέπει να δίνει τα μέσα το σχολείο και όχι τα κινητά. Συμφωνούμε με την κατάργηση της χρήσης και να υπάρχει φειδώ και από τους εκπαιδευτικούς και να δούμε αν υπάρχουν θετικές ανταποκρίσεις. Έκκλησή μας είναι να μην απαγορευτεί η μεταφορά. Είναι θέμα ασφαλείας».
Διχασμένη η Επιτροπή
Μετά την τοποθέτηση όλων των εμπλεκόμενων, τοποθετήθηκαν οι βουλευτές παρουσιάστηκαν διχασμένοι στις τοποθετήσεις τους, με τους πλείστους να εκφράζουν έντονη ανησυχία για τον τρόπο που θα εφαρμοστεί η εν λόγω πρόταση. Κάποιοι τάχθηκαν εναντίον, τονίζοντας πως δεν είναι η λύση του προβλήματος, ενώ διαφάνηκε πως η συζήτηση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν την λήξη των εργασιών της Βουλής για το καλοκαίρι, όπως είναι ο στόχος του Υπουργείου. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα εφαρμοστούν οι νέοι κανονισμοί με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Διαφορετικές αναγνώσεις για την απαγόρευση χρήσης κινητών στα σχολεία-Πώς θα γίνονται οι έλεγχοι