Αλλαγές στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ ζητούν βουλευτές και θεατρικοί φορείς

Αλλαγές στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, το οποίο αφορά την επιχορήγηση των θεατρικών σχημάτων, ζήτησαν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, η οποία συνήλθε την Τετάρτη.

Σε δηλώσεις τους μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας, οι βουλευτές επεσήμαναν πως το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ έχει αδυναμίες και ζήτησαν αλλαγές για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των θεατρικών σχημάτων.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας, αναδύθηκαν διαφορετικές απόψεις των θεσμικών θεάτρων και των άτυπων θεατρικών ομάδων καθώς και αναφέρθηκαν τα αιτήματά τους προς το Υφυπουργείο Πολιτισμού για αλλαγές στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ. Από την πλευρά του, το Υφυπουργείο απάντησε ότι εισακούστηκαν οι εισηγήσεις των φορέων και επεσήμανε ότι το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ είναι βελτιωμένο.

Η θέση του Υφυπουργείου Πολιτισμού

Η Εμμανουέλα Λαμπριανίδου, Γενική Διευθύντρια του Υφυπουργείου Πολιτισμού, ανέφερε ότι το Υφυπουργείο προσπάθησε να κάνει το ΘΥΜΕΛΗ πιο συμπεριληπτικό ως προς τους αιτούντες για να δοθούν ευκαιρίες και στους νέους, προσθέτοντας ότι έδωσε έμφαση στην ποιότητα της καλλιτεχνικής πρότασης. 

«Δώσαμε ένα σχέδιο βελτιωμένο», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η πρόταση θα τεθεί σε εφαρμογή και θα δοκιμαστεί. «Το Σχέδιο είναι ισορροπημένο και μπορεί να δουλέψει», τόνισε. Μέχρι σήμερα, όπως είπε, η χορηγία διανεμόταν σε πέντε φορείς. 

Η κ. Λαμπριανίδου επεσήμανε ότι εισακούστηκαν εισηγήσεις των φορέων για διεύρυνση της Επιτροπής Αξιολόγησης, ούτως ώστε να αποδίδεται η καλλιτεχνική αξία των προτεινόμενων θεατρικών παραστάσεων. Ανέφερε, ακόμη, ότι το Υφυπουργείο αποδέχθηκε αίτημα των θεατρικών φορέων να μη συμπεριληφθούν άτυπες ομάδες και ότι έδωσε ώθηση για δημιουργία συνεργασιών. «Δεν είναι επιθυμητό να υπάρχουν μη βιώσιμες οντότητες», σημείωσε.

Οι τοποθετήσεις των βουλευτών

Ο Χρύσανθος Σαββίδης, Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του ΔΗΚΟ, σημείωσε ότι δεν υπάρχει ομόνοια μεταξύ του κόσμου του Θεάτρου. Πρόσθεσε ότι η Επιτροπή Παιδείας θα μεσολαβήσει, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία για να υπάρξουν αλλαγές στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, ώστε να βρεθεί η λύση που θα ικανοποιεί τους πάντες. 

Απαντώντας σε ερώτηση για τους φόβους που διατύπωσαν τα θεσμικά θέατρα, εξέφρασε την άποψη ότι αυτά δεν θα οδηγηθούν σε κλείσιμο και εξήγησε ότι ζητούν περισσότερα χρήματα για να μην επηρεαστεί η λειτουργία τους.

Ο Γιώργος Κάρουλλας, βουλευτής του ΔΗΣΥ, δήλωσε ότι κατανοεί τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς και την αβεβαιότητα που εξέφρασαν στη συνεδρία της Επιτροπής τα επαγγελματικά θέατρα και οι θεατρικές ομάδες. «Δεν το κρύβουμε ότι ανησυχούμε», ανέφερε. 

Ακόμη, τόνισε ότι για την ενίσχυση της θεατρικής ανάπτυξης στην Κύπρο πρέπει να αυξηθούν οι πόροι και να ρυθμιστεί η δίκαιη κατανομή τους. «Είναι διαφορετικά τα ποσοτικά δεδομένα για τα επαγγελματικά θέατρα και διαφορετικά για τις θεατρικές ομάδες», υπέδειξε, προσθέτοντας ότι πρέπει να προωθηθούν συμπράξεις μεταξύ των επαγγελματικών θεάτρων και των θεατρικών ομάδων. 

Ο Χρίστος Χριστοφίδης, βουλευτής του ΑΚΕΛ, μιλώντας κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας, αφότου έκανε ιστορική αναδρομή στη σημασία του θεάτρου στην Αρχαία Ελλάδα, υπογράμμισε ότι πρέπει να σωθεί το θέατρο στην Κύπρο και δη το μη κρατικό, και ότι το θέατρο πρέπει «να είναι σε επικοινωνία με τις μάζες σε αυτόν τον τόπο».

Μιλώντας μετά το τέλος της συνεδρίας, ο κ. Χριστοφίδης τόνισε, αναφερόμενος στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, ότι με τα ποσά που διατίθενται και τα κριτήρια που υπάρχουν, πολύ λίγοι θεατρικοί φορείς μπορούν να επιβιώσουν. «Τα έξοδα αυξάνονται κατακόρυφα, άρα φυσιολογικά χρειάζεται επιπρόσθετη στήριξη», επεσήμανε. 

Ακόμη, είπε ότι στα κριτήρια υπάρχει μεγάλη υποκειμενικότητα, προσθέτοντας ότι αυτά τα κριτήρια είναι σαν να τέθηκαν για να μην μπορεί κανένας οργανισμός να πάρει το ύψιστο ποσό που μπορεί να πάρει. Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι το θετικό του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ είναι η διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των ηθοποιών. 

Επιπλέον, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ έκανε λόγο για «πολλή αλαζονεία στο Υφυπουργείο Πολιτισμού», διευκρινίζοντας ότι δεν εννοεί την Υφυπουργό. Κάλεσε την Υφυπουργό να μαζέψει την αλαζονεία που υπάρχει, αλλά και τις κοινοβουλευτικές Επιτροπές να δουν πώς θα αντιμετωπίσουν αυτές τις συμπεριφορές. 

Τέλος, κάλεσε την Υφυπουργό Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, να αφουγκραστεί την κριτική που γίνεται στην υποκειμενικότητα των κριτηρίων του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ, το οποίο, όπως είπε, «εξ ορισμού αποκλείει τις άτυπες ομάδες νέων καλλιτεχνών, για να μπορέσουμε να στηρίξουμε ουσιαστικά το κυπριακό μη κρατικό θέατρο».

Ο Αλέκος Τρυφωνίδης, βουλευτής της ΔΗΠΑ, μιλώντας μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, ανέφερε ότι το Θέατρο στην Κύπρο επιτελεί πολυποίκιλο έργο και χρειάζεται την άμεση στήριξη της πολιτείας. «Οι αλλαγές στο σχέδιο χορηγιών έχουν θέσει σε κίνδυνο το θέατρο», τόνισε, υποδεικνύοντας ότι, παρά τις διαφορές, πρέπει να δοθεί αμέσως συμβιβαστική λύση. 

Ακόμη, διατύπωσε την εισήγηση για αύξηση του ποσού των χορηγιών και επανέναρξη των διαβουλεύσεων του Υφυπουργείου Πολιτισμού με όλους τους επαγγελματίες του θεατρικού χώρου. «Θα αναλάβουμε πρωτοβουλία συζήτησης με την Υφυπουργό Πολιτισμού και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ώστε να εξευρεθεί μια ικανοποιητική λύση, έστω και βραχυπρόθεσμα», κατέληξε.

Τα αιτήματα του θεατρικού χώρου 

Ο Νίκος Γρηγορίου, ΓΓ της ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ, εξέφρασε ικανοποίηση για την ένταξη της πρόνοιας ότι οι μισθοί των ηθοποιών δεν πρέπει να είναι λιγότεροι από τη συλλογική σύμβαση. «Κοινή μας θέση είναι ότι αυτός ο χώρος ζητά ουσιαστική αύξηση των κονδυλίων, αξιοπρεπείς μισθούς και το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ να προσγειωθεί στην πραγματικότητα», πρόσθεσε, ζητώντας να επαναξιολογηθούν κάποιες παράμετροι του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ.

Η Χριστίνα Χριστόφια, εκπρόσωπος της Κλαδικής Καλλιτεχνών Θεάτρου της ΠΕΟ, επεσήμανε ότι χρειάζεται γενναία αύξηση του κονδυλίου, προσθέτοντας ότι οι θεατρικοί φορείς, λόγω μεγέθους, δεν μπορούν να είναι στην ίδια γραμμή με τους νέους δημιουργούς. Το ζήτημα των λειτουργικών υποδομών και η «οροφή» των 20.000 ευρώ δεν εξυπηρετεί τους ανθρώπους του χώρου, σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση του ζητήματος των λειτουργικών εξόδων. 

Ο Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, εκ μέρους της Ομοσπονδίας Θεατρικών Φορέων Κύπρου, εξέφρασε έντονη ανησυχία και αίσθημα αβεβαιότητας για το μέλλον. «Έγνοια μας να δουλέψουμε όλοι μαζί για να ενδυναμώσουμε το θέατρο», συμπλήρωσε. 

Υπενθύμισε ότι στις 6 Σεπτεμβρίου δημοσιεύθηκε το προσχέδιο του ΘΥΜΕΛΗ που έδινε περιθώριο διαβούλευσης 14 ημερών, προσθέτοντας ότι αυτό είναι «μικρό διάστημα». Ακόμη, έκανε λόγο για «απαξίωση από το Υφυπουργείο Πολιτισμού». Υπέδειξε ότι τα κριτήρια πρέπει να είναι μετρήσιμα και αντικειμενικά, σημειώνοντας ότι αυτά που έχουν τεθεί είναι υποκειμενικά. «Το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ θα μας βουλιάξει όλους», πρόσθεσε.

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας, ο κ. Γραμματικόπουλος ανέφερε ότι «δεν είμαστε εναντίον κανενός». Επιπρόσθετα, ζήτησε να υπάρξει κονδύλι, του οποίου η εισροή προς τον θεατρικό χώρο να γίνεται με τέτοιον τρόπο ώστε να λειτουργήσουν όλοι σωστά και κάτω από επαγγελματικά πρότυπα.

Μιλώντας κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, ο Μαρίνος Ξενοφώντος, εκ μέρους της Ομοσπονδίας Θεατρικών Φορέων Κύπρου, τόνισε ότι το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ δεν είναι καλά δομημένο και ότι οδηγεί τους φορείς να παίρνουν χαμηλότερη χορηγία. «Δεν αξιοποιήθηκε ο απαιτούμενος χρόνος», σημείωσε, υποδεικνύοντας ότι έπρεπε να προσκληθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι και να υποβάλουν εισηγήσεις και κατόπιν το Υφυπουργείο Πολιτισμού να καταθέσει την πρότασή του.

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο κ. Ξενοφώντος υπογράμμισε ότι το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ δημιουργεί 2 στρατόπεδα στον θεατρικό χώρο, επειδή δεν έγινε η σωστή μελέτη προτού εκπονηθεί και δεν αφιερώθηκε ο απαιτούμενος χρόνος για να προσμετρηθούν τα πολυσύνθετα στοιχεία του θεατρικού τοπίου. 

«Υπάρχει άμεσος κίνδυνος να κλείσουν 6 θεσμικά θέατρα», τόνισε, καλώντας τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας «να παρέμβει, έστω και την υστάτη, στο Υφυπουργείο Πολιτισμού με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθεί το κλείσιμο των θεάτρων». 

Απαντώντας σε ερώτηση, εξήγησε ότι έχουν αποδυναμωθεί τα αντικειμενικά κριτήρια, που αποτελούσαν δικλίδα ασφαλείας για τα θεσμικά θέατρα, σημειώνοντας ότι τα θεσμικά θέατρα κινδυνεύουν να κλείσουν, γιατί δεν μπορούν να εξασφαλίσουν υψηλή βαθμολογία στον βαθμολογικό πίνακα των αιτήσεων για χορηγίες. Όπως είπε, τα κριτήρια καθορίζονται από μια πενταμελή επιτροπή διορισμένη από την Υφυπουργό Πολιτισμού. 

Η Ελένη Οδυσσέως, εκ μέρους της Άτυπης Θεατρικής Ομάδας Φυσικών Προσώπων, ανέφερε ότι οι άτυπες ομάδες έχουν αποκλειστεί εντελώς από το ΘΥΜΕΛΗ και το πρόγραμμα Πολιτισμός ΙΙ. «Αυξάνεται η ανεργία η δική μας και των συνοδοιπόρων μας, που παλεύουμε να κάνουμε θέατρο με χορηγία €3.000», επεσήμανε, προσθέτοντας ότι οι άτυπες ομάδες δεν προσκλήθηκαν στη διαβούλευση.

Η Έλενα Κονή, εκ μέρους της Άτυπης Θεατρικής Ομάδας Φυσικών Προσώπων, τόνισε ότι ένα θέατρο εδραιωμένο είναι πολύ δύσκολο να κάνει συμπαραγωγή γιατί δεν δίνεται το κίνητρο. «Το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ διαλύει τις θεατρικές ομάδες, δημιουργεί μονοπώλια», υπογράμμισε.

Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης Λέανδρος Ταλιώτης είπε ότι το πρόβλημα είναι τα κριτήρια, προσθέτοντας ότι ήταν πολύ λίγος ο χρόνος της διαβούλευσης. «Έγινε προσπάθεια αλλαγής των κριτηρίων», σημείωσε, υποδεικνύοντας ότι θα έπρεπε να υπάρχει διαβάθμιση στα δικαιώματα. «Οι πολιτιστικοί φορείς έχουν δικαίωμα αίτησης», τόνισε. 

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Ένοπλη ληστεία στον Μούτταλο-Κατήγγειλαν ότι δέχθηκαν επίθεση δύο γυναίκες
Σκαρφαλώνει στους 36 βαθμούς η θερμοκρασία
Ανακουφισμένοι από τις εξαγγελίες ΠτΔ οι πολύτεκνοι-Αναμένουν επαναφορά ωφελημάτων που αποκόπηκαν
Τορπιλίζει την προσπάθεια και κάνει τον Κινέζο-Πώς διαχειρίζεται την κριτική από το εσωτερικό ο Τατάρ
Εξάμηνο τεχνολογικής ανάπτυξης για την Κύπρο-Τα χρονοδιαγράμματα για ψηφιακό πολίτη και ταυτότητα
Έδειξε παραλήψεις ο θανατικός ανακριτής για τον Δικαστή Σατολιά-Έχασαν τον δρόμο, δεν μετέφεραν απινιδωτή
ΣΥΛ: Ελεγχόμενες οι απορρίψεις λυμάτων στο αποχετευτικό Λακατάμειας
Κι άλλο αίμα στην άσφαλτο-Νεκρός ο 28χρονος μοτοσικλετιστής στη Λάρνακα
Επικίνδυνα παιδικά και άλλα προϊόντα εντοπίστηκαν στην κοινοτική αγορά
Μπορεί όντως να συλληφθεί ο Νετανιάχου;-Η ουσιαστική ισχύς του εντάλματος και η διαδικασία