Οι νέες προκλήσεις για τους μαθητές και οι επιπτώσεις στην ψυχολογία τους

Κλείδωσε στις αποφάσεις της η Κυβέρνηση, όσον αφορά στα σχολεία, με τους μαθητές όλων των βαθμίδων να επιστρέφουν κανονικά στις σχολικές αίθουσες και την νέα χρονιά να ξεκινά με φυσική παρουσία. Παράλληλα, θα τηρούνται αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ σε όλους τους μαθητές, από ηλικία έξι ετών και άνω, καθώς και σε όλους τους ενήλικες, θα είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας εντός των σχολικών μονάδων.
 
Τα παιδιά θα επιστρέψουν στα σχολεία και θα τηρούν νέα μέτρα προστασίας, ακολουθώντας τα νέα, αναθεωρημένα πρωτόκολλα ασφαλείας, που ετοιμάστηκαν σε συνεργασία με της ειδική υποεπιτροπή της επιδημιολογικής ομάδας του Υπουργείου Υγείας.
 
Τα νέα μέτρα, ωστόσο, μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογία των μαθητών, αφού δεν θα επιστρέψουν στα σχολεία για λίγες και μόνο ημέρες, όπως έγινε στο τέλος της περασμένης σχολικής χρονιάς. Η σχολική/εκπαιδευτική ψυχολόγος, Στέλλα Σταύρου, μιλώντας στον REPORTER, δίνει συμβουλές στους εκπαιδευτικούς, για σωστό χειρισμό της κατάστασης, αλλά και στους γονείς, ώστε τα παιδιά να εμπεδώσουν καλύτερα την κατάσταση.
 
Αρκετές προκλήσεις για τα παιδιά
Όπως ανέφερε η κ. Σταύρου, αυτή είναι μία μεταβατική περίοδος για τα παιδιά και ενδεχομένως να υπάρξουν αρκετές προκλήσεις για αυτά, ειδικά για τα παιδιά μικρότερης ηλικίας, καθώς καλούνται να περάσουν από μία κατάσταση και ρουτίνα, σε κάτι άγνωστο, με πράγματα που ίσως δεν είναι έτοιμα να αποδεχτούν.
 
«Σίγουρα, όμως  και φαίνεται μέσα από την βιβλιογραφία, παιδιά και έφηβοι καταφέρνουν όντως να ανταπεξέλθουν στην πραγματικότητα, όταν έχουν το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο. Οπότε, σε αυτή την περίοδο είναι πολύ σημαντική η υποστήριξη των γονιών, αλλά και του σχολείου, στη διαδικασία προσαρμογής των παιδιών.
 
Για το διάλειμμα, μπορούν οι δάσκαλοι να δώσουν εναλλακτικά παιχνίδια, τηρώντας τις αποστάσεις. Για παράδειγμα, μπορούν να κάνουν παντομίμα ή λεκτικά παιχνίδια ή άλλα παιχνίδια, παρόμοιου τύπου, που θα βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν ότι πρέπει να τηρούν την κοινωνική απόσταση αλλά συναισθηματικά είναι δεμένοι με τους φίλους τους και να μην νιώσουν αναστάτωση και άγχος».
 
Η χρήση μάσκας και η αντίδραση των μαθητών
«Η χρήση μάσκας θα είναι κάτι καινούργιο και μπορεί το παιδί να το θεωρήσει παράξενο. Σε τέτοιες καταστάσεις, μπορεί να επηρεαστεί η συγκέντρωση, η προσοχή των παιδιών. Την πρώτη ημέρα που θα ανοίξουν τα σχολεία και θα ξεκινήσει η συναισθηματική σύνδεση των παιδιών με τους δασκάλους, να είναι και μέσα στη ρουτίνα της τάξης ότι φοράνε τη μάσκα. Είναι μέσα στους κανόνες της τάξης, όπως το “δεν σηκώνομαι από την καρέκλα μου, δεν μιλώ, ψηλώνω το χέρι μου”. Να ενταχθεί ως μία μορφή ενός κανόνα, που πρέπει να ακολουθούν και είναι κάτι μέσα στο πρόγραμμα.
 
Ό,τι είναι μέσα στην ρουτίνα και το πρόγραμμα του παιδιού, του προσφέρει μία ασφάλεια και προβλεψιμότητα ότι έχουν τον έλεγχο. Τα παιδιά, σε τέτοιες καταστάσεις, νιώθουν ότι χάνουν τον έλεγχο. Είναι πολύ σημαντικό, την πρώτη ημέρα, να αφήσουν οι δάσκαλοι τα παιδιά, να πουν τις ανησυχίες τους και όσα τους αγχώνουν και να γίνει μία συζήτηση, σε μορφή παιχνιδιού μέσα στην τάξη. Αν και όταν υπάρξει αλλαγή στα μέτρα, είναι σημαντικό το σχολείο να ενημερώσει τα παιδιά από πριν, ώστε να μην είναι απότομη η αλλαγή.
 
Είναι πολύ σημαντικό και οι γονείς να φροντίσουν να είναι στην ρουτίνα των παιδιών οι μάσκες στο παρόν στάδιο. Έτσι, προετοιμάζουν τα παιδιά για μία κατάσταση, που θα τους προκαλέσει αναστάτωση, ότι είναι εκεί και ακούνε τις ανησυχίες, τους φόβους, τα πράγματα που μπορούν να τους ενοχλούν».
 
Οι αντιδραστικοί έφηβοι και οι νέοι κανόνες
Κληθείσα να σχολιάσει τις πιθανές αντιδράσεις των εφήβων, η σχολική ψυχολόγος τόνισε πως είναι κάτι αναμενόμενο και ένας τρόπος που μπορούν να κατευνάσουν τις ανησυχίες τους είναι μέσω διαλόγου.
 
«Όσον αφορά στα παιδιά στη εφηβεία, αναμένονται πιο έντονες αντιδράσεις. Η συζήτηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά που είναι στην εφηβεία και έχουν περισσότερη αντιδραστικότητα, στο να καταλάβουν γιατί πρέπει να φορούν τη μάσκα και τι μπορεί να πάθουν αν δεν την φορούν.
 
Γενικότερα είναι και αναμενόμενες οι συμπεριφορές από τους έφηβους, να δείξουν μία άρνηση προς τα μέτρα. Μπορεί, όμως, μία τιμωρία να μην είναι το ιδανικό, επειδή πρέπει να δοθεί το μήνυμα ότι είναι για την υγεία και το καλό όλων. Οπότε, πρέπει να συζητήσουν με τους έφηβους για να καταλάβουν πότε πρέπει να φοράνε μάσκα».
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Επιστρέφει στην Κύπρο η Ολγκίν-Βλέπει ΠτΔ και Τατάρ σε χωριστές συναντήσεις την Τετάρτη
Μειωμένη κατά το ήμισυ η κίνηση στα κέντρα αναψυχής το Πάσχα-Οι εκτιμήσεις για τις επόμενες ημέρες
Καμία πρόοδος στις διαπραγματεύσεις Ισραήλ και Χαμάς-Επιχείρηση απομάκρυνσης αμάχων από τη Ράφα
Χειροπέδες σε άλλους δύο για το «Δημητρούι»-Ο ένας κατάδικος των Κεντρικών Φυλακών
Ψάχνουν τα αίτια της τραγωδίας ανήμερα του Πάσχα-Έφυγαν με διαφορά τρία χρόνια μάνα και γιος
Με νομοσχέδιο εντάσσει τη «Γαλάζια Πατρίδα» στα σχολεία ο Ερντογάν-Αντιδρά η αντιπολίτευση
Δεν υποχωρούν οι βροχές και οι καταιγίδες-Στους 25 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία
Μαύρο Πάσχα, νεκρός ο 30χρονος Ευτύχιος-Μετωπική σύγκρουση της μοτοσικλέτας του με όχημα
Η μάχη της πρωτιάς και οι διαφορετικές αφετηρίες του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ
Η αναβίωση των Προεδρικών, το σπάνιο φαινόμενο της Πόλης και οι ιδιαιτερότητες των εκλογών ΤΑ στην Πάφο