Fake μηνύματα από ξενοδοχεία, τράπεζες και κρατικές υπηρεσίες-Πώς ξεγελούν ανυποψίαστους πολίτες

Σε έξαρση βρίσκονται το τελευταίο διάστημα τα παραπλανητικά μηνύματα που έχουν ως παραλήπτες ανυποψίαστους πολίτες, με τους επιτήδειους αποστολείς των sms να υποδύονται ότι προέρχονται από διάφορες επιχειρήσεις ξενοδοχείων, είτε τράπεζες, είτε ακόμη και κρατικές υπηρεσίες, που φέρουν τα λογότυπα τους, με σκοπό την υποκλοπή στοιχείων από τους καταναλωτές.

Το πιο πρόσφατο είδος απάτης, το οποίο έχει φθάσει στα χέρια αρκετών συμπολιτών μας, είναι τα παραπλανητικά μηνύματα για υποτιθέμενη ακύρωση κράτησης σε τουριστικά καταλύματα και ξενοδοχειακές μονάδες, υπόθεση που διερευνά η Αστυνομία. Πιο συγκεκριμένα, παραλήπτες των μηνυμάτων, είναι πολίτες οι οποίοι προέβηκαν σε κρατήσεις ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων μέσω ιστοσελίδων που προσφέρουν τέτοιου είδους υπηρεσίες, οι οποίοι δέχθηκαν μήνυμα, μέσω των οποίων ενημερώνονταν για την ακύρωση της κράτησης τους, λόγω μη εκπλήρωσης της πληρωμής τους.

Έτσι, οι πολίτες καλούνται να προβούν στην πληρωμή της κράτησης τους μέσω ενός ύποπτου ηλεκτρονικού συνδέσμου, με αποτέλεσμα είτε να γίνει διπλή χρέωση, είτε να υποκλαπούν τα στοιχεία της τραπεζικής τους κάρτας και να χρησιμοποιηθούν παράνομα.

Πάντως, δεκάδες είναι οι καταγγελίες που φθάνουν στα χέρια και του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών από πολίτες που έπεσαν θύματα παραπλανητικών μηνυμάτων, με τον Σύνδεσμο να δίνει συγκεκριμένες οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας των συγκεκριμένων ηλεκτρονικών μηνυμάτων.

Πιο συγκεκριμένα, αυτά τα ύποπτα μηνύματα, φαίνεται να προσομοιάζουν με αυτά που αποστέλλει στους πελάτες της μια επιχείρηση, ενώ αντιγράφουν το λογότυπο της, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επίσης, κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος, ζητώντας από τους καταναλωτές να κάνουν κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο ή να καλέσουν σε αριθμό τηλεφώνου που τους αναγράφεται, προκειμένου να επαληθεύσουν, να ενημερώσουν ή να επαναενεργοποιήσουν κάποιο λογαριασμό τους.

Σύμφωνα με τη νομική λειτουργό του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, στον Σύνδεσμο έχουν φθάσει τρεις καταγγελίες για ξενοδοχειακές μονάδες, όπως και καταγγελίες για μηνύματα που αφορούν κρατικές υπηρεσίες, στις οποίες δίνονται κάποιες οδηγίες στους καταναλωτές να ενεργήσουν με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο. «Είχαμε περίπτωση για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, που καλούσε τους επενδυτές να προχωρήσουν σε επικαιροποίηση των στοιχείων τους, αλλά ευτυχώς ενημερώθηκε η Επιτροπή και προχώρησε σε ανακοίνωση ενημερώνοντας τους επενδυτές να μην λαμβάνουν υπόψη τα συγκεκριμένα μηνύματα».

Επιπρόσθετα, υπήρξαν καταγγελίες για τράπεζες για επικαιροποίηση στοιχείων των καταναλωτών, με τον Σύνδεσμο Καταναλωτών να παραπέμπει τους πολίτες στην Αστυνομία, καθώς πρόκειται για σοβαρές υποθέσεις. «Πρέπει να επικοινωνούμε με τις ίδιες τις εταιρείες για να επιβεβαιώνουμε κατά πόσο όντως είναι ένα email που αποστέλλεται από τους ίδιους και όχι από άλλους».

Πάντως, καταναλωτές φαίνεται να λαμβάνουν στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο ή ακόμα και στο κινητό τους, όχι μόνο από τον τουριστικό τομέα, αλλά και από διάφορες επιχειρήσεις, όπως και courier. «Ενημερώσαμε τις εταιρείες ότι αποστέλλονται μηνύματα στους καταναλωτές για επικαιροποίηση των στοιχείων τους και ότι θα πρέπει να δίνουν περισσότερες πληροφορίες στο κοινό».

Κληθείσα να σχολιάσει για το πώς μπορεί να αντιληφθεί ένας καταναλωτής πως πρόκειται για απάτη, η κα. Χρήστου, εξήγησε ότι δεν είναι εύκολο να γίνει κατανοητό. «Πρέπει να παρατηρήσει ο καταναλωτής κάποιες λεπτομέρειες στο μήνυμα και κάποια σημεία. Από μια γενική αξιολόγηση, έχουμε παρατηρήσει ότι τα μηνύματα απάτης, έχουν αρκετά ορθογραφικά λάθη, καθώς και λάθη γραμματικής, κυρίως στη σύνταξη του κειμένου. Επομένως, είναι κάτι που κάποιος πρέπει να υποψιαστεί αν το δει. Κυρίως αυτά τα μηνύματα έχουν να κάνουν με ένα σύνδεσμο που συνοδεύει το μήνυμα, όπου καλείται ο καταναλωτής να κάνει κλικ ή να κατεβάσει ένα αρχείο. Πρακτικά όμως, κανένα υπουργείο και καμία επιχείρηση δεν αποστέλλει αρχεία στον καταναλωτή και του ζητά να κατεβάσει δεδομένα».

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνούν αμέσως με την επιχείρηση μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της, με το Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@katanalotis.org.cy και 22516112 καθώς και την Αστυνομία Κύπρου στην ηλεκτρονική διεύθυνση police@police.gov.cy.

Δειτε Επισης

Χάθηκαν τα ίχνη 35χρονου στη Λεμεσό (pic)
Στα θετικά της δύσκολης εξίσωσης η παραδοχή 71χρονου για την απόδειξη της δολοφονίας Περικλέους χωρίς πτώμα
Κυκλοφοριακό χάος στον κυκλικό κόμβο Ριζοελιάς-Ακινητοποιήθηκε όχημα της Εθνικής Φρουράς
Γύρω στα 570 προϊόντα-απομιμήσεις κατασχέθηκαν από τρία υποστατικά
Καλεί αυτεπαγγέλτως Παπασταύρου η Επιτροπή Δεοντολογίας-Αν προκύψουν στοιχεία θα οριστεί ερευνών λειτουργός
Ξέσπασε η μητέρα του 24χρονου που σκοτώθηκε από αερόσακους Takata-«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη;»
Ανατροπή δεδομένων στην δίκη για την δολοφονία του Περικλέους-Παραδέχθηκε ενοχή ο θείος του χάκερ
Έκλεισαν πέντε υποθέσεις του Παπασταύρου-Μία στο Δικαστήριο, δύο υπό διερεύνηση
Εκ πρώτης όψεως υπόθεση εναντίον των τεσσάρων για το φόνο στα Λατσιά-Παραμένουν υπό κράτηση
Αύξησε ποινή για βιασμό ανήλικης από έξι σε εννιά χρόνια το Εφετείο-Στηρίχθηκε σε βίντεο η απόφαση