Γιατί είναι επικίνδυνο να ανοίγουμε το κλιματιστικό μόλις μπούμε στο αυτοκίνητο
06:51 - 01 Αυγούστου 2022
Συνήθεια αποτελεί για τους πλείστους οδηγούς, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου η θερμοκρασία βρίσκεται στο κόκκινο, κατά την είσοδό τους στο όχημα να ανοίγουν αμέσως το κλιματιστικό, αφού η ζέστη μέσα στο αυτοκίνητο είναι ανυπόφορη, ιδιαίτερα όταν αυτό βρίσκεται κάτω από τον ήλιο, για αρκετές ώρες. Ως εκ τούτου, μόνο υγιεινή δεν είναι αυτή η συνήθης πρακτική, αλλά τουναντίον είναι αρκετά βλαβερή για τον οργανισμό μας, αφού εισπνέουμε βλαβερά μικροσωματίδια που εξέρχονται μέσα από τους θερμαινόμενους αεραγωγούς της μηχανής.
Αναμφισβήτητα, η κίνηση να ανάψουμε το κλιματιστικό κατά την είσοδό μας σε ένα ιδιαίτερα ζεστό χώρο, όπως του οχήματος, είναι απόλυτα λογική, αφού η θερμοκρασία σε αρκετές περιπτώσεις είναι ανυπόφορη. Η επιβάρυνση όμως της υγείας μας με το άναμμα του κλιματιστικού αλλά και η επιβάρυνση της ίδιας της μηχανής, προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία στους ειδικούς, οι οποίοι συστήνουν μερικές λύσεις, ώστε να αποφεύγουμε αυτή την βεβιασμένη κίνηση, που προκαλεί αρκετά προβλήματα τόσο στον άνθρωπο αλλά και στο όχημα.
Όπως εξήγησε o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, σε δηλώσεις που παραχώρησε στον REPORTER, «ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου οι θερμοκρασίες είναι αρκετά υψηλές, το αυτοκίνητο είτε εκτίθεται στον ήλιο, είτε όχι, πάλι απορροφά την εξωτερική θερμοκρασία λόγω του καύσωνα που επικρατεί. Το καλύτερο πράγμα που συνιστάται να κάνουμε μόλις εισέλθουμε στο αυτοκίνητο, είναι να ανοίγουμε όλα τα παράθυρα, έστω για τρία λεπτά και να ανοίγουμε τον αέρα του αυτοκινήτου, αλλά όχι το κλιματιστικό. Δηλαδή να μην παγώνει το κλιματιστικό, ώστε να φεύγει ο αέρας ο ζεστός μέσα από το ταμπλό και τους αεραγωγούς. Λόγω του ότι είναι πλαστικά τα μέρη, αποβάλλουν κάποιες ουσίες οι οποίες είναι βλαβερές για τους πνεύμονες, λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας που επικρατεί».
Αφού περάσει το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των μερικών λεπτών και κινούμαστε με το όχημα για κάποια απόσταση, ο κ. Καπετάνιος ανέφερε ότι «θα έχει αλλάξει ο αέρας ήδη μέσα στο αυτοκίνητο. Σίγουρα όμως είναι λίγο δύσκολα εκείνα τα πρώτα λεπτά για όλους τους οδηγούς, λόγω της ζέστης που επικρατεί μέσα στο όχημα».
Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας, φαίνεται είναι η θερμοκρασία που βάζουμε το κλιματιστικό μας μέσα στο αυτοκίνητο. «Δηλαδή, είναι λανθασμένη η κίνηση που συνηθίζουμε να κάνουμε, να βάζουμε τη θερμοκρασία στον πιο χαμηλό βαθμό και στους 16 βαθμούς, με το σκεπτικό ότι θα παγώσει γρηγορότερα το όχημά μας. Δεν πρόκειται ποτέ να πιάσει αυτή τη θερμοκρασία το όχημά μας, αλλά αποτέλεσμα, έχει να πιέζεται συνεχώς το σύστημα κλιματισμού και η μηχανή του αυτοκινήτου για να καταφέρει να πιάσει τη θερμοκρασία. Η ιδανική θερμοκρασία για να βάζουμε το όχημά μας, είναι από τους 20 μέχρι και τους 23 βαθμούς».
Παράλληλα, ιδιαίτερα επιβαρυντικό είναι για την κατανάλωση το σύστημα κλιματισμού, αφού όπως υπέδειξε ο κ. Καπετάνιος, «βάζουμε στην πιο χαμηλή θερμοκρασία το κλιματιστικό, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται το όχημα και να προσπαθεί ο κομπρεσόρος να δουλέψει στους πιο χαμηλούς βαθμούς, ενώ έξω η θερμοκρασία είναι η διπλάσια».
Ο λόγος που η θερμοκρασία έξω είναι στους 40 βαθμούς αλλά το όχημα γράφει 45 βαθμούς
Το φαινόμενο όπου η θερμοκρασία εξωτερικά μπορεί να είναι 40 βαθμούς, αλλά το θερμόμετρο στο όχημα να γράφει 45 βαθμούς, σύμφωνα με τον κ. Καπετάνιο, «εξηγείται στο γεγονός ότι η Μετεωρολογική Υπηρεσία κάνει κάποιες προγνώσεις, με τα δεδομένα που έχει ενώπιον της. Ο ήλιος όμως όταν κτυπά πάνω σε ένα σώμα, το σώμα εκείνο απορροφά την θερμοκρασία. Αν μετρήσουμε τη θερμοκρασία ενός δωματίου που είναι σε σκίαση για παράδειγμα, εάν έξω έχουμε 41 βαθμούς, μέσα στο δωμάτιο θα έχουμε σίγουρα 38 βαθμούς. Το ότι κτυπά όμως ο ήλιος στο αυτοκίνητο συνεχώς, σίγουρα αυτό απορροφά τη θερμότητα και έτσι η θερμοκρασία του θα ψηλώσει περισσότερο. Εάν μετρήσουμε ακόμη και τη θερμοκρασία της ασφάλτου, είναι συνήθως δέκα βαθμούς περισσότερη. Δηλαδή, αν μέσα στο όχημα γράφει 45 βαθμούς, η άσφαλτος μπορεί να είναι και 55 μέχρι και 60 βαθμούς».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Γιατί τυλίγονται στις φλόγες οχήματα εν κινήσει-Οι παγίδες που δεν υπολογίζουμε
- Οι εννιά κανόνες για μείωση στην κατανάλωση καυσίμων-Από παράθυρα μέχρι ελαστικά
- Το μαύρο κουτί που θα κρύβεται στα οχήματα, ο ρόλος του και τι θα καταγράφει
- Μακρύς ο δρόμος για την ηλεκτροκίνηση-Τα προβλήματα, οι σταθμοί και το κόστος
- Στην... πρίζα για ηλεκτρικά οχήματα-Ξεπέρασαν τις προσδοκίες οι αιτήσεις