Μακρύς ο δρόμος για την ηλεκτροκίνηση-Τα προβλήματα, οι σταθμοί και το κόστος

Πληθώρα προβλημάτων φαίνεται να εγείρονται γύρω από το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο, ενώ την ίδια ώρα γίνεται λόγος για την πλήρης υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε μερικά χρόνια και ταυτόχρονα παρέχονται στο κοινό ειδικά σχέδια για αγορά των νέων ειδικών οχημάτων, που είναι ασφαλώς καλύτερα για το περιβάλλον και διαφέρουν σε πολλά σημεία από τα ρυπογόνα οχήματα που χρησιμοποιούμε.

Με τα υφιστάμενα δεδομένα ωστόσο, ο στόχος για την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο, φαίνεται να βρίσκεται αρκετά μακριά, καθώς οι λιγοστοί σταθμοί φόρτισης, δημιουργούν αρκετά ερωτήματα, στο κατά πόσο θα μπορούν να χρησιμοποιούνται με ευκολία τα ηλεκτρικά οχήματα και πώς θα γίνεται η κυκλοφορία στους δρόμους. 

Μιλώντας στον REPORTER o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, στάθηκε στα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως κράτος και για ποιους ουσιαστικούς λόγους, θα καθυστερήσει αρκετά η πλήρης εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης. «Το βασικό πρόβλημα, είναι ότι στην Κύπρο έχουμε μόνο ένα φορέα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και βλέπουμε ότι με την πάροδο των χρόνων ακριβαίνει μάλιστα, λόγω του ότι έγινε πιο ακριβό και το πετρέλαιο και όλες οι πρώτες ύλες. Έτσι, το πρώτο κομμάτι είναι το ρεύμα».

Το δεύτερο ζήτημα που έθεσε ο κ. Καπετάνιος, είναι η μη ύπαρξη κατάλληλων υποδομών στην Κύπρο, για την άνετη κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων στους κυπριακούς δρόμους. «Υπάρχει μια νομοθεσία, η οποία είναι για τον περί προώθησης και ανάπτυξης των υποδομών των εναλλακτικών καυσίμων του 2016, όπου λέγεται ξεκάθαρα ότι μέχρι το 2025 πρέπει να έχουμε τουλάχιστον ένα ικανοποιητικό ποσοστό για το κοινό, όπου θα έχει πρόσβαση δηλαδή ο κάθε πολίτης για να φορτίζει τα οχήματά του, είτε να γεμίζει με υγραέριο, φυσικό αέριο ακόμα και με υδρογόνο».

Ένα πραγματικό παράδειγμα, μας ανέφερε επίσης ο κ. Καπετάνιος, με την οδική ζωή του Δημάρχου Λεμεσού, ο οποίος έχει αγοράσει ηλεκτρικό όχημα, αλλά ως εκ τούτου, η ζωή του δεν είναι και τόσο εύκολη για τη διακίνηση ακόμη με το συγκεκριμένο όχημα. «Όταν  χρησιμοποιεί ο Δήμαρχος λοιπόν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο για μια εβδομάδα και θα χρειαστεί να φορτιστεί σε τρία-τέσσερα σημεία, αν καταφέρει να βρει τα τέσσερα σημεία, μόνο το ένα δουλεύει σωστά. Στα άλλα τρία δεν είναι ικανοποιητικός ο τρόπος που φορτίζουν, καθώς είναι πολύ αργή η τάση φόρτισης. Φορτιστές δημόσιας χρήσης στην παρούσα φάση υπάρχουν σε πολύ λίγα σημεία ακόμη και είναι συγκεκριμένοι από την ΑΗΚ. Είναι πολύ μικρός ο αριθμός των σταθμών φόρτισης ακόμη στην Κύπρο, δυστυχώς».

Μάλιστα, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί και η προσωπική εμπειρία του κ. Καπετάνιου, ο οποίος το 2018 είχε ταξιδέψει στη Γερμανία για κάποιες εκπαιδεύσεις και σεμινάρια γύρω από το θέμα της ηλεκτροκίνησης. «Όταν πήγα στην Volkswagen, αναφέρθηκε ότι έχουν πρόβλημα, καθώς ενώ προχώρησαν τις μελέτες για να βγάλουν ηλεκτρικά οχήματα, εκείνο που δεν προνόησαν ήταν οι σταθμοί φόρτισης. Δηλαδή, αν πωλήσουν ένα μεγάλο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων, δεν θα μπορεί το σύστημα να καλύψει τον απαιτούμενο φόρτο που χρειάζεται και το δεύτερο βασικό πρόβλημα, είναι τα εργοστάσια ανακύκλωσης μπαταριών. Όταν έρθει η ώρα να βγουν οι μπαταρίες από τα οχήματά δηλαδή, θα πρέπει να ανακυκλωθούν. Είναι ένα θέμα μακρινό, αλλά αρκετά σημαντικό, διότι από τη στιγμή που αγοράζεις ένα αυτοκίνητο, οφείλεις να έχεις και τα κατάλληλα σημεία ανακύκλωσης. Κάτι που δυστυχώς δεν ισχύει στην Κύπρο».

Αξιοσημείωτο πάντως, είναι και το γεγονός πώς μετά από εισήγηση του Υπουργείου Μεταφορών, προσφέρονται σχέδια επιχορήγησης ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να δοθούν τα κίνητρα στους πολίτες για την αγορά τους. Από την πλευρά του, ο κ. Καπετάνιος σημείωσε ότι «ναι μεν, είναι καλό το ότι υπάρχει επίσης επιχορήγηση για αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος, αλλά όταν για παράδειγμα πάρω 10,000 ευρώ από το κράτος για να αγοράσω ηλεκτρικό όχημα αξίας 45,000 ευρώ και υπάρχει service δωρεάν, όταν τα κοστολογήσουμε με τα υφιστάμενα οχήματα που έχουμε και ένα αυτοκίνητο κανονικό να κρατάς και υπολογίσεις τα έξοδα σε δέκα χρόνια, δεν θα φτάσεις ποτέ τα έξοδα που θα έχεις με ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα χρειάζεται με την ηλεκτρική φόρτιση».

Ο ειδικός μηχανολόγος, σημείωσε καταλήγοντας, ότι ο στόχος για το 2035 με την αγορά μόνο ηλεκτρικών οχημάτων είναι ανέφικτος, φέροντας το παράδειγμα της Ευρώπης, η οποία είναι έτοιμη από το 2015 και ακόμη δεν προχώρησε στην πλήρη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. «Πώς μπορεί να καταφέρει η Κύπρος με δυο σταθμούς παραγωγής; Υπάρχουν μελέτες και έρευνες σε αυτό το θέμα και για να μπορέσουμε να πάμε στην εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων, πρέπει να έχουμε σε όλα τα κτίρια φωτοβολταϊκά, η κάθε περιοχή να έχει σταθμό παραγωγής και να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Όταν ένα ηλεκτρικό όχημα θέλει το μίνιμουμ τέσσερις ώρες για να πάρει το 50% της φόρτισης, σκέψου να μείνεις στον δρόμο της Κύπρου και να πρέπει να περιμένεις τόσες ώρες για να φορτιστεί, εάν καταφέρεις φυσικά να βρεις κοντά σταθμό φόρτισης…»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτός είναι ο τύπος οχημάτων που προτιμούν οι Κύπριοι-Η σύγκριση με Ευρώπη

Δειτε Επισης

Διαπιστώνεται ανάγκη άμεσου επανακαθορισμού της πολιτικής για τα ακραία καιρικά φαινόμενα
Πρακτικά εφαρμόσιμο το σχέδιο ΚτίΖΩ-Ο οδικός χάρτης για τα έργα
Σε παγκόσμια εκστρατεία για ασφαλέστερη χρήση φαρμάκων συμμετέχει η Κύπρος
Υψηλότερο το προσδόκιμο ζωής για τις γυναίκες στην Κύπρο
Μέχρι την Τετάρτη δεκτές οι αναφορές ζημιών από την κακοκαιρία στη Λεμεσό
Στις πληγείσες μπανανοφυτείες στην Κισσόνεργα η Υπουργός Γεωργίας
Επέβλεψε την αναδόμηση της πρώτης πολυκατοικίας του «κτίΖΩ» ο ΥΠΕΣ-Αρχίζει τον Δεκέμβριο η δεύτερη
Πατέρας καθάρισε τα τζάμια σχολείου της κόρης του και αρνήθηκε να πληρωθεί-«Δεν θέλω λεφτά, εν το σχολείο της κόρης μου»
Βρήκαν τη φόρμουλα για τα CCTV στα γυμναστήρια-Δεκτό αίτημα να ανάβουν όταν κλείνουν με μια υποσημείωση
Η κλιματική αλλαγή και το μπαλάκι ευθυνών για ζημιές από την κακοκαιρία-Με κριτήρια οι αποζημιώσεις