Δεν έπεισαν τις οργανώσεις οι εισηγήσεις ΥΠΑΝ για ειδική εκπαίδευση-«Παγιώνουν τις σημερινές καταστάσεις»
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 10 Ιουνίου 2025

Νέο μέτωπο ανοίγει για το Υπουργείο Παιδείας και αυτή τη φορά αφορά στην προσπάθεια που γίνεται για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, αφού οι εισηγήσεις που προτείνει βρίσκουν αντίθετες τις οργανώσεις που εκπροσωπούν τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Συγκεκριμένα οι οργανώσεις θεωρούν πως οι εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας παγιώνουν τις σημερινές καταστάσεις και δεν επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή.
Το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης και μετάβαση στην ενιαία ήταν ένα ζήτημα που είχε απασχολήσει αρκετά το Υπουργείο Παιδείας το προηγούμενο διάστημα, ειδικά μετά τη δέσμευση του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας για αλλαγή. Μάλιστα, το Υπουργείο Παιδείας είχε λάβει ειδικές αποφάσεις που αφορούσαν το θέμα των συνοδών, αφού δόθηκαν οδηγίες για αύξησή τους, ενώ είχε κριθεί αναγκαία και η εκπαίδευσή τους από το Σεπτέμβριο και όχι από τον Δεκέμβριο, όπως γινόταν στο παρελθόν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανάκληση εισηγήσεων του ΥΠΑΝ ζητούν Σύνδεσμος ΔΕΠΥ και η «Αγκαλιά Ελπίδας»
Μετά από τις εν λόγω αποφάσεις, που αφορούσαν την πρώτη φάση της διαδικασίας για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας έπρεπε να περάσει στο επόμενο βήμα, που ήταν η αλλαγή της νομοθεσίας. Τους προηγούμενους μήνες, η Αθηνά Μιχαηλίδου είχε συναντήσεις με τις οργανώσεις που εμπλέκονται σε αυτό το κεφάλαιο και άκουσε τις εισηγήσεις τους, τις οποίες στη συνέχεια κλήθηκε να αποκωδικοποιήσει σε ένα κείμενο. Ωστόσο, οι εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν ικανοποίησαν τις οργανώσεις, που ζητούν όπως αποσυρθούν και συνεχιστεί ο διάλογος.
«Είμαστε αντίθετοι, επειδή εμείς ζητούμε ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση. Αυτό που προτείνουν είναι να κάνουν τροποποίηση του νόμου που είναι από το 1999. Αποκλίνουν οι εισηγήσεις από το άρθρο 24 που κυρώθηκε το 2011 κατά πολύ που μιλά για το δικαίωμα σε ένα ενιαίο εκπαιδευτικό περιβάλλον για όλα τα παιδιά. Οι εξαγγελίες ήταν να πάμε στην ενιαία εκπαίδευση και να μην αποκλείονται τα παιδιά από τη γενική εκπαίδευση», εξήγησε η πρόεδρος του Συνδέσμου ΔΕΠΥ, Μαρίνα Γεωργίου.
Με βάση τις εισηγήσεις που έλαβαν οι εμπλεκόμενοι φορείς, αυτό που προτείνεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι να δίνεται η εξουσία στην επαρχιακή επιτροπή να επιλέγει για το αν ένα παιδί θα φοιτά στις ειδικές μονάδες ή όχι. Αυτό ήταν ένα σημείο που οι γονείς των παιδιών αντιδρούσαν έντονα και μάλιστα είχαν πολλάκις ζητήσει όπως αλλάξει. Πέραν τούτου, οι οργανώσει εξέφρασαν και την αντίθεσή τους για τις εισηγήσεις για τα διαφοροποιημένα εξεταστικά δοκίμια.
«Στις εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται πως αν ένα παιδί παίρνει διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο, να αναγράφεται στο απολυτήριο. Παλεύουμε εδώ και χρόνια για τα διαφοροποιημένα εξεταστικά δοκίμια και τώρα έρχονται να μας πουν ότι θα το βάλουν στο δοκίμιο. Είναι διάκριση αυτό το πράγμα. Πώς γίνεται να περιμένουν να το αποδεχτούμε».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν ικανοποίησαν οι αλλαγές για την ειδική εκπαίδευση-Φωνές για συνέχιση αποκλεισμού των παιδιών
Στο μεταξύ, ένα άλλο σημείο για το οποίο αντιδρούν οι γονείς είναι και αυτό που αφορά το θέμα της αξιολόγησης των παιδιών, καθώς δεν υπάρχει ξεκάθαρη οδηγία για τον τρόπο που θα γίνεται η διαδικασία. Πάντως, οι οργανώσεις αυτό που ζητούν είναι να συνεχίσει ο διάλογος, καθώς οι προτάσεις δεν θα επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή.
« Οι προτάσεις δεν οδηγούν στην ενιαία εκπαίδευση και παγιώνουν τις σημερινές καταστάσεις. Ξεχωρίζουν ακόμη περισσότερο τα παιδιά μας. Αν θέλουν να κάνουν κινήσεις πρέπει να γίνει οριζόντια αναθεώρηση των νομοθεσιών. Τα αναλυτικά προγράμματα να είναι προσαρμοσμένα, το σύστημα ανάθεσης συνοδών. Ό,τι γίνεται πρέπει να διέπεται από την άποψη ότι τα παιδιά ανήκουν στο εκπαιδευτικό σύστημα. Πρέπει οι εισηγήσεις να αποσυρθούν, να αναθεωρηθούν οι προτάσεις και να συμβαδίζουν με τις διακηρύξεις του ΟΗΕ και να βρεθούν οι τρόποι για στήριξη των σχολείων. Οι μαθητές είναι στην κοινωνία, δεν πρέπει να χωρίζονται. Από το 2017 έγινε προσπάθεια, δαπανήθηκε τεράστιο κονδύλι», τόνισε η κα. Γεωργίου.
«Δεν προχωράμε μπροστά»
Στο μεταξύ, τις απόψεις του συνδέσμου ΔΕΠΥ συμμερίζεται και ο σύνδεσμος «Αγκαλιά Ελπίδας», που επίσης θεωρεί πως με τις τροποποιήσεις που προωθούνται δεν θα επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή, αλλά θα πάρουν τα πράγματα πίσω.
«Δεν προχωράμε μπροστά. Θα πρέπει να είναι μία νομοθεσία που θα έχει πρόνοιες για όλα τα παιδιά, όχι να γίνει τροποποίηση δύο νομοθεσιών που κάνει διακρίσεις. Δεν πρέπει να αφαιρείται το δικαίωμα στους γονείς να έχουν λόγο στην εκπαίδευση των παιδιών τους. Πρέπει όλα τα παιδιά να εκπαιδεύονται σε ένα περιβάλλον που δεν τα αποκλείει. Όλα τα παιδιά πρέπει να ξεκινούν από το ίδιο περιβάλλον και μετά να αναπτύσσονται. Βελτίωση της νομοθεσίας για την ειδική εκπαίδευση δεν σημαίνει ότι πάμε στην ενιαία, όπως εμείς ζητούμε», εξήγησε η πρόεδρος του συνδέσμου, Γιούλα Πιτσιάλη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατάργηση των μονάδων, αυξημένος ρόλος γονιών-Οι αλλαγές που μελετά το ΥΠΑΝ για την ενιαία εκπαίδευση
