Back to school με σχολικές τσάντες μέχρι και 300 ευρώ-Οι τιμές, οι παγίδες στο διαδίκτυο και οι πρώτες καταγγελίες

Μπορεί το καλοκαίρι να μην έχει ολοκληρωθεί ακόμη και τα παιδιά να περνάνε ξέγνοιαστες διακοπές από τα σχολεία, όμως υπάρχουν αρκετοί γονείς που έχουν ήδη αρχίσει να προετοιμάζονται, ώστε να είναι έτοιμοι οι μαθητές τους για το πρώτο κουδούνι εντός Σεπτεμβρίου. Προς αυτό το σκοπό έχουν βγει στις αγορές και άρχισαν να καταγράφουν τις τιμές που επικρατούν, ενώ ήδη έχουν εντοπίσει παραβιάσεις, τις οποίες κατήγγειλαν στους αρμόδιους συνδέσμους.

Το πρωί της Τρίτης, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει δώσει στη δημοσιότητα, σε μία προσπάθεια να βοηθήσει τους γονείς για να ξέρουν τα δεδομένα που επικρατούν, τις τιμές που έχει καταγράψει από την έρευνά της στην αγορά, για τα βασικά είδη που χρειάζεται ένας μαθητής για την σχολική του πορεία. Ανάμεσα στις τιμές, αυτό που ξεχώρισε είναι η μέγιστη τιμή στις μαθητικές τσάντες με ρόδες, αφού έχει σχεδόν ακουμπήσει τα 200 ευρώ. Συγκεκριμένα, η μέγιστη τιμή είναι 199,95 ευρώ. Ωστόσο, υπάρχουν αναφορές για ακόμη ψηλότερες τιμές, και αυτό προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι πρόκειται για μαθητικές τσάντες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ποικίλουν οι τιμές στα σχολικά είδη-Τι καταγράφει έρευνα της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή

«Ως Κυπριακός Σύνδεσμος Προστασίας Καταναλωτών έχουμε καταγράψει ότι υπάρχουν τιμές για σχολικές τσάντες που ανέρχονται στα 300 ευρώ. Στην περσινή έρευνα που κάναμε και στην προπέρσινη διαπιστώσαμε κάτι παρόμοιο. Αυτό που καλούμε τους καταναλωτές να κάνουν είναι να παρακολουθούν και τις διαδικτυακές σελίδες των εταιρειών που πωλούν τα σχολικά είδη, επειδή παρατηρήσαμε ότι μέσω του διαδικτύου, είναι πιο χαμηλή η τιμή για τις κασετίνες και σχολικές τσάντες, αλλά και στα είδη ένδυσης και υπόδησης, κάτι που δεν μπορεί να βρει ο καταναλωτής όταν πάει με φυσική παρουσία στο κατάστημα», ανέφερε στον REPORTER η Βιργινία Χρίστου Νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών.

Σημειώνεται πως δεν πρόκειται για αθέμιτη πρακτική από πλευράς καταστημάτων, καθώς είναι νόμιμο να πωλούνται τα ίδια προϊόντα, όμως σε χαμηλότερες τιμές, στα διαδικτυακά κανάλια των εταιρειών. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι θεμιτό είναι όταν τα καταστήματα δεν ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα δικαιώματα και τις πολιτικές τους, όσον αφορά στις επιστροφές και τις εγγυήσεις.

«Όλα τα προϊόντα που αγοράζονται από τους καταναλωτές και θα χρησιμοποιηθούν για τις προσωπικές ανάγκες και όχι επαγγελματικές, έχουν δύο χρόνια εγγύηση και πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές που αγοράζουν σχολικά είδη, είτε πρόκειται για ένδυση και υπόδηση, είτε πρόκειται για σχολικές τσάντες και κασετίνες».

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, οι τιμές που καταγράφονται είναι:

-Για σχολικές τσάντες πλάτης από 6,99 ευρώ μέχρι 134,95 ευρώ

-Για σχολικές τσάντες με ρόδες από 16 ευρώ μέχρι 199,95 ευρώ

-Για κασετίνες από 0,99 ευρώ μέχρι 44,95 ευρώ

Όσον αφορά στην ένδυση και υπόδηση, οι τιμές που καταγράφονται είναι:

-Για μπλούζα άσπρη γυμναστικής από 2 ευρώ μέχρι 10 ευρώ

-Για μπλούζα άσπρη με γιακά από 3,99 ευρώ μέχρι 10 ευρώ

-Για παντελονάκι γυμναστικής για αγόρια από 2,99 ευρώ μέχρι 23 ευρώ

-Για κολάν γυμναστικής για κορίτσια από 1,99 ευρώ μέχρι 17 ευρώ

-Για παντελόνι σχολικό κοντό γκρίζο από 6,5 ευρώ μέχρι 15,37 ευρώ

-Για φούστα σχολική γκρίζα από 7,5 ευρώ μέχρι 30 ευρώ

Προσοχή στις αγορές μέσω διαδικτύου

Στο μεταξύ, αρκετοί γονείς στρέφονται προς το διαδίκτυο, ώστε να κάνουν τις αγορές για τα σχολικά είδη, ωστόσο πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, για να αποφύγουν τις παγίδες που κρύβονται, ειδικά πίσω από τις νέες πλατφόρμες που έχουν αρχίσει και κερδίζουν την προσοχή του καταναλωτικού κοινού, καθώς και όταν αγοράζουν από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και από τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ.

«Αυτό που καταγράφουμε, μέσα από έρευνα που κάναμε για πλατφόρμες και μέσα από τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, είναι ότι οι Κύπριοι επιλέγουν να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου, ειδικά από καταστήματα που δεν πληρούν τους βασικούς κανόνες για τα δικαιώματα του καταναλωτή. Αν όντως αγοράζουν από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες, που δραστηριοποιούνται σε τρίτες χώρες, τότε θα πρέπει να γνωρίζουν ότι επαφίεται στην πολιτική της κάθε εταιρείας αν θα επιστρέψει τα χρήματα πίσω, σε περίπτωση λάθους», τόνισε η κα. Χρίστου.

Πάντως, από έλεγχο στον οποίο προέβη ο Σύνδεσμος Προστασίας Καταναλωτή, διαπιστώθηκε πως σε περίπτωση που ένα προϊόν είναι ελαττωματικό ή παρουσιάζει πρόβλημα, οι εταιρείες παρουσιάζονται πρόθυμες να το επιδιορθώσουν ή δίνουν καινούργια προϊόντα. Την ίδια ώρα, υπήρξαν περιπτώσεις που οι πλατφόρμες απενεργοποίησαν το λογαριασμό του καταναλωτή.

«Όσον αφορά στις πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ισχύει ο κανόνας για τις δεκατέσσερις ημέρες, δηλαδή μετά από μία αγορά, εντός δεκατεσσάρων ημερών, μπορεί ο καταναλωτής να επιστρέψει το προϊόν και να ζητήσει τα χρήματά του και η εταιρεία είναι υπόχρεα, εντός δεκατεσσάρων ημερών από την επιστροφή του προϊόν, να δώσει πίσω τα λεφτά στους καταναλωτές».

Σημειώνεται πως, η πολιτική επιστροφής για δεκατέσσερις μέρες εμπεριέχει και κάποιες παγίδες, που αφορούν στις χρεώσεις που βαραίνουν τους καταναλωτές και στις χρεώσεις που επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις. «Ο νόμος αναφέρει πως όταν δεν υπάρχει αναγραφή για το ποιος πρέπει να πληρώσει το κόστος της επιστροφής, τότε το καλύπτει η εταιρεία. Αν όμως η εταιρεία αναφέρει πως σε περίπτωση επιστροφής θα πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής το ποσό, τότε είναι ευθύνη του καταναλωτή. Αυτό που συστήνουμε εμείς είναι ότι θα πρέπει να ρωτούν για την συγκεκριμένη πολιτική».

Οι συμβουλές προς τους καταναλωτές

Η κα. Χρήστου θέλησε να δώσει και κάποιες συμβουλές προς τους καταναλωτές, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή είναι περίοδος εκπτώσεων, τόσο στα καταστήματα που γίνονται αγορές με φυσική παρουσία όσο και για τα διαδικτυακά καταστήματα. Ουσιαστικά, αυτό που πρέπει να κάνουν οι πολίτες είναι:

-Μία έρευνα αγοράς, τόσο σε φυσικά καταστήματα όσο και σε διαδικτυακά, για να καταγράψουν τιμές, πριν αγοράσουν κάτι,

-Να καταρτήσουν ένα ολοκληρωμένο κατάλογο με τις αγορές που θέλουν να κάνουν, για να καλύψουν τις ανάγκες τους, ώστε να μην ξεφύγουν μετά από τον προϋπολογισμό τους

-Εκεί και όπου διαπιστωθεί ότι στα καρτελάκια αναγράφονται τιμές με έκπτωση, ωστόσο όταν αφαιρέσουν το ταμπελάκι διαπιστώσουν ότι η προηγούμενη τιμή είναι η ίδια με εκείνη της έκπτωσης ή ακόμη μικρότερη, τότε θα πρέπει να προβούν σε επίσημη καταγγελία, επειδή το πρόστιμο είναι πολύ ψηλό και φτάνει μέχρι και τα 3 εκατομμύρια ευρώ.

«Έχουν ήδη φτάσει κοντά μας δύο καταγγελίες για σχολικά είδη, που βρίσκονταν σε έκπτωση και δεν πληρούσαν τις σχετικές προδιαγραφές. Ουσιαστικά, πάνω στο καρτελάκι αναγραφόταν άλλη τιμή και στο ταμείο δεν περιλήφθηκε στην τελική τιμή η έκπτωση. Αυτό που λέμε εμείς στον κόσμο, είναι να μην μένουν στις προφορικές δεσμεύσεις των ιδιοκτητών ότι θα προβούν σε αλλαγές, αλλά να προβαίνουν σε καταγγελίες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Déjà vu προβλημάτων με την έναρξη της νέας χρονιάς-Ξανά στο τραπέζι το ωράριο των σχολείων

Δειτε Επισης

Υποβλήθηκαν 7.734 αιτήσεις στην «επιτροπή ακινήτων»-Αποφασίστηκε αποζημίωση 467.060.546 στερλινών
Εργαστήρια με θέμα τον αυτισμό πραγματοποίησε το ΥΠΑΝ
Για «αδιαφορία» στην τήρηση νομοθεσίας για θεσμό Επιτρόπου Εποπτείας ΓεΣΥ κάνει λόγο η Ισότητα
Πάνω από 90 παιδιά σε στέγες, 237 σε ανάδοχες οικογένειες-Πολλά τα κενά και τα προβλήματα
Αντιδρούν για το χαλλουμι και ετοιμάζουν συνάντηση οι αγελαδοτρόφοι-«Ευνοείται η παραγωγή στα κατεχόμενα»
Υπάλληλοι καθυστερούν να μεταβούν στη δουλειά-Τι καταγράφει έκθεση της Ελεγκτικής για τον ΟΚΥΠΥ
Συζήτησαν αλλαγές για την Τ.Α. Σιζόπουλος και Γιωρκάτζιης
Ζήτησε άμεσα τα στοιχεία στελέχωσης των Συμπλεγμάτων ο ΥΠΕΣ
Οκτώ τυχεροί κέρδισαν αλλά δεν εξαργύρωσαν τα λαχεία τους-Επιστρέφουν στο κράτος τα χρήματα εντός Νοεμβρίου
Στη Γενεύη η Επ. Νομοθεσίας για αξιολόγηση Κύπρου για Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα