Μπήκαν τα κλιματιστικά στα σχολεία της Λευκωσίας-«Στόχος η εγκατάσταση σε όλα πριν την τριετία»

Έτοιμες φαίνεται ότι είναι όλες οι σχολικές μονάδες, ώστε να υποδεχτούν τους μαθητές εντός την ερχόμενη εβδομάδα, τόσο όσον αφορά στις υποδομές, όσο και στη στελέχωση των εκπαιδευτικών, ενώ αναφορικά με την εγκατάσταση των κλιματιστικών, το Υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο να προχωρήσει με τις διαδικασίες για τα επόμενα πενήντα σχολεία. Πάντως, η πολιτική προϊστάμενη, Αθηνά Μιχαηλίδου, σημείωσε πως το θέμα των κλιματιστικών δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στα σχολεία, όμως στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση πριν την τριετία, όπως είναι ο αρχικός σχεδιασμός. Σημειώνεται πως στα σχολεία της Λευκωσίας ολοκληρώνονται οι διαδικασίες μέχρι το τέλος της εβδομάδας.

Η υπουργός Παιδείας είχε παρουσιαστεί ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, για να ενημερώσει τους βουλευτές για την πορεία των διαδικασιών για ετοιμασία των σχολείων για την επιστροφή στα θρανία. Κατά την παρουσίασή της, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι έχουν εργαστεί όλο το καλοκαίρι και υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα που ακολουθείται, για να μην υπάρξουν σοβαρά θέματα με την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία. «Ό,τι κάνουμε για το σχολείο, σχετίζεται με το τι μαθητή θέλουμε και μιλούμε με όλους τους εκπαιδευτικούς, δασκάλους και καθηγητές».

Συνεχίζοντας, η υπουργός Παιδείας παρουσίασε ένα βίντεο με δύο μαθητές, μία από τη Δημοτική Εκπαίδευση και ένα τελειόφοιτο μαθητή της Γ’ Λυκείου, που ζήτησαν ένα σχολείο που να είναι συμπεριληπτικό, να έχει τρόπο για ανάδειξη ταλέντων και να μην είναι εξετασιοκεντρικό.

«Αυτά ήταν χαρακτηριστικά παραδείγματα που θέλουν οι μαθητές για μετάβαση σε ένα σύγχρονο, συμπεριληπτικό και ανθρωποκεντρικό σχολείο και καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, που είναι πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό στα μαθησιακά αποτελέσματα. Δύο από τα πολλά παραδείγματα που έχουμε από τα σχολεία».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αύξηση φρουρών, κάμερες, πρόγραμμα παρακολούθησης μαθητών-Τα μέτρα κατά της παραβατικότητας

Δεν δημιουργείται πρόβλημα με την στελέχωση

Αναφερόμενη στο θέμα της στελέχωσης, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος και δεν αναμένονται να παρατηρηθούν ιδιαίτερα προβλήματα με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. «Μεταφέρω και το μήνυμα της ΕΕΥ ότι δεν θα υπάρχουν προβλήματα, εκτός από κάποιες περιπτώσεις που δεν θα αποδεχτούν το διορισμό».

Η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως για τα θέματα βιβλίων είναι έτοιμοι και δεν θα έχουν πρόβλημα. «Θέματα υποδομών έχουμε επενδύσει το μεγαλύτερο κονδύλι που επενδύθηκε ποτέ σε θέματα υποδομών επειδή έχουμε ανάγκες. Έχουμε ένα κονδύλι 140 εκ. ευρώ, για θέματα υποδομών. Δεν λειτουργούμε στη βάση ποιος έχει ανάγκη και ποιος θεωρεί ότι έχει ανάγκες, αλλά στη βάση προγραμματισμού και προτεραιοτήτων. Είναι καλό που τα σχολεία είναι εργοτάξια, επειδή αναβαθμίζονται».

Συνεχίζοντας, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως συνεχίζεται η πορεία για τη μετάβαση στο σύγχρονο σχολείο, με την κατάργηση του συστήματος αξιολόγησης μαθητών, κοινώς εξετάσεις τετραμήνων, με την επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων που αναρτήθηκαν σήμερα, με την επέκταση του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου, με την αναβάθμιση προγραμμάτων Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, με την έναρξη των διαδικασιών για μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση.

«Γνωρίζουμε ότι είναι δύσκολο, όμως να ξεκαθαρίσω ότι δεν είπαμε ποτέ ότι θα αγγίξουμε θέμα της νομοθεσίας από την πρώτη χρονιά. Είπαμε ότι θα αγγίξουμε το θέμα του διαφοροποιημένου υλικού και το κάναμε και το δεύτερο είναι η αύξηση των συνοδών και το κάναμε. Εκτός αυτού, είναι και το θέμα της επιμόρφωσής τους που ξεκινά αυτή την εβδομάδα και είναι υποχρεωτική. Υπάρχουν θέματα υγείας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πρώτο «διαγώνισμα» για ΥΠΑΝ στη Βουλή στο παρά πέντε του back to school-Επί τάπητος τα καυτά θέματα

Οι αλλαγές για τη νέα σχολική χρονιά

Στη συνέχεια, η Αθηνά Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στις καινοτομίες που θα εφαρμοστούν τη νέα σχολική χρονιά και σημείωσε πως αυξάνονται τα Ολοήμερα Σχολεία στη Δημοτική και το πλάνο είναι, σε βάθος πενταετίας, να έχουν όλα τα σχολεία Δημοτικής Ολοήμερα. Τα Ολοήμερα αρχίζουν την τελευταία Δευτέρα του Σεπτεμβρίου και θα υπάρχει διασύνδεση του προγράμματός του με το πρωινό σχολείο.

«Κάτι άλλο που θα γίνει τη σχολική χρονιά, αυξάνονται οι συνοδοί στα σχολεία. Πήραμε αυτή την απόφαση όχι για να έχουμε πολλούς συνοδούς. Δεν είναι προς όφελος του παιδιού να έχει αποκλειστικό συνοδό, θέλει αυτονομία το παιδί, εκεί και όπου χρειάζεται».

Όσον αφορά στις απόψεις των γονιών και φορέων για την ειδική εκπαίδευση, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε πως «έχουμε κωδικοποιήσει τις απόψεις όλων των ομάδων και των ειδικών και θα καταλήξουμε σε αποφάσεις. Το θέμα είναι η επίσπευση των αποφάσεων. Το θέμα είναι να έχουμε άμεσα τα αποτελέσματα για να ξέρουν και οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς ποιο πρόγραμμα θα ακολουθεί το παιδί».

Η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με το σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, είναι ένα θέμα που χρονίζει και όλοι οι συνεργάτες του Υπουργείου έχουν αναφέρει πως πρέπει να γίνουν αλλαγές, επειδή είναι ισοπεδοτικό. «Πρέπει να δούμε τις διαφωνίες μας και να βρούμε τρόπους επίλυσης για να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών για να τους βοηθήσουμε».

Ολοκληρώνεται η τοποθέτηση κλιματιστικών στα σχολεία της Λευκωσίας

Όσον αφορά στο μείζον ζήτημα της τοποθέτησης των κλιματιστικών, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «τα κλιματιστικά δεν είναι το νούμερο ένα πρόβλημα των σχολείων, όμως επηρεάζει την καθημερινότητα στα σχολεία. Δόθηκε η ευθύνη για τοποθέτηση στις σχολικές εφορίες. Έχουν προκηρυχθεί οι προσφορές και παρά τα εμπόδια που παρουσιάστηκαν, να τονίσω πως έχουμε τη συνεργασία της ΑΗΚ και προχωρούμε. Για πρώτη φορά γίνεται η αναβάθμιση του ηλεκτρικού φορτίου και γίνονται ηλεκτρομηχανολογικές έρευνες. Δεν υπάρχει πισογύρισμα».

Η κα. Μιχαηλίδου υπέδειξε πως εντός Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται η εγκατάσταση σε δύο επαρχίες η εγκατάσταση και ακολουθούν οι άλλες και μάλιστα έχει ήδη ζητηθεί λίστα και για τα επόμενα 50 σχολεία. «Προχωρούμε βήμα προς βήμα, ώστε όλα τα σχολεία που χρειάζονται να έχουν κλιματιστικά. Το λέω αυτό επειδή κάποια σχολεία στα ορεινά δεν χρειάζονται. Εκτός από τα κλιματιστικά, προχωρήσαμε και σε άλλα μέτρα, όπως είναι οι μονώσεις ταρατσών, ανεμιστήρες οροφής, χώρους πρασίνου και γενικά ενέργειες για την αναβάθμιση των σχολείων με περιβαλλοντικά μέτρα».

Μάλιστα, ο πρόεδρος της σχολικής εφορίας Λευκωσίας, Νικόλας Μεγάλεμος, υπέδειξε πως μέσα στο Σαββατοκύριακο ολοκληρώνεται η εγκατάσταση σε όλα τα σχολεία που έχουν επιλεγεί, πλην ενός, που θα ολοκληρωθούν αρχές Σεπτεμβρίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ποτέ πριν δεν λήφθηκε απόφαση για εγκατάσταση κλιματιστικών στα σχολεία, έλεγαν 'απαγορεύεται'»

Οι απαντήσεις στους βουλευτές

Κληθείσα να απαντήσει στις ερωτήσεις των βουλευτών, η υπουργός Παιδείας θέλησε να ξεκαθαρίσει πως όσον αφορά στη στελέχωση, δεν θα υπάρξει πρόβλημα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς. «Μεταφέρω αυτούσιο το μήνυμα της ΕΕΥ, που διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με την επιστροφή των μαθητών».

Όσον αφορά στο θέμα των κλιματιστικών, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως έχει συμπεριληφθεί κονδύλι ύψους 15 εκ. ευρώ για το 2025 και άλλα 10 εκ. ευρώ για το 2026 και αναμένεται έγκριση, ενώ σημείωσε πως υπάρχουν και προσφορές, από εταιρείες. «Είναι σημαντικό να τονίσουμε τις προσφορές. Δεν δικαιούμαστε ως ΥΠΑΝ να δεχθούμε προσφορές, όμως μπορούν να δεχθούν οι σχολικές εφορίες και υπάρχουν εταιρείες που υιοθέτησαν σχολεία για τοποθέτηση των κλιματιστικών και σύνδεσμοι γονέων. Ήταν σοφή η απόφαση για τοποθέτηση σε μικρό αριθμό, για να προχωρήσουν οι διαδικασίες».

Τόνισε, δε, ότι εντός Σεπτεμβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός για τα κλιματιστικά και θα κατατεθεί στη Βουλή.

Αναφορικά με το θέμα για τα πανεπιστήμια της Ελλάδας και την κατανομή θέσεων για τους Κύπριους φοιτητές, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι η νομοθεσία της Ελλάδας κατατάσσει τους Κύπριους στους αλλοδαπούς. «Δεν είμαστε η Κύπρος με την ιδιαίτερη σχέση. Είναι Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν επιτρέπει η νομοθεσία τους δεύτερη κατανομή. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην πάρει κάποιος θέση. Δημιουργείται σωρεία προβλημάτων τέλος Αυγούστου. Είναι πιο πιθανό να έχουμε αρχές Αυγούστου, παρά δεύτερη κατανομή. Για την ειδική εκπαίδευση, κάναμε την προεργασία για την ετοιμασία των σχολείων και εκπαιδευτικών και μετά θα προχωρήσουμε με τη νομοθεσία».

Οι τοποθετήσεις γονιών και εκπαιδευτικών

Ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, επεσήμανε πως θα είναι στο πλευρό του Υπουργείου Παιδείας για να επιλύσουν τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν και σημείωσε πως είναι «απαράδεκτο το θέμα των αποτελεσμάτων για τα πανεπιστήμια της Ελλάδας. Το να αναμένουμε ένα μήνα για τα αποτελέσματα της Ελλάδας και να είναι μέσα στο άγχος τα παιδιά και οι γονείς τους, δεν είναι δόκιμο. Πρέπει να βρεθεί μία λύση για το συγκεκριμένο θέμα».

Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημείωσε πως προωθήθηκαν πολιτικές, που ήταν διαχρονική θέση της οργάνωσης και σημείωσε πως «είναι πολύ σημαντική η αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων που θα βοηθήσουν όταν φτάσουμε στο 7% για τους έκτακτους εκπαιδευτικούς».

Αναφερόμενη στο θέμα της στελέχωσης, η κα. Βασιλείου σημείωσε πως «νιώθουμε ένα déjà vu. Ξεκινώντας από τη στελέχωση, το να προχωρήσουμε και να καταλήξουμε σε ένα ποσοστό συμβασιούχων εκπαιδευτικών θα επιλύσει προβλήματα και θα έχουμε έγκαιρη στελέχωση. Πρέπει να ξεκινήσει ένας διάλογος για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις. Κάθε χρόνο λέμε ότι είμαστε στο +5 και είναι δύσκολο για τις διευθύνσεις το συγκεκριμένο πρόβλημα».

Αναφορικά με την υποχρεωτική προς τα κάτω επέκταση της Προδημοτικής, η κα. Βασιλείου έθεσε θέμα υποδομών. «Καταγράφηκαν καθυστερήσεις για τις λυόμενες αίθουσες και υπάρχουν οδηγίες για να χρησιμοποιηθούν αίθουσες από Δημοτικά που δεν είναι το καλύτερο». Καταλήγοντας, αναφέρθηκε στο θέμα των κλιματιστικών και σημείωσε πως «δεν μπορούμε να δεχτούμε το αμέσως επόμενο διάστημα ότι θα παραταθεί μέχρι το 2025 για ολοκλήρωση. Πρέπει να δούμε και τις στρεβλώσεις στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών».

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, στη δική του τοποθέτηση, επεσήμανε πως είναι σε καλό δρόμο η στελέχωση των Τεχνικών Σχολών, ωστόσο όπως σημείωσε θα υπάρχουν πολλές μη αποδοχές. «Οι αορίστου χρόνου εκπαιδευτικοί πρέπει να τοποθετούνται σε διαφορετικά σχολεία κάθε χρόνο. Για τα βιβλία περιμένουμε να ενισχυθούν τα διαθέσιμα βιβλία και από την Ελλάδα, αφού έχουν παραχωρηθεί τα πνευματικά δικαιώματα».

Ο κ. Λυσάνδρου έθεσε θέμα υποδομών, τονίζοντας πως ως ΟΛΤΕΚ δεν είναι ικανοποιημένοι, καθώς χρειάζονται νέες Τεχνικές Σχολές σε Λευκωσία, Πάφο και Παραλίμνι. «Μας είχαν ενημερώσει ότι θα προχωρήσει, όμως δεν ξέρουμε που βρίσκονται οι διαδικασίες. Μόνο ότι υπάρχει θετική ανταπόκριση από το Υπουργείο. Επίσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη τον επαγγελματικό προσανατολισμό παιδιών και γονιών. Πρέπει να υπάρχει μία συγκεκριμένη υπηρεσία από το Υπουργείο Παιδείας για να γίνεται ενημέρωση και επαγγελματικός προσανατολισμός των παιδιών».

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, θέλησε να ξεκινήσει την τοποθέτησή του, αφήνοντας πυρά κατά πάντων, καθώς υπέδειξε πως αναφορικά με τη στελέχωση, όλα ξεκίνησαν καθυστερημένα. «Καθυστέρησαν οι αποφάσεις Υπουργικού Συμβουλίου, οι εγκρίσεις από τη Βουλή, όλα ήταν δύο-τρεις εβδομάδες καθυστερημένα. Η Επιτροπή είχε να διορίσει 1,300 συμβασιούχους. Φτάσαμε στις 130 μη αποδοχές. Έπρεπε να ξεκινήσει πιο νωρίς. Το 2016 είχε ψηφιστεί ένας νόμος ότι έπρεπε εντός Ιουλίου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. Μία εβδομάδα πριν παρουσιαστούν οι συνάδελφοι υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες. Πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αν θέλουμε να ξεκινούμε και να είμαστε έτοιμοι».

Ο κ. Ταλιαδώρος έθεσε και θέμα για τις αποσπάσεις του διοικητικού προσωπικού, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το γεγονός ότι δεκάδες εκπαιδευτικοί να είναι αποσπασμένοι στο Υπουργείο Παιδείας ή σε άλλες υπηρεσίες. «Έχουμε θέσει το θέμα στην υπουργό και θέλουμε να στείλουμε μήνυμα ότι δεν θα δεχθούμε απόσπαση οποιουδήποτε διευθυντή οπουδήποτε. Τελεία και παύλα. Διεκδικούμε θέση προαγωγής και οι όποιες παρεμβάσεις δεν γίνονται αποδεχτές».

Η υπουργός Παιδείας απάντησε στην εν λόγω τοποθέτηση, σημειώνοντας πως για την τρέχουσα σχολική χρονιά θα είναι μειωμένος ο αριθμός αποσπάσεων. «Να τονίσω όμως ότι δεν θα εκλείψουν οι ανάγκες για αποσπάσεις, επειδή θα πρέπει να στελεχώνονται υπηρεσίες με άτομα με συγκεκριμένο προφίλ. Από το Μάρτιο στείλαμε τις ανάγκες και συμπληρώνονται σταδιακά. Οι αποσπάσεις είναι τελευταίες και δεν πρέπει να δημιουργούμε θέμα εκεί που δεν υπάρχει».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έτοιμο το πλάνο του ΥΠΑΝ για την αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία-Πότε θα τεθεί σε ισχύ

Δειτε Επισης

Θέλει να κάνει power off τα κινητά στα σχολεία το ΥΠΑΝ-Ξεκαθαρίζει τις ασάφειες και θέτει προτεραιότητες
Το Προεδρικό φωταγωγήθηκε για τον «Χρυσό Σεπτέμβρη» για τον παιδικό καρκίνο
Μέχρι 6 Νοεμβρίου η υποβολή δράσεων για Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
Διαμαρτυρία έξω από ΥΠΟΙΚ στις 3 Οκτωβρίου προγραμματίζει η ΕΚΥΣΥ
Η άρση του «αθλητικού εμπάργκο» ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων του Τατάρ
Ανησυχία ΕΒΕ Λεμεσού για λεωφορειολωρίδες στη Νίκου Παττίχη
Σχέδιο δράσης ΥΠΑΝ για ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση
Στο Ειδικό Σχολείο Αποστόλου Λουκά η ΓΔ ΥΠΑΝ-Αποφάσεις για προώθηση εργασιών
Θλίψη και αγανάκτηση Οργάνωσης Πρεσβυτέρων Πολιτών για τη μεταφορά ασυνόδευτων ανηλίκων στη Στέγη Ηλικιωμένων
Η ΠΟΕΔ επαναλαμβάνει τη θέση της για διατήρηση καταλόγου διοριστέων