Τα τοπικά συμφέροντα, οι βαριές ευθύνες των κομμάτων και ο κίνδυνος για μη βιώσιμους δήμους
06:00 - 09 Φεβρουαρίου 2024
Πριν ακόμα εφαρμοστεί η Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα πρώτα μαύρα σύννεφα, άρχισαν να μαζεύονται πάνω από κάποιους δήμους, που μετά τη συνένωση, θα είναι καταδικασμένοι να μην είναι βιώσιμοι. Και μπορεί κάποιοι να θεωρούν πως η αποτυχία μιας Μεταρρύθμισης, χρεώνεται στην Κυβέρνηση που την εφαρμόζει, ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση, τα δεδομένα είναι αρκετά διαφορετικά.
Είναι γνωστά σε πολλούς τα γεγονότα που οδήγησαν στην απόφαση για τη λειτουργία 20 νέων δήμων, αλλά και των υπολοίπων προνοιών που έγιναν από τη Βουλή, μέχρι τη ψήφιση της Μεταρρύθμισης. Υπενθυμίζεται πως οι τεχνοοικονομικές μελέτες που είχαν γίνει, κατέληγαν στο έυρημα πως η Κύπρος, δεν σηκώνει πάνω από 14 δήμους. Μετά από διάφορες ενστάσεις που ηγέρθηκαν, από διάφορα τοπικά συμφέροντα, η προηγούμενη Κυβέρνηση έστειλε στη Βουλή ένα Νομοσχέδιο που προέβλεπε τη λειτουργία 17 δήμων. Τελικά μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις στη Βουλή, τα κόμματα ψήφισαν μια Μεταρρύθμιση, με 20 δήμους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ψήφισαν τη Μεταρρύθμιση της ΤΑ για εξοικονομήσεις και εν τέλει αύξησαν το κόστος
Το γεγονός ότι πάρθηκαν αποφάσεις οι οποίες απέχουν από τα τεχνοοικονομικά δεδομένα των διαφόρων μελετών που πραγματοποιήθηκαν, από ξένους και Κύπριους εμπειρογνώμονες, αλλά και τεχνοκράτες του Υπουργείου Εσωτερικών, δημιουργεί ανησυχία για τη βιωσιμότητα των νέων σχημάτων. Και αυτή η ανησυχία, έγκειται στο γεγονός, ότι δημιουργούνται μη βιώσιμοι δήμοι, αφού σε αρκετές περιπτώσεις δεν δημιουργείται η κρίσιμη πληθυσμιακή μάζα που απαιτείται, ούτε και τα οικονομικά οφέλη από τις συνενώσεις.
Άλλωστε η Βουλή, υπέκυψε στα διάφορα «τοπικιστικά θέλω», διαφόρων ισχυρών τοπικών συμφερόντων. Η διαχρονική κόντρα, των Αγιαναπήτων με τους Παραλιμνίτες, για το ποιος θα κρατάει τα ηνία της ελεύθερης περιοχής Αμμοχώστου, οδήγησε στο αποτέλεσμα, να δημιουργούνται δύο δήμοι σε μια περιοχή που όλες οι μελέτες συμφωνούσαν πως ένας δήμος θα ήταν και βιώσιμος και ακμάζοντας. Τα ίδια έγιναν και με τον Στρόβολο που δεν ήθελε να συνενωθεί με τη Λευκωσία, με τη Γεροσκήπου που δεν ήθελε να συνενωθεί με την Πάφο, τα Πολεμίδια που δεν ήθελαν τον Ύψωνα, την Αραδίππου που δεν ήθελε τη Λάρνακα κ.ο.κ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εξοικονομήσεις 700 χιλιάδων το χρόνο από την πρόταση του ΥΠΕΣ για μισθούς αντιδημάρχων
Η ευθύνη για αυτή την κατάσταση, βαραίνει ξεκάθαρα τα κόμματα που καθ΄ όλη τη διάρκεια των διαβουλεύσεων, λειτουργούσαν ως μεσάζοντες των τοπικών συμφερόντων προς την Κυβέρνηση. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις, υπήρξε ξεκάθαρο πάρε δώσε μεταξύ των κομμάτων, για να ικανοποιήσουν τα αιτήματα. «Δώσε μου τα Πολεμίδια, για να σου δώσω την Αγία Νάπα», ή «δώσε μου το Δάλι για να συναινέσω για την Αγλαντζιά». Ποιες τεχνοοικονομικές μελέτες και ποια πορίσματα; Η παραδοσιακή κυπριακή κομματική βιομηχανία, πήρε μπρος κι έκοψε κι έραψε τη Μεταρρύθμιση στα μέτρα της.
Και σαν να μην έφταναν οι συνενώσεις των δήμων, στο τέλος η Βουλή κατά τη ψήφιση του Νομοσχεδίου, συνέχισε να ξηλώνει τη Μεταρρύθμιση, με νέες τροπολογίες, που οδήγησαν στο γνωστό φαινόμενο της διεύρυνσης των δήμων Πέγειας και Πόλεως Χρυσοχούς, με μεγάλο αριθμό μικρών κοινοτήτων της περιοχής. Αυτό δημιούργησε το εξής απαράδεκτο φαινόμενο, η ευρύτερη περιοχή του Ακάμα, να έχει 21 αντιδημάρχους. Συνολικά με βάση τη Μεταρρύθμιση η Κύπρος θα έχει 20 δημάρχους και 93 (!) αντιδημάρχους. Αντιδημάρχους, που εναπόκειται στον δήμαρχο εάν θα έχουν χαρτοφυλάκιο, αλλά θα πληρώνονται κανονικά, αναλόγως του μεγέθους του διαμερίσματος που εκπροσωπούν. Η αντιμισθία που θα παραχωρείται σε συνολικά 93 Αντιδημάρχους θα κυμαίνεται από €717 μέχρι €2.987 τον μήνα, με ετήσιο κόστος €2.3 εκατομμύρια ευρώ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τα οξύμωρα της Μεταρρύθμισης-Μείωσαν δήμους, άυξησαν συμβούλους κι αντιδημάρχους
Συνεπώς με βάση τις πρόνοιες της Νομοθεσίας, ο δήμος Πόλεως Χρυσοχούς θα έχει 14 αντιδημάρχους και μόλις δύο δημοτικούς συμβούλους ενώ ο δήμος Ακάμα, επτά. Την ίδια ώρα ο δήμος Πάφου θα έχει έναν αντιδήμαρχο. Οι δήμοι Ανατολικής και Δυτικής Λεμεσού θα έχουν από εννέα αντιδημάρχους, ο δήμος Λευκάρων άλλους επτά, αλλά ο δήμος Στροβόλου θα έχει μόνο ένα.
Αντιλαμβάνεται κανείς, πως παρά το γεγονός ότι η Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι ένα εγχείρημα αναγκαίο και σημαντικό για τη χώρα, για ακόμη μια φορά, οι καμφθείσες αντιστάσεις των κομμάτων, θέτουν σε κίνδυνο την επιτυχία του. Ενώ υπήρχαν ξεκάθαρα και μετρήσιμα αποτελέσματα, στη βάση των τεχνοοικονομικών μελετών που προηγήθηκαν, για το πόσους δήμους, πόσους αντιδημάρχους, ποιες αρμοδιότητες, ποιες φορολογίες, θα έχουν οι νέοι δήμοι της Μεταρρύθμισης, η Βουλή υπό την πίεση διαφόρων, είτε τοπικών, είτε οικονομικών συμφερόντων, τσαλάκωσε το Νομοσχέδιο που κατατέθηκε και ο προηγούμενος υπουργός Εσωτερικών, ενδεχομένως και υπό την πίεση της παράτασης των θητειών, των υφιστάμενων τοπικών Αρχών, συναίνεσε στην έγκριση ενός Νομοσχεδίου, που θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα κάποιων εκ των νέων δήμων.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, είναι ξεκάθαρο πλέον, ακόμα και σήμερα που θεωρητικά οι υφιστάμενες τοπικές αρχές, θα έπρεπε να εργάζονται για να παραδώσουν στους νέους δήμους, μια ομαλή κατάσταση, πως κάποιοι εξ αυτών, συνεχίζουν να θέτουν πάνω από το δημόσιο συμφέρον, τα τοπικά τους συμφέροντα και να αρνούνται τη συνεργασία με τους γειτονικούς τους δήμους, που από την 1η Ιουλίου, θα βρίσκονται κάτω από την ίδια ομπρέλα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πνίγεται στον... βούρκο των Προεδρικών η Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Αυξάνεται το μισθολογικό κόστος για αιρετούς της ΤΑ-Οι μισθοί πριν και μετά
Οι παραλογισμοί ενός Νόμου-Έναν αντιδήμαρχο οι Τσιερκέζοι, έναν και η Λεμεσός