Στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή οι influencers-Στα σκαριά ειδική νομοθεσία

Στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή έχουν μπει οι influencers που προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων διαδικτυακών πλατφόρμων, η οποία διερευνά τις αναρτήσεις και κατά πόσο ακολουθούν τη νομοθεσία. Στο μεταξύ, το Υπουργείο Εμπορίου αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα ενημερωτική εκστρατεία επί του θέματος, που θα απευθύνεται στο κοινό, για να αναγνωρίζουν κατά πόσο το περιεχόμενο των αναρτήσεων των influencers, έχει εμπορικό χαρακτήρα αναζητώντας σημάνσεις.

Οι αναρτήσεις των influencers έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει αρχίσει τον έλεγχο στο περιεχόμενο που προωθούν, σε συνεργασία με τις Διωκτικές Αρχές των κρατών μελών. Ωστόσο και η Κυβέρνηση έχει θέσει στο μικροσκόπιο τις αναρτήσεις των influencers, με το αρμόδιο Υπουργείο να έχει ήδη ξεκινήσει τις έρευνες στο περιεχόμενο που δημοσίευσαν μέχρι στιγμής οι influencers, σε μία προσπάθεια να μην υπάρχει παραπλάνηση του κοινού.

Ο υπουργός Εμπορίου, Γιώργος Παπαναστασίου, σε απάντησή του σε ερώτηση του βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπου Θεοπέμπτου, για το αν η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών που γίνεται για παράδειγμα από influencers μέσω Youtube, Facebook και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης εμπίπτει κάτω από οποιαδήποτε νομοθεσία, ώστε να είναι δυνατό να λαμβάνονται μέτρα εναντίον τους π.χ. για ψευδείς ισχυρισμούς, επεσήμανε πως υπάρχουν διάφορες νομοθεσίες που καλύπτουν το εν λόγω πεδίο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ο γκρίζος κόσμος των influencers, τα δίκτυα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τι συμβαίνει στην Κύπρο

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου, η προώθηση προϊόντων ή/και υπηρεσιών από influencers μέσω των κοινωνικών δικτύων εμπίπτει στις πρόνοιες του περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμου του 2021 [Ν.112(Ι)/2021] και συγκεκριμένα του Μέρους ΙΙ, το οποίο εφαρμόζεται στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές.

Ο υπουργός Ενέργειας εξήγησε πως οι influencers έχουν νομική υποχρέωση να γνωστοποιούν αν τα περιεχόμενο που αναρτούν στα κοινωνικά δίκτυα έχει εμπορικό χαρακτήρα, καθότι η πληροφόρηση, η οποία δίνεται στον καταναλωτή δυνάμει των διατάξεων της υπό αναφοράς νομοθεσίας δεν πρέπει να είναι αναληθής ή/και να παραλείπει ουσιώδεις πληροφορίες που χρειάζεται ο μέσος καταναλωτής, για λάβει τεκμηριωμένη απόφαση συναλλαγής. «Επιπλέον, στο Παράρτημα Ι του Νόμου αναφέρονται εμπορικές πρακτικές, οι οποίες κρίνονται αθέμιτες υπό οποιεσδήποτε περιστάσεις, μεταξύ των οποίων είναι και χρήση ανακοινώσεων στα μέσα, για την προώθηση ενός προϊόντος, πληρωμένου από τον εμπορευόμενο, χωρίς αυτό να γίνεται σαφές από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης ή από εικόνα ή ήχο σαφώς αναγνωρίσιμα από τον καταναλωτή (κεκαλυμμένη διαφήμιση)».

Συνεπώς, ανέφερε ο Γιώργος Παπαναστασίου, η προώθηση προϊόντων ή/και υπηρεσιών μιας επωνυμίας σε μια ανάρτηση που αποφέρει είτε χρηματικά έσοδα είτε άλλου είδους ωφελήματα (π.χ. προϊόντα, υπηρεσίες, κουπόνια, δωρεάν συνδρομές) για τους influencers πρέπει να γνωστοποιείται ως διαφημιστική δραστηριότητα. Η παρουσίαση της γνωστοποίησης πρέπει είναι ξεκάθαρη και εμφανής για τον καταναλωτή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μνημόνιο Συνεργασίας για influencer marketing υπέγραψαν Υπ. Προστασίας Καταναλωτή-ΦΕΔ

Στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή οι αναρτήσεις

Σημειώνεται πως όσον αφορά στη ρύθμιση και επιβολή της νομοθεσίας, όσον αφορά στην προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές πρακτικές σε συνάρτηση με το influencer marketing, ήταν ένα θέμα που απασχόλησε την Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Εμπορίου να το θέτει ως προτεραιότητα.

Όπως επεσήμανε ο κ. Παπαναστασίου, προς επίτευξη της προτεραιότητας αυτής η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει προχωρήσει στην υλοποίηση διάφορων δράσεων σε συνεργασία με τον Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης (ΦΕΔ), έχοντας ως κοινό στόχο την επαρκή ενημέρωση τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων για την εμπορική επιδίωξη των αναρτήσεων από influencers σε κοινωνικά δίκτυα.

Εκτός αυτού, σύμφωνα με την απάντηση του υπουργού Εμπορίου, έχει ετοιμαστεί και προωθηθεί χρήσιμο υλικό προς τους incluencers με επεξηγηματικές οδηγίες αναφορικά με την ετοιμασία του περιεχομένου που αναρτούν στις διάφορες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ενώ έγινε απευθείας ενημέρωση επιχειρήσεων, οι οποίες συνεργάζονται και διαφημίζουν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω influencers.

Πέραν τούτου, δημιουργήθηκε και κοινοποιήθηκε Οδηγός για το Influencer Marketing, ο οποίος έχει δημιουργηθεί από τον ΦΕΔ με την υποστήριξη της ΥΠΚ και βασίστηκε σε διεθνείς προδιαγραφές, καταγράφοντας τρόπους για τη γνωστοποίηση των αναρτήσεων των influencers.

«Στο επόμενο διάστημα θα διεξαχθεί ευρεία ενημερωτική εκστρατεία επί του θέματος, με σκοπό οι καταναλωτές να μπορούν να αναγνωρίζουν κατά πόσο το περιεχόμενο των αναρτήσεων των influencers, τους οποίους ακολουθούν στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα, έχει εμπορικό χαρακτήρα αναζητώντας σημάνσεις, όπως το #ad, #Paidpartnership, “συνεργασία επί πληρωμή με ΧΧ”, “περιλαμβάνει πληρωμένη προώθηση”. Η ΥΠΚ στο παρόν στάδιο έχει αρχίσει έρευνα στο περιεχόμενο αναρτήσεων από influencers δυνάμει των προνοιών της ισχύουσας νομοθεσίας», κατέληξε ο Γιώργος Παπαναστασίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βάζει στο μικροσκόπιο τους influencers η Ε.Ε.-«Επιχειρηματικό μοντέλο με νομικές υποχρεώσεις»

Δειτε Επισης

Αίθριος ο καιρός με τη θερμοκρασία στους 20 βαθμούς
Σχέδιο για αναζωογόνηση και αύξηση της επισκεψιμότητας της Μακαρίου-Οι έξι άξονες που εξετάζονται
Σωρεία καταγγελιών από καταναλωτές για τις εκπτώσεις-Απολογίες και επιστροφή χρημάτων από επιχειρήσεις
Στο μικροσκόπιο της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή οι influencers-Στα σκαριά ειδική νομοθεσία
Σεισμός στην Τουρκία-Αισθητός σε διάφορες περιοχές της Κύπρου
Έδωσε πρόταση και αναμένει τις απαντήσεις...Τι προβλέπει η τελική φόρμουλα Παναγιώτου για το σκυρόδεμα
Στόχος η ανεργία κάτω του 5%-Παρουσίασε τον προϋπολογισμό του Υπ. Εργασίας ο Παναγιώτου
«Ηχούν οι φωνές που φέρουν ανεπούλωτα τραύματα»-Παρουσιάστηκε το βιβλίο αιχμαλώτων του 1974
«Ξεδοντιασμένος» ο θεσμός του Black Friday στην Κύπρο-Συνηθισμένη μέρα για την αγορά
Από 80-100 εκ. ευρώ η ζημιά από την απεργία στο σκυρόδεμα