Εκτοξεύθηκαν οι καταγγελίες για εκφοβισμό κατά ανηλίκων-Πάνω από 500 σε ένα χρόνο

Τον έντονο προβληματισμό και ανησυχία της Βουλής, αλλά και γενικά όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κράτους, προκάλεσαν τα αυξανόμενα περιστατικά βίας, που σημειώθηκαν εντός των σχολικών μονάδων κατά την περασμένη σχολική χρονιά, καθώς και τα μεμονωμένα που σημειώθηκαν τις προηγούμενες τρεις εβδομάδες, με τους αρμόδιους να ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας να λάβει στοχευμένα μέτρα, για αντιμετώπιση της κατάστασης. Αυτό που τονίστηκε πάντως, από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι πως βάση μίας έρευνας που πραγματοποιήθηκε, ένα στα πέντε παιδιά είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες, από πλευράς βουλευτών για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, θέτοντας το ερώτημα προς τους εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και γενικά στους προσκεκλημένους κατά πόσο τους ανησυχούν αυτά τα περιστατικά.

Στην τοποθέτησή της, η εκπρόσωπος της η Επικεφαλής του Τμήματος Υποθέσεων Ευάλωτων Προσώπων του Αρχηγείου Αστυνομίας, Κυριακή Λαμπριανίδου, επεσήμανε πως για το 2022, η Αστυνομία διερεύνησε 508 υποθέσεις εκφοβισμού σε ανήλικους, ενώ ξεκαθάρισε πως τα στοιχεία που κατέχουν δεν είναι ανά σχολικές μονάδες, αλλά ανά ηλικίες. Υπέδειξε, παράλληλα, η Αστυνομία είναι σε καθημερινή επαφή με τις σχολικές μονάδες και τα βίντεο που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διερευνώνται.

Η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας

Παίρνοντας το λόγο, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας σημείωσε πως όσον αφορά στο σχολικό εκφοβισμό, υπάρχει μία έρευνα που γίνεται κάθε χρονιά στα σχολεία. Πριν δύο χρόνια έδειχνε ότι ο σχολικός εκφοβισμός ήταν στο 20%, δηλαδή ένα στα τέσσερα παιδιά, ενώ πέρσι αυτό το ποσοστό μειώθηκε, αφού είναι ένα στα πέντε παιδιά, ενώ όσον αφορά στα περιστατικά που καταγγέλθηκαν την προηγούμενη χρονιά, αυτά ανήλθαν στα 15.

«Κάθε χρόνο συλλέγει το Υπουργείο Παιδείας δεδομένα. Αυτό που θέλω να πω, σε σχέση με τη νομοθεσία, είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας κάνει πράγματα, παρά το ότι δεν υπάρχει νομοθεσία. Στην έρευνα που γίνεται για χαρτογράφηση των περιστατικών, υπάρχουν και προτεινόμενες λύσεις».

Η εκπρόσωπος της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης του Υπουργείου Παιδείας, στη δική της τοποθέτηση σημείωσε πως στόχος είναι να γίνεται η σωστή παρέμβαση και τα στοιχεία που κατέχει το Υπουργείο Παιδείας είναι σημαντικά, αφού πρέπει να γίνει ένα κοσκίνισμα, για να δουν τις πληροφορίες που έχουν ποια παιδιά είναι θύματα, ποια παιδιά παρουσιάζουν παραβατικές συμπεριφορές. Τόνισε πως το πρώτο βήμα είναι να λάβουν σωστές πληροφορίες και στη συνέχεια είναι στοίχημα να προλαβαίνουν και να διαχειρίζονται τις περιπτώσεις που υπάρχουν.

«Αυτό που επιδιώκεται είναι να υπάρχει βιωματική εκπαίδευση, να παρέμβουμε και να προλάβουμε καταστάσεις. Δουλεύουμε συστηματικά, όμως δεν θα εξαλείφουν στο άμεσο μέλλον. Υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ και αλίμονο αν δεν το γνωρίζαμε αυτό το προφίλ. Το πρώτο σύμπτωμα είναι η αποτυχία στο σχολείο. Η συνεργασία μας με τις άλλες υπηρεσίες επιβάλλεται. Αυτές είναι οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας και οι Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας».

Στη συνέχεια πρόσθεσε πως έγιναν πολλές προσπάθειες για καταγραφή αυτών των περιστατικών, ενώ εξήγησε πως υπάρχουν παράγοντες από το σχολείο, αλλά και από το περιβάλλον που μπορεί να παράγουν βία. «Στο σχολικό κλίμα, για παράδειγμα, ο τρόπος που επιβάλλονται οι κανόνες, μπορεί να οδηγήσουν σε αντίδραση των παιδιών. Το πιο μεγάλο ποσοστό που δημιουργούνται οι παραβάτες συνδέονται με την οικογένεια».

Οι θέσεις των εκπαιδευτικών

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, σημείωσε πως είναι ένα θέμα που τους απασχολεί όλους και εξέφρασε την ελπίδα να λυθεί το θέμα σύντομα, όπως σημείωσε τους ενδιαφέρει αρκετά τι παρατηρούνται στα σχολεία καθημερινά και όχι τι γίνεται μεμονωμένα.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, υπέδειξε πως είναι ένα σημαντικό θέμα, που υπήρχε και προ δεκαετιών. Όσον αφορά στο πρόσφατο περιστατικό, με το ξυλοδαρμό των τριών μαθητριών, ο κ. Ταλιαδώρος σημείωσε πως εκείνο που πρέπει να τους απασχολήσει είναι η απάθεια των υπόλοιπων παιδιών που παρακολουθούσαν το περιστατικό και δεν προσπάθησαν να τις αποτρέψουν ή να τις σταματήσουν. «Πρέπει να εστιάσουμε στην πρόληψη, που γίνεται μέσα από το σπίτι. Δεν γίνεται στα έξι χρόνια που είναι στο σπίτι να μην λαμβάνει βασικές συνιστώσες της συμπεριφοράς. Είναι σοβαρός προβληματισμός πώς έγιναν όλοι ακατάλληλοι γονείς. Εμείς είχαμε αμόρφωτους γονείς, στο παρελθόν, όμως μας έδωσαν κάποιες βασικές αρχές συμπεριφοράς».

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ υπογράμμισε πως εκείνο που πρέπει να αλλάξει είναι πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν και να στηρίξουν τα παιδιά τους. «Ο Άκης Κλεάνθους είχε καταρτίσει ένα σχεδιασμό και μέσα έγραφε ότι έπρεπε ο κάθε μαθητής να έχει ηλεκτρονικό φάκελο, αλλά και να δημιουργηθούν πολυθεματικά κέντρα, για να μπορούν να βοηθηθούν τα παιδιά. Αν δεν τα έχουμε αυτά, τα παιδιά θα συνεχίσουν να είναι στα σχολεία και θα χτυπούν άλλα».

Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, στη δική της τοποθέτηση σημείωσε πως όπως ανέφερε πολλές φορές η υπουργός, ο ρόλος του σχολείου είναι προληπτικός. «Υπάρχουν προγράμματα, γίνονται και σε επίπεδο σχολείο θα πρέπει να ενισχυθούν τα σχολεία, είτε με προγράμματα είτε με προσωπικό. Η φιλοσοφία του Δημοτικού είναι να προσεγγίσουμε τα παιδιά για να μην νιώσουν προσωπική σχολική αποτυχία».

Συνεχίζοντας, η πρόεδρος της οργάνωσης των δασκάλων ξεκαθάρισε πως «σε ό,τι αφορά τις παραβατικές συμπεριφορές, το παιδί που είναι θύτης στο σχολικό χώρο, στο οικογενειακό περιβάλλον βιώνει κακοποίηση. Είναι πολλές φορές που παρουσιάζεται αυτό. Πρέπει να υπάρχει το κομμάτι της πρόληψης, πρέπει να δοθεί έμφαση πώς χειρίζονται το θυμό τους τα παιδιά. Υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι. Πρέπει να δούμε πώς διαχειριζόμαστε το διάλογο. Πρέπει να δούμε τις δομές που υπάρχουν».

Δειτε Επισης

«Φτάνει, Yeter, Enough»-Το βίντεο της Κυβέρνησης με το οποίο ζητά τερματισμό της κατοχής
Έξι μηνών ο νεαρότερος αγνοούμενος, 776 άτομα δεν έχουν ταυτοποιηθεί-Το δράμα της Κύπρου σε αριθμούς
20 Ιουλίου 1974... Πενήντα χρόνια από την τουρκική εισβολή, μισός αιώνας πόνου και οργής
Τροχαίο ατύχημα στον αυτοκινητόδρομο-Έκλεισαν και οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας
Γεννήθηκε 20 Ιουλίου 1974, λίγες ώρες πριν την εισβολή… «Δεν ξέρω πώς είναι να έχεις μάμμα και παπά»
Η επίδειξη ισχύος στα κατεχόμενα, τα αντίθετα μηνύματα και η ταυτόχρονη παρουσία Μητσοτάκη-Ερντογάν
Γύρισε η κλεψύδρα για την απόφαση που θα κρίνει την επόμενη μέρα στους θεσμούς-Εκ διαμέτρου αντίθετο αφήγημα
Οδηγός εγκλωβίστηκε στο όχημά του μετά από τροχαίο-Στο νοσοκομείο πατέρας, μητέρα και παιδί
Με καρφιά το μήνυμα ΠτΔ για το θέμα των αγνοουμένων-«Χρειάζεται ειλικρίνεια που δεν υπήρξε για πολλά χρόνια»
Προανήγγειλε εξελίξεις για το Κυπριακό ο Πρόεδρος-«Είτε το θέλουν κάποιοι είτε όχι, η ΕΕ είναι μέρος της λύσης»