Τα ατυχήματα σε Μαρκί και Τσέρι ανοίγουν το φάκελο paramotors-«Πετούν με δικό τους κίνδυνο»
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 08 Νοεμβρίου 2023
Οι δύο πτώσεις, αεροσκάφους και ανεμόπτερου σε διάστημα μίας εβδομάδας στην Λευκωσία και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές Μαρκί και Τσέρι, ανοίγουν τον φάκελο των υπερπτήσεων που διενεργούνται από ιδιώτες στους κυπριακούς αιθέρες, χωρίς να υπάρχει επαρκής έλεγχος από οποιαδήποτε αρμόδια Αρχή. Μπορεί και τα δύο ατυχήματα που σημειώθηκαν να κατέγραψαν, ευτυχώς, μόνο μικροτραυματισμούς για τους χειριστές και τον ένα συνεπιβάτη, ωστόσο δεν παύει από το να ελλοχεύουν κίνδυνοι να οδηγηθούμε σε τραγωδίες, όπως συνέβη στο παρελθόν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Στο νοσοκομείο ο χειριστής του ανεμόπτερου που κατέπεσε στις Χαλεπιανές
Για τα αίτια των ατυχημάτων, θα γίνει ενδελεχής έρευνα από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων, ώστε να καταδειχθούν τα αίτια τους, ωστόσο οι δύο πτώσεις φέρνουν εκ νέου στο προσκήνιο τη συζήτηση, για το πώς μπορεί να γίνει εποπτεία του επικίνδυνου αυτού σπορ, αλλά και με ποιο τρόπο θα ελέγχονται όσοι κατέχουν τέτοιου είδους μέσα, αφού τη δεδομένη στιγμή υπάρχει ένα κενό και ο καθένας μπορεί να κατέχει, αλλά και να οδηγεί τέτοιου τύπου αεροσκάφη, χωρίς να έχει οποιαδήποτε υποχρέωση, πλην της περιοχής που θα πετά.
Ο REPORTER επικοινώνησε με τον Προϊστάμενο Διευθυντή του Τομέα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, της Πολιτικής Αεροπορίας, Χάρη Αντωνιάδη, ο οποίος μεταξύ άλλων στάθηκε στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί με τα συγκεκριμένα μέσα, την αδυναμία να γίνουν επαρκέστεροι έλεγχοι, αλλά και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εκδόσεις από τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA), τον οποίο ακολουθεί η Πολιτική Αεροπορία.
Tο γεγονός ότι οι δύο τελευταίες πτώσεις έγιναν στην ίδια περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Αντωνιάδη, είναι διότι η περιοχή Μαρκί-Κλήρου είναι ο κύριος χώρος που έχει παραχωρηθεί για τις πτήσεις αυτές. Στον χώρο υπάρχει και λωρίδα απογείωσης και προσγείωσης αυτών των πτητικών μέσων.
«Η συγκεκριμένη περιοχή, μέσα στην οποία δεν παρέχεται έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, έχει παραχωρηθεί για την προστασία των υπόλοιπων χρηστών του εναερίου χώρου, λόγω του όγκου των ανεξέλεγκτων πτήσεων που πραγματοποιούνταν παράνομα, από τα εν λόγω πτητικά μέσα, σε διαδρομές που δραστηριοποιούνται άλλες πτήσεις ή κρατικά μέσα και λοιπά. Ουσιαστικά αποφασίστηκε να επιτραπεί η χρήση της περιοχής από paramotors, ώστε να μην πετούν ανεξέλεγκτα και παράνομα, να μην αποτελούν ρίσκο για άλλους χρήστες και να μείνουν μακριά από τις περιοχές των αεροδρομίων μας», σημείωσε ο κ. Αντωνιάδης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Βίντεο από το σημείο πτώσης του μικρού αεροσκάφους στο Μαρκί-Ψάχνουν τα αίτια του ατυχήματος
«Πετούν με δικό τους κίνδυνο»
Σημειώνεται ότι στο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί πτήσεις και λήφθηκαν παράπονα ως προς την ανεξέλεγκτη αυτή δραστηριότητα, ωστόσο υπάρχει δυσκολία στην καταγγελία όσων παρανομούν, διότι δεν είναι εύκολος ο εντοπισμός τους. Κι αυτό διότι, για να προχωρήσει μια καταγγελία που φτάνει στην Αστυνομία, πρέπει να εντοπιστεί ο παρανομούντας να διαπράττει το αδίκημα επ' αυτοφώρω.
«Οι χειριστές πετούν με δικό τους κίνδυνο, εμείς ως Πολιτική Αεροπορία πράξαμε τα αυτονόητα, να τους περιορίσουμε, απ' εκεί και πέρα δεν μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε άλλο για να τους ελέγξουμε», σημείωσε και συνέχισε λέγοντας ότι «ένα αεροσκάφος είναι πολύ αυστηρά ρυθμιζόμενο και ελεγμένο μέσο, τόσο από τον κατασκευαστή του, όσο και από το κράτος, στο οποίο γίνεται η πτητική δραστηριότητα. Η εποπτεία που εξασκεί το κράτος στα πτητικά μέσα, βασίζεται στις προδιαγραφές και κανονισμούς που εκδίδονται από την EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Αεροπορική Ασφάλεια) και εφαρμόζονται αυστηρά από τα κράτη μέλη της ΕΕ».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Σήμα στην ΕΔΑΑΣ για διερεύνηση της πτώσης του αεροσκάφους στο Μαρκί-Στο επίκεντρο το μαύρο κουτί
Η έλλειψη προδιαγραφών για έλεγχο και η ανεξέλεγκτη κατάσταση
Στην περίπτωση των paramotors, η κατασκευή (ο καθένας μπορεί να κατασκευάσει μόνος του) ή και η εισαγωγή τους, δεν διέπεται από επίσημες προδιαγραφές, σύμφωνα με τον προϊστάμενο διευθυντή του Τομέα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας. Ως εκ τούτου, ο καθένας μπορεί, αν έχει την οικονομική δυνατότητα, να αγοράσει ένα, να το φέρει και να το συναρμολογήσει στην Κύπρο. «Η Πολιτική Αεροπορία δεν παρέχει εποπτεία στα συγκεκριμένα είδη αεροσκαφών, διότι δεν υπάρχει η βάση παροχής εποπτείας που είναι η ειδική νομοθεσία για την υποχρεωτική χρήση προδιαγραφών τόσο για την κατασκευή και τη συντήρηση όσο και για την ικανότητα του χειριστή».
Ήταν μάλιστα ιδιαίτερα έντονος, απαντώντας σε μια τοποθέτηση που διάβασε και η οποία έλεγε ότι η Πολιτική Αεροπορία δεν θέλει να βοηθήσει, επειδή στοιχίζει. «Η εποπτεία δεν γίνεται, διότι δεν υπάρχουν οι προδιαγραφές για αυτά τα μέσα. Αν υπάρξουν οι προδιαγραφές και οι πιστοποιήσεις, κατά παρόμοιο τρόπο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη και μαζί με την κατάλληλη εποπτεία, τότε ναι, η δραστηριότητα αυτή θα γίνει όντως κατά πολύ ακριβότερη».
Να σημειωθεί ότι η μόνη υποχρέωση που έχουν σήμερα οι χειριστές paramotors, σύμφωνα πάντα με τον κ. Αντωνιάδη, είναι να εγγράψουν το πτητικό τους μέσο, απλά για να γνωρίζει η Πολιτική Αεροπορία στατιστικά και μοντέλα, και να ακολουθούν τις πρόνοιες της Κανονιστικής Διοικητικής Πράξης του 2014. Η Πολιτική Αεροπορία ήταν πρωτεργάτης για την έκδοση της ΚΔΠ, που ουσιαστικά επιτρέπει σε αυτά τα πτητικά μέσα να πετούν».
Κληθείς να απαντήσεις ως προς το πώς επιλύεται το εν λόγω πρόβλημα, τόνισε χαρακτηριστικά ότι εάν δεν υπάρξουν οι κατευθυντήριες γραμμές ή και οδηγίες από την EASA σχετικά με τη χρήση των paramotors, είναι δύσκολο να γίνει ειδική κυπριακή νομοθεσία και να πάει νόμος στη Βουλή και να ψηφιστεί, διότι όπως έχει αναφερθεί, δεν υπάρχουν σαφείς και συγκεκριμένες προδιαγραφές και πιστοποιήσεις για τα πτητικά αυτά μέσα.
«Ο κάθε ένας που εισάγει και χρησιμοποιεί αυτά τα μέσα των οποίων η κατασκευή και η χρήση δεν ρυθμίζεται από κάποια αρμόδια αρχή θα πρέπει να αποδέχεται και να αναλαμβάνει το ανάλογο ρίσκο».