Το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο θάνατος του Κυριάκου και τα μέτρα στην Κύπρο

Αναβρασμός επικρατεί από χθες ανάμεσα στους κατόχους οχημάτων, οι οποίοι θέλουν να διαπιστώσουν, εάν τα οχήματα που οδηγούν, κινδυνεύουν από τους αερόσακους Τακάτα, οι οποίοι έχουν αποδειχθεί δολοφονικοί για δεκάδες οδηγούς ανά το παγκόσμιο, ενώ όπως προκύπτει κι από την έκθεση της Αστυνομίας, ευθύνονται και για τον θάνατο του Κυριάκου Όξινου το 2021.

Το θέμα που αναδείχθηκε χθες από το κρατικό ραδιόφωνο, προκαλεί τεράστια ερωτήματα, ως προς τους χειρισμούς που γίνονται στην Κύπρο σχετικά με τα οχήματα που διαθέτουν τους συγκεκριμένους αερόσακους. Στο εξωτερικό, υπήρξαν πολύ μαζικές καμπάνιες από αντιπροσωπείες μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, που συνεργάζονταν τις τελευταίες δεκαετίες, πριν τη χρεοκοπία της με την Τακάτα, για να ενημερωθούν οι οδηγοί.

Στην Κύπρο, αφενός λόγω των πολλών εισαγόμενων οχημάτων από το εξωτερικό και αφετέρου λόγω των περιορισμένων πόρων, μέχρι πρόσφατα εναπόκειτο στους οδηγούς να ελέγξουν εάν το όχημα τους, ήταν μέσα στις επηρεαζόμενες παρτίδες από τους προβληματικούς αερόσακους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Και δεύτερο περιστατικό με ελαττωματικούς αερόσακους στην Κύπρο-Προκάλεσε μόνιμες βλάβες σε οδηγό

Το σκάνδαλο Τακάτα

Ξεκινώντας με τον πυρήνα του ζητήματος, θα πρέπει να σημειωθεί πως οι συγκεκριμένοι αερόσακοι, προκάλεσαν δεκάδες θανάτους οδηγών και εκατοντάδες τραυματισμού. Σύμφωνα με τις αναφορές, οι αερόσακοι άνοιγαν σε ανύποπτο χρόνο, κυρίως επηρεαζόμενοι από τις καιρικές συνθήκες και εκτόξευαν στο πρόσωπο των οδηγών θραύσματα σαν σφαιρίδια, ενώ ελευθέρωναν στην ατμόσφαιρα νιτρική αμμωνία, που σε κάποιες περιπτώσεις προκαλούσε ανάφλεξη.

Η Τακάτα άρχισε να κατασκευάζει αερόσακους το 1988 και το 2014, έφτασε να κατέχει το 20% της παγκόσμιας αγοράς. Ένα χρόνο νωρίτερα, το 2013, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν μεγάλες ανακλήσεις οχημάτων λόγω των αερόσακων της Τακάτα. Οι πρώτες αναφορές για προβληματικούς αερόσακους, ήταν σε οχήματα μοντέλα της Honda που κατασκευάστηκαν το 1998.

Οι αναφορές από τη Honda ήταν ότι κατέγραψε περισσότερους από 100 τραυματισμούς και δεκατρείς θανάτους (επτά στις Ηνωμένες Πολιτείες συν έξι στη Μαλαισία) που σχετίζονταν με τους αερόσακους της Τακάτα.

Τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2013, ανακλήθηκαν συνολικά 3,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα λόγω ελαττωματικών αερόσακων που είχαν κατασκευαστεί στο εργοστάσιο της εταιρίας στο Μεξικό. Το 2014, θορυβημένη από τα νέα, η BMW ανακοίνωσε ότι θα μετέφερε οποιεσδήποτε παραγγελίες από το μεξικανικό εργοστάσιο σε εργοστάσιο της Τακάτα στη Γερμανία. Σε μια από τις πρώτες τοποθετήσεις της η εταιρεία ανέφερε πως, «λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη αυτή την κατάσταση, θα ενισχύσουμε τον ποιοτικό μας έλεγχο και θα καταβάλουμε συντονισμένη προσπάθεια για να αποτρέψουμε μια επανάληψη».

Στις 23 Ιουνίου 2014, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan και Toyota ανακοίνωσαν ότι ανακαλούσαν περισσότερα από τρία εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως λόγω των αερόσακων της Τακάτα. Ο λόγος ήταν ότι μπορούσαν να σπάσουν και να πετάξουν συντρίμμια μέσα στο όχημα. Αυτή η απόφαση των αυτοκινητοβιομηχανιών, βασίστηκε σε μια έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας των ΗΠΑ, για την οδική ασφάλεια, στην οποία έφτασαν τρεις κατηγορίες για τραυματισμούς.

Την ίδια ημέρα η εταιρεία σε ανακοίνωση της εκτιμούσε ότι το πρόβλημα δημιουργείτο από τα υψηλά επίπεδα εργασίας. Ο πρώτος θάνατος από αερόσακο Τακάτα καταγράφηκε τον Ιούλιο του 2014 στη Μαλαισία, όταν μια έγκυος γυναίκα σκοτώθηκε. Η γυναίκα, ηλικίας 42 ετών, πέθανε όταν ένα μεταλλικό θραύσμα από τον αερόσακο οδηγού που άνοιξε, την τραυμάτισε στον λαιμό, ενώ οδηγούσε με μόλις 30 χιλιόμετρα και χτυπήθηκε από άλλο όχημα σε διασταύρωση.

Μέχρι τον Μάιο του 2015, η Τακάτα, έγινε η εταιρία που ήταν υπεύθυνη για τη μεγαλύτερη ανάκληση οχημάτων στην ιστορία. Συνολικά ανακλήθηκαν 40 εκ. οχήματα, δώδεκα μοντέλων, με την αιτιολογία ότι, «οι αερόσακοι θα μπορούσαν να εκραγούν και ενδεχομένως να στείλουν θραύσματα στο πρόσωπο και στο σώμα τόσο του οδηγού όσο και του συνοδηγού». Σημειώνεται ότι οι προηγούμενες ανακλήσεις, από το 2013, μέχρι το 2015, ανήλθαν στα δεκατρία εκατομμύρια, συνεπώς συνολικά έγιναν περίπου 53 εκατομμύρια ανακλήσεις οχημάτων.

Στα τέλη του 2015, στην Τακάτα, επιβλήθηκε από τις Αρχές των ΗΠΑ, πρόστιμο μαμούθ, ύψους 200 εκ. δολαρίων, ενώ όταν προχώρησαν και οι ποινικές υποθέσεις κατά των στελεχών της, το 2018 υπήρξε συμφωνία για να παραδεχθούν ενοχή και να πληρώσουν ένα πρόστιμο ύψους ένα δις, το οποίο θα μοιράζονταν, 25 εκ. οι αμερικανικές αρχές που θα εισέπρατταν το πρόστιμο, 125 εκατομμύρια ως αποζημίωση των θυμάτων και 850 εκατομμύρια για την αποζημίωση των κατασκευαστών οχημάτων που επηρεάστηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η εταιρεία να χρεοκοπήσει και να αναστείλει τις εργασίες της.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν στο ίντερνετ, πέραν από τον θάνατο του Κυριάκου Όξινου, ο φάκελος του οποίου βρίσκεται στον Γενικό Εισαγγελέα, έχουν καταγραφεί 16 επιβεβαιωμένοι θάνατοι από αερόσακους Τακάτα, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι οι αερόσακοι ήταν αυτοί που ευθύνονταν για τον θάνατο πέραν των 100 οδηγών.

Σημειώνεται ότι το 2018 η Κυβέρνηση της Αυστραλίας αποφάσισε την υποχρεωτική ανάκληση όλων των οχημάτων που έχουν αερόσακους Τακάτα, υποχρεώνοντας τους ιδιοκτήτες τους να τα αντικαταστήσουν εντός δύο ετών, ενώ ακολούθησε η Νέα Ζηλανδία και ο Καναδάς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανατροπή στην αιτία θανάτου του 24χρονου Κυριάκου-Απεβίωσε από το χτύπημα του αερόσακου

Τι γίνεται στην Κύπρο

Στην Κύπρο από το 2017 κυρίως και εντεύθεν, έχουν ανακοινωθεί από το σύστημα RAPEX που διαχειρίζεται η υπηρεσία καταναλωτών, πέραν των 35 προειδοποιήσεων για ανακλήσεις οχημάτων. Ωστόσο φαίενεται πως μέχρι και σήμερα πολλά οχήματα που διαθέτουν αερόσακους Τακάτα, κυκλοφορούν κανονικά στους κυπριακούς δρόμους.

Σημειώνεται πως από την πιο πρόσφατη ανάκληση επηρεάζονται οχήματα των εταιρειών, Acura, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Daimler Trucks North America, Daimler Vans USA LLC, Dodge/Ram, Ferrari, Ford, GMC, Honda, Infiniti, Jaguar, Jeep , Land Rover, Lexus, Lincoln, Mazda, McLaren, Mercedes-Benz, Mercury, Mitsubishi, Nissan, Pontiac, Saab, Saturn, Seat, Skoda, Scion, Subaru και Toyota. (πατώντας πάνω στις εταιρείες μπορείτε να μεταφερθείτε στις σελίδες που παραπέμπουν οι αντιπροσωπείες)

Ο κάθε οδηγός που ανησυχεί ή που θέλει να μάθει, εάν το όχημα του εμπίπτει στα μοντέλα της ανάκλησης μπορεί να καλέσει την αντιπροσωπεία, ή να επισκεφθεί τις ιστοσελίδες των εταιρειών για να διαπιστώσει εάν το όχημα του εμπίπτει στις κατηγορίες της ανάκλησης και θα πρέπει να επιδιορθωθεί.

Σημειώνεται πως εάν ένα όχημα εμπίπτει στην ανάκληση, το οποιοδήποτε κόστος, βαρένει την κατασκευάστρια εταιρεία και κατ΄ επέκταση την αντιπροσωπεία της στην Κύπρο. Πάντως οι αρμόδιες υπηρεσίες, πλέον μετά από την τραγική τροπή που πήρε η τραγική υπόθεση, έχουν κινητοποιηθεί και έχουν λάβει μια σειρά από μέτρα, μεταξύ των οποίων, έχει γίνει ρύθμιση, έτσι ώστε οχήματα με αερόσακο Τακάτα να μην μπορούν να περάσουν ΜΟΤ.

Πάντως οι κυπριακές αντιπροσωπείες, έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις υποχρεώσεις τους έναντι των αγοραστών των οχημάτων και στις σελίδες τους, υπάρχει σχετική παραπομπή, όπου ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος μπορεί να γράψει τον αριθμό πλαισίου του αυτοκινήτου του και να δει εάν το όχημα του περιλαμβάνεται στις ανακλήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ο Κυριάκος Όξινος

Αφορμή για να υπάρξει και στην Κύπρο κινητοποίηση για τους αερόσακους Τακάτα, είναι η μητέρα του, η οποία λίγους μήνες μετά τις τραγικές στιγμές που έζησε κι αφού ξεκαθάρισε πως ο θάνατος του παιδιού της προήλθε από την αστοχία των αερόσακων του αυτοκινήτου, έχει βάλει στόχο ζωής, να ενημερώσει την κοινή γνώμη, έτσι ώστε καμία άλλη οικογένεια να μην χρειαστεί να βιώσει, όσα βιώνει η δική της από τον Ιανουάριο.

Ο φάκελος της υπόθεσης, βρίσκεται πλέον στη Νομική Υπηρεσία η οποία καλείται να αποφασίσει εάν θα κινηθεί ποινικά εναντίον οποιουδήποτε. Σημειώνεται πως αρχικά στην έκθεση της Αστυνομίας, αναφερόταν πως ο θάνατος προήλθε από την κρανιοεγκεφαλική κάκωση που προήλθε από το ατύχημα, ωστόσο πλέον, μετά τις τελευταίες έρευνες κι αφού έχει επιβεβαιωθεί ότι ο θάνατος προήλθε μετά από το άνοιγμα του αερόσακου, πλέον η υπόθεση έχει πάρει νέες διαστάσεις.

Υπενθυμίζεται ότι, το τροχαίο συνέβη δέκα λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, της 24ης Ιανουαρίου, όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο 24χρονος, στη λεωφόρο Γρίβα Διγενή, στο ύψος του Μετοχίου του Κύκκου.

Δειτε Επισης

Καλώδια της ΑΗΚ έπεσαν σε οχήματα, εγκλωβίστηκαν δύο οδηγοί-Στις 70 οι κλήσεις για βοήθεια
Δεν κάνουν πίσω οι εργαζόμενοι στον κλάδο σκυροδέματος-Συνεχίζεται η απεργία
«Την έχω ικανή για όλα, δεν της έχω εμπιστοσύνη»-Νέες αποκαλύψεις για την Ειρήνη Μουρτζούκου
Πυρκαγιά σε συνεργείο στη Λάρνακα-Κάηκαν ελαστικά και καναπέδες
Κόπηκαν δέντρα, έπεσαν αλουμίνια και πέτρες από υψώματα-Ζημιές από τους σφοδρούς ανέμους στη Λευκωσία
Ανησυχία για το νέο υπερηχητικό πυραυλο Oreshnik-Μπορεί να πλήξη τη Βαρσοβία σε 12 λεπτά
Αποφασίζουν τα επόμενα βήματα οι συντεχνίες του κλάδου σκυροδέματος-Το χρονικό της κρίσης
Διπλό χτύπημα βανδάλων σε Δημοτικό-Έκλεψαν 200 ευρώ που μάζεψαν οι μαθητές για φωτογραφίες
ΒΙΝΤΕΟ: Πέφτουν τα πρώτα χιόνια στο Τρόοδος
Ξεκαθαρίζει ο ΥΠΕΣ για οικονομική αυτονομία των δήμων-«Η κρατική χορηγία προβλέπει παραχώρηση 117 εκ.»