Αλαλούμ για τις ευθύνες για τους Takata-Ζητά διορισμό ποινικού ανακριτή η Βουλή
14:28 - 26 Νοεμβρίου 2024
Αλαλούμ επικρατεί, αναφορικά με το θέμα των ευθυνών για τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata, με την Επιτροπή Εμπορίου να θέτει εκ νέου το ζήτημα επί τάπητος, ενώ δεσμεύτηκε ότι θα επανέρθουν, μέχρι να ρυθμιστεί το ζήτημα. Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού, Κυριάκος Χατζηγιάννης, ζητά το διορισμό ποινικού ανακριτή από την Κυβέρνηση, για να ξεκαθαρίσει η εικόνα.
Η Επιτροπή Εμπορίου, για τέταρτη συνεχή συνεδρία, έθεσε επί τάπητος το θέμα των ελαττωματικών αερόσακων Takata, σε μία προσπάθεια να διαπιστωθεί ποιος φέρει την ευθύνη για τους ελέγχους, όταν γίνεται ανάκληση προϊόντων, με τους βουλευτές να τονίζουν πως υπάρχει αίμα στη μέση, αναφερόμενοι στα θανατηφόρα δυστυχήματα. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννης, υπέβαλε την άποψη ότι πρέπει να διοριστεί ποινικός ανακριτής, για να διερευνήσει την υπόθεση.
Ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, στην τοποθέτησή του, επεσήμανε πως ως Υπουργείο θέλει να συνεργαστεί με τους βουλευτές που ετοιμάζουν την πρόταση νόμου και ετοιμάζουν τα σχόλιά τους. Τόνισε, δε, ότι μετά τη συνεδρία της Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα, είχαν συνάντηση με τους διανομείς και τους εισαγωγείς, για το θέμα της ενημέρωσης των πολιτών για το θέμα των ανακλήσεων και υπέδειξε πως υπάρχουν και εταιρείες που δεν θέλουν να βοηθήσουν.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε πως στη σελίδα του Τμήματος Οδικών Μεταφορών υπάρχουν αναρτημένοι οι σύνδεσμοι για έξι διανομέων, που έχουν δώσει στοιχεία στο Υπουργείο Μεταφορών. Όπως εξηγήθηκε, στις εν λόγω ιστοσελίδες, μπορεί ο πολίτης να καταχωρεί τα στοιχεία του αυτοκινήτου και να βλέπει τι αερόσακο έχει το όχημά του. Αυτό που τονίστηκε στην Επιτροπή είναι ότι από τα 13 συγκροτήματα διανομέων, οι πέντε δεν ανταποκρίθηκαν, ο ένας υπέβαλε κάποια στοιχεία, ενώ ένας ακόμη θα τα ετοιμάσει και θα τα στείλει.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της Επιτροπής, ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε πως «θα ενισχύσουμε τις δράσεις των διανομέων, με αποστολή μηνυμάτων στα κινητά, σε όλους τους ιδιοκτήτες οχημάτων, για τα οποία εκκρεμεί ανάκληση και θα τους καλούμε να προσκομίσουν άμεσα τα οχήματά τους για ανάκληση, αλλιώς δεν θα μπορούν να ανανεώσουν την άδεια κυκλοφορίας τους. Αυτό γίνεται για να δοθεί ένα έξτρα κίνητρο για να προχωρήσουν με τις ανακλήσεις».
Συνεχίζοντας, ο υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι θα ζητηθεί από τη Νομική Υπηρεσία να διοριστεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που θα εξετάσουν το νομικό πλαίσιο της Κύπρου, σε σχέση με το Ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο και τις αποφάσεις των δικαστηρίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό να ενημερωθεί το Υπουργείο Μεταφορών κατά πόσο είναι αναγκαίο να εισαχθούν νέες ρυθμίσεις στη νομοθεσία. Σε τέτοια περίπτωση, θα ετοιμαστούν νομοσχέδια για να γίνει αυτό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αγγίζει το κεφάλαιο των ευθυνών για τους Takata η Βουλή-Αναμένουν απαντήσεις για την εγκύκλιο του ΤΟΜ
Η θέση της Υπηρεσίας Προστασία Καταναλωτών
Παίρνοντας πρώτη το λόγο, η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Σκεύη Ματθαιοπούλου, επεσήμανε πως η Υπηρεσία έχει την ευθύνη για δύο νομοθεσίες, που είναι ο περί Εποπτείας της Αγοράς Νόμος και ο περί Γενικής Ασφάλειας Νόμος. Αναφορικά με το δεύτερο, τόνισε ότι αναφέρεται σε όλα τα προϊόντα που δεν καλύπτονται από την ειδική νομοθεσία.
Μία αναφορά που προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής, Κυριάκου Χατζηγιάννη, ο οποίος τόνισε πως η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει κάθε υποχρέωση να συντονιστεί με την αρμόδια αρχή και δεν παραμένει μόνο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών η ευθύνη. Η κα. Ματθαιοπούλου απάντησε ότι «δεν αρνούμαστε να συνεργαστούμε, καταβάλλονται προσπάθειες. Θέλω να διευκρινίσω ότι υπάρχει η RAPEX για τα ακατάλληλα προϊόντα και υπάρχει και άλλη πύλη, που καταγράφονται οι ανακλήσεις από τους κατασκευαστές. Έχουμε υποβάλει γραπτώς εισηγήσεις. Τρεις εισηγήσεις. Υπάρχουν ειδικές νομοθεσίες που διέπουν τα ειδικά προϊόντα».
Στο σημείο αυτό έκανε νέα παρέμβαση ο κ. Χατζηγιάννης που σε έντονο τόνο υπέδειξε πως «αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχετε ρόλο να ασκήσετε τον εποπτικό σας ρόλο». Η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας προστασίας καταναλωτή υπέδειξε πως καθημερινά αποστέλλονται στις εποπτικές αρχές οι ανακλήσεις που δημοσιεύονται και ο κ. Χατζηγιάννης, συνεχίζοντας σε ψηλούς τόνους, επεσήμανε ότι «έχετε εξουσία να επιβάλλετε. Δεν κάνατε τίποτα. Οι ευθύνες σας είναι στο νόμο. Η επίκληση σε ειδικό νόμο, δεν σας απαλλάσσει από τις ευθύνες σας».
Η κα. Ματθαιοπούλου, συνεχίζοντας σημείωσε ότι «στην ειδική νομοθεσία, αρμόδια αρχή είναι εκείνη που εποπτεύει. Στη συγκεκριμένη νομοθεσία, δηλωμένη είναι η ΤΟΜ», με τον κ. Χατζηγιάννη να απαντά ότι «στη νομοθεσία είστε εσείς η αρμόδια αρχή. Δεν μπορείτε να λέτε νίπτω τας χείρας μου ως αρμόδια αρχή. Πρέπει να μπει ποινικοί ανακριτές και εσείς επιμένετε ότι δεν υπάρχουν νόμοι για σας».
Απαντώντας στην εν λόγω αναφορά, η κα. Ματθαιοπούλου σημείωσε πως «εμείς δεν λέμε ότι δεν έχουμε ευθύνη ή νίπτουμε τας χείρας μας. Εξηγούμε πώς λειτουργεί το σύστημα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
Εταιρείες πληρώνονται για έλεγχο των αερόσακων
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων, Αλέξης Άννινος, ο οποίος επεσήμανε πως τα μέλη του συνδέσμου θα συνεργαστούν με το ΤΟΜ, ώστε να εντοπιστούν τα οχήματα που έχουν ανοιχτές ανακλήσεις και να προχωρήσουν οι διαδικασίες στο επόμενο στάδιο.
«Η ανταπόκριση από τα μέλη μας είναι ότι θα συνεργαστούν. Αναφορικά με τις ιστοσελίδες, όπως είπαμε, οι κατασκευαστές δεν έχουν αυτά τα links για έλεγχο. Εμείς ζητήσαμε από τους κατασκευαστές να μας παρέχουν αυτή την πρόσβαση. Στις περιπτώσεις που υπάρχουν αυτά τα links δεν είναι για όλες τις ανακλήσεις παγκόσμια».
Πάντως, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επιβεβαιώθηκαν οι αναφορές ότι κάποιες αντιπροσωπείες χρεώνουν για τον έλεγχο των αυτοκινήτων, αν φέρουν αερόσακο Takata. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε οι τιμές είναι από 75 ευρώ μέχρι 190 και υπήρξαν αναφορές ότι στην ίδια αντιπροσωπεία, ένας οδηγός χρεώνεται 190 ευρώ, επειδή είναι πολυτελείας και το άλλο 160 ευρώ.
Κληθείς να σχολιάσει αναφορές για τις διαδικασίες που γίνονται, αναφορικά με τις ανακλήσεις, ο κ. Άννινος επεσήμανε ότι «δεν μας στέλνουν λεφτά οι κατασκευαστές για να πάρουμε εξαρτήματα, ακολουθούμε μία διαδικασία και δίνουμε μετά την κάρτα στους κατασκευαστές για να μας δώσουν λεφτά. Οι κατασκευαστές έχουν ασφαλιστικές δικλίδες. Πρέπει να κάνουμε σκαν τον αερόσακο που βγάζουμε, να κάνουμε σκαν τον αερόσακο που βάζουμε και να ακολουθηθεί άλλη νομοθεσία. Όταν ολοκληρωθεί η ανάκληση τα στοιχεία υπάρχουν στο μητρώο των εισαγωγέων. Προσωπικά δεν μπορώ να δεχτώ ότι δεν κάναμε ό,τι έπρεπε για τις ανακλήσεις».
Οι αναφορές που ακούστηκαν ώθησαν τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπορίου να ζητήσει όπως διοριστεί ποινικός ανακριτής για την υπόθεση. Σε αυτή την αναφορά, θέλησε να απαντήσει ο δικηγόρος της οικογένειας Κυριάκου Όξινου, ο οποίος επεσήμανε πως «υπάρχει ποινική έρευνα σε σχέση με το περιστατικό και αν καταλήξει σε ευθύνες μπορεί να βοηθήσει το σύστημα. Πήρε ένα χρόνο από την πρώτη φορά που συζητείται το θέμα, να καταλήξουμε εδώ για πολλοστή φορά να βρούμε λύσεις. Σκοπός είναι να προστατεύσουμε ζωές και μάλλον αυτό αποτύχαμε. Ως πολίτης του κράτους και αυτό που διαπιστώνω από τους συμπολίτες μας είναι ότι ο κόσμος αγνοεί ότι μιλούμε για θανάσιμο κίνδυνο. Μόλις έχουμε νεότερα θα σας ενημερώσουμε σχετικά».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σύγκλιση απόψεων για ελέγχους των Τakata μέσω ΜΟΤ-Σκέψεις και για ακινητοποίηση οχημάτων
Οι τοποθετήσεις των βουλευτών
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου Κυριάκος Χατζηγιάννης διερωτήθηκε αν αυτή η χώρα έχει μηχανισμούς και σύστημα όπως προβλέπεται από τις νομοθεσίες στο να χειρίζεται, ανακλήσεις επικινδυνότητας και πρόσθεσε πως οι νόμοι υπάρχουν αλλά μηχανισμοί δεν υπάρχουν και «αρνούνται να εμφανιστούν στη Βουλή αρμόδιες υπηρεσίες», όπως η Υπηρεσία Προστασίας του καταναλωτή, που είναι με βάση δύο νόμους η αρμόδια αρχή, ομπρέλα, και αφορά τον νόμο για την ασφάλεια των προϊόντων» και «για την εποπτεία της αγοράς».
«Βολεύτηκαν με το να ασχολούμαστε μόνο με το ΤΟΜ και δεν έχουν έρθει καν, δεν μπήκαν στον κόπο να έρθουν με εισηγήσεις ή να αναλάβουν εκείνες τις πρωτοβουλίες», πρόσθεσε.
Ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι ζητούμε άμεσα να διοριστεί από τον Γενικό Εισαγγελέα ανεξάρτητος ποινικός ανακριτής και το «ζητούμε από το Υπουργικό Συμβούλιο και από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για έναν τόσο περίπλοκο θέμα, που έχει να κάνει με απώλεια ζώων που έχει να κάνει με τραυματισμούς που έχει να κάνει με έναν δημόσιο κίνδυνο ασφάλειας για χιλιάδες πολίτες αυτής της χώρας».
«Είναι συστημικό το πρόβλημα, δεν έχουν γίνει αυτά τα οποία έπρεπε να γίνουν για 30 ολόκληρα χρόνια», ανέφερε και πρόσθεσε πως «είμαστε θεατές σε έναν κίνδυνο απόγνωσης των πολιτών που δεν γνωρίζουμε τι θα κάνουμε το όχημα τους».
Ανέφερε ότι διαφωνεί «κάθετα στον διορισμό Ερευνώντα Λειτουργού που μπορεί να εστιάσει την προσοχή του μόνο σε μία πτυχή του όλου θέματος».
Ο κ. Χατζηγιάννης ευχαρίστησε τον Υπουργό Μεταφορών για τη συνεργασία που είχαν τις τελευταίες μέρες, βάσει της οποίας ολοκλήρωσαν ένα νομικό πλαίσιο, το οποίο έχει να κάμει με τους ελέγχους του ΤΟΜ, τα λεγόμενα ΜΟΤ, αλλά και για την κάθε νέα εγγραφή οχήματος.
Ανέφερε ότι «εξακολουθεί να παραμένει το πρόβλημα τι θα κάνουμε για τις χιλιάδες εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα τα οποία βρίσκονται στους δρόμους».
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι «για ακόμη μια φορά είδαμε αλληλοεπίρριψη ευθυνών, αποποίηση ευθυνών» και πρόσθεσε πως «επιβεβαιώθηκε ότι κάποιες αντιπροσωπείες χρεώνουν για τον ολιγόλεπτο έλεγχο κατά πόσο το αυτοκίνητο φέρει αερόσακο ΤΑΚΑΤΑ από €75 μέχρι €190».
Ανέφερε ότι αντιπροσωπεία για δύο διαφορετικά είδη αυτοκινήτων, το ένα όχημα πολυτελείας το χρεώνει €190 και το άλλο είναι €160, ενώ άλλη εταιρεία χρεώνει €75.
«Θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτο να υπάρχουν κάποιες αντιπροσωπείες. οι οποίες δεν χρεώνουν και κάποιες άλλες να χρεώνουν τον πολίτη, ο οποίος δεν φέρει καμία ευθύνη», πρόσθεσε.
Ο κ. Κώστα είπε ακόμη ότι θεωρεί «απαράδεκτο το γεγονός» ότι ο σύνδεσμος εισαγωγής μηχανοκίνητων ηλεκτρικών οχημάτων απάντησε στην πληροφόρηση που είχε και είναι διασταυρωμένη, το ότι «δηλαδή από το 1996 οι αντιπροσωπείες στην Κύπρο αποστέλλουν αιτήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, παίρνουν εξαρτήματα για αλλαγές προβληματικών αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ» και πρόσθεσε ότι η απάντηση του συνδέσμου είναι ότι «τούτο ήταν μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού και αποποίησης ευθύνης από κάποιους άλλους την ίδια χρονική στιγμή, χωρίς να απαντήσουν αν αυτό είναι αλήθεια».
«Αν δηλαδή εδώ και 30 χρόνια αντιπροσωπείες στην Κύπρο, ήξεραν για τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ», πρόσθεσε.
Ανέφερε επίσης ότι «με έκπληξη ακούσαμε από τον Υπουργό Μεταφορών και το ΤΟΜ ότι εδώ και 3 βδομάδες σχεδόν έχουν ζητηθεί συγκεκριμένα στοιχεία από τις αντιπροσωπείες αναφορικά με τις ιστοσελίδες τους για να μπορεί να κάνει το ΤΟΜ αυτό που είχαμε ζητήσει από τον περασμένο χρόνο από τις 15 Οκτώβρη, δηλαδή δημιουργία μιας πλατφόρμας στην οποία θα μπαίνει μέσα ο πολίτης και να παίρνει στοιχεία κατά πόσο το αυτοκίνητο του φέρει ελλαττωματικό αερόσακο.
Από τις 13 εταιρείες, ενώ έπρεπε να απαντήσουν σε 3 ημέρες, έχουν περάσει 3 εβδομάδες και 5 από αυτές δεν έχουν ανταποκριθεί, πρόσθεσε.
Πρόσθεσε ότι 3 εταιρείες από αυτές «έχουν πει ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να συνεργαστούν με το Υπουργείο Μεταφορών και το ΤΟΜ, την ίδια ώρα που σκοτώνεται κόσμος, την ίδια ώρα που δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κυκλοφορούν έξω στους δρόμους και είναι κίνδυνος θάνατος ανά πάσα στιγμή δηλαδή να έχουμε έκρηξη αυτού του αερόσακου».
Έχουμε τις εταιρείες να μην αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, να μη θέλουν να συνεργαστούν έστω και τώρα με το κράτος και παράλληλα να έχουμε και την υπηρεσία προστασίας καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου, ενώ από τη νομοθεσία πηγάζει ξεκάθαρα η ευθύνη της να ενημερώνει τον κόσμο για αυτές τις ανακλήσεις - και μέχρι σήμερα δεν έκαναν τίποτε απολύτως - να επιρρίπτει την ευθύνη αλλού, πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι «αν η πολιτεία κράτος, Βουλή, εταιρείες δεν αναλάβουμε τις ευθύνες μας, τότε πολύ σύντομα θα θρηνήσουμε και άλλα θύματα».
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου είπε ότι «όλοι αντιλαμβανόμαστε και συνειδητοποιούμε και την επικινδυνότητα και την ανασφάλεια και το άγχος που έχουμε δημιουργήσει και έχει δημιουργηθεί στην κοινωνία».
Ανέφερε ότι ευθύνη και του κράτους και της Βουλής και όλων των θεσμών είναι να εξεύρουμε μία άμεση λύση και πρόσθεσε ότι η πρόταση νόμου της Επιτροπής εστιάζεται σε δύο φάσεις που είναι πως «θα πρέπει να υπάρξει άμεση διαδικασία καταγραφής, επικοινωνίας, ενημέρωσης του κοινού για το πρόβλημα, για να ξέρει ο καθένας τι αυτοκίνητο οδηγεί και ποιος αερόσακος ευρίσκεται στο αυτοκίνητο».
«Το δεύτερο είναι αφού γίνει αυτή η καταγραφή θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και αποτελεσματική διαδικασία εφαρμογής και αλλαγής του προβληματικού αερόσακου», πρόσθεσε.
Πρέπει να υπάρξει συνεργασία και να συμβάλλουν όλοι μαζί στο να επιταχύνουμε και τις διαδικασίες και να βρούμε τη χρυσή τομή για να νιώσει ο πολίτης ικανοποίηση ότι διοικείται από σοβαρούς θεσμούς, αφενός αλλά και ότι μπορεί να κυκλοφορεί στους δρόμους της Κύπρου, πρόσθεσε.
Σε σχέση με τον διορισμό ποινικό ανακριτή, ο κ. Λεωνίδου είπε ότι «όπως ελέγχθηκε και από τον δικηγόρο του αποδεδειγμένου θύματος, φαίνεται ότι ξεκίνησε διαδικασία ποινικής ανάκρισης με στόχο να εξευρεθεί το πρόβλημα και ποιοι ευθύνονται για αυτό», ενώ συμφώνησε με την εισήγηση του Υπουργού, ο οποίος θέλει να διευκρινίσει και να βρει το πραγματικό πρόβλημα, αλλά και στους αίτιους της καθυστέρησης αυτού του μεγάλου προβλήματος».
Ο Κεντρικός Οργανωτικός Γραμματείας της ΠΟΒΕΚ Κυριάκος Μουστάκας είπε ότι ο σύνδεσμος έδωσε εισηγήσεις για το πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα «Φαίνεται ότι με την πρόταση νόμου που ετοιμάστηκε τώρα και θα μπει σε συζήτηση την Πέμπτη είναι στη σωστή κατεύθυνση», πρόσθεσε.
Ο κ. Μουστάκας είπε ότι πρέπει να υπάρχουν γύρω στις 15.000 οχήματα προς ανάκληση, που δεν αφορούν όλες αερόσακους, προσθέτοντας ότι μέσα στην πρόταση νόμου - από πληροφορίες που έχουμε - θα αξιολογείται η κατηγορία της ανάκλησης και εκεί και όπου είναι για λόγους ασφαλείας θα είναι επιτακτική και άμεση».
Θέση και των 120 μελών του συνδέσμου είναι ότι «δεσμεύονται εάν άτομα έχουν αγοράσει όχημα από κοντά τους και θα διαπιστωθεί αυτό το πρόβλημα, τότε θα του δίνουν όχημα για να κυκλοφορεί, πρόσθεσε.