Αντίστροφη μέτρηση για το Black Friday-Προειδοποιεί για παγίδες σε διαδικτυακές αγορές ο Σύνδεσμος Καταναλωτών
Άννη Χαραλάμπους 06:00 - 25 Νοεμβρίου 2024
Ξεκίνησαν εδώ και δύο βδομάδες οι προετοιμασίες των καταστημάτων για την πολυπόθητη ημέρα του Black Friday, την οποία οι καταναλωτές περιμένουν πώς και πώς κάθε χρόνο, ώστε να κάνουν τις αγορές τους σε χαμηλότερες τιμές.
Σημειώνεται ότι, πολλές φορές στο παρελθόν είχαν γίνει παράπονα μετά την ολοκλήρωση του Black Friday, όμως φέτος έχουν σημειωθεί ήδη καταγγελίες πριν καν ξεκινήσουν οι εκπτώσεις. Ταυτόχρονα, ο Σύνδεσμος Καταναλωτών απευθύνει έκκληση στους καταναλωτές να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις αγορές που γίνονται μέσω διαδικτύου, όπως και σε γνωστές πλατφόρμες, όπως το Temu και το SHEIN.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Άρχισαν οι εκπτώσεις από καταστήματα ενόψει Black Friday, χαμηλές προσδοκίες λόγω ακρίβειας
Μιλώντας στον REPORTER η Νομική Λειτουργός του Συνδέσμου Καταναλωτών, κα Βιργινία Χρίστου, ανέφερε πως ήδη ο Σύνδεσμος έχει λάβει κάποια παράπονα από καταναλωτές αναφορικά με εκπτώσεις τους Black Friday, οι οποίες επικεντρώνονται στο πώς οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν τις προσφορές τους, κάτι που όπως εξήγησε η ίδια,, έγινε και στο παρελθόν, αφού κάποιοι ανακαλύπτουν ότι το προϊόν που αγόρασαν διαφημιζόταν ότι είχε έκπτωση ενώ στην πραγματικότητα πωλήθηκε στην αρχική του τιμή, κάτι το οποίο είναι παράνομο.
Όπως ανέφερε, «παλαιότερα, τα παράπονα που λαμβάναμε από καταναλωτές, οι οποίες είχαν διαφημιστεί και μέσω Instagram ή Facebook, αφορούσαν την ετικέτα που περιείχε το προϊόν, την οποία όταν αφαιρούσαν έβλεπαν πως η τιμή ήταν η ίδια. Από το 2021, εισάχθηκε σε όλα τα Κράτη Μέλη μια πολύ σημαντική πρόνοια η οποία, τροποποίησε το νόμο για τα δικαιώματα του καταναλωτή με το άρθρο 45 του περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμο».
Σύμφωνα με το Άρθρο 45 του νόμου που αφορά τις τιμές έκπτωσης, εξήγησε η κα. Χρίστου, «εάν για παράδειγμα το μήνα Οκτώβριο μια επιχείρηση η οποία πωλούσε ένα προϊόν σε μια τιμή, για παράδειγμα 200 ευρώ αρχική τιμή, εάν προχωρούσε σε έκπτωση του προϊόντος με την τιμή να ανέρχεται στα 180 ευρώ, την οποία διατηρούσε για δύο βδομάδες και μετά προχωρούσε στην επαναφορά της τιμής του στα 200 ευρώ, το Νοέμβριο που θα έβαζε εκπτώσεις για το Black Friday, τότε θα πρέπει να ανατρέξει 30 ημέρες πίσω και να επιβάλει τη χαμηλότερη τιμή που ίσχυε για το συγκεκριμένο προϊόν. Συνοπτικά, σύμφωνα με το Άρθρο η τιμή που θα επιβάλει ένα κατάστημα σε ένα προϊόν για το Black Friday, πρέπει να είναι πάνω στη χαμηλότερη τιμή και όχι στην υψηλότερη». Περαιτέρω πρόσθεσε πως, για να το εντοπίσει αυτό ο καταναλωτής από μόνος τους, θα πρέπει να είχε παρακολουθήσει τις τιμές του συγκεκριμένου καταστήματος σε εκείνο το προϊόν για την περίοδο των 30 ημερών.
Αναφερόμενη στα παράπονα που έγιναν ήδη στο Σύνδεσμο, αφορούν όπως κάθε χρόνο, εκπτώσεις σε τιμές προϊόντων αξίας για το Black Friday. Συγκεκριμένα η μία καταγγελία, αφορά παράπονο καταναλωτή ο οποίος ήθελε να αγοράσει κινητό τηλέφωνο μέσω διαδικτύου γνωστού καταστήματος που δραστηριοποιείται στην Κύπρο, όπου ο καταναλωτής παρακολουθούσε την τιμή του εν λόγω κινητού από τον Οκτώβριο, είδε ότι η τιμή ανερχόταν στα 230 ευρώ αρχική τιμή, στη συνέχεια μειώθηκε στα 190 ευρώ λόγω έκπτωσης και στη συνέχεια περί τα τέλη Οκτωβρίου η τιμή πώλησης αυξήθηκε στα 240 ευρώ. Για το Black Friday, το ίδιο κατάστημα για το ίδιο κινητό, επέβαλε έκπτωση στο κινητό τηλέφωνο στην τιμή των 240 ευρώ αντί στα 190, που όπως προνοεί το Άρθρο 45, έπρεπε να γινεί. Αυτή η πρακτική, σύμφωνα με την κα Χρίστου, πέραν του ότι είναι παράνομη, παρατηρείται να γίνεται συχνά εν καιρώ εκπτώσεων Black Friday. Η δεύτερη καταγγελία που έγινε στο Σύνδεσμο, ήταν ίδιας φύσεως, με το προϊόν προς πώληση να αφορά φορητό υπολογιστή.
Ερωτευθείσα για το πώς προχωρεί ο Σύνδεσμος μετά την επιβολή καταγγελίας από καταναλωτή, η ίδια είπε πως, η κάθε καταγγελία αξιοποιείται βάση των στοιχείων που έλαβαν από τον καταναλωτή, φωτογραφίες, αποδείξεις ή οποιοδήποτε άλλο σχετικό στοιχείο τους δοθεί, μελετούν τη γραπτή καταγγελία που αποστέλλει ο καταναλωτής, και εάν διαπιστωθεί ότι όντως υπάρχει παραβίαση της νομοθεσίας, τότε ετοιμάζεται επίσημη καταγγελία η οποία με τη συγκατάθεση του καταγγέλλοντα, αποστέλλεται στην επιχείρηση και υποβάλλεται επίσημο παράπονο στο Υπουργείο Εμπορίου.
Οι αγορές μέσω διαδικτύου κρύβουν κινδύνους
Σε σχέση με τις αγορές μέσω διαδικτύου από γνωστές ιστοσελίδες, όπως το Temu και το SHEIN, η Νομική Λειτουργός του Συνδέσμου, ανέφερε ότι τέτοιου είδους αγορές μπορούν να αποδειχτούν ιδιαιτέρα επικίνδυνες.
Όπως υπέδειξε, «ιδιαίτερα επί περιόδου Black Friday, λόγω οικονομικών δυσκολιών, ο κόσμος πολλές φορές ανατρέχει σε διαδικτυακές πλατφόρμες, είτε διεθνής πλατφόρμες για τις αγορές του, οι οποίες δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ ή στην Κίνα. Αναφέρομε φυσικά στις πλατφόρμες Temu και SHEIN, οι οποίες λόγω του ότι δραστηριοποιούνται στις πιο πάνω χώρες, είναι πολύ πιο εύκολο να επιβάλουν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, που μπορεί να φτάσουν και το 90%».
Αυτό που λένε στους καταναλωτές για να προσέχουν, πρόσθεσε, «είναι ότι μετά από έρευνες που έγιναν από οργανώσεις καταναλωτών, είναι ότι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με το τι αγοράζουν. Προσφάτως, έχει επιβληθεί επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε βάρος του Temu και έχει δημοσιευθεί, όπου οχτώ στα δέκα παιχνίδια που αγοράζονται από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες, δεν πληρούν τους κανόνες ασφαλείας που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ίδιο ισχύει και με αγορά καλλυντικών προϊόντων τα οποία, δεν εμπεριέχουν, ούτε καταγράφουν τα συστατικά στοιχεία παρασκευής του. Πολλές ήταν και οι φορές που έχουν ανακληθεί από την ευρωπαϊκή αγορά προϊόντα που αγόρασαν καταναλωτές».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Για ανάκληση προϊόντων από τον ιστότοπο TEMU ενημερώνει η Υπηρεσία Καταναλωτών
Επισήμανε επίσης ότι, «έχει δοθεί οδηγία και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρμόδιες Αρχές των Κρατών Μελών βάση ερευνών που διεξάχθηκαν, ότι θα πρέπει να ανακαλούνται ή να μην αγοράζονται από τους καταναλωτές λόγω της επικινδυνότητάς τους. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να καταλάβουν ότι, δεν σημαίνει ότι επειδή αυτές οι πλατφόρμες μπορούν να πωλούν είτε σε περίοδο Black Friday, σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, τα προϊόντα τους σε ελκυστικά χαμηλές τιμές, ότι πρέπει να προχωρούν με την αγορά τους ή ότι δεν είναι επικίνδυνα για την υγείας τους».
Ταυτόχρονα, αναφερόμενη σε έρευνα που γίνεται για τη γνωστή πλατφόρμα SHEIN, η ίδια είπε πως, γίνονται μελέτες έρευνες, όπως έγινε και για το Temu, κι ενώ δεν έχει υποβληθεί ακόμη κάτι επίσημο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ετοιμάζονται όλα τα συναφή έγγραφα για να γίνει επίσημη καταγγελία σε βάρος του.
Ερωτηθείσα κατά πόσο εντοπίζονται κίνδυνοι αγορών εν περίοδο Black Friday και σε άλλα γνωστές πλατφόρμες, η ίδια απάντησε πως το τελευταίο διάστημα, έχει παρατηρηθεί από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διαδικτυακά μέσω Facebook και Instagram, λένε στους καταναλωτές πως εάν προβούν σε αγορά κάποιου προϊόντος τους σε περίοδο εκπτώσεων, δεν είναι αποδεχτή η επιστροφή του μετά την παραλαβή, κάτι που είναι επίσης λανθασμένο και παράνομο, το οποίο πρέπει να καταγγέλλεται αμέσως.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στα δίχτυα της Temu και Κύπριοι καταναλωτές-Η πρακτική με τα σκοτεινά μοτίβα που «υπνωτίζει» τους χρήστες