Καταγγελίες της Οργάνωσης Τυφλών για δημόσιες μεταφορές-«Απαξιωτική και επιθετική συμπεριφορά»

Σε σοβαρές καταγγελίες προβαίνει η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών, η οποία κάνει λόγο για κρούσματα μισαναπηρισμού στις δημόσιες μεταφορές.

Σε ανακοίνωση της η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών, αναφέρει πως, «η πρόσβαση στις μεταφορές είναι ανάμεσα στις βασικότερες γενικές αρχές ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αποτελεί προϋπόθεση για σωρεία άλλα ανθρώπινα δικαιώματα. Η κυπριακή κυβέρνηση, δεν θέτει ωστόσο κατά το σχεδιασμό και υλοποίηση των πολιτικών της στην ημερήσια διάταξη των προτεραιοτήτων της για τη δημόσια κυκλοφορία, τη διασφάλιση ασφαλούς και ανεξάρτητης διακίνησης όλων των πολιτών με τα δημόσια μέσα μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων και των επιβατών με οπτική αναπηρία».

Επιπρόσθετα, σημειώνει πως, «το κράτος, αρνείται να υλοποιήσει τη Διεθνή Σύμβαση των δικαιωμάτων τους και τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς για τα λεωφορεία, που επιτάσσουν τη λήψη κατάλληλων μέτρων διασφάλισης πρόσβασης στα άτομα με αναπηρίες στις μεταφορές σε ίση βάση με άλλους και διευκόλυνση της κινητικότητας τους με προσιτό κόστος, ώστε να ζουν ανεξάρτητοι και να συμμετέχουν πλήρως σε όλες τις πτυχές της ζωής».

Επιπλέον στην ανακοίνωση καταγράφονται καταγγελίες και παράπονα από μέλη της Οργάνωσης, τα οποία όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση τέθηκαν και ενώπιον του Υπουργού Μεταφορών.

Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση καταγράφονται παράπονα, ότι:

  • Πολλές φορές τα λεωφορεία δεν σταματούν, αλλά περνούν με μεγάλη ταχύτητα μπροστά από τη στάση όπου τους αναμένουν οι πολίτες περιλαμβανομένων και των πολιτών με οπτική αναπηρία, ενώ οι οδηγοί δε νοιάζονται αν κάποιος επιβάτης περιμένει εκεί,  μερικές μάλιστα φορές για μια και πλέον ώρα δεν εμφανίζεται κανένα λεωφορείο της γραμμής, χωρίς να δίνεται καμιά εξήγηση.
  • Κάποιοι οδηγοί δεν επιτρέπουν στα άτομα με αναπηρίες να καθίσουν στις, με βάση το σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό, καθορισμένες θέσεις επιβατών με αναπηρίες, και τους υποχρεώνουν ακόμα και να παραμένουν όρθιοι καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής, με τον ισχυρισμό ότι δε θέλουν να έχουν κάποιο από πάνω τους.
  • Σοβαρή παραβίαση της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας αλλά και διασπάθιση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, αποτελεί η άρνηση των αρχών (Τμήμα Οδικών μεταφορών και εταιρείες αστικών και υπεραστικών λεωφορείων) να ενεργοποιήσουν το σύστημα αναγγελίας των στάσεων που είναι ήδη εγκατεστημένο σε όλα σχεδόν τα οχήματα. Με αυτή τους τη στάση, στερούν από τους τυφλούς και τους ηλικιωμένους επιβάτες το δικαίωμα να ελέγχουν τη διαδρομή με ανεξαρτησία και με αξιοπρέπεια.
  • Παρά τις σχετικές παραστάσεις των οργανώσεων μας, εταιρείες λεωφορείων ή/και οι αρμόδιες υπηρεσίες, κατάργησαν στάσεις στα κέντρα των πόλεων, ή ακόμα και γραμμές κυκλοφορίας σε ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα επιβάτες με αναπηρία να μην μπορούν πλέον να φτάνουν έγκαιρα στην εργασία τους. Αυτό αναντίλεκτα, τους αναγκάζει να επιστρέψουν στην καθημερινή χρήση ταξί, με επώδυνες οικονομικές συνέπειες γι’ αυτούς.
  • Η συμπεριφορά των οδηγών είναι πολλές φορές απαξιωτική, προσβλητική, ακόμα και επιθετική απέναντι στους επιβάτες με αναπηρίες, σε μια εκδήλωση παντελούς έλλειψης σεβασμού της προσωπικής τους αξιοπρέπειας και των δικαιωμάτων τους εν γένει.

Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του καθώς και οι ίδιες οι εταιρείες λεωφορείων, υλοποιούν πολιτικές και πρακτικές που όχι μόνο δεν εξυπηρετούν τους επιβάτες με αναπηρίες, θέτοντας τους στο περιθώριο και αποκλείοντάς τους από όλους τους τομείς της ζωής, αλλά υπονομεύουν ταυτόχρονα κάθε προσπάθεια για υλοποίηση του δικαιώματος των ατόμων με αναπηρίες σε ελεύθερη πρόσβαση στις δημόσιες μεταφορές και στην κινητικότητα, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών σημειώνει, ότι, «οι πρακτικές αυτές αποτέλεσαν ακόμα και τροχοπέδη στην άσκηση του δικαιώματος για εργασία και απασχόληση. Άτομα με αναπηρίες, υποχρεώθηκαν να απορρίψουν διορισμό ακόμα και θέσεις στο δημόσιο, επειδή οι δημόσιες μεταφορές δεν είναι αξιόπιστες. Ως εκ τούτου, η χρήση άλλου μεταφορικού μέσου θα συνεπαγόταν έξοδα μέχρι και 40 ευρώ την ημέρα, που θα αποτελούσε σχεδόν ολόκληρο το μισθό του μήνα, δεδομένου ότι αυτός, στις πλείστες των περιπτώσεων, δεν ξεπερνά τα 1000 ευρώ μηνιαίως».

Θεωρούμε ότι ωρίμασε ο χρόνος, όπως η Κυπριακή Δημοκρατία υλοποιήσει προσβάσιμο πρόγραμμα δημόσιων μεταφορών, που θα την κατατάξει ανάμεσα στις ευνομούμενες δημοκρατικές πολιτείες και θα αναγνωρίζει και τους τυφλούς ως ισότιμους πολίτες της χώρας μας, φορείς δικαιωμάτων, όπως αυτά υιοθετήθηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών πριν από 80 σχεδόν χρόνια, καταλήγει η ανακοίνωση.

Δειτε Επισης

Πρόεδρος: Κάναμε άλματα προόδου και σε ό,τι αφορά τους εγκλωβισμένους και επανεγκατασταθέντες
Απόσυρση επικίνδυνων και μη συμμορφούμενων προϊόντων από την κυπριακή αγορά
Συστάσεις Πολιτικής Άμυνας προς κατοίκους περιοχής Γερίου εξαιτίας της πυρκαγιάς
Προχωρά η δημιουργία νέων κατάλληλων υποδομών διαχείρισης αποβλήτων το Υπουργείο Γεωργίας
Από 1η Δεκ. οι επιδοτήσεις στους αγρότες-Bασικός πυλώνας για πρωτογενή τομέα ο ΚΟΑΓ
Aπεβίωσε ο πρώην Υπουργός Γεωργίας Κώστας Πετρίδης
Επανήλθε η ηλεκτροδότηση στην Λάρνακα μετά την αποκατάσταση της βλάβης
BINTEO: Κεραυνός χτύπησε ψηλό κτίριο στη Λεμεσό-Δρόμοι έγιναν ποτάμια
Υπερψηφίστηκε η πρόταση νόμου για τους Takata-Αποκτά εργαλεία το Υπουργείο Μεταφορών
Χωρίς ρεύμα μεγάλο μέρος της επαρχίας Λάρνακας λόγω βλάβης