Ένα πρόστιμο κάθε δύο λεπτά από τις κάμερες-Πώς θα εντοπίζονται όσοι δεν τα παραλαμβάνουν
06:00 - 15 Αυγούστου 2024
Τα φλας των καμερών αναβοσβήνουν ασταμάτητα κάθε ημέρα, αφού οι οδηγοί, ακόμα και δύο χρόνια μετά την εφαρμογή των καμερών δεν φαίνεται να έχουν καλλιεργήσει ακόμη οδική συνείδηση, με αποτέλεσμα να καλούνται να πληρώσουν για τις παραβάσεις τους σε φώτα τροχαίας, για οδήγηση με μεγάλη ταχύτητα, χρήση κινητού τηλεφώνου ή μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Την ίδια ώρα, όμως, η Αστυνομία από την πλευρά της αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα επίδοσης αυτών των προστίμων και επεξεργάζεται εναλλακτικές για να λύσει το πρόβλημα.
Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τις 13 Αυγούστου 2024, έχουν εκδοθεί συνολικά 158 χιλιάδες εξώδικά πρόστιμα από τις κάμερες τροχαίας, κάτι που σημαίνει πως κατά μέσο όρο πάνω από επτακόσια πρόσωπα καταγγέλλονται καθημερινά για παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία, κάθε ώρα της ημέρας τα φλας των καμερών ανάβουν 29 φορές, δηλαδή περίπου κάθε δύο λεπτά, γεγονός που αποδεικνύει πόσο ασυνείδητοι είναι οι Κύπριοι οδηγοί, ακόμα και στα σημεία που γνωρίζουν ότι υπάρχει έλεγχος της τροχαίας. Μπορεί κάποιος να υποθέσει, ότι πιθανότατα οι πλείστοι οδηγούν ακόμη πιο αλόγιστα εκεί και όπου δεν υπάρχουν κάμερες της τροχαίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Τμήμα Τροχαίας του Αρχηγείου Αστυνομίας, από την αρχή του χρόνου καταγράφηκαν συνολικά 158 χιλιάδες καταγγελίες. Απ’ αυτές πληρώθηκαν οι 54 χιλιάδες, άλλες οκτώ χιλιάδες επιδόθηκαν αλλά δεν πληρώθηκαν και 95 χιλιάδες δεν έχουν ακόμη επιδοθεί. Ουσιαστικά, σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα, φαίνεται ότι οι πολίτες στη μεγάλη πλειοψηφία τους πληρώνουν τα πρόστιμα όταν τα παραλάβουν, σε ποσοστό 85%.
Το μεγάλο πρόβλημα που καλείται να λύσει η Αστυνομία, έχει να κάνει με την καθυστέρηση που παρατηρείται στην επίδοσή τους, αφού αρκετοί δεν πηγαίνουν να τα παραλάβουν από το ταχυδρομείο όπου αποστέλλονται.
Πώς θα πέφτουν στην τσιμπίδα του Νόμου οι παραβάτες
Τόσο οι Αρχές, όσο και η ανάδοχος εταιρεία έχουν διαπιστώσει το πρόβλημα και προσπαθούν να βρουν τη φόρμουλα για ταχύτερη επίδοση των προστίμων. Για το λόγο αυτό, ετοιμάζουν την photoradar list, όπως την ονομάζουν μέσω της οποίας θα συνδεθούν ηλεκτρονικά όλα τα συστήματα με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια. Έτσι, σε περίπτωση που κάποιος θα προσπαθήσει να ταξιδέψει, θα παραλαμβάνει και το πρόστιμό του. Το ίδιο θα ισχύει σε περίπτωση που επισκεφθεί οποιοδήποτε αστυνομικό γραφείο.
Μιλώντας στον REPORTER, ο βοηθός υπεύθυνος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Χάρης Ευρυπίδου, τόνισε πως «το 2022 και το 2023 ο μεγαλύτερος αριθμός των εξωδίκων που καθυστερούν να επιδοθούν και παραλαμβάνονται ακόμα και σήμερα από πολίτες, έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα οχήματα ανήκουν σε εταιρείες και έπρεπε να μας στείλουν τα στοιχεία του οδηγού. Πολλές φορές καθυστερούν να μας στείλουν πίσω ποιος οδηγούσε, ενώ υπάρχει και καθυστέρηση στην καταχώρηση των στοιχείων».
Ένας ακόμη λόγος που παρατηρείται αυτή η καθυστέρηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι επιστολές συμπληρώνονται χειρόγραφα, άρα, υπέδειξε, «τα στοιχεία, μπορεί να έχουν λάθη και πρέπει να γίνει έλεγχος. Πολλές φορές για παράδειγμα, δεν ταίριαζε ο αριθμός της άδειας μαζί με την ταυτότητα. Έτσι χάνουμε πολλή χρόνο σε αυτή τη διαδικασία. Μετά που εντοπίσαμε αυτό το πρόβλημα, η ανάδοχος εταιρεία φρόντισε και βρήκε έναν αυτοματοποιημένο τρόπο και πλέον όλα σκανάρονται και μπαίνουν αυτοματοποιημένα μέσα στο σύστημα. Τώρα ξεκινήσαμε με αυτά τα παλιά που έμειναν πίσω να τα αποστέλλουμε».
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν έχει να κάνει με τις λανθασμένες διευθύνσεις που είναι καταχωρημένες στις βάσεις δεδομένων. «Ακόμα υπάρχουν και εταιρείες που δεν είχαν επικαιροποιημένα στοιχεία, παρά μόνο ένα αριθμό εταιρείας. Μόνο με τον αριθμό εταιρείας δεν μπορεί να πάει το πρόστιμο, πρέπει να έχουμε τη διεύθυνση».
Τι ισχύει για όσους φεύγουν από την Κύπρο
Ένας άλλος μεγάλος πονοκέφαλος για τις Αρχές, έχει να κάνει με όσους αναχωρούν από την Κύπρο, κυρίως Ευρωπαίους υπηκόους και από τρίτες χώρες, οι οποίοι δύσκολα εντοπίζονται και τα πρόστιμα μένουν ανεπίδοτα και κατ' επέκταση ανεξόφλητα.
«Πολλές φορές, όταν μας δηλώνουν ποιος οδηγούσε, δεν μας γράφουν σωστά στοιχεία για να πάει το πρόστιμο στο εξωτερικό. Ως εκ τούτου εάν είναι ελλιπή τα στοιχεία, δεν μπορούμε να το στείλουμε. Αυτό που κάνουμε τώρα ηλεκτρονικά, είναι να συμπληρώνονται όλα διαδικτυακά, ώστε εάν δεν βάλεις διεύθυνση ή ταχυδρομικό κώδικα, να μην μπορείς να ολοκληρώσεις την φόρμα και να την αποστείλεις», εξήγησε ο κ. Ευρυπίδου.
Με αυτό τον τρόπο θεωρούν ότι θα λύσουν το πρόβλημα και θα μπορούν να τα στέλνουν στο εξωτερικό. Κληθείς να τοποθετηθεί εάν σε αυτές τις περιπτώσεις το πρόστιμο επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη, ο βοηθός υπεύθυνος της Τροχαίας Αρχηγείου τόνισε πως το πρόστιμο δεν επιστρέφεται από τη στιγμή που συνεργάστηκε, αφού δεν έχει καμία ποινική ευθύνη.
Σημειώνεται, πάντως, ότι παρότι δίνεται χρονική διάρκεια δεκαπέντε ημερών όταν αποστέλνεται επιστολή για εξώδικο, εντούτοις η Αστυνομία είναι ελαστική με το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού δίδεται χρόνος σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για να απαντήσουν, ώστε να αποφύγει την παραπομπή τους στο Δικαστήριο, για μικροποσά.
«Σε συνεννόηση με τη Νομική Υπηρεσία και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες, δίδουμε την ευκαιρία στους παραβάτες να πληρώσουν εξώδικο και να μην τους πάρουμε Δικαστήριο, παρά το χρονικό διάστημα που παρήλθε», εξήγησε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: