Η ανάγκη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία και οι μύθοι που καταρρίφθηκαν
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 24 Απριλίου 2024
«Κυρία, τούτο που λες, μου έτυχε και εμένα», είπε ένα πεντάχρονο κοριτσάκι, στην δασκάλα του νηπιαγωγείου της, κατά τη διάρκεια του μαθήματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, μαρτυρώντας με αυτόν τον τρόπο, την κακοποίηση που υπέστη από συγγενικό της πρόσωπο και συγκεκριμένα τον παππού της. Μία μαρτυρία, κατά την οποία ήταν παρούσα και η ίδια η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, που αποδεικνύει πως τελικά ο σάλος που είχε ξεσπάσει όταν βρισκόταν στα σκαριά το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και οι εμπρηστικές αναφορές ότι θα περνούσε άλλο μήνυμα στα παιδιά, ήταν απλά πυροτεχνήματα.
Σε μία εποχή που οι αποκαλύψεις για σεξουαλική βία στα σχολεία όλων των βαθμίδων, που προκαλούν σοκ σε όσους τις ακούνε, αποτελεί λογικό συμπέρασμα ότι θα ήταν απόλυτη ανάγκη να υπάρχει ένα μάθημα που να εξηγεί στα παιδιά τι είναι η σεξουαλική παρενόχληση, η κακοποίηση, πότε ένα άγγιγμα δεν είναι τόσο αθώο, όσο τα ίδια πιστεύουν και πότε μπορεί κάποιος, με την πρόφαση του αστείου, να ξεπεράσει τα όρια του άλλου. Αυτός ήταν ο σκοπός της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και αυτοί ήταν οι στόχοι που τέθηκαν από την Βουλή των Αντιπροσώπων και την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όταν άρχισε τη συζήτηση για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
Το τι ακολούθησε ήταν γνωστό. Οι αναφορές ότι οι προτεινόμενες αλλαγές ενδεχομένως να μην έχουν τόσο αγνά κίνητρα έδιναν και έπαιρναν, με αποτέλεσμα να υπάρχει μία αρνητική περιρρέουσα γύρω από το μάθημα. Υπήρχαν φήμες ότι ενδεχομένως να θέλουν να περάσουν λανθασμένα μηνύματα στα παιδιά, να τους καθοδηγήσουν προς μία κατεύθυνση, χωρίς να τους αφήνουν περιθώρια για άλλη, ενώ τα fake news στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έριχναν περαιτέρω λάδι στη φωτιά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κάποιοι μύθοι, που τελικά απορρίφθηκαν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σοκαριστική αποκάλυψη ΥΠΑΝ-Μαθήτρια νηπιαγωγείου εξομολογήθηκε σεξουαλική κακοποίηση από συγγενή
«Θα μαθαίνουν στα παιδιά να κάνουν άσεμνες πράξεις»
Ο πρώτος μύθος που δημιουργήθηκε ήταν ότι μέσα από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τα παιδιά θα μάθουν ότι είναι σωστό να κάνουν άσεμνες πράξεις από νεαρή ηλικία. Αυτό είχε δημιουργηθεί μέσα από τις ψευδείς ειδήσεις και αναφορές, που έδιναν και έπαιρναν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επικαλούμενοι μάλιστα και εγκυκλίους από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Αυτές οι αναφορές απορρίφθηκαν στην πράξη, από την πρώτη στιγμή, αφού η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση υπήρχε στα σχολεία και πριν την ψήφιση του νόμου, στο πλαίσιο του μαθήματος της αγωγής υγείας. Το γεγονός ότι πλέον υπήρχε ξεκάθαρη θεματική, έδωσε περισσότερα εφόδια στους εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν με το μάθημα. Την ίδια ώρα, τα παιδιά αρχίζουν να εκπαιδεύονται από την Προδημοτική, ώστε να είναι σε θέση να ξεχωρίσουν τους κινδύνους που πιθανό να υπάρχουν στην καθημερινότητά τους.
Την ίδια ώρα, αποδείχθηκε πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ήταν αναγκαία, με τη μαρτυρία της πεντάχρονης μαθήτριας νηπιαγωγείου να είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα ότι τα παιδιά έπρεπε να γνωρίζουν τι εστί κακοποίηση και παρενόχληση. Η μικρή, με όση αθωότητα την διακατείχε, όπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας στη Βουλή, μαρτύρησε ότι ήταν θύμα των αρρωστημένων ορέξεων του παππού της και με αυτό τον τρόπο, ένα παιδί που ενδεχομένως στο μέλλον να ήταν θύμα κι άλλων αποτρόπαιων πράξεων, σώθηκε και μία υπόθεση έλαβε τον δρόμο της δικαιοσύνης.
«Θα μαθαίνουν στα παιδιά ότι το σωστό είναι η ομοφυλοφιλία»
Από την αρχή της συζήτησης, όταν η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ήταν απλά μία πρόταση νόμου ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, ένα από τα μεγαλύτερα ψέματα που διαδόθηκαν ήταν ότι επρόκειτο να διδάσκεται στα σχολεία ότι πλέον το σωστό είναι η ομοφυλοφιλία και η οικογένεια με δύο πατέρες ή δύο μητέρες και οι οικογένειες με ένα πατέρα και μία μητέρα είναι λάθος. Αυτό το μύθο συντηρούσε και μερίδα βουλευτών, κάτι που εξέφρασαν ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής όταν τέθηκε προς ψήφιση η πρόταση νόμου, με αποτέλεσμα να επικρατήσει πανικός και φωνές.
Ουσιαστικά, επρόκειτο για ακόμη μία ψευδή είδηση, που επίσης απορρίφθηκε στην πράξη, αφού βάσει των οδηγιών του Υπουργείου Παιδείας, αυτό που διδάσκεται στα παιδιά είναι τι εστί καλοπροαίρετο άγγιγμα, πότε πρέπει να το καταγγείλουν, ενώ δεν υπάρχει καμία θεματική που να αφορά το σεξουαλικό προσανατολισμό, προβάλλοντας το κανονικό και φυσιολογικό με το αφύσικο και το παράλογο. Αντιθέτως, μέσα από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τα παιδιά μαθαίνουν να σέβονται τη διαφορετικότητα και να μην φοβούνται να εκφραστούν.
«Θα βλέπουν τα παιδιά ανήθικο υλικό»
Ένας άλλος μύθος που κυκλοφορούσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν ότι μέσα από το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, θα προβαλλόταν υλικό που δεν πρέπει να βλέπουν ανήλικοι, για να μάθουν το ανθρώπινο σώμα. Ωστόσο και αυτό απορρίφθηκε όταν τέθηκε σε ισχύ η νομοθεσία, αφού ο τρόπος που διδάσκεται το μάθημα είναι αρκετά προσιτός προς τα παιδιά. Συγκεκριμένα, ο τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος διαμορφώνεται αναλόγως ηλικίας και χρησιμοποιούνται παραμύθια, ιστορίες και διαδραστικά μαθήματα. Αυτό που θέλουν να πετύχουν οι αρμόδιοι είναι το παιδί να έχει επαφή με το σώμα του, αλλά να αναγνωρίζει τα διάφορα μέρη με τη σωστή ορολογία.
Από την ημέρα που έχει εφαρμοστεί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, διαφάνηκε πως υπήρχε ανάγκη για ένα τέτοιο μάθημα στα σχολεία. Ήταν, ουσιαστικά, το έναυσμα για να ανοίξουν τα στόματα των παιδιών και να ακουστούν βαθιά κρυμμένα μυστικά, ώστε να αλλάξει η εικόνα. Την ίδια ώρα, με την έξαρση που παρατηρείται στα περιστατικά σεξουαλικής βίας ανάμεσα σε μαθητές, υπογραμμίζεται περισσότερο η ανάγκη να υπάρχει αυτό το μάθημα, για να μάθουν τα παιδιά ότι κάποια πράγματα ξεπερνούν το όριο του αστείου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παραμύθια, ιστορίες, διαδραστικά μαθήματα-Έτσι διδάσκεται η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση