Υπ’ ατμόν εώς ότου βγει άσπρος καπνός για το «Αφροδίτη»

Με την Κυβέρνηση να εκφράζει αισιοδοξία, ότι η νέα παράταση που δόθηκε στις διαβουλεύσεις με τη Chevron θα έχουν αίσιο τέλος, εκπνέει την ερχόμενη Δευτέρα και το τελευταίο ορόσημο. Αναμένεται ότι μετά από το νέο κύκλο διαβουλεύσεων θα βγει άσπρος καπνός και θα ανοίξει ο δρόμος για να τεθεί σε εφαρμογή το πλάνο ανάπτυξης που θα συμφωνηθεί.

Το πρώτο δεδομένο, σε σχέση με την εκμετάλλευση του Οικοπέδου 12 και δη του κοιτάσματος «Αφροδίτη», είναι πως το φυσικό αέριο που θα εξορυχθεί, θα μεταφέρεται με αγωγό προς την Αίγυπτο, στις εγκαταστάσεις του Ιτκού. Από εκεί μετά από την όποια επεξεργασία το φυσικό αέριο της Αφροδίτης, θα διοχετεύεται, είτε στην εσωτερική αγορά της Αιγύπτου, είτε μέσω πλοίων, θα διοχετεύεται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Αυτό που προέκυψε ως διαφωνία μεταξύ Υπουργείου Ενέργειας και κοινοπραξίας, μας δίνει ακόμα ένα δεδομένο σε σχέση με τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί. Η σημαντικότερη διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, ήταν εξ αρχής η εγκατάσταση ή όχι εξοπλισμού πάνω από το κοίτασμα. Ειδικότερα το διακύβευμα είναι η χρήση ή όχι πλωτής πλατφόρμας FPU πάνω από το κοίτασμα, έτσι ώστε μετά την άντληση το φυσικό αέριο να τυγχάνει της απαραίτητης επεξεργασίας, να συμπιέζεται και να αποστέλλεται μέσω αγωγού προς την Αίγυπτο.

Με τη χρήση πλωτής πλατφόρμας αυτό που επιτυγχάνεται και επιδιώκει να συμβεί η Κυπριακή Δημοκρατία, είναι πρώτον η άντληση πιο γρήγορα και πιο μαζικά μεγαλύτερων ποσοτήτων, οι όσο το δυνατό πιο λίγες απώλειες φυσικού αερίου και φυσικά η παρουσία της πλωτής πλατφόρμας, που περιλαμβάνει εξοπλισμό αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για άλλα κοιτάσματα.

Σε περίπτωση που η Κυβέρνηση αποδεχόταν την πρόταση της κοινοπραξίας, που δεν περιλάμβανε την εγκατάσταση πλατφόρμας, το φυσικό αέριο μετά την εξόρυξη θα μεταφερόταν χωρίς καμία επεξεργασία, μέσω αγωγών προς την Αίγυπτο, με τη χρήση ειδικών συμπιεστών. Αυτό σε μεγάλο βαθμό θα μείωνε το ποσοστό άντλησης αλλά και την παραγόμενη ποσότητα. Σημειώνεται πως η απόσταση του αγωγού από το κοίτασμα «Αφροδίτη», μέχρι το τερματικό της Αιγύπτου, υπολογίζεται περίπου στα 500 χιλιόμετρα

Σημειώνεται πως το κόστος μιας καινούριας πλατφόρμας FPU μπορεί να ανέρχεται και στο ένα δις ευρώ, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, μια από τις εναλλακτικές που επεξεργάζονται τα ενδιαφερόμενα μέρη, είναι αν αυτό θα μπορούσε να συμβεί είτε με τη χρήση μεταχειρισμένης πλατφόρμας, που ενδεχομένως να ήταν μελλοντικά χρήσιμη και για άλλες κοινοπραξίες που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή ΑΟΖ.

Να συνέβαινε δηλαδή, αυτό που ο υπουργός Ενέργειας συχνά περιγράφει, ως συνέργειες μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή ΑΟΖ, πρώτον για να μειώσουν τα κόστη και να αυξήσουν τα κέρδη, όχι μόνο των εταιρειών αλλά και της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και δεύτερον για να μειώσουν τους χρόνους που θα χρειαστούν, μέχρι να αντληθεί το πρώτο φυσικό αέριο από τα κυπριακά κοιτάσματα.

Πάντως ακόμα κι αν το συγκεκριμένο ζήτημα με τη Chevron λυθεί ακόμη και αύριο, ο υπουργός Ενέργειας, έχει ακόμα πολλά να κάνει, μέχρι να είναι σίγουρος ότι μπήκε το νερό στο αυλάκι για το πρώτο κυπριακό φυσικό αέριο. Υπενθυμίζεται πως ακόμα δεν έχει επιλυθεί το πρόβλημα που μέχρι τώρα οι δύο προκατόχοί του, Γιώργος Λακκοτρύπης και Νατάσα Πειλίδου δεν κατάφεραν να επιλύσουν. Το θέμα, δηλαδή, με τη διαφορά με τη γείτονα χώρα του Ισραήλ, για το Ισάι, αφού οι όποιες διαβουλεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών, «πάγωσαν» στη σκιά του πολέμου.

Αφού ξεκαθαρίσει και το συγκεκριμένο θέμα, θα μπορούν να προχωρήσουν οι τελευταίες τεχνοοικονομικές μελέτης, που θα καταδείξουν με ακρίβεια και το κόστος, αλλά σε μεγάλο βαθμό και τα πιθανά κέρδη από την εκμετάλλευση της «Αφροδίτης».

Για τις 27 Νοεμβρίου καθορίστηκε το νέο χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα σε σχέση με την ανάπτυξη του κοιτάσματος «Αφροδίτη», καθώς το Υπουργείο Ενέργειας έδωσε νέα παράταση επτά ημερών στην κοινοπραξία, η οποία θα συνεχίσει τις προσπάθειες για εξεύρεση συμφωνίας με την Κυβέρνηση σε σχέση με το πλάνο ανάπτυξης του κοιτάσματος.

Πάντως την περασμένη Τετάρτη, υπήρξε ενημέρωση στο χρηματιστήριο του Τελ Αβίβ, από την NewMed Energy, όπου ανέφερε ότι στις 20 Νοεμβρίου, η Chevron, διαχειρίστρια του κοιτάσματος, έλαβε επιστολή από το κυπριακό Υπουργείο Ενέργειας, σύμφωνα με την οποία, δόθηκε στους εταίρους παράταση επτά ημερών, μέχρι τις 27 Νοεμβρίου, προκειμένου να δώσουν τη συγκατάθεσή τους στο σχέδιο ανάπτυξης του κοιτάσματος.

«Ο διαχειριστής προτίθεται να συνεχίσει τις προσπάθειες για εξεύρεση συμφωνιών με τους εκπροσώπους της κυπριακής Κυβέρνησης σε σχέση με το πλάνο ανάπτυξης του κοιτάσματος», συμπληρώνει η NewMed Energy, η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία με μερίδιο 30%, ενώ από 35% διαθέτει η Chevron και η BG Cyprus Limited (Shell).

Η ισραηλινή εταιρεία υπενθυμίζει ότι η κυπριακή Κυβέρνηση απέρριψε τις τροποποιήσεις που έγιναν στο πλάνο ανάπτυξης και παραγωγής του κοιτάσματος, το οποίο είχε κατατεθεί τον Νοέμβριο του 2019, από την τότε διαχειρίστρια εταιρεία, την Noble Energy, η οποία εξαγοράστηκε από την Chevron τον Οκτώβριο του 2020.

Δειτε Επισης

Επιμένει ο Σταυριανός, άσκησε έφεση επί της... τελεσίδικης απόφασης της Ολομέλειας-Ανύπαρκτη διαδικασία
Το πάθημα του Κομμωτή δεν έγινε μάθημα-Κρίθηκε αναγκαστική η νοσηλεία του δραπέτη αλλά έλαβε μόνος του εξιτήριο
Μυστήριο με άγνωστη φυλή που ζει στον Αμαζόνιο-Φωτογραφίες φέρνουν στο φως στοιχεία για τη ζωή τους
Κηδεύτηκε η εγκλωβισμένη «Κουλλού» της Αγίας Τριάδας-«Ένα πρόσωπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη»
Σε διαθεσιμότητα ο Αστυνομικός που φρουρούσε τον 49χρονο δραπέτη
Από την γαστρεντερίτιδα στην κλινική και τελικά στην απόδραση-Στη δημοσιότητα η φωτογραφίες του 49χρνου
Στο νοσοκομείο τέσσερα πρόσωπα μετά από τροχαίο στον Άγιο Συλά
Απέδρασε κρατούμενος που νοσηλευόταν υπό αστυνομική φρούρηση σε ιδιωτική κλινική
Φιντάν σε Αλ Τζολάνι: «Δεν υπάρχει καμία απολύτως θέση για το PKK στη Συρία»
ΒΙΝΤΕΟ: Τουλάχιστον δέκα νεκροί από συντριβή μικρού αεροπλάνου στο κέντρο τουριστικής πόλης της Βραζιλίας