Οι ελλείψεις συνοδών και η αποφυγή παρατράγουδων-Οι δύο όψεις της έναρξης της νέας χρονιάς
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 14 Σεπτεμβρίου 2023
Με διαφορετική και ταυτόχρονα ίδια μοιάζει η εικόνα στον τομέα της παιδείας, όσον αφορά στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αφού από τη μία τα προβλήματα που παρατηρούνταν κατά τις προηγούμενες χρονιές έχουν επιλυθεί κατά πολύ, ειδικά σε σχέση με τη στελέχωση και την ετοιμότητα των σχολείων, αλλά και τις επαφές της υπουργού Παιδείας με τους εμπλεκόμενους φορείς. Από την άλλη η κατάσταση παρέμεινε η ίδια, όσον αφορά στα παιδιά με αναπηρίες και στις ανάγκες για συνοδούς, αφού χρειάστηκαν μόνο δύο σχολικές ημέρες για να αρχίσουν τα προβλήματα.
Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς χαρακτηρίστηκε από αρκετούς επιτυχημένη και σε κάποιους τομείς ήταν, αφού δεν παρατηρήθηκαν τα ίδια παρατράγουδα που είδαν το φως της δημοσιότητας τα προηγούμενα χρόνια, όπως ρίψη ζώων από ορόφους ή μαζικές αποβολές μαθητών λόγω χτενίσματος. Εκτός αυτού, χαμογελαστοί ήταν και οι εκπαιδευτικοί, αλλά και γονείς, αφού η στάση που κράτησε και κρατά η Αθηνά Μιχαηλίδου δείχνει ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για διάλογο και καταγραφή προβλημάτων, που πρέπει άμεσα να επιλυθούν.
Ουσιαστικά, η πολιτική που ακολουθεί η υπουργός Παιδείας φαίνεται ότι είναι ακριβώς αντίθετη με εκείνη που ακολουθούσε ο προκάτοχός της, κάτι που έχει ικανοποιήσει τους φορείς με τους οποίους καλείται να συνεργαστεί, για την ομαλή λειτουργία των σχολείων. Η ίδια, μάλιστα, αποκάλυψε πως στόχος της είναι να φτάσει στη βάση και να έχει επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, με εκείνους που βρίσκονται στα σχολεία και γνωρίζουν τα προβλήματα στη ρίζα τους, ώστε να δίνονται λύσεις εκεί και όπου είναι εφικτό. Κάτι που υπογράμμισε και ο Νίκος Χριστοδουλίδης, κατά την επίσκεψή του στο Γυμνάσιο Ακροπόλεως, ο οποίος απευθυνόμενος στους μαθητές επεσήμανε ότι θέλει να ακούσει τις απόψεις τους, αφού οι πολιτικές τους αφορούν εκείνους.
Εκείνο που είχε επικρατήσει από την πρώτη ημέρα πίσω στα θρανία ήταν η δέσμευση του Προέδρου και της υπουργού, για εγκατάσταση κλιματιστικών, σε βάθος τριετίας, σε όλα τα σχολεία της Κύπρου. Μία δέσμευση που προκαλεί διάφορες σκέψεις, αφού από τη μία χαρακτηρίζεται θετική η πρόθεσή τους να βάλουν ένα τέλος στο μαρτύριο μαθητών και εκπαιδευτικών και φαίνεται ότι υπάρχει μελέτη του θέματος πίσω από τις ανακοινώσεις τους, ωστόσο από την άλλη, κάποιος μπορεί να σκεφτεί ότι πρόκειται για επικοινωνιακό τρικ, για να δημιουργηθούν εντυπώσεις.
Πάντως, οι εν λόγω δεσμεύσεις έχουν ανάψει ένα προβολέα και τον τοποθέτησαν απέναντι από την Αθηνά Μιχαηλίδου και τους συνεργάτες της, καθώς καλούνται να τις εφαρμόσουν, αν θέλουν να κρατήσουν το λόγο τους. Πρώτο crash test για το Υπουργείο Παιδείας, ως προς αυτό το σκοπό, είναι ο Οκτώβριος, όταν και θα ξεκινήσει η εγκατάσταση κλιματιστικών στα διάφορα σχολεία, που θα επιλεγούν και θα εγκριθούν στη βάση κριτηρίων, που άπτονται της διασφάλισης της υγείας των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους.
Σωρεύονται τα προβλήματα με τους συνοδούς
Από την άλλη, οι καλές προθέσεις της υπουργού Παιδείας για να αλλάξει την εικόνα, όσον αφορά στις σχέσεις της με τους διάφορους φορείς στην εκπαίδευση, δεν κατάφεραν να διαφοροποιήσουν την κατάσταση, για τα παιδιά με αναπηρίες, αφού για ακόμη μία χρονιά η έναρξη δεν ήταν για όλους. Παιδιά έμειναν στο σπίτι επειδή δεν είχαν συνοδό, άλλα παιδιά πήγαν στο σχολείο αλλά δεν παρακολουθούσαν μάθημα.
Το Υπουργικό Συμβούλιο είχε λάβει απόφαση, για πρόσληψη ακόμη 90 συνοδών, για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες που προκύπτουν, εντούτοις όπως φαίνεται η κατανομή των συνοδών ανά περιπτώσεων δεν έγινε με τις σωστές διαδικασίες, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται αυτά τα προβλήματα. Αν και η απόφαση για τους επιπλέον σχολικούς συνοδούς ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού αναγνωρίστηκε ότι υπάρχουν αυτές οι ανάγκες, εντούτοις ο δρόμος προς την επίλυση όλων των θεμάτων γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα είναι αρκετά μακρύς.
Και εδώ τίθεται η αδήριτη ανάγκη να ανοίξει το συρτάρι και να βγει από εκεί μέσα το νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση, με σκοπό να αρχίσουν ξανά οι συζητήσεις και να προωθηθεί άμεσα στη Βουλή, για να ψηφιστεί μία νομοθεσία, που να διέπει όλους. Οι συναντήσεις που είχε η υπουργός Παιδείας με τις εμπλεκόμενες οργανώσεις, είχαν κλείσει με θετικό πρόσημο, όμως το γεγονός ότι δεν προχώρησαν οι διαδικασίες τους τελευταίους μήνες, έστω και ορισμό νέας συνάντησης μαζί τους, έχει ξενίσει αρκετούς.
Το βέβαιο είναι ότι οι διαδικασίες που ακολουθούνται τη δεδομένη στιγμή, δεν είναι οι κατάλληλες, για να καλυφτούν όλες οι ανάγκες. Πρέπει να ορισθεί μία κατάλληλη διαδικασία, με κριτήρια και να καθοριστούν και τα καθήκοντα των συνοδών, για να μπορούν οι αρμόδιοι να έχουν τους κατάλληλους «στρατιώτες» για να καλύψουν τις ανάγκες που υπάρχουν.
Στο μεταξύ, ένα άλλο θέμα που πρέπει άμεσα να λυθεί είναι και η μετακίνηση παιδιών στην ειδική μονάδα, χωρίς την έγκριση του ίδιου και των γονιών του, ένα φαινόμενο που παρουσιάστηκε και αυτή την περίοδο, με αποτέλεσμα κάποια παιδιά να μείνουν στο σπίτι, αφού υπήρχαν ενστάσεις για το θέμα. Η υπουργός Παιδείας διαμήνυσε ότι κανένα παιδί δεν πρέπει να εκφοβίζεται και να εκδιώχνεται από τις τάξεις και γι’ αυτό, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω της ξανά, αφού πρέπει να δώσει λύσεις, για να μην χάσει κανένα παιδί τη χρονιά του.