Το καλοκαιράκι… προεκλογικά-Περίοδος ανασκόπησης και πολιτικής προετοιμασίας
06:40 - 18 Ιουλίου 2022
Μπορεί το καλοκαίρι να είναι για τους περισσότερους πολίτες περίοδος ανάπαυλας και χαλάρωσης αλλά για τα εκλογικά επιτελεία δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού, καθώς βρισκόμαστε σε προεκλογική χρονιά.
Αν και σταδιακά, μετά τις μαύρες επετείους, αναμένεται πως οι προεκλογικοί ρυθμοί θα ξεκινήσουν να πέφτουν για κάποιο διάστημα, δεδομένου ότι μειώνεται και το ενδιαφέρον των πολιτών ενόσω παραθερίζουν στις παραλίες και τα βουνά και κάνουν ταξίδια αναψυχής, οι αντιπαραθέσεις δεν κλείνουν για διακοπές. Το βάρος, όμως, θα μεταφερθεί στο παρασκήνιο, καθώς το καλοκαίρι αποτελεί το τελευταίο ανάχωμα, πριν μπουν οι εκστρατείες στην τελική τους ευθεία.
Οι δύο πιο σημαντικοί σταθμοί προς τις Προεδρικές Εκλογές είναι μετά το καλοκαίρι. Ο πρώτος είναι το φθινόπωρο, η περίοδος δηλαδή που οι υποψήφιοι παρουσιάζουν τις θέσεις και τα προεκλογικά τους προγράμματα και ξεκινούν πιο στοχευμένη επικοινωνιακή εκστρατεία, ξεδιπλώνοντας πλέον πλήρως τον προεκλογικό. Η δεύτερη είναι η τελική ευθεία, δύο με τρεις μήνες πριν από την πραγματοποίηση των εκλογών. Αυτή είναι η περίοδος που παίζουν τα τελευταία τους χαρτιά, ρίχνουν στη μάχη τις «χρυσές εφεδρείες» που φύλαγαν και προσπαθούν με κάθε τρόπο αφενός να διασφαλίσουν τη μεγαλύτερη δυνατή συσπείρωση και αφετέρου να εξασφαλίσουν όσους περισσότερους ψηφοφόρους μπορούν από τις δεξαμενές των αναποφάσιστων αλλά και των αντιπάλων.
Παρά το γεγονός πως αυτές οι περίοδοι δεν είναι πολύ μεγάλες χρονικά, είναι συνήθως πολύ έντονες, με την αντιπαράθεση να χτυπά κόκκινο, καθώς υποψήφιοι και κόμματα γνωρίζουν πως πολλοί ψηφοφόροι δεν λαμβάνουν τις αποφάσεις τους κατά τους προηγούμενους μήνες (υπάρχουν και δύο κόμματα που θα αποφασίσουν τον Σεπτέμβριο), αλλά περιμένουν να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα για να καταλήξουν ποιον θα ψηφίσουν. Το γεγονός αυτό πολλές φορές παρασύρει τα επιτελεία σε υπερβολές και λαϊκισμούς, καθώς υψώνουν τους τόνους με την ελπίδα να ακουστούν πιο δυνατά από τους αντιπάλους και να κάνουν μεγαλύτερη εντύπωση.
Άλλο ένα χαρακτηριστικό της προεκλογικής περιόδου μετά το καλοκαίρι, είναι πως ξεκινούν να απασχολούν εντονότερα τα σενάρια του δευτέρου γύρου, τόσο τα κόμματα όσο και τους πολίτες. Οι τάσεις γίνονται πιο ξεκάθαρες, με τις δημοσκοπήσεις και τις προεκλογικές εκδηλώσεις να βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και να διαμορφώνουν πλέον άποψη για το θέμα και οι πολίτες, ενώ την ίδια στιγμή «μιλούν» πλέον καθαρά τα οργανωτικά των επιτελείων, δείχνοντας πραγματικές κατευθύνσεις και δυνατότητες.
Η καλοκαιρινή περίοδος προσφέρεται για προετοιμασία αυτών των τελευταίων και πιο ουσιαστικών σταδίων ενόψει των Προεδρικών Εκλογών. Με τις εκδηλώσεις να περιορίζονται και τις ανταλλαγές πυρών να αραιώνουν κάπως, τα επιτελεία έχουν τη δυνατότητα να κάνουν την ανασκόπησή τους για την μέχρι στιγμής πορεία, αλλά κυρίως να ετοιμάσουν τα επόμενα βήματα. Είναι το χρονικό σημείο που ολοκληρώνονται και τελειοποιούνται τα προγράμματα των υποψηφίων, με τους υπεύθυνους στον τομέα αυτό να βάζουν τις τελευταίες πινελιές, έχοντας πλέον και πιο ξεκάθαρη εικόνα ως προς το ποια ζητήματα θα αποτελέσουν προτεραιότητα για τους πολίτες το τελευταίο εξάμηνο του προεκλογικού.
Την ίδια στιγμή, μεγάλη έμφαση δίνεται και στο οργανωτικό κομμάτι, καθώς από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να δοθεί βάρος στον τομέα αυτό, ιδιαίτερα από τα κόμματα που ανέβηκαν πιο αργά στο τραίνο των εκλογών και δεν πρόλαβαν να δουλέψουν πάρα πολύ με τις βάσεις τους. Η περίοδος μετά το καλοκαίρι -κορωνοϊού επιτρέποντος- προσφέρεται και για την πραγματοποίηση μεγαλύτερων εκδηλώσεων, με στόχο να σταλούν μηνύματα ένθεν και ένθεν και αυξήσουν τη δυναμική των υποψηφίων ενόψει του ραντεβού με την κάλπη.
Σημαντικό κομμάτι θεωρείται όμως και το επικοινωνιακό. Σε αυτή τη φάση δεν έχουν στελεχωθεί πλήρως όλα τα επιτελεία και δεν έχουν οριστεί επίσημα οι Εκπρόσωποι Τύπου, ενώ κάποιοι από τους υποψήφιους επιλέγουν να μην προβαίνουν σε καθημερινές παρεμβάσεις και να μην τοποθετούνται επί όλων των σοβαρών θεμάτων της επικαιρότητας. Αυτή η χαλαρότητα αναμένεται να μας αποχαιρετήσει μαζί με το καλοκαίρι, καθώς οι υποψήφιοι θα πρέπει να εμφανιστούν το φθινόπωρο πιο ετοιμοπόλεμοι.
Στόχος των επικοινωνιακών τους ομάδων θα είναι να παρουσιάσουν στο κοινό μία υποψηφιότητα που να πείθει για την εκλεξιμότητά της και τη δυνατότητα της να κυβερνήσει, ενώ ταυτόχρονα να επικρατήσουν οι θέσεις και προτάσεις του δικού τους υποψηφίου στη δημόσια συζήτηση, παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κοινού και που φαίνεται εφαρμόσιμο και αποτελεσματικό. Να τεθεί, δηλαδή, στο επίκεντρο για τους σωστούς κι όχι τους λανθασμένους λόγους.
Την ίδια στιγμή, θα πρέπει οι υποψήφιοι και οι συνεργάτες τους να προετοιμαστούν για αναχαίτηση των επιθέσεων εναντίον τους, με τρόπο που να αναδεικνύει τη δική τους υποψηφιότητα νικητή της όποιας διαμάχης, κάνοντας μια καλή διάγνωση των τρωτών τους σημείων και βρίσκοντας την κατάλληλη αντίδραση. Παράλληλα, σε μεγάλο ή σε μικρό βαθμό, οι περισσότεροι υποψήφιοι θα πρέπει να εργαστούν για να αποφύγουν τη λογική της χαμένης ψήφου, δηλαδή να θεωρεί μεγάλη μερίδα ψηφοφόρων ότι συγκεκριμένοι υποψήφιοι είναι σίγουρα χαμένοι και θα σπαταλήσουν τη ψήφο τους εάν τους προτιμήσουν, αφού δεν θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών.
Με το πέρα της καλοκαιρινής ανάπαυλας και το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, υποψήφιοι, επιτελεία και κόμματα θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την προετοιμασία τους σε όλα τα επίπεδα, κοιτάζοντας όχι μόνο προς την πρώτη Κυριακή των εκλογών αλλά και προς τη δεύτερη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Debates στα... πρότυπα του Netflix
- Τα τελευταία κομμάτια του παζλ των Προεδρικών-Ένα τον Ιούλιο, δύο τον Σεπτέμβριο