Ο online προεκλογικός, τα κόλπα στα social media και η δυναμική των υποψηφίων

Αποτελεί μια πραγματικότητα τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία με την τάση βέβαια να είναι αυξητική, η κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πολιτική. Ειδικά στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές, λόγω και των περιοριστικών μέτρων που ήταν σε ισχύ για την πανδημία του κορωνοϊου, δικαιολογημένα τα κόμματα έριξαν το βάρος της επαφής τους με τους πολίτες μέσω διαδικτύου.  

Όπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στην πολιτική, τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν ήρθαν για να μείνουν. Αναμφίβολα η προσωπική επαφή δεν μπορεί να αντικατασταθεί, ειδικά όταν έχεις να κάνεις με την πολιτική, αλλά από την άλλη η έντονη παρουσία στα social media για οποιοδήποτε επιδιώκει να ανήκει στο κυπριακό πολιτικό star system, είναι εκ των ων ουκ άνευ. Δεν του δίνει απλά μια επιπλέον δυναμική, όπως θα του έδινε όπως πριν από πέντε ή δέκα ή πολύ περισσότερο 15 χρόνια. Σήμερα τα social media αποτελούν το α και το ω, και πλέον το γνωρίζουν πολύ καλά κόμματα και επιτελεία που ρίχνουν το βάρος της προσπάθειας τους, πρώτα εκεί και μετά σε οποιοδήποτε άλλο κανάλι επικοινωνίας με τους πολίτες. 

Ο ρόλος των social media στις επικείμενες Προεδρικές Εκλογές, θα είναι πρωταγωνιστικός και αυτό είναι κάτι που διαφάνηκε ήδη μέσα κι από τις πρώτες κινήσεις των επιτελείων που ξεκίνησαν ήδη προεκλογικό. Αν και το παζλ δεν είναι ολοκληρωμένο, οι πολίτες πήραν ήδη μια πρώτη γεύση για το τι θα ακολουθήσει, τόσο σε επίπεδο απευθείας επαφής των υποψηφίων και των επιτελείων τους, κομματικών και μη, όσο και την έμμεση, η οποία αποτελεί και έναν μεγάλο πονοκέφαλο, αφού δεν μπορεί να ελεγχθεί, γίνεται σχεδόν ανώνυμα και προκαλεί κυρίως χτυπήματα κάτω από τη μέση κατά πολιτικών αντιπάλων.

Ειδικά τις τελευταίες ημέρες, μετά και από την επίσημη εξαγγελία του Νίκου Χριστοδουλίδη, διαφάνηκε ο ξεκάθαρος ρόλος των social media. Θα μπορούσε να πει κάποιος μεταφορικά πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις. Κι αυτό διότι, λίγο μετά την πρώτη έκθεση του Νίκου Χριστοδουλίδη, υπό το βάρος των βίντεο που κυκλοφόρησαν αστραπιαία στο ίντερνετ, υποχρεώθηκε να διακόψει τη συνεργασία του με τον Γιώργο Φλέσσα, ο οποίος ως γνωστόν χρησιμοποίησε στο κείμενο της εξαγγελίας του τέως ΥΠΕΞ, αυτούσιες φράσεις που είχε υποδείξει και πριν 15 χρόνια στον Γιαννάκη Κασουλίδη, όταν ήταν ο ίδιος υποψήφιος Πρόεδρος.

Παλαιότερα για να δημιουργηθεί ένα ανάλογο θέμα, θα έπρεπε είτε κάποιο κόμμα να απευθύνει επώνυμα την καταγγελία, να εκδώσει ανακοίνωση, να βρει πρόθυμους δημοσιογράφους να το αναδείξουν και στη συνέχεια να τύχει διαχείρισης από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο. Στην προκειμένη περίπτωση τα πράγματα έγιναν αστραπιαία. Κάποιος εντόπισε το copy paste, και μέσα σε λίγες ώρες τα βίντεο τα οποία αποτελούν προϊόν μοντάζ με κόψιμο και ράψιμο των επίμαχων σημείων, είχαν γίνει viral και καθόρισαν τις εξελίξεις.

Τα κόλπα των social media

Κάτι που πέρασε απαρατήρητο αν και έγιναν σχετικά σχόλια από δημόσια πρόσωπα, ήταν και η αλλαγή ονόματος μιας εκ των μεγαλύτερων ομάδων του Facebook στην Κύπρο, η οποία για χρόνια καταπιανόταν με διάφορα ζητήματα της επικαιρότητας. Πρόκειται για την ομάδα «Τα νέα της Κύπρου», που δημιουργήθηκε πριν από δέκα χρόνια, το 2012 και μέχρι τις 12 Μαΐου οι διαχειριστές της επέτρεπαν στους χρήστες να δημοσιεύουν ειδήσεις ή οτιδήποτε άλλο είχε να κάνει με την Κύπρο.

Στις 12 του μήνα, η συγκεκριμένη σελίδα άλλαξε όνομα και ενδεχομένως και διαχειριστές. Μετονομάστηκε σε Ομάδα Στήριξης Νίκου Χριστοδουλίδη. Μάλιστα οι νέοι διαχειριστές στο μήνυμα προς τα μέλη της ομάδας σημειώνουν πως οι βασικοί κανόνες λειτουργίας του γκρουπ άλλαξαν και θα πρέπει να τους ακολουθούν όλοι για να είναι μέλη.

Το γκρουπ, σημειώνουν οι διαχειριστές, «έχει αλλάξει ονομασία με σκοπό την στήριξη της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Το κάθε μέλος μπορεί να αναρτήσει οτιδήποτε που αφορά ή βοηθά την υποψηφιότητα του. Όσοι υπερβαίνουν τους όρους αυτούς θα διαγράφονται δια παντός» προειδοποιούν.

Για όσους γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι ομάδες στο Facebook και με δεδομένο ότι η ομάδα αριθμεί σήμερα 28 χιλιάδες μέλη, Κύπριους ενεργούς χρήστες, αποτελεί ένα πολύτιμο όπλο που θα παίξει τον δικό του ρόλο στη μάχη των social media. Πάντως την εν λόγω αλλαγή ονόματος και θεματολογίας της ομάδας παρατήρησε το στέλεχος του Δημοκρατικού Συναγερμού, Ξένια Κωνσταντίνου, η οποία τη χαρακτήρισε απαράδεκτη.

«Απαράδεκτο αυτό και δημιουργεί μια πρώτη πολύ κακή εντύπωση αναφορικά με το ήθος και τις μεθόδους που θα ακολουθήσει το επιτελείο του Νίκου Χριστοδουλίδη. Από τα ωραία λόγια στις πρώτες κακές πράξεις τρεις ώρες δρόμος...», ενώ σε άλλο σχόλιο σημειώνει πως το μισό πολιτικό γραφείο του ΔΗΣΥ, που ήταν μέλος στην ομάδα, εμφανίστηκε να είναι μέλος σε μια ομάδα στήριξης του Νίκου Χριστοδουλίδη.

Πάντως, ότι κι αν σημαίνει αυτό, στις 12 Μαΐου η ομάδα η σελίδα διέθετε 27 χιλιάδες μέλη και λίγες μέρες, μετά αυξήθηκαν σε 28300. Κάτι που σημαίνει πως κάτι περισσότερο από χίλιοι χρήστες, επέλεξαν να γίνουν μέλη και να δώσουν ακόμη περισσότερη δυναμική, στην ήδη σημαντική δυναμική της υποψηφιότητας του Νίκου Χριστοδουλίδη.

Η πρώτη εικόνα για το διαδικτυακό αποτύπωμα των υποψηφίων

Υποψήφιοι όπως ο Νίκος Χριστοδουλίδης και ο Γιώργος Κολοκασίδης επέλεξαν να εξαγγείλουν τις υποψηφιότητες με βίντεο μέσω YouTube, ενώ ήδη εμφανίστηκαν και οι πρώτες σελίδες, λογαριασμοί και κανάλια των υποψηφίων σε Facebook, Twitter και Instagram. Βέβαια κάποιοι εκ των υποψηφίων ξεκινούν αυτή τη μάχη από θέση ισχύος, έχοντας τους προσωπικούς τους λογαριασμούς με τους οποίους προέβαλαν τις δράσεις τους τα προηγούμενα χρόνια.

Ένας εξ αυτών είναι και Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος λόγω της προηγούμενης του ιδιότητας ως υπουργός Εξωτερικών, διαθέτει έναν πολύ ισχυρό λογαριασμό στο twitter με πέραν των 46 χιλιάδων ακολούθων. Αντίθετα σε Facebook και Instagram  o κ. Χριστοδουλίδης επέλεξε να δημιουργήσει νέες σελίδες. Παράλληλα ο Νίκος Χριστοδουλίδης παρουσίασε και την ιστοσελίδα της καμπάνιας του στην οποία κανείς μπορεί να βρει το βίντεο της εξαγγελίας του, στοιχεία επικοινωνίας, τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού που μπορεί να κάνει εισφορές καθώς επίσης και ειδική φόρμα που κάποιος μπορεί να συμπληρώσει και να δηλώσει την επιθυμία του να γίνει εθελοντής.

Πολύ περισσότερα δεδομένα με καταγεγραμμένο το προεκλογικό του πρόγραμμα, πληθώρα άρθρων και παρεμβάσεων, μπορεί να βρει κανείς στην ιστοσελίδα του Αχιλλέα Δημητριάδη, ο οποίος ήταν από τους πρώτους που άρχισαν την προεκλογική εκστρατεία. Ανάλογο υλικό βρίσκει κανείς και στην σελίδα του Μάριου Ηλιάδη, η οποία επίσης είναι ιδιαίτερα προσεγμένη και πληροί τις απαιτήσεις της εποχής.

Πάντως η ιστοσελίδα της καμπάνιας του Αβέρωφ Νεοφύτου παραμένει ανενεργή με το μήνυμα πως βρίσκεται υπό κατασκευή, ωστόσο ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, είναι ιδιαίτερα δραστήριος στα social media me κοντά στους δέκα χιλιάδες ακολούθους στο Facebook, σχεδόν εννέα στο Instagram και 26 χιλιάδες στο  twitter. Σημειώνεται πως ο εν δυνάμει υποψήφιος του ΑΚΕΛ, δεν διαθέτει λογαριασμούς στα social media, παρά μόνο τον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter, όπου τον ακολουθούν εννέα χιλιάδες χρήστες. 

Δειτε Επισης

Υπήρχαν πληροφορίες για «σύλληψη» του γεωργού από τον κατοχικό στρατό-Η τοποθέτηση του ΥΠΕΞ
Διαψεύδει την ΟΥΝΦΙΚΥΠ ο γεωργός-«Πήραμε έγκριση από την Τετάρτη, χτύπησαν δύο τρακτέρ»
Κάνει λόγο για καλή θέληση της τ/κ πλευράς για τα σημεία διέλευσης σύμβουλος του Τατάρ
Κάλεσε την ΕΕ να μην επικαλείται τα ψηφίσματα των ΗΕ το «υπεξ»-Δεν αποδέχεται ανάμειξή της στο Κυπριακό
Πώς τοποθετείται η ΟΥΝΦΙΚΥΠ για το περιστατικό στα Κοκκινοχώρια-«Δεν είχε άδεια ο γεωργός»
Ζημιές και επεισόδια μετά την ένταση στα Κοκκινοχώρια-Υποβάλλουν παράπονο στην Αστυνομία οι ΟΗΕδες
ΒΙΝΤΕΟ: Ένταση μεταξύ γεωργών και ΟΥΝΦΙΚΥΠ στη Νεκρή Ζώνη στη Δερύνεια
Λευκωσία και Αθήνα προειδοποίησαν τους εταίρους για τυχόν σχηματισμό ΑΟΖ Τουρκίας-Συρίας
Κυπριακή παρέμβαση στα Συμπεράσματα ώστε η στήριξη στην Ουκρανία να λαμβάνει υπόψη την ασφάλεια κρατών μελών
Αd hoc Schengen Task Force στο ΥΠΕΞ-Στόχος η επίτευξη τεχνικής ετοιμότητας για ένταξη στο Σέγκεν