Σε θέσεις μάχης για Αρχιεπισκοπικές-Το προφίλ των επικρατέστερων μητροπολιτών

Όπως συνέβη και με τις Προεδρικές Εκλογές έτσι και για το ζήτημα των Αρχιεπισκοπικών, κάποιοι βιάστηκαν να ανοίξουν την όλη συζήτηση πριν από την ώρα τους. Την ώρα που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο προεκλογικός διαρκεί γύρω στους τρεις μήνες ή ακόμα και λιγότερο από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών, στην Κύπρο η συζήτηση άνοιξε ένα χρόνο και κάτι μήνες προηγουμένως.  

Το ίδιο συμβαίνει και με τις Αρχιεπισκοπικές. Κάποιοι ιεράρχες επέλεξαν, ενώ ο Αρχιεπίσκοπος βρίσκεται εν ζωή, και παρά τα προβλήματα υγείας που προέκυψαν και αντιμετωπίστηκαν, να αρχίσουν τις διεργασίες με άγνωστο ορίζοντα.

Τα τεκταίνομενα στην Εκκλησία της Κύπρου απασχολούν, ιδιαίτερα τους πιστούς που παρακολουθούν στενά τις κινήσεις των Ιεραρχών. Εξάλλου δεν είναι λίγοι εκείνοι οι μητροπολίτες που διατηρούν πιστούς ακολούθους οι οποίοι τους πιέζουν ώστε να διεκδικήσουν τον αρχιεπισκοπικό θρόνο όταν αυτός κενωθεί.

Από τα 17 μέλη της Ιεράς Συνόδου της Κυπριακής Εκκλησίας, οι επικρατέστεροι για να διεκδικήσουν τη διαδοχή του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου, είναι πέντε, εκ των οποίων οι τρεις έχουν προβάδισμα ανάμεσα στον λαό, ενώ οι άλλοι δύο θεωρούνται σε σημαντικό βαθμό οι συνεχιστές του έργου του νυν Αρχιεπισκόπου, κυρίως σε σχέση με τις εξελίξεις στο ουκρανικό.

Οι τρεις Ιεράρχες που διαφαίνεται να χαίρουν της μεγαλύτερης στήριξης από τους πολίτες, είναι ο Λεμεσού Αθανάσιος, ο Ταμασού Ησαΐας και ο Μόρφου Νεόφυτος, ενώ αναμένεται πως θα επιδείξουν ενδιαφέρον για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο και οι Κωνσταντίας Βασίλειος και Πάφου Γεώργιος.

Ο REPORTER σε συνεργασία με τον οργανισμό ερευνών και δημοσκοπήσεων IMR, καταγράφει τη δυναμική των ο επικρατέστερων υποψηφίων για τη διαδοχή του Αρχιεπίσκοπου Χρυσόστομου, αφού εδώ και καιρό, εξ υπαιτιότητας κάποιων μελών της Ιεράς Συνόδου, άνοιξε το θέμα και των Αρχιεπισκοπικών Εκλογών. Τα αποτελέσματα για τις Αρχιεπισκοπικές εκλογές θα δημοσιευθούν τη Δευτέρα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αρχιεπισκοπικές όπως... Game of Thrones-Γιατί άνοιξε το ζήτημα διαδοχής

Λεμεσού Αθανάσιος

Ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος, είναι 63 ετών, γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1959 στη Λεμεσό και το 1976 αποφοίτησε από το Α΄ Γυμνάσιο Πάφου. Χειροτονήθηκε διάκονος από τον σημερινό Αρχιεπίσκοπο και στη συνέχεια μετέβη στη Θεσσαλονίκη για σπουδές στη Θεολογία. Το 1980 εισήλθε στο Άγιον Όρος και συγκεκριμένα στη Νέα Σκήτη. Το 1987 εγκαταστάθηκε στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου της οποίας εξελέγη προϊστάμενος και ακολούθως αντιπρόσωπος στην Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους . Για την περίοδο 1991-92 εξελέγη Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους.

Το 1992 μετά από πρόσκληση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου και με την ευλογία της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου επέστρεψε στην Κύπρο και δημιούργησε προσωρινά Αδελφότητα στη Μονή των Ιερέων στην Πάφο, ενώ το 1993 εξελέγη Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Μαχαιρά. Μετά το σκάνδαλο με τον τέως Μητροπολίτη Λεμεσού Χρύσανθο, εξελέγη Μητροπολίτης το 1999. Στις Αρχιεπισκοπικές εκλογές του 2006 αν και ήταν πρώτος ανάμεσα στη ψηφοφορία του λαού, εν τέλει μετά από τη στήριξη που παρείχε στον νυν Αρχιεπίσκοπο ο Κύκκου Νικηφόρος, δεν εξελέγη μητροπολίτης.

Ο Λεμεσού Αθανάσιος, έχει να επιδείξει ένα μοναδικό φιλανθρωπικό έργο, ενώ χωρίς καμία αμφιβολία διατηρεί την πιο συμπαγή ομάδα υποστηρικτών, η οποία δεν αποτελείται μόνο από πιστούς της Επαρχίας του αλλά Παγκύπρια. Μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού της Μητρόπολης και του καναλιού της Μητρόπολης στο YouTube o Λεμεσού Αθανάσιος αποτελεί πηγή έμπνευσης για μετάνοια και προσευχή για χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι τον ακούν καθημερινά. Μάλιστα μέσω των εκπομπών του, επικοινωνεί σε εβδομαδιαία βάση με τους ακροατές από κάθε γωνιά της γης, οι οποίοι τον συμβουλεύονται για προσωπικά θέματα, θέματα πίστης, αλλά και ζητήματα της επικαιρότητας.

Πρόκειται για ένα άνθρωπο χαμηλών τόνων που αποφεύγει τη ρήξη, αλλά την ίδια ώρα έχει έντονες απόψεις ειδικά για θεολογικά ζητήματα. Για κάποιους Συνοδικούς θεωρείται σκληροπυρηνικός, αφού οι θέσεις του πηγάζουν και από τις εμπειρίες του στο Άγιον Όρος, την ώρα που άλλοι Συνοδικοί επικεντρώνονται σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα οικονομικά, την εξωστρέφεια και τη βιωσιμότητα της Εκκλησίας.

Άξια αναφοράς είναι επίσης η σχέση του Μητροπολίτη Αθανάσιου με τη νεολαία, ειδικά μέσα από το Πανεπιστήμιο, καθώς επίσης και τα γεύματα αγάπης που καθημερινά προσφέρει σε φοιτητές αλλά και σε δυσπραγούντες πολίτες. Κατά τη διάρκεια της πορείας του δέχθηκε πολλές επιθέσεις, ακόμα και από Συνοδικούς αλλά και από την αριστερά, στη βάση της οποίας ωστόσο διαθέτει σημαντικά ερείσματα.

Ταμασού Ησαΐας

Ο νεαρότερος εκ των επισκόπων που θεωρούνται επικρατέστεροι για την διαδοχή του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου και ένας εκ των πιο σπουδαγμένων, είναι ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας. Γεννήθηκε το 1971 στον Στρόβολο.

Αφού ολοκλήρωσε τη στρατιωτική του θητεία εντάχθηκε ως δόκιμος στην Ιερά Μονή Κύκκου ενώ παράλληλα εγγράφηκε στην Ιερατική Σχολή. Το 1992 ο Ηγούμενος της Μονής Κύκκου Νικηφόρος, τον έστειλε στη Ρωσία για θεολογικές σπουδές. Το 1993 χειροτονήθηκε διάκονος στην Ιερά Μονή Κύκκου, ενώ το 1997 ολοκλήρωσε τις σπουδές του και στη συνέχεια μετέβη στη Θεσσαλονίκη όπου ολοκλήρωσε τον μεταπτυχιακό κύκλο των σπουδών του στην εκκλησιαστική αρχαιολογία. Το 2000 προχειρίζεται σε αρχιμανδρίτη, ενώ και πάλι με παραίνεση του Κύκκου Νικηφόρου μεταβαίνει και πάλι στη Μόσχα όπου εγγράφεται ως υποψήφιος διδάκτορας. Το 2003 λαμβάνει το διδακτορικό του, ενώ ο Επίσκοπος Κύκκου Νικηφόρος, ο οποίος καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την πορεία του τον στέλνει και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής όπου παρακολουθεί με επιτυχία ειδικό πρόγραμμα, με θέμα την προσφορά της Εκκλησίας στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία.

Τον Ιούνιο του 2007 εξελέγη ψήφω κλήρου και λαού Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής.

Ο Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας έχει να επιδείξει ένα σπουδαίο έργο σε ότι αφορά τις Ιεραποστολές, αφού μετρά τουλάχιστον 33 τέτοιες σε διάφορα μέρη του κόσμου μεταξύ των οποίων η Σερβία, το Ιράκ, ο Καύκασος, ο Λίβανος, η Σρι Λάνκα μετά το τσουνάμι, ενώ αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη η 34η αποστολή του, αυτή τη φορά στα σύνορα της Ουκρανίας.

Ο Ησαΐας, θεωρείται από τους πιο εξωστρεφείς μητροπολίτες της Εκκλησίας της Κύπρου και για αυτό έχει κατηγορηθεί. Διοργανώνει διάφορες αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις οι οποίες έχουν ως στόχο να ενώσουν τους ορθόδοξους πιστούς που βρίσκονται στην Κύπρο, κυρίως από τις σλαβικές χώρες.

Μέσω των δραστηριοτήτων του, βρίσκεται πολύ κοντά στην κοινωνία, όχι μόνον των κοινοτήτων που ανήκουν στην περιφέρεια του, αλλά Παγκύπρια. Επιπλέον χαίρει της στήριξης των ξένων ορθοδόξων που ζουν στην Κύπρο, οι οποίοι αξίζει να σημειωθεί πως έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στις αρχιεπισκοπικές εκλογές. Μαζί με τον Αθανάσιο και τον Μόρφου ήταν οι τρεις Μητροπολίτες που τάχθηκαν ανοικτά κατά της αναγνώρισης του Επιφάνιου, στηρίζοντας το Πατριαρχείο της Μόσχας με το οποίο διατηρεί ισχυρούς δεσμούς από τα χρόνια των σπουδών του, ωστόσο όπως και ο Λεμεσού Αθανάσιος, τάχθηκε ανοικτά κατά της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Μόρφου Νεόφυτος

Ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος γεννήθηκε το 1962 στην Πάνω Ζώδια. Στην τρυφερή ηλικία της εφηβείας, όπως σημειώνει ο ίδιος έχει τρεις μεγάλες απώλειες. Του πατέρα του το 1970, του χωριού του το 1974 με την εισβολή και του αδερφού. Με την οικογένεια του μετακομίζουν στον προσφυγικό συνοικισμό Λατσιών. Πολιτικοποιείται στον χώρο της αριστεράς και στα 18 του μεταβαίνει στην Αθήνα για να σπουδάσει στη Νομική Σχολή. Δεν υπηρέτησε στον στρατό εξαιτίας του θανάτου του αδελφού του Πέτρου το 1974.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έρχεται πιο κοντά Στον Θεό. Γνωρίζει ανθρώπους που αλλάζουν τον τρόπο σκέψης του. Το 1982 μεταβαίνει για πρώτη φορά στο Άγιο Όρος όπου γνωρίζει τον γέροντα Παίσιο ενώ στην Εύβοια γνωρίζει τον γέροντα Ιάκωβο Τασλίκη.

Το 1987 επιστρέφει στην Κύπρο με στόχο να γίνει μοναχός. Εισέρχεται στη Μονή του Αγίου Γεωργίου Κοντού στη Λάρνακα και χειροτονείται διάκονος. Το 1993 ολοκληρώνει τις σπουδές του στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, ενώ τον ίδιο χρόνο χειροτονείται πρεσβύτερος και ακολούθως αρχιμανδρίτης.

Στις 22 Αυγούστου 1998  εκλέγηκε ψήφω κλήρου και λαού Μητροπολίτης Μόρφου και στις 13 Σεπτεμβρίου 1998 χειροτονηθήκαμε σε Επίσκοπο και το απόγευμα της ίδιας μέρας  ενθρονιστήκαμε στην Ευρύχου, προσωρινή έδρα της προσφυγικής μας μητροπόλεως, μετά τα γνωστά γεγονότα με τον Παγκράτιο.

Στα πρώτα χρόνια της αρχιεροσύνης του ο Μόρφου Νεόφυτος, είναι ένας διαφορετικός άνθρωπος από αυτόν που γνωρίζουμε σήμερα. Επισκέπτεται τα κατεχόμενα. Είναι από τους λίγους μητροπολίτες που τάσσεται υπέρ του Σχεδίου Ανάν, ενώ με τον λόγο του κηρύσσει για την ειρήνη και την αγάπη. Βέβαια αρκετά χρόνια αργότερα θα κάνει το δικό του mea culpa. Εξήγησε τους λόγους για τους οποίους στήριξε το Σχέδιο Ανάν, υποδεικνύοντας παράλληλα πως δεν είναι πλέον το ήπιο παιδάκι που ήταν το 2003.

Σήμερα ο Μητροπολίτης Μόρφου, αποτελεί, ίσως έναν από τους πιο σκληροπυρηνικούς ιεράρχες της Εκκλησίας. Συχνά πυκνά μονοπωλεί τα φώτα της δημοσιότητας με τον λόγο του, είτε αυτός αφορά τις προφητείες, είτε τον… κορωνοϊούλι, είτε τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος δήλωσε πως έπρεπε να γίνει. «Από την ευρύτητα πνεύματος και τον προοδευτικό λόγο του οδηγήθηκε στην αντίπερα όχθη» σημείωσε μιλώντας στο Κανάλι έξι ο θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού.

Και πρόσθεσε πως, «το 2022 ο Μόρφου αναζητούσε ρόλο και ο ρόλος που του έβγαινε πλέον ήταν να ηγηθεί ενός φανατικού περίγυρου ο οποίος είναι σκοταδιστικός και έχει αναλάβει να μας ταλαιπωρεί με τις λεγόμενες προφητείες. Δεν μπορείς κάθε μέρα να ακούεις προφητείες και να αναστατώνεται ο κόσμος».

Ο Μόρφου είναι από εκείνους τους Μητροπολίτες που έχει φανατικούς υποστηρικτές και την ίδια ώρα φανατικούς πολέμιους. Δεν κάνει εκπτώσεις στα λόγια του, ενώ βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το ποίμνιο του, το οποίο δεν περιορίζεται στα στενά σύνορα της φτωχής του μητρόπολης, αφού τις ομιλίες του παρακολουθούν διαδικτυακά χιλιάδες πιστοί σε Κύπρο και Ελλάδα.

Οι άλλοι δύο

Εάν δεν αλλάξει ο τρόπος με τον οποίος προβλέπεται με βάση το Καταστατικό της Εκκλησίας η εκλογή του Αρχιεπισκόπου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι τρεις πιο πάνω μητροπολίτες θα είναι αυτοί που θα συνθέσουν το τριπρόσωπο, μέσα από το οποίο οι υπόλοιποι Συνοδικοί θα εκλέξουν τον επόμενο Αρχιεπίσκοπο.

Την πιο πάνω τριάδα συμπληρώνουν, πάντα σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι Μητροπολίτες Κωνσταντίας Βασίλειος και Πάφου Γεώργιος.

Κωνσταντίας Βασίλειος

Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας, θεωρείται ως ο Ευρωπαίος επίσκοπος ή ως ο διπλωμάτης επίσκοπος. Έχει να επιδείξει ένα σπουδαίο βιογραφικό που περιλαμβάνει παρουσία σε εκατοντάδες συνέδρια για την Ορθοδοξία και γενικότερα τη θρησκεία Παγκόσμια.

Είναι 74 ετών και αφού αποφοίτησε από το Δημοτικό σχολείο του χωριού του, τις κατεχόμενες σήμερα Μάνδρες, εντάχθηκε το 1960 μέχρι την τουρκική εισβολή ως μοναχός στην Μονή του Αποστόλου Βαρνάβα. Παράλληλα ολοκλήρωσε το Γυμνάσιο Αρρένων της Αμμοχώστου το 1974. Στη συνέχεια σπούδασε Θεολογία στην Αθήνα, ενώ το 1978 μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελβετία.

Κατέχει δύο διδακτορικά, ένα από το Πανεπιστήμιο της Ελβετίας και ένα από τη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1981 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και συγχρόνως αρχιμανδρίτης. Την ίδια ανέλαβε ως Ιερατικώς Προϊστάμενος της ελληνικής ορθόδοξης ενορίας της Γενεύης.  Από το 1982 μέχρι το 1991 υπηρέτησε επίσης ως Πρωτοσύγκελος της  Ιεράς Μητρόπολης της Ελβετίας.

Το 1991 επέστρεψε στην Κύπρο και ανέλαβε τη διεύθυνση του Γραφείου Διεκκλησιαστικών Σχέσεων, ενώ το 1996 εξελέγη από την Ιερά Σύνοδο ως Χωρεπίσκοπος Τριμυθούντος. Το 2007 εξελέγη ψήφω κλήρου και λαού Μητροπολίτης Κωνσταντίας.

Ο Κωνσταντίας λόγω των θέσεων που κατείχε, αλλά και της παρουσίας του στην Ευρώπη, διαπνέεται από έναν αέρα εξωστρέφειας της εκκλησίας. Σε αντίθεση όμως με τους υπόλοιπους μητροπολίτες, δεν έχει τη στενή επικοινωνία με το ποίμνιό του. Ήταν ο πρώτος από τους Ιεράρχες που πήρε θέση υπέρ της ουκρανικής αυτοκεφαλίας και αυτό βάθυνε τη ρήξη του με αδελφούς του στην Ιερά Σύνοδο.

Ωστόσο η στάση του, αλλά και η σχέση που διατηρεί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ενδεχομένως όταν και εφόσον κενωθεί ο αρχιεπισκοπικός θρόνος να τον καταστήσει τον εκλεκτό του Πατριαρχείου.

Ο Πάφου Γεώργιος

Από την άλλη πλευρά ο Πάφου Γεώργιος γεννήθηκε στην Αθηαίνου το 1949. Αποφοίτησε από το Παγκύπριο Γυμνάσιο το 1967 και σπούδασε στην Αθήνα Χημικός, ενώ παράλληλα φοίτησε και στη Θεολογική σχολή. Το 1980 μετέβη στην Αγγλία όπου απέκτησε μεταπτυχιακά, τόσο στη Θεολογία όσο και στη Χημεία. Το 1984 χειροτονήθηκε διάκονος, ενώ ένα χρόνο αργότερα χειροτονήθηκε σε πρεσβύτερο και αρχιμανδρίτη.

Το 1994 ανέλαβε ως γραμματέας της Ιεράς Συνόδου, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως καθηγητής Χημείας στη Μέση Εκπαίδευση. Το 1993 προήχθη σε βοηθό διευθυντή , ενώ το 1996 εξελέγη από την Ιερά Σύνοδο Χωρεπίσκοπος Αρσινόης. Μητροπολίτης Πάφου εξελέγη παμψηφεί το 2006 όταν η θέση κενώθηκε μετά την εκλογή του Χρυσοστόμου του Β στη θέση του Αρχιεπισκόπου.  

Ο Πάφου χαίρει της πλήρους εκτίμησης του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου, τον οποίο ο ίδιος θεωρεί τον πιο σοφό και πιο μορφωμένο από τα 17 μέλη της. Αν και έχει να επιδείξει σημαντικό κοινωνικό έργο, δεν το επικοινωνεί, ενώ δεν έχει τους στενούς δεσμούς με το ποίμνιο του, όπως το πράττουν οι μητροπολίτες Λεμεσού, Ταμασού και Μόρφου.

Επιπλέον ο Πάφου Γεώργιος, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος στα εθνικά ζητήματα και διατηρεί έντονες απόψεις για το Κυπριακό. Εξάλλου μια σημαντική στιγμή στην πορεία του, ήταν η προσφυγή στην επιτροπή ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά της Τουρκίας για κακοποίηση που υπέστη από τα τουρκικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια αντικατοχικής εκδήλωσης το 1989. Η απόφαση που εκδόθηκε μετά την προσφυγή του, ήταν η πρώτη που καταδίκαζε την Τουρκία για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κύπρο, επιβάλλοντας της παράλληλα πρόστιμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αρχιεπισκοπικές όπως... Game of Thrones-Γιατί άνοιξε το ζήτημα διαδοχής

Δειτε Επισης

«Κόλλησαν» οι διαδικασίες στην ΔΗΠΑ-Γίνονται δράσεις αλλά δεν ορίστηκε το συνέδριο
Στο στάδιο προεργασίας το Κυπριακό-Η μεταβατική περίοδος και οι παρασκηνιακές ζυμώσεις
Δέσμευση ΥΠΑΜ για συνέχιση αγώνα με σκοπό την απελευθέρωση Κύπρου
Η κυπρο-ουκρανική κοινότητα ζητά από Βουλή να αναγνωριστεί ο λιμός του 1930 ως «γενοκτονία»
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών
Στο στόχαστρο μπήκαν τα ταξίδια χωρίς νόημα του Τατάρ-Υποστηρίζει πως έχει... πολλά καθήκοντα
Επιμένει πως δεν ήταν προσωπικό το ζήτημα του Πόθεν Έσχες ο Σαββίδης μετά την απόφαση του Ανωτάτου
Επιμένει στην «κυριαρχική ισότητα» ο Φιντάν-Πρωτοβουλίες για τα τρία άλφα
Τις προκλήσεις και προοπτικές επανέναρξης διαπραγματεύσεων ανέλυσαν πολιτικοί αρχηγοί
Σήκωσαν το γάντι οι «11» και απαντούν σε Δήμαρχο Δρομολαξιάς-Τον καλούν να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του