Βάλλει από παντού η Κυβέρνηση κατά Ελεγκτή-«Εμφανής η πολιτική εκμετάλλευση»
16:19 - 26 Αυγούστου 2022
Η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ελλιπής και ατεκμηρίωτη, δήλωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Μάριος Πελεκάνος, δίνοντας νέα συνέχεια στην αντιπαράθεση που μαίνεται για το θέμα του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος.
Σημειώνεται ότι λίγο νωρίτερα είχε εκδώσει μακροσκελή ανακοίνωση και ο Υπουργός Οικονομικών, δίνοντας τις δικές του διευκρινίσεις. Μεταξύ άλλων, ο Κωνσταντίνος Πετρίδης αναφέρει πως ο ΦΠΑ για τις κατοικίες των πολιτογραφηθέντων εφόσον ήταν η μόνιμη κατοικία και χώρος διαμονής τους στη Δημοκρατία επιβλήθηκε, ορθά, με βάση τις διατάξεις της νομοθεσίας που ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων το 2016. «Απώλεια εσόδων δεν υπήρξε από την εφαρμογή της νομοθεσίας», τόνισε.
Ο κ. Πελεκάνος είπε ότι «θα επαναλάβουμε ότι η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ανεπαρκής εφόσον δεν ασχολήθηκε με το σύνολο των συμμετεχόντων στη διαδικασία του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος. Είναι δε ελλιπής και ατεκμηρίωτη, αφού οι πλείστες των αναφορών χαρακτηρίζονται από ενδεχόμενα και πιθανότητες».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βγαίνει μπροστά και ο Πετρίδης για ΚΕΠ-«Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο»
«Ο χρόνος δε που ο Γενικός Ελεγκτής επιλέγει τη δημοσιοποίηση της έκθεσης για πολλοστή φορά γίνεται σε προεκλογική περίοδο με την πολιτική εκμετάλλευση να είναι ήδη εμφανής», τόνισε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, όπως επεξηγήθηκε χθες, όχι μόνο δεν απέκρυψε πληροφορίες από το όργανο λήψης απόφασης, δηλαδή το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά προωθούσε στο Σώμα επαρκή πληροφόρηση στη βάση της πρακτικής που ακολουθείτο από το 2008, σημείωσε. Την ίδια ακριβώς πληροφόρηση λάμβανε πριν από τη λήψη των αποφάσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο και η Βουλή των Αντιπροσώπων. «Ως εκ τούτου, για ποια απόκρυψη στοιχείων μιλά ο Γενικός Ελεγκτής;», διερωτήθηκε.
«Η δε επαναλαμβανόμενη αναφορά του Γενικού Ελεγκτή ότι το Υπουργικό Συμβούλιο παραβίαζε τα κριτήρια του προγράμματος, αντί άλλης απάντησης παραπέμπουμε στις ξεκάθαρες αρμοδιότητες που η κείμενη νομοθεσία δίνει στο Υπουργικό Συμβούλιο και τις οποίες επίσης ανέλυσε εν εκτάσει στη χθεσινή συνεδρία της επιτροπής ελέγχου ο Υπουργός Εσωτερικών», ανέφερε περαιτέρω.
Σύμφωνα με τον κ. Πελεκάνο, η Κυβέρνηση δεν αμφισβήτησε καμία εξουσία του Γενικού Ελεγκτή. Είναι, όμως, ο Γενικός Ελεγκτής που συνεχίζει να αμφισβητεί τις αρμοδιότητες του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας τις γνωματεύσεις του οποίου ακολούθησε πιστά το Υπουργείο Εσωτερικών όσον αφορά τον χρόνο παραχώρησης των φακέλων και στοιχείων που ζήτησε ο Γενικός Ελεγκτής.
Υπενθυμίζεται ότι με την ολοκλήρωση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής τον Ιούνιο του 2021, το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε άμεσα με την παραχώρηση πρόσβασης στον Γενικό Ελεγκτή σε όλα τα στοιχεία που ζητούσε, ανέφερε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επανήλθε ο Ελεγκτής, αντεπιτίθεται για ΚΕΠ-Το... διπλοκάμπινο και ο Σαουδάραβας
«Επειδή ακριβώς όλους θα μας κρίνουν οι πολίτες, ο Γενικός Ελεγκτής θα πρέπει να απαντήσει σε κάποια βασικά ερωτήματα. Γιατί όλες οι αναφορές και οι έλεγχοι της έκθεσης αρχίζουν συμπωματικά το 2013 παραλείποντας την περίοδο από το 2008 κατά την οποία, όπως τεκμηριώθηκε στη χθεσινή συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου από τον Υπουργό Εσωτερικών, καταγράφηκαν συγκεκριμένες παρατυπίες;
Γιατί αποδίδει στην Κυβέρνηση την ευθύνη απώλειας εσόδων από την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ στις κατοικίες όταν είναι η Βουλή που θέσπισε τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου και την ψήφισε σχεδόν ομόφωνα;
Δεν είναι η Ελεγκτική Υπηρεσία που έκανε το 2016 έλεγχο για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις και ο ίδιος ο Γενικός Ελεγκτής ήταν ενήμερος για τα ευρήματα, αλλά και ο ίδιος κατέθεσε ενόρκως ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής αντιφατικές δηλώσεις;», διερωτήθηκε ακολούθως.
«Επειδή η αξιοπιστία όλων μας κρίνεται από τις πράξεις και δηλώσεις μας, παραθέτουμε τα όσα καταγράφονται στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής στην παράγραφο 14.4 της έκθεσης: ΄Συνοπτικά και σε σχέση με τη μη ετοιμασία έκθεσης το 2016 τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής διάφορα στοιχεία. Σε μια από τις δηλώσεις του ο Γενικός Ελεγκτής διατύπωσε ότι δεν γνώριζε για τον έλεγχο το 2016. Σε δεύτερη δήλωση του ανέφερε ότι δεν εντοπίστηκαν αδυναμίες για το πρόγραμμα, ενώ σε τρίτη δήλωση ότι κάτι είχε ετοιμαστεί αλλά κρίθηκε ότι δεν υπήρχε αντικείμενο για ετοιμασία έκθεσης. Σε τέταρτη δήλωση του διατύπωσε ότι τους αναφέρθηκε ότι οι αδυναμίες που είχαν εντοπιστεί θα αντιμετωπίζονταν με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 13 Σεπτεμβρίου 2016 και τέλος ότι σύμφωνα με το πιο πάνω σημείωμα, ο έλεγχος ήταν ημιτελής΄», κατέληξε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
«Ιδού οι αριθμοί»
Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, πάντως, επέλεξε να απαντήσει στις κατηγορίες της Κυβέρνησης ότι η έκθεσή του ήταν ανεπαρκής και τις αναφορές σε πολιτική εκμετάλλευση με νούμερα, που δείχνουν πως η συντριπτική πλειοψηφία των διαβατηρίων δόθηκαν από τη νυν Κυβέρνηση.
Παρέθεσε πίνακα, στον οποίο φαίνεται πως δόθηκαν 3375 διαβατήρια επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, 137 επί διακυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια και πέντε επί διακυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου.
Στην ανάρτησή του, ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε πως «το πρόγραμμα εισήχθη ως μαζικό σχέδιο πολιτογραφήσεων τον Μάιο του 2013, οπότε και άλλαξε ριζικά μορφή με κριτήρια που δημοσιεύονταν στην Επίσημη Εφημερίδα. Ιδού αριθμοί ανά Κυβέρνηση. Γι αυτό ας σταματήσει ο ΚΕ να βλέπει πολιτικές σκοπιμότητες στα ευρήματα μας».
Το πρόγραμμα εισήχθη ως μαζικό σχέδιο πολιτογραφήσεων
— Odysseas Michaelides (@OMichaelides) August 26, 2022
τον Μάιο του 2013, οπότε και άλλαξε ριζικά μορφή με κριτήρια που δημοσιεύονταν στην Επίσημη Εφημερίδα. Ιδού αριθμοί ανά Κυβέρνηση.
Γι αυτό ας σταματήσει ο ΚΕ να βλέπει πολιτικές σκοπιμότητες στα ευρήματα μας. https://t.co/sqftqRHQT1 pic.twitter.com/KMlubBwgVE
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απαντά με αριθμούς στις κατηγορίες περί πολιτικών σκοπιμοτήτων ο Γενικός Ελεγκτής
Η αντεπίθεση Πετρίδη
Νωρίτερα, ο Κωνσταντίνος Πετρίδης, έδωσε τις δικές του απαντήσεις σε εννέα σημεία:
1. Το 2016, και ενώ το ΚΕΠ βρισκόταν σε πλήρη εφαρμογή με πολύ γνωστούς τους οικονομικούς όρους λειτουργίας του, η Βουλή των Αντιπροσώπων, με δική της πρόταση νόμου η οποία ισχύει μέχρι σήμερα, επικαλούμενη την Ευρωπαϊκή Οδηγία η οποία επιτρέπει μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ για απόκτηση κατοικίας για «κοινωνικούς σκοπούς» και χωρίς καμία κυβερνητική πρωτοβουλία, αποφάσισε την επιβολή μειωμένου συντελεστή από 19% στο 5% στα πρώτα 200 τ.μ. κατοικίας η οποία χρησιμοποιείται ως μόνιμη κατοικία και χώρος διαμονής στη Δημοκρατία. Η Πρόταση Νόμου ψηφίστηκε ΟΜΟΦΩΝΑ (εκτός από τους Οικολόγους) χωρίς καμία αναφορά ή ακόμη σκέψη για εξαίρεση στο ΚΕΠ.
2. Η εν λόγω νομοθεσία καθιστούσε δικαιούχους ΟΛΟΥΣ όσοι δήλωναν την κατοικία ως κύρια και μόνιμη διαμονή στη Δημοκρατία ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΞΑΙΡΕΣΗ. Ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικών δεδομένων, εισοδήματος, μεγέθους ή αξίας κατοικίας, ή αν η αγορά γινόταν στο πλαίσιο του ΚΕΠ. Συγκεκριμένα, όταν ψηφίστηκε η πρόταση Νόμου από τη Βουλή των Αντιπροσώπων το 2016 υπήρξε ξεκάθαρη τοποθέτηση από βουλευτή του κόμματος της αντιπολίτευσης που είπε : «Έχουμε συνείδηση ότι, ψηφίζοντας αυτό που θα ψηφίσουμε, θα απαλλάξουμε από φορολογία και παλάτια. Αυτό είναι που θα συμβεί. Και παλάτια των πεντακόσιων τετραγωνικών υπερπολυτελή. Αυτό θα συμβεί!!»
3. Από την εφαρμογή της εν λόγω νομοθεσίας ευνοήθηκαν τόσο Κύπριοι πολίτες (εύποροι και μεσαία τάξη) όσο και ευρωπαίοι πολίτες και πολίτες τρίτων χωρών (συμπεριλαμβανομένων των πολιτογραφηθέντων) καθώς, και επιχειρηματίες ανάπτυξης γης.
4. Ο ΦΠΑ για τις κατοικίες των πολιτογραφηθέντων εφόσον ήταν η μόνιμη κατοικία και χώρος διαμονής τους στη Δημοκρατία επιβλήθηκε, ορθά, με βάση τις διατάξεις της νομοθεσίας που ψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων το 2016. Απώλεια εσόδων δεν υπήρξε από την εφαρμογή της νομοθεσίας. Απώλεια εσόδων, πολύ περισσότερων αυτών που ισχυρίζεται ο Γενικός Ελεγκτής, ενδεχομένως να υπήρξε από την αλλαγή της νομοθεσίας η οποία ήταν μια πολιτική απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων, που δεν εμπίπτει στο πλαίσιο ελέγχου του Γενικού Ελεγκτή.
5. Αναφορικά με τη θέση του ΓΕ ότι, δεν θα έπρεπε να παραχωρεί το Τμήμα Φορολογίας, τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ για αιτήσεις για κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις, το Τμήμα εφάρμοζε και εφαρμόζει τον Νόμο του 2016 για οποιοδήποτε πολίτη της Κύπρου ή άλλου κράτους που χρησιμοποιούσε την κατοικία ως μόνιμο χώρο διαμονής στη Δημοκρατία. Το ΚΕΠ έθετε ως όρο ο αιτών να είναι κάτοχος μόνιμης και ιδιοκτήτης κατοικίας στην Κυπριακή Δημοκρατία και διαχώριζε μεταξύ αγοράς μόνιμης κατοικίας και επένδυσης σε οικιστικές μονάδες. Ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 5%, παραχωρήθηκε στους πολιτογραφηθέντες όπως και σε κάθε κύπριο πολίτη με βάση τη δήλωση ότι η κατοικία χρησιμοποιείται ως κύριος και μόνιμος χώρος διαμονής στη Δημοκρατία. Αφού αποπερατωθεί η κατοικία και εγκατασταθεί ο αιτητής, τότε μόνο μπορεί να ελεγχθεί η αρχική δήλωση του αιτητή από το Τμήμα Φορολογίας. Αν κατά τον μετέλεγχο διαπιστώνεται ότι η κατοικία ενοικιαζόταν ή χρησιμοποιήθηκε για άλλους σκοπούς, πέραν της ιδιοκατοίκησης, όπως προνοεί η περί ΦΠΑ νομοθεσία, τότε όπως και για κάθε άλλο αιτητή, γίνεται ανάκτηση του ΦΠΑ. Ήδη το Υπουργείο Οικονομικών έχει ζητήσει και λάβει από τον προηγούμενο Αύγουστο (2021) από τους παρόχους ένα σημαντικό αριθμό αιτήσεων που έχουν επωφεληθεί του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ και έχει διαβιβάσει τα στοιχεία στο Τμήμα Φορολογίας για μετέλεγχο. Το Τμήμα Φορολογίας ήδη προβαίνει στους σχετικούς ελέγχους και όπου διαπιστώνεται ότι ο αιτητής δεν είναι δικαιούχος, ανακτάται το ποσό του ΦΠΑ και η υπόθεση θα διαβιβάζεται στο ΥΠΕΣ για τις δικές του ενέργειες, όπως ήδη έχει συμβεί σε κάποιες περιπτώσεις.
6. Το 2021, μετά από παρέμβαση Ευρωβουλευτή της αντιπολίτευσης, (και κόμματος που ψήφισε τη νομοθεσία του 2016), για την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για το ΦΠΑ που αφορά την επιβολή του μειωμένου συντελεστή 5% στην Κύπρο, προέβη για πολιτικές σκοπιμότητες σε αναφορά στο ΚΕΠ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάνοντας ρητή αναφορά στην καταγγελία και στο Νόμο του 2016, ξεκίνησε διαδικασία παράβασης εναντίον της Κύπρου η οποία και συνεχίζεται. Η αναφορά του Γενικού Ελεγκτή αλλά και πολιτικών κομμάτων σε «εύπορους πολίτες» αφορά την πολιτική τους απόφαση να ψηφίσουν την εν λόγω Νομοθεσία και όχι τις πρόνοιες του ΚΕΠ.
7. Μετά από διαβούλευση με το ΕΤΕΚ και άλλους εμπλεκόμενους φορείς, το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε Νομοσχέδιο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, το οποίο συνάδει με το κοινοτικό κεκτημένο για το ΦΠΑ και αποσκοπεί στη συμμόρφωση της Κυπριακής Δημοκρατίας με επιστολή παράβασης που αποστάληκε από την ΕΕ. Το εν λόγω νομοσχέδιο καθορίζει, με βάση στατιστικά στοιχεία, συγκεκριμένο εμβαδόν κατοικιών που μπορούν να επωφεληθούν, και υιοθετεί ευνοϊκές πρόνοιες για ΑΜΕΑ. Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε εισάγονται δηλαδή κριτήρια που προσδίδουν κοινωνικό χαρακτήρα στο μέτρο. Αναμφίβολα από αυτό το νέο νομοσχέδιο θα επηρεαστούν και κύπριοι της μεσαίας τάξεως, τους οποίους η Επιτροπή δεν θεωρεί ότι καλύπτονται από τις αυστηρές πρόνοιες της ευρωπαϊκής οδηγίας του ΦΠΑ για «κοινωνικούς σκοπούς».
8. Δυστυχώς, από την κατάθεση του νομοσχεδίου τον περασμένο Ιανουάριο, η Βουλή των Αντιπροσώπων, με ποικίλες προφάσεις, όπως δήθεν η στέρηση του δικαιώματος σε νεαρά ζευγάρια και το πλείγμα που θα υποστεί η οικοδομική βιομηχανία, δεν προβαίνει στην προώθηση και ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου.
9. Το νομοσχέδιο, που καταργεί το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο έχει τύχει κατάχρησης όπως καταγράφει ο ΓΕ στην Έκθεση του, δεν έχει ακόμη ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων σε αντίθεση με τη Νομοθεσία του 2016 που δημιούργησε την κατάχρηση και ψηφίστηκε με ιδιαίτερη ευκολία.
Στη γραπτή του δήλωση, ο Υπουργός Οικονομικών ανέφερε ακόμη ότι «τόσο η Κυβέρνηση όσο και εγώ προσωπικά, έχουμε παραδεχθεί αδυναμίες, κενά και ελλείψεις του ΚΕΠ, ενός Προγράμματος που εφαρμόστηκε και βοήθησε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο που η οικονομία και το τραπεζικό σύστημα κινδύνευαν με κατάρρευση. Αυτά τα κενά τα αντιμετωπίζαμε με τη λήψη συνεχών διορθωτικών μέτρων, όπως η ενδυνάμωση των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, κάτι που επισημαίνεται και στο πόρισμα της Επιτροπής Νικολάτου. Η προσπάθεια όμως πολιτικής εκμετάλλευσης προνοιών του Προγράμματος, δυο χρόνια μετά την κατάργησή του, πρόνοιες που ήταν καθόλα γνωστές και αποδεκτές σε όλα τα χρόνια εφαρμογής του, όπως η επιβολή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ και η πολιτογράφηση συγγενών ή διευθυντικών στελεχών σημαντικών έργων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (παρότι ενδεχομένως να μην έχουν γίνει στη σωστή νομική βάση) δεν αποτελεί τίποτα άλλο από πολιτική υποκρισία».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Αντιστρέφει τα πυρά στο ΑΚΕΛ ο ΔΗΣΥ για διαβατήρια-Καρφιά και για Χριστοδουλίδη
- Στον ίδιο παρονομαστή-Δεν πρόσθεσε τίποτα στη συζήτηση η συνεδρία της Ελέγχου
- «Ο Βοηθός σε 1000 και ο Γενικός σε 500 διαβατήρια-Ίσως πάμε στην Αρχή Διαφθοράς»
- Άναψαν τα αίματα στη Βουλή-«Μεν μου κάμμετε το δάκτυλο, από σιει μούγια μουγιάζεται»