Πήραν πρόσκληση και σηκώνουν μανίκια για τη Μεταρρύθμιση Δήμοι και Κοινότητες
06:20 - 25 Μαΐου 2022
Σε φάση προετοιμασίας, έτσι ώστε όλα να είναι έτοιμα για την εφαρμογή της Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το 2024, βρίσκονται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι οποίοι στο πεδίο των αρμοδιοτήτων τους, ξεκίνησαν να εργάζονται πυρετωδώς, ενόψει των σημαντικών αλλαγών που θα εφαρμοστούν σε κάτι λιγότερο από δύο χρόνια.
Σε αυτό το πλαίσιο, την περασμένη εβδομάδα για πρώτη φορά συνήλθε η Κεντρική Επιτροπή, που ουσιαστικά αποτελεί το όργανο που θα ηγηθεί της όλης προσπάθειας για την ετοιμασία της Μεταρρύθμισης στην μεταβατική περίοδο των επόμενων μηνών. Στην Κεντρική Επιτροπή, που θα λειτουργεί ως το καθοδηγητικό όργανο των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συμμετέχουν ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων και ο πρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων.
Από την πρώτη συνεδρία της Κεντρικής Επιτροπής, προέκυψαν οι πέντε ομάδες εργασίας, οι οποίες ουσιαστικά θα είναι αυτές που θα εξετάσουν και θα σχεδιάσουν τις αλλαγές που θα πρέπει να επέλθουν στη λειτουργία των σημερινών δήμων, έτσι ώστε να συγχωνευθούν με επιτυχία οι διάφορες υπηρεσίες και να καταμεριστούν ορθά τα βάρη της κάθε κοινότητας και κάθε δήμου στις υπό δημιουργία οντότητες.
Οι πέντε ομάδες εργασίας που σχηματίσθηκαν είναι:
(α) Ομάδα Εργασίας για στελέχωση και δομή νέων οργανισμών,
(β) ομάδα εργασίας προϋπολογισμού
(γ) ομάδα εργασίας για συστήματα πληροφορικής,
(δ) ομάδα εργασίας για θέματα εκπαίδευσης και
(ε) ομάδα εργασίας για επικοινωνίας και ενημέρωσης για τη διαδικασία των συνενώσεων.
Στο μεταξύ μόλις χθες όλοι οι δήμαρχοι της Κύπρου αλλά και οι πρόεδροι των κοινοτήτων που θα συνενωθούν με δήμους, έλαβαν επιστολή από την Ένωση Δήμων, η οποία τους καλεί να ξεκινήσουν να συνεδριάζουν τα Συμβούλια Διαχείρισης Κοινών Υποθέσεων. Ουσιαστικά τα εν λόγω συμβούλια, αποτελούνται από τους δημάρχους των δήμων που συνενώνονται και τους προέδρους των κοινοτήτων, στα οποία θα συμμετέχουν και οι γραμματείς ως παρατηρητές.
Τα Συμβούλια Διαχείρισης Κοινών Υποθέσεων, θα αποτελέσουν σε πρώτη φάση, τον χώρο όπου οι τα μελλοντικά στελέχη των είκοσι νέων δήμων, θα καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, έχοντας ενώπιον τους δύο σημαντικά ζητήματα να εξετάσουν. Πρώτον, να μελετήσουν την στελέχωση των νέων δήμων, καταρτίζοντας ένα πλάνο σε σχέση με τα καθήκοντα που θα αναλάβει το προσωπικό καθώς και ένα ολοκληρωμένο οργανόγραμμα για τον νέο δήμο. Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα για το οποίο θα κατατεθούν σε πρώτη φάση οι απόψεις των δήμων και των κοινοτήτων που θα αποτελούν τις νέες οντότητες, θα είναι ο καταρτισμός ενός προϋπολογισμού.
Πάντως, τόσο σε επίπεδο Υπουργείου Εσωτερικών όσο και σε επίπεδο Ένωσης Δήμων, αναμένεται ότι μετά από αυτές τις πρώτες συνεδριάσεις των είκοσι Συμβουλίων Διαχείρισης Κοινών Υποθέσεων, θα προκύψουν όχι μόνο απορίες, αλλά και ιδέες, όσο για το οργανόγραμμα όσο και για τον προϋπολογισμό. Εξάλλου, ένα από τα ζητήματα που θα πρέπει να μελετήσουν οι δήμαρχοι και οι κοινοτάρχες, είναι με ποιον τρόπο θα στελεχωθούν και τα Επαρχιακά Συμβούλια με υπαλλήλους που σήμερα εργάζονται στους διάφορους δήμους.
Τους επόμενους μήνες, αναμένεται πως θα υπάρξει μια ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των Συμβουλίων και της Κεντρικής Επιτροπής για τη Μεταρρύθμιση, έτσι ώστε να καταλήξουν στις κατευθυντήριες γραμμές που θα διέπουν τα βασικά ζητήματα λειτουργίας των νέων οντοτήτων. Αναμένεται ότι ειδικά από το Φθινόπωρο η όλη διαδικασία της προετοιμασίας θα εντατικοποιηθεί, αφού τότε θα αρχίσουν να καταρτίζονται και οι σχετικοί κατάλογοι προσωπικού και τα οργανογράμματα των νέων δήμων.
Πάντως, εάν είναι κάτι που το επόμενο διάστημα χρήζει επίλυσης, είναι τα διάφορα προβλήματα που προκάλεσαν στο Νόμο οι τροπολογίες που κατατέθηκαν και εγκρίθηκαν από τη Βουλή κατά τη διάρκεια συζήτησης και ψήφισης της Μεταρρύθμισης. Ένα εξ αυτών είναι πως δεν προβλέπεται ποιος θα είναι ο πρόεδρος του Επαρχιακού Συμβουλίου Αμμοχώστου, αυτή τη μεταβατική περίοδο μέχρι την εφαρμογή της Νομοθεσίας το 2024. Στις υπόλοιπες επαρχίες προβλέπεται ότι θα είναι ο δήμαρχος του μητροπολιτικού δήμου, ωστόσο επειδή στην επαρχία Αμμοχώστου δεν υπάρχει μητροπολιτικός δήμος, θα πρέπει να κατατεθεί τροπολογία στη Βουλή που να ρυθμίζει το ζήτημα που προκύπτει.
Επίσης ένα άλλο εξόφθαλμο ζήτημα που χρήζει διόρθωσης από τη Βουλή, είναι πως με τροπολογία αποφασίστηκε όπως ο πρόεδρος του Επαρχιακού Συμβουλίου να είναι αιρετός, δηλαδή να ψηφίζεται από τους δημότες, την ώρα που στον Νόμο δεν άλλαξε ο τρόπος με τον οποίο θα αναδεικνύεται ο αντιπρόεδρος. Δηλαδή ο πρόεδρος θα εκλέγεται κι αν η Νομοθεσία δεν διορθωθεί, ο αντιπρόεδρος θα διορίζεται από τις κοινότητες που συμμετέχουν στις νέες δημοτικές οντότητες κάθε επαρχίας.
Το σίγουρο πάντως, είναι πως κατά τη διάρκεια όλης αυτής της περιόδου θα προκύπτουν ζητήματα που θα χρήζουν επίλυσης, ενώ είναι δεδομένο πως και κάποια άλλα θέματα όπως ο μεγάλος αριθμός των αντιδημάρχων αργά η γρήγορα θα αποτελέσει πονοκέφαλο, ειδικά για όσους έχουν το γενικό πρόσταγμα για εφαρμογή της Μεταρρύθμισης. Αυτή η περίοδος προσφέρεται για διορθώσεις των λαθών και των παραλείψεων που έγιναν, ειδικά από τη στιγμή που φαίνεται πως όλοι είναι έτοιμοι να εργαστούν με συνεργατικό πνεύμα για επίλυση όποιων προβλημάτων προκύψουν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Οι παραλογισμοί ενός Νόμου-Έναν αντιδήμαρχο οι Τσιερκέζοι, έναν και η Λεμεσός
- Αντιδράσεις, φωνές και αναπομπές... το πρόγευμα για τη Μεταρρύθμιση των Δήμων
- Τα οξύμωρα της Μεταρρύθμισης-Μείωσαν δήμους, άυξησαν συμβούλους κι αντιδημάρχους