Το μπαλάκι για κρατική χορηγία, οι θέσεις των κομμάτων και η απομόνωση Νικόλα

Την μετακύληση της ευθύνης για να εισπραχθούν τα χρήματα που λανθασμένα δόθηκαν σε Συμμαχία, Αλληλεγγύη και ΔΗΚΟ, ως μέρος της κρατικής χορηγίας για το 2021, στο Υπουργείο Οικονομικών, αποφάσισε η Βουλή, η οποία δηλώνει αναρμόδια, παρά τις περί αντιθέτου υποδείξεις του Υπουργείου Οικονομικών. 

Για το θέμα αναμένεται να ετοιμαστεί σχετική επιστολή η οποία θα αποσταλεί στο Υπουργείο Οικονομικών, καλώντας το να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για να εισπραχθεί το ποσό των 577 χιλιάδων από τα κόμματα που έλαβαν περισσότερα χρήματα και να δοθεί στη ΔΗΠΑ, που μπήκε για πρώτη φορά στη Βουλή και στα υπόλοιπα κόμματα που είχαν αυξημένα ποσοστά.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Υπουργείο Οικονομικών σε έντονο ύφος, είχε υποδείξει στις αρχές του μήνα στη Βουλή παρέχεται η νομική βάση για ανάκτηση των καταβληθέντων χορηγιών που παραχωρήθηκαν παράτυπα στα κόμματα. Τόσο το κόμματα όσο και η Πρόεδρος της Βουλής, όμως επέλεξαν να ρίξουν το μπαλάκι πίσω στο Υπουργείο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βάζει χέρι σε Βουλή και κόμματα το ΥΠΟΙΚ-Το deal για το μπάχαλο με τις χορηγίες

Εξάλλου η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου, σε παρέμβαση της κατά την προηγούμενη σύσκεψη αρχηγών, είχε εκφράσει τη θέση ότι το ζήτημα που έχει προκύψει πρέπει να επιλυθεί από την Εκτελεστική Εξουσία, ενώ υπέδειξε πως χρειάζεται τροποποίηση του Περί Πολιτικών Κομμάτων Νόμου, καθότι η ενοποίηση της χορηγίας για την κάλυψη εκλογικών δαπανών με την τακτική χρηματοδότηση, βάσει απόφασης και απάλειψης της σχετικής σημείωσης στον κρατικό προϋπολογισμό, έχει καταστήσει την εν λόγω νομοθεσία, ανεφάρμοστη.

Πάντως, Συμμαχία Πολιτών και Αλληλεγγύη αναμένεται πως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, είναι έτοιμες να επιστρέψουν το ποσό που οφείλουν στη Βουλή, σε αντίθεση με το Δημοκρατικό Κόμμα και τον πρόεδρο του Νικόλα Παπαδόπουλο, που διαμηνύει πως δεν πρόκειται να επιστρέψει ούτε σεντ, αφού θεωρεί πως καλύπτεται από το Νόμο και τα συγκεκριμένα χρήματα, δίκαια δόθηκαν στο κόμμα.

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την αλληλογραφία μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Βουλής, η Συμμαχία Πολιτών θα πρέπει να επιστρέψει 277 χιλιάδες ευρώ το Κίνημα Αλληλεγγύη 251 χιλιάδες, το ΔΗΚΟ 47 χιλιάδες και το ΑΚΕΛ 1500 ευρώ. Από αυτά τα χρήματα 318 χιλιάδες θα πρέπει να δοθούν στην Δημοκρατική Παράταξη, 145 χιλιάδες στο ΕΛΑΜ, 59 χιλιάδες στην ΕΔΕΚ, 37 χιλιάδες στον Δημοκρατικό Συναγερμό και 16 χιλιάδες στο Κίνημα Οικολόγων.

Σύμφωνα με κύκλους της Βουλής, η στάση του Νικόλα Παπαδόπουλου, που απορρίπτει την οποιαδήποτε διευθέτηση του ζητήματος, έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μερίδα του λέοντος από αυτά τα λεφτά, θα δοθεί στην Δημοκρατική Παράταξη-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων και στα στελέχη που έφυγαν πυροβολώντας τον ίδιο από το ΔΗΚΟ τα προηγούμενα χρόνια.

Μάλιστα στη Βουλή κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες σχετικό σημείωμα με συγκεφαλαίωση απόψεων των κομμάτων για το ζήτημα της κρατικής χορηγίας. Όπως φαίνεται και από τις καταγεγραμμένες απόψεις των κομμάτων που ακολουθούν, όλα τα κόμματα πλην του ΔΗΚΟ, υιοθετούν την άποψη πως οι παρούσες πρόνοιες του Νόμου είναι προβληματικές και ζητούν αφενός την ρύθμιση του ζητήματος και αφετέρου τον επαναϋπολογισμό και την ανακατανομή των χρημάτων, στη βάση και της σχετικής γνωμάτευσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Με πρόταση νόμου θα βάλει τέλος στο σήριαλ με τις κομματικές χορηγίες η Βουλή

Ακολουθούν αυτούσιες οι τοποθετήσεις των κομμάτων

ΔΗΣΥ

-Χρειάζεται τροποποίηση του οικείου νομοθετικού πλαισίου καθότι παρατηρούνται προβλήματα κατά -την πρακτική εφαρμογή του.

-Ένα πολιτικό κόμμα το οποίο εισήλθε στη Βουλή πρέπει να λαμβάνει πέντε ετήσιές δόσεις. Το ζήτημα του κατά πόσο η κρατική χρηματοδότηση θα καταβάλλεται μια φορά για το σύνολο του έτους ήτοι από την 1η Ιανουαρίου έως τη 31η Δεκεμβρίου ή από την 1η Ιουνίου έως την 31η Μαΐου του επόμενου έτους πρέπει να συζητηθεί. Πλέον λογική παρουσιάζεται η ρύθμιση καταβολής της κρατικής χρηματοδότησης από την 1η Ιουνίου μέχρι την 31η Μαΐου του επόμενου έτους ήτοι βάσει της μεθοδολογίας του εκλογικού έτους.

-Στον τελευταίο χρόνο πριν από τις εκλογές, εφόσον εφαρμοσθεί η εισήγηση της καταβολής της χορηγίας κατά εκλογικό έτος, το δικαιούχο κόμμα θα λαμβάνει τα πέντε δωδέκατα.

-Να λαμβάνεται υπόψη το έτος κατά το οποίο θα διεξαχθούν οι βουλευτικές εκλογές με τη μεθοδολογία των 5/12 για το πρώτο εξάμηνο και των 7/12 για το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Η χορηγία να μην καταβάλλεται στο σύνολο της από την αρχή του έτους. Κατά τον τρόπο αυτό τα νέα πολιτικά κόμματα τα οποία θα εισέρχονται στη Βουλή κατά το έτος των βουλευτικών εκλογών θα λαμβάνουν τα 7/12 της ετήσιας χορηγίας που τους αναλογεί, αλλά την τελευταία χρονιά πριν από τις εκλογές θα λαμβάνουν τα 5/12 πριν από τις εκλογές. Τα υπόλοιπα τρία χρόνια όλα τα πολιτικά κόμματα θα λαμβάνουν κανονικά την ετήσια κρατική χρηματοδότηση.

-Να γίνει επαναϋπολογισμός με βάση τα ποσοστά των εκλογών της Μαΐου και όχι των προηγουμένων βουλευτικών εκλογών και να αφαιρεθούν τα 7/12. Ούτως ή άλλων εισήλθαν στη Βουλή πιο λίγα κόμματα, άρα όλα τα κόμματα θα λάβουν περισσότερα λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι το ποσοστό του 15% το οποίο βάσει της οικείας νομοθεσίας καταβάλλεται σε όλα τα κόμματα εξίσου θα αντιστοιχεί λόγω του μικρότερου αριθμού κομμάτων σε μεγαλύτερο ποσοστό.

ΑΚΕΛ

-Θέσει του ΑΚΕΛ είναι πως τα κόμματα που δεν εισήλθαν στη Βουλή, πήραν χορηγία για κάλυψη των εκλογικών τους δαπανών για διάστημα μεγαλύτερο των πέντε χρόνων. Δηλαδή πήραν χορηγία για το ήμισυ του πρώτου χρόνου και πήραν και ολόκληρο το ποσό για το 2020-2021.

-Να ληφθεί απόφαση κατά πόσο η χορηγία θα δίδεται για ένα έτος ή κατά πόσο θα δίδεται κατά κοινοβουλευτικό έτος, δηλαδή αρχής γενομένης από την ημερομηνία των βουλευτικών εκλογών.

-Να εξεταστεί τι θα γίνει σε έτος εκλογών, καθότι ένα πολιτικό κόμμα μπορεί να μην έχει δυνατότητα επιβίωσης κατά το πρώτο εξάμηνο πριν από τις βουλευτικές εκλογές, αδιαφόρως του γεγονότος ότι εν τέλει θα λάβει αυτά που δικαιούται κατά το δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους.

-Υπό το φως των πιο πάνω να επανεξετασθεί το ζήτημα της συνενωθείσας τακτικής χρηματοδότησης με τη χορηγία για κάλυψη των εκλογικών δαπανών.

-Εναλλακτικά να διαχωρισθεί ημερολογιακά η χορηγία και να καταβάλλεται κατά το πρώτο εξάμηνο κατά το ήμισυ και κατά την 1η Ιουνίου κατά το δεύτερο ήμισυ μόνο κατά το έτος των βουλευτικών εκλογών.

-Να τροποποιηθεί η νομοθεσία ώστε ένα πολιτικό κόμμα τα το οποίο εισέρχεται για πρώτη φορά στη Βουλή να μπορεί  εφόσον το επιθυμεί να λαμβάνει λόγου χάρη έναντι, βάσει προκαθορισμένου Ανωτάτου ορίου, εφόσον δε λάβει για το έτος κατά το οποίο εισήλθε στη Βουλή, ακολούθως να γίνεται ανάλογη αφαίρεση κατά το τελευταίο έτος στη βάση υπολογισμού ανά ημερολογιακό έτος, είτε αυτό εισέλθει ξανά στη βουλή είτε όχι.

-Η συζήτηση γίνεται για το μέλλον και δεν είναι δυνατή αναδρομική ρύθμιση. Συνεπώς να μελετηθεί η δυνατότητα παροχής επιλογής σε ένα νέο πολιτικό κόμμα να λάβει μέχρι και τα 7/12 του ύψους της χορηγίας κατά το έτος των βουλευτικών εκλογών, παρότι σε τέτοια περίπτωση το κράτος πρέπει αν επανέρχεται με συμπληρωματικό προϋπολογισμό αφού τα αναγκαία κονδύλια δε θα έχουν προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό.

ΔΗΚΟ

-Η χορηγία καταβάλλεται για πέντε χρόνια βάσει δε ειλημμένης απόφασης η τακτική χρηματοδότηση και η χορηγία για εκλογικές δαπάνες έχει συνενωθεί, συνεπώς πρέπει να καταβάλλεται στην αρχή εκάστου έτους ιδιαίτερα εάν ληφθεί υπόψη ότι εκλογές γίνονται κάθε χρόνο. Η καταβολή της χορηγίας για εκλογικές δαπάνες σε δύο δόσεις κατά το έτος εκλογών, δεν εξυπηρετεί τα κόμματα. Εάν η χορηγία η οποία καλύπτει εκλογικές δαπάνες δοθεί σε δύο δόσεις βάσει σχετικής σημείωσης στον κρατικό προϋπολογισμό, ήτοι ένα μέρος πριν από τις εκλογές και ένα μέρος μετά τις εκλογές τότε χάνει τη σημασία της.

-Εάν γίνει επαναϋπολογισμός σύμφωνα με τη γνωμάτευση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, κάποια κόμματα θα αδικηθούν και κάποια θα λάβουν περισσότερα.

-Το ζήτημα της ήδη γενόμενης συνένωσης της τακτικής χρηματοδότησης με τη χορηγία για τις εκλογικές δαπάνες πρέπει να αξιολογηθεί. Σε ορίζοντα πενταετίας κανένα κόμμα δεν λαμβάνει περισσότερα ή λιγότερα λεφτά. Οποιαδήποτε αλλαγή ποσοστών μετά από τις βουλευτικές εκλογές, εξισορροπείται σε ορίζονται πέντε ετών μέχρι και τη διενέργεια των επόμενων εκλογών.

-Δεν πρέπει να λαμβάνονται αποφάσεις επί τούτω, αλλά το ζήτημα πρέπει να ρυθμιστεί οριστικά, είτε με την καταβολή της κρατικής χορηγίας σε δύο δόσεις είτε με την καταβολή στο σύνολο της στο τέλος ή την αρχή εκάστου έτους.

-Το ΕΛΑΜ δεν πήρε πλήρη χορηγία το 2016. Να διασαφηνισθεί ποια κόμματα λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση και ποια όχι δεδομένου ότι τα πολιτικά κόμματα τα οποία είναι εκτός βουλής λόγω εξασφαλισθέντων εκλογικών ποσοστών έχουν να λάβουν.

-Επί του προκειμένου δεν αποτελεί υποχρέωση της Βουλής να επιληφθεί του θέματος που προκύπτει αναφορικά με πολιτικό κόμμα το οποίο δεν εισήλθε στη Βουλή, έχει όμως εξασφαλίσει το προβλεπόμενο εκλογικό ποσοστό και έχει δικαίωμα σε χορηγία.

-Τα τρία κόμματα που μπήκαν στη Βουλή το 2016 πήραν περισσότερα από τι πήραν κόμματα που είχαν εισέλθει στη Βουλή, δηλαδή πήραν συμπληρωματική χορηγία. Πήραν το 15% της σταθερής χορηγίας διότι δεν υπήρχε εκλογικό ποσοστό επί του οποίου να γινόταν υπολογισμός για το τι θα έπρεπε να πάρουν για το πρώτο εξάμηνο.

-Η γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας επί του θέματος είναι λανθασμένη καθότι στον κρατικό προϋπολογισμό δεν υπάρχει οποιαδήποτε πρόνοια ή σημείωση για καταβολή της χορηγίας σε δύο δόσεις, ενώ επίσης δεν έχε γίνει κατανοητό ότι τα πολιτικά κόμματα έχουν δικαίωμα σε χορηγία για πέντε και όχι για τεσσεράμισι χρόνια.

-Η ανακατανομή βάσει εξασφαλισθέντων ποσοστών δεν είναι λογική, ενώ μειώνει ανεπίτρεπτα τη χορηγία προς τα πολιτικά κόμματα. Η εν λόγω χορηγία εν πάση περιπτώσει καταβλητέες για πέντε χρόνια και όχι για ένα χρόνο. Υπάρχει διαφωνία με την όποια εισήγηση για καταβολή της χορηγίας για κάλυψη εκλογικών δαπανών αντί στην αρχή του έτους την 1η Ιουνίου ήτοι κατά εκλογικό έτος καθότι θα δημιουργηθούν πρακτικά προβλήματα. Το υφιστάμενο σύστημα δεν πρέπει να τροποποιηθεί.

-Εάν ένα πολιτικό κόμμα αποφασισθεί ότι θα λαμβάνει χορηγία νωρίτερα πρέπει να γίνει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση.

-Η Βουλή διέπεται από οικονομική αυτονομία και έχει επίσης ψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό. Συνεπώς ουδείς έχει δικαίωμα να επιβάλει στη Βουλή με ποιο τρόπο θα διαθέσει το σχετικό κονδύλι.

ΕΛΑΜ

-Εάν τίθεται ζήτημα επιστροφής της χορηγίας που καταβλήθηκε σε κόμματα το 2016, αυτοδίκαιά τίθεται ζήτημα επιστροφής της κρατικής χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων που δεν εισήλθαν στη Βουλή κατά τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές.

-Το πρόβλημα εστιάζεται στα δύο κόμματα τα οποία έλαβαν κρατική χρηματοδότηση για πέντε χρόνια, αλλά δεν εισήλθαν στη Βουλή με τις βουλευτικές εκλογές του Μαΐου του 2021.

ΕΔΕΚ

-Σημείο Αναφοράς να είναι οι βουλευτικές εκλογές. Το αποτέλεσμα των εκλογών καθορίζει το ύψος της χορηγίας.

-Η πρακτική εφαρμογή του οικείου νόμου αποτελεί αρμοδιότητα της Εκτελεστικής Εξουσίας.

-Ο οικείος Νόμος να τύχει εφαρμογής στη βάση της σχετικής γνωμάτευσης του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, συνεπώς να γίνει επαναϋπολογισμός και ανακατανομή για την περίοδο μέχρι την 31η Μαΐου βάσει της προηγούμενής δύναμης των κοινοβουλευτικών κομμάτων για το δεύτερο δε ήμισυ του ίδιου έτους βάσει των αποτελεσμάτων των τελευταίων βουλευτικών εκλογών.

-Το θέμα της καταβολής του προβλεπόμενου στον κρατικό προϋπολογισμό κονδυλίου της χορηγίας για την κάλυψη εκλογικών δαπανών είτε εφάπαξ είτε σε δόσεις αφορά αποκλειστικά στην Εκτελεστική Εξουσία.

ΔΗΠΑ

-Να εφαρμοσθεί η εισήγηση η οποία προκύπτει από τη σχετική γνωμάτευση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα για επαναϋπολογισμό και ανακατανομή, ως η δικαιότερη λύση

Οικολόγοι

-Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο χρειάζεται τροποποίηση, ώστε κανένα πολιτικό κόμμα το οποίο εισήλθε για πρώτη φορά στη Βουλή να αποστερείται της χορηγίας ενώ επίσης πολιτικό κόμμα το οποίο δεν εισήλθε στη Βουλή να μην επωφελείται ήδη καταβληθείσας χορηγίας.

Δειτε Επισης

Δέσμευση ΥΠΑΜ για συνέχιση αγώνα με σκοπό την απελευθέρωση Κύπρου
Η κυπρο-ουκρανική κοινότητα ζητά από Βουλή να αναγνωριστεί ο λιμός του 1930 ως «γενοκτονία»
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών
Στο στόχαστρο μπήκαν τα ταξίδια χωρίς νόημα του Τατάρ-Υποστηρίζει πως έχει... πολλά καθήκοντα
Επιμένει πως δεν ήταν προσωπικό το ζήτημα του Πόθεν Έσχες ο Σαββίδης μετά την απόφαση του Ανωτάτου
Επιμένει στην «κυριαρχική ισότητα» ο Φιντάν-Πρωτοβουλίες για τα τρία άλφα
Τις προκλήσεις και προοπτικές επανέναρξης διαπραγματεύσεων ανέλυσαν πολιτικοί αρχηγοί
Σήκωσαν το γάντι οι «11» και απαντούν σε Δήμαρχο Δρομολαξιάς-Τον καλούν να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του
Στα άκρα οι σχέσεις δημάρχου και συμβούλων του δήμου Δρομολαξιάς και Μενεού-Μαίνεται για μήνες ο πόλεμος
Οι παρεμβάσεις της Άγκυρας στα κατεχόμενα, οι υποψίες για deal και η αντίδραση Τατάρ