Ο προεκλογικός εξ αποστάσεως, οι εναλλακτικές και το focus στα social media

Η ημερομηνία έχει επιλεγεί, τα πλείστα ψηφοδέλτια έχουν ολοκληρωθεί, τα μανίκια έχουν ανέβει. Λιγότερο από τέσσερις μήνες μας χωρίζουν από τις βουλευτικές εκλογές, που θα πραγματοποιηθούν στις 30 Μαΐου και τα κόμματα έχουν φουλάρει τις μηχανές τους και έχουν ξεκινήσει ένα αγώνα δρόμου, με τερματισμό την εκλογή των υποψηφίων τους. Ωστόσο, η πανδημία αναγκάζει τα κόμματα να στραφούν σε εναλλακτικές μεθόδους για να προσελκύσουν ψηφοφόρους, με κύριο όπλο τους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σε πυρετώδεις προετοιμασίες βρίσκεται και η Υπηρεσία Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να κλειδώσει στις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν, για να κυλήσει ομαλά η διαδικασία. Όλα είναι ρευστά αυτή τη στιγμή, αφού τα επιδημιολογικά δεδομένα αλλάζουν μέρα με τη μέρα και αυτά είναι που θα καθοδηγήσουν τους αρμόδιους, για να καταρτήσουν το σωστό πλάνο για τις 30 Μαΐου. Οι προετοιμασίες άρχισαν από τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ το πρότυπο που εφαρμόστηκε στις δημοτικές εκλογές της Αγλαντζιάς το περασμένο καλοκαίρι, έχουν δώσει κάποια δείγματα στις αρχές.

«Δουλεύουμε πυρετωδώς για το πώς θα πραγματοποιηθεί η διαδικασία, αλλά οι αποφάσεις θα ληφθούν στο χρόνο που θα γνωρίζουμε ποια θα είναι ακριβώς η κατάσταση της πανδημίας. Το Υπουργείο Εσωτερικών προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα, γίνονται σενάρια ώστε να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για να μας βοηθήσει να μπορούμε να παίρνουμε πιο γρήγορα αποφάσεις προσαρμογής σε σχέση με την πανδημία. Σε αυτό το στάδιο δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποια θα είναι η κατάσταση σε τέσσερις μήνες, ανάλογα με τα δεδομένα που θα έχουμε μπροστά μας. Θα έχουμε ειδικές συνθήκες αυτό είναι δεδομένο. Θέλουμε να δούμε αν θα κάνουμε κάλπες των 600, των 500 ή των 400. Πρέπει να πλησιάσει ο χρόνος, για να δούμε την κατάσταση με την πανδημία πως θα είναι. Το μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα διανείμουμε τους ψηφοφόρους στα εκλογικά κέντρα, ανάλογα με τα πρωτόκολλα που θα υπάρχουν εκείνη τη στιγμή», υπέδειξε στον REPORTER ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών, Κώστας Κωνσταντίνου, ο οποίος πρόσθεσε πως έχουν μελετήσει διάφορα σενάρια, ακόμη και το χειρότερο.

Στροφή σε εναλλακτικές μεθόδους από τα κόμματα για προεκλογικές

Μπορεί να βρισκόμαστε στις αρχές Φεβρουαρίου, μία περίοδο που οι προεκλογικές εκστρατείες θα έπρεπε να είναι στα φόρτε τους και οι πολιτικές συγκεντρώσεις σε πόλεις και χωριά να έδιναν και να έπαιρναν, η κατάσταση δεν θυμίζει σε τίποτα την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Φέτος δεν βλέπουμε κανένα εκλογικό επιτελείο να βρίσκεται στους δρόμους και να πηγαίνουν από πόρτα σε πόρτα, ώστε να προσελκύσουν ψηφοφόρους, αφού η πανδημία έχει βάλει ένα τέλμα σε όλη αυτή την προσπάθεια. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα, όλα τα πολιτικά κόμματα να στραφούν σε εναλλακτικές μεθόδους, ώστε να στείλουν ένα μήνυμα στους πολίτες.

Ο εκπρόσωπος τύπου του κυβερνώντος κόμματος, Δημοκρατικού Συναγερμού, Δημήτρης Δημητρίου, υπέδειξε πως μέχρι να το επιτρέψουν τα μέτρα και να ξεκινήσουν τις συναντήσεις με τους ψηφοφόρους, θα επιστρατεύσουν και θα αξιοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό την τεχνολογία. Θα προβαίνουν σε τηλεδιασκέψεις, σε συζητήσεις μέσω διαδικτύου, ενώ στο «οπλοστάσιό» τους, έχουν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την διαπροσωπική επαφή και τη δια ζώσης επικοινωνία, αλλά πρέπει να προσαρμοστούμε με την πανδημία», σημείωσε, για να προσθέσεις πως θα επιστρατεύσουν και άλλα μέσα και για όσους δεν έχουν πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. «Το λαμβάνουμε υπόψη και αξιοποιώντας και τα παραδοσιακά ΜΜΕ, δηλαδή μέσω διαφημίσεων, των έντυπων μέσων, των τηλεοράσεων, θα φτάσει το μήνυμά μας, όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται».

Στο ίδιο μήκος κύματος και το ΑΚΕΛ, με τον εκπρόσωπο τύπου, Στέφανο Στεφάνου, να σχολιάζει πως κοινωνικά δίκτυα, τηλέφωνα είναι τα πρώτα μέσα που θα επιστρατεύσουν, ενώ εκεί και όπου επιτρέπεται θα έχουν και προσωπική επαφή με τους ψηφοφόρους.

«Η κατάσταση είναι δύσκολη αλλά σιγά-σιγά με τη χαλάρωση των μέτρων, θα υπάρχει μία επιστροφή σε μία ιδιότυπη πραγματικότητα και θα υπάρχει και μία προσωπική επαφή, δεν θα μείνουμε μόνο στο διαδίκτυο και στο τηλέφωνο, επειδή η προσωπική επαφή σίγουρα είναι καλύτερη και πιο αποτελεσματική. Εμείς δεν κάνουμε προσωπική εκστρατεία ο κάθε υποψήφιος, όλοι εντάσσονται στη συλλογική προσπάθεια που κάνει το κόμμα. Απαγορεύεται η προσωπική προβολή, με την έννοια ότι ο καθένας από μόνος του, με δική του ατζέντα, δική του προβολή και δικά του λεφτά. Το ΑΚΕΛ στηρίζει την προσπάθεια να προβάλλονται όλοι ισότιμα και ο καθένας να προβάλλεται και ατομικά, για να μην υπάρχουν υποψήφιοι μερικών ταχυτήτων. Υπάρχει κόσμος που δεν χρησιμοποιεί τα social media. Ούτε και η αποτελεσματικότητα του λόγου είναι η ίδια μέσα από το διαδίκτυο ή από προσωπική επαφή, για να απαντάς σε ερωτήσεις του ή να ακούς την άποψή τους».  

«Πρέπει να σεβαστούμε ότι δεν πρέπει να προκαλέσουμε προβλήματα στην κοινωνία», ήταν η απάντηση του εκπροσώπου τύπου του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλου Μυλωνά, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τον τρόπο που θα διεξαχθεί η προεκλογική εκστρατεία του κόμματός του.

«Η εκστρατεία θα γίνει χρησιμοποιώντας τα social media, ως κύριο όπλο της, αλλά και με την επικοινωνία μέσα από πολλές συναντήσεις από το διαδίκτυο. Επίσης θα επικοινωνούμε με τον κόσμο και μέσω τηλεφώνων και αναμένουμε την εξέλιξη της πανδημίας για να δούμε στην πορεία του χρόνου, αν είναι εφικτή η διά ζώσης επαφή. Εννοείται ότι θα γίνει χρήση και της τηλεόρασης και η προσπάθεια όλων των υποψηφίων και του κόμματος είναι να στείλουν τα μηνύματά τους. Είναι μία ιδιότυπη προεκλογική εκστρατεία, δεν ξέρουμε τι θα γίνει το Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο, αλλά ελπίζουμε όλα να πάνε καλά».

Μελετά τα επιδημιολογικά δεδομένα και στη συνέχεια καθορίζει το πλάνο της η ΕΔΕΚ, υπέδειξε η εκπρόσωπος τύπου του κόμματος, Μαρία Παναγιώτου, για να τονίσει πως «για την ώρα αξιοποιούμε τις δυνατότητες που έχουμε και θα προγραμματιστούμε. Αναλόγως των μέτρων πράττουμε. Αξιοποιούμε το κομμάτι της τεχνολογίας στο βαθμό που μπορούμε και στις περιπτώσεις των ηλικιωμένων, αν δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε μέσω διαδικτύου, θα προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε τηλεφωνικώς, σε σεβασμό με τους κανόνες προστασίας των προσωπικών δεδομένων και μέσω ταχυδρομείου. Θα περιμένουμε να δούμε πως θα διαμορφωθούν τα δεδομένα και μετά θα προχωρήσουμε με το σχεδιασμό για διαπροσωπικές επαφές».

Από την πλευρά της, το Κίνημα Αλληλεγγύης έχει καταφέρει να στελεχωθεί με άτομα, που είναι καλοί γνωστές της τεχνολογίας, το βασικό τους «όπλο», όπως το χαρακτήρισε η Μαρίνα Χατζηκώστα εκπρόσωπος τύπου του κόμματος.

«Είναι μία δυσκολία που αντιμετωπίζουμε όλοι, λόγω του κορωνοϊού. Προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο μέσα από κοινωνικές πλατφόρμες, αλλά και ό,τι άλλο προσφέρει η τεχνολογία του διαδικτύου. Όσο χαλαρώνουν τα μέτρα, θα έχουμε την ευκαιρία να συναντάμε κόσμο, απλά δεν θα επιτρέπεται να πραγματοποιούνται μεγάλες προεκλογικές συγκεντρώσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα συναντάμε κόσμο. Πάντα στο τι επιτρέπεται και τι όχι, με βάση τα διατάγματα. Από εκεί και πέρα μόνο η τεχνολογία θα μπορούσε να είναι το όπλο μας για να επικοινωνούμε με τον κόσμο, όμως τεχνολογία δεν σημαίνει απαραίτητα και διαφήμιση, είναι περισσότερο εργαλείο για να έρθουμε πιο κοντά σε ανθρώπους και να τους ακούσουμε».

Η κα Χατζηκώστα ξεκαθάρισε πως βρίσκονται σε επαφή με τοπικές αρχές, ώστε να επικοινωνήσουν ακόμη και με τα άτομα που δεν έχουν πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στην αντίθετη πλευρά, φαίνεται ότι για το Κίνημα Οικολόγων θα είναι μία γνώριμη διαδικασία, αφού, όπως εξήγησε η εκπρόσωπος τύπου του κόμματος, Έφη Ξάνθου και στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές δεν είχαν το ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να προβαίνουν σε μεγάλες προεκλογικές εκστρατείες.

«Εμείς σκοπεύουμε να κάνουμε την εκστρατεία μας, όπως την κάναμε πάντα, επειδή δεν είμαστε όπως τα μεγάλα παραδοσιακά κόμματα. Το τι θα στερηθούμε από την προεκλογική είναι οι εκλογικές συναντήσεις, οι εκδηλώσεις ανάλογα με τις θεματικές που εμείς θέλουμε να δώσουμε έμφαση, με διά ζώσης συμμετοχή των υποστηρικτών μας. Αυτά έχουν μεταφερθεί στο διαδίκτυο και έχουμε συμμετοχή πιο ευρείας γκάμας ατόμων, επειδή η εξ αποστάσεως, διαδικτυακή συμμετοχή αποδείχτηκε πιο εύκολη για συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού, ειδικά σε νεαρές ηλικίες. Θα συνεχίσουμε την εκστρατεία στο επίπεδο που συνεχίζαμε πάντα, για περισσότερη ένταση και εκπαίδευση και αφοσίωση των υποψηφίων για να δώσουν έμφαση και με περισσότερα αποτελέσματα. Τώρα που ξέρουμε ότι η εκστρατεία είναι υβριδική, όλοι οι υποψήφιοι θα εκπαιδευτούν ξανά και αυτοί που μπήκαν πρώτη φορά θα εκπαιδευτούν για το πώς να χρησιμοποιούν σωστά τα εργαλεία των κοινωνικών δικτύων και της ψηφιακής τεχνολογίας και τα τηλεφωνήματα, που ήταν το εργαλείο μας, σε μέλη και φίλους που μας έχουν δώσει τη συγκατάθεση να κάνουμε αυτό το πράγμα. Ο κάθε υποψήφιος μετά, σε γνωστούς και φίλους του. Έχουμε πολλή δουλειά, όμως η επιρροή είναι λιγότερη σε σύγκριση με τα άλλα κόμματα».

Μάλιστα, οι Οικολόγοι δεν φαίνεται να ανησυχούν και τόσο, όσον αφορά στο θέμα των ανθρώπων που δεν έχουν πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αφού «τις ομάδες πληθυσμού που δεν ασχολούνται με τα κοινωνικά δίκτυα, τις προσεγγίζαμε ούτως ή άλλως μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας και επισκέψεων. Αυτή τη στιγμή θα μειωθούν οι επισκέψεις, αναγκαστικά. Αλλά υπάρχει κατανόηση».

Η πολιτική του Facebook να κλείσει διάφορες σελίδες και προφίλ μελών του ΕΛΑΜ, είναι ένα επιπρόσθετο εμπόδιο για το κόμμα, αφού δεν θα είναι δυνατό να προωθήσουν τις δράσεις τους, μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, ο εκπρόσωπος τύπου του κόμματος, Γεάδης Γεάδη, παρουσιάστηκε καθησυχαστικός, τονίζοντας πως γίνονται διαδικασίες, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα.

«Υπάρχουν, όμως κι άλλες επιλογές και αξιοποιώντας την τεχνολογία, όσον το δυνατό περισσότερο, θα κάνουμε την προεκλογική μας εκστρατεία. Αλλά αυτό δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική επαφή. Νομίζω ότι υπάρχουν και πολλοί που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και σε συνδυασμό με τα όσα συμβαίνουν με τα σκάνδαλα, που ο κόσμος γυρίζει την πλάτη στα κόμματα, θα πρέπει να βρεθούν οι τρόποι, αφού λείπει το παραδοσιακό πόρτα σε πόρτα».

Δημοκρατική Παράταξη και Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων επιστρατεύουν όλα τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους, αφού θα είναι η πρώτη προεκλογική εκστρατεία που θα πραγματοποιήσουν από κοινού, δεδομένου ότι για η ΔΗΠΑ είχε συμμετάσχει και στις ευρωεκλογές του 2019. Ο εκπρόσωπος τύπου της Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων, Χρίστος Τσίγκης, σημείωσε πως «πρώτο και κύριο θα χρησιμοποιήσουμε τα ηλεκτρονικά μέσα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τις προσωπικές επαφές των υποψηφίων με τηλέφωνά, όπου μπορούμε να κάνουμε συναντήσεις θα το κάνουμε, αν μας επιτραπεί να κάνουμε παρουσίαση των υποψηφίων όλων θα το κάνουμε».

Εξάλλου, ο Γιάννης Κωνσταντίνου, εκπρόσωπος τύπου της ΔΗΠΑ ξεκαθάρισε πως «τους περισσότερους ψηφοφόρους τους ξέρουμε σε προσωπικό επίπεδο. Ο κάθε υποψήφιος θα απευθυνθεί και στο προσωπικό του ακροατήριο και στις προσωπικές του επαφές. Οπότε η προσωπική σχέση υπάρχει. Από εκεί και πέρα, μέσω διαδικτύου θα προσεγγιστούν και άτομα που είναι εκτός αυτού του πλαισίου»

Αυτό που έχει σημασία να δούμε, στο τέλος των εκλογών, είναι ποιοι βγήκαν κερδισμένοι από αυτή την ιδιόμορφη προεκλογική εκστρατεία και ποιοι έχασαν. Πάντως, η πλάστιγγα φαίνεται να γέρνει προς τα μεγάλα κόμματα, αφού είναι και πιο ισχυρά, με πολιτικούς αναλυτές να τονίζουν πως αυτά τα κόμματα είναι πιο οργανωμένα και έχουν την δυνατότητα να επιστρατεύσουν αρκετά μέσα επικοινωνίας, ώστε να κερδίσουν ψηφοφόρους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Προκλητικός ξανά ο Χακάν Φιντάν-«Ιστορικό λάθος της ΕΕ να εντάξει την Κύπρο»
ΠτΔ στην ΕΡΤ: Η βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας ενισχυτική της δικής μας προσπάθειας
Κόμπος και Μπορέλ συζήτησαν για τη μέση Ανατολή στη Λευκωσί
Επανέλαβε τη προσήλωση του Ην. Βασιλείου σε μία βιώσιμη λύση του Κυπριακού ο νέος Ύπατος Αρμοστής
Στ. Στεφάνου: Υπάρχουν προβλήματα και χρειάζεται αρκετή δουλειά για τη μεταρρύθμιση ΤΑ
Ικανοποίηση για την αναβάθμιση της Κύπρου από Moody's-«Μεγαλύτερη αξία λόγω γεωπολιτικών κινδύνων»
Καλύτερο το νέο μοντέλο που προωθείται για τους ΕΟΑ-«Χρειάζεται να γίνουν πολλά»
Έθεσε τις κυριότερες στρεβλώσεις στη μεταρρύθμιση της ΤΑ ο Ιωάννου-«Δρομολογούμε διόρθωσή τους»
Διπλή αναβάθμιση από Moody's και σε επενδυτική βαθμίδα Α μετά από 13 χρόνια η Κύπρος
«Κόλλησαν» οι διαδικασίες στην ΔΗΠΑ-Γίνονται δράσεις αλλά δεν ορίστηκε το συνέδριο