Τα τρία λάθη που κάνουμε με τα ελαστικά και μετατρέπονται σε… ωρολογιακές βόμβες
06:35 - 20 Νοεμβρίου 2021
Μπορεί για τους πλείστους οδηγούς να μην θεωρούνται άμεσος κίνδυνος τα ελαστικά τους, καθώς πιστεύουν ακράδαντα ότι ο χρόνος διάρκειας τους είναι για αρκετές δεκάδες χρόνια. Άλλα φθαρμένα και άλλα σαν μπαλόνια έτοιμα να εκραγούν, κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στους δρόμους, με τους κινδύνους που κρύβονται να είναι τεράστιοι για τη δημιουργία τροχαίων ατυχημάτων.
Ο ειδικός ελαστικών και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνιτών Ελαστικών, Κούλλης Ξενοφώντος, ανέλυσε στον REPORTER τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Κύπριοι οδηγοί και για τους πλείστους μάλιστα δεν είναι εις γνώση τους οι τρεις βασικές και ουσιαστικές πρακτικές για να μην έχουν προβλήματα με τα ελαστικά τους, τα οποία με την πάροδο του χρόνου γίνονται... ωρολογιακές βόμβες έτοιμες να εκραγούν.
Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα σύμφωνα με τον κ. Ξενοφώντος είναι τα ακόλουθα:
- Πρώτο, οι οδηγοί δεν πάνε κάθε τρεις εβδομάδες να ελέγξουν την πίεση των ελαστικών τους. Είναι ένα σοβαρό πρόβλημα αυτό και μάλιστα όταν υπάρχει μείωση στην πίεση των ελαστικών, τότε ο οδηγός χάνει το κράτημα του τιμονιού στον δρόμο και ειδικά στις στροφές. Το ελαστικό φθείρεται δυο και τρεις φορές περισσότερο απ’ ότι όταν είναι κανονική η πίεση του αέρα.
- Δεύτερο, το συγκεκριμένο γυαλιστικό που βάζουν τα πλυντήρια οχημάτων στους τροχούς των αυτοκινήτων για να φαίνονται όμορφα, περιέχει πετρέλαιο, κάτι που δεν γνωρίζουν οι πλείστοι. Το συγκεκριμένο υλικό φθείρει ανεπανόρθωτα τα ελαστικά και το πλευρό του ελαστικού επίσης, γίνεται σαν ζυμάρι.
- Τρίτο, τα ελαστικά κάθε χρόνο περίπου στα δέκα χιλιάδες χιλιόμετρα, πρέπει να μετακινούνται τα μπροστά-πίσω και τα πίσω-μπροστά για να έχουν περισσότερη μακροζωία τα λάστιχα. Όταν είναι στο ίδιο σημείο το ελαστικό με την πάροδο του χρόνου φθείρετε πιο γρήγορα.
Όπως εξήγησε ο κ. Ξενοφώντος, η καλύτερη χρονική περίοδος για να αλλάξει ένα οδηγός τα ελαστικά του είναι όταν πλησιάσουν τα τέσσερα χρόνια από την ημέρα που αλλάχτηκαν. «Βέβαια αυτό εξαρτάται πάντα και από την ποιότητα του ελαστικού αλλά είναι καλύτερα να αλλάζεται όσο πιο νωρίς γίνεται, καθώς παθαίνει αλλοίωση από τις θερμοκρασίες, τόσο από τη ζέστη και το κρύο».
Τα τελευταία χρόνια επίσης, αρκετοί είναι οι Κύπριοι οδηγοί που επιλέγουν να αγοράζουν ελαστικά από τα κατεχόμενα, καθώς, όπως και τα υπόλοιπα προϊόντα, έτσι και αυτά είναι φθηνότερα στην άλλη πλευρά. «Πολλές φορές έχουν πέσει στην αντίληψή μας περιπτώσεις ατόμων που ενδιαφέρονταν για ελαστικά και από τα κατεχόμενα. Μάλιστα, είχα ρωτηθεί από άνθρωπο εισαγωγέα από τα κατεχόμενα για την ποιότητα των ελαστικών, αν είναι η ίδια με των κατεχομένων. Δεν είμαι επιστήμονας αλλά βλέποντας εκ πείρας, αυτοί που αγόρασαν φθηνά ελαστικά από τα κατεχόμενα, δεν ήταν αποδοτικά και μάλιστα έβαζαν σε κίνδυνο τους οδηγούς».
Επίσης, ο κ. Ξενοφώντος αναφέρθηκε και σε ένα επεισόδιο που υπήρξε με όχημα που τοποθέτησε ελαστικά από τα κατεχόμενα. «Είχαμε και ένα επεισόδιο μάλιστα με ένα αυτοκίνητο four wheel drive με τα μεγάλα λάστιχα που τα έβαλε από τα κατεχόμενα. Σε κάποια φάση της διαδρομής του προς το Παραλίμνι ο οδηγός, ενώ πήγαινε με χαμηλή ταχύτητα, έφυγε από τον δρόμο το όχημα μόνο του. Ευτυχώς για καλή του τύχη δεν έπαθε κάτι».
Το φαινόμενο των κατεχομένων επηρεάζει αρκετά τη δουλειά των ειδικών ελαστικών, όπως είπε ο κ. Ξενοφώντος, «αν και τα τελευταία δυο χρόνια δεν υπάρχει τόση φυγή προς τα κατεχόμενα για να αγοράζουν λάστιχα γιατί οι τιμές στις ελεύθερες περιοχές είναι σχεδόν οι ίδιες με των κατεχομένων. Επειδή ακούστηκε επίσης ότι είναι προβληματικά τα ελαστικά τους, ο κόσμος σταμάτησε να τους εμπιστεύεται τόσο, όπως παλιά».