Με… κάλυψη απόκρυψη χτυπούν οι κινητές κάμερες-Τα σταθερά σημεία και η λυπητερή

Με στόχο να σφίξουν τον κλοιό γύρω από τις τροχαίες παραβάσεις, αλλά και να περικυκλώσουν τους οδηγούς που παρανομούν, ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, τέθηκαν σε εφαρμογή οι κάμερες της τροχαίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πιάνουν δουλειά οι κάμερες στους δρόμους-Τι καταγράφουν και η περίοδος χάριτος

Μπορεί η τοποθέτηση των σταθερών καμερών να θυμίζει την παλαιά εφαρμογή τους, η οποία τελικά απέτυχε, με αποτέλεσμα να αδρανοποιηθούν για αρκετά χρόνια, όμως πλέον στην εξίσωση μπαίνουν και οι κινητές κάμερες, οι οποίες θα «εγκλωβίσουν» τους οδηγούς, αναγκάζοντάς τους να οδηγούν με ασφάλεια σε οποιοδήποτε μέρος του οδικού δικτύου.

Παράλληλα, λόγω και της εξέλιξης της τεχνολογίας, οι κάμερες θα είναι υψηλής ευκρίνειας, διευκολύνοντας το έργο των Αρχών, ως προς τον εντοπισμό των παραβατών, ενώ είναι σε εξέλιξη και συζήτηση για νομοθετική ρύθμιση, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα πρόστιμα θα πληρώνονται από τους παραβάτες.

Μιλώντας στον REPORTER, o Βοηθός Διευθυντής Τμήματος Τροχαίας, Xάρης Ευριπίδου, εξήγησε πως θα γίνεται ο εντοπισμός των οδηγών, ποιοι θα είναι υπόλογοι σε περίπτωση καταγραφής παράβασης, καθώς επίσης και πώς θα μπορούν να εντοπίσουν αυτούς που μιλούν στο κινητό ή δεν φορούν ζώνη ενόσω οδηγούν.

«Ενώπιον Δικαστηρίου ιδιοκτήτης και οδηγός»

Το πιο σημαντικό κεφάλαιο, στην εφαρμογή καμερών, είναι ο εντοπισμός των παραβατών και η καταγγελία τους, ώστε να είναι προσεχτικοί στους δρόμους. Η Αστυνομία, σε συνεργασία με την ανάδοχο εταιρεία και το Υπουργείο Μεταφορών, θέλοντας να σβήσουν από το μυαλό των πολιτών περιπτώσεις που στο παρελθόν δεν υπήρχε λύση στο πρόβλημα, θα λειτουργήσει κάμερες υψηλής ευκρίνειας, ώστε η μαρτυρία να είναι αδιάψευστη.

«Σε αντίθεση με παλαιότερα, σήμερα η ενημέρωση που θα έχουμε για το κάθε αυτοκίνητο που εντοπίζεται να παρανομεί, θα είναι για τον ιδιοκτήτη. Θα παίρνουμε στοιχεία για τον ιδιοκτήτη του οχήματος και αν είναι αυτός που οδηγούσε, αν παραδέχεται δηλαδή, θα προβαίνει στην πληρωμή. Αν δεν παραδεχθεί θα είναι εναντίον του, γιατί έχει καταγραφεί ηλεκτρονικά, με μαρτυρία που δεν μπορεί να διαψευστεί. Σε αυτή την περίπτωση, εάν επιλέξει να πάει στο Δικαστήριο, σίγουρα το πρόστιμο θα είναι πολύ μεγαλύτερο», εξήγησε ο κ. Ευριπίδου.

Στην περίπτωση που δεν οδηγούσε ο ιδιοκτήτης, όπως ανέφερε, «τότε είναι υποχρεωμένος εντός δεκαπέντε ημερών να δώσει τα στοιχεία του οδηγού που οδηγούσε. Αν είναι ιδιώτης, π.χ. συγγενής ή φίλος του ιδιοκτήτη, σίγουρα πρέπει να καλύπτεται από ασφάλεια και θα μας δώσει τον οδηγό. Αν είναι εταιρεία, θα μας δώσει τον υπάλληλο που οδηγεί το όχημα».

Στην περίπτωση που παραδεχθεί ο οδηγός τη διάπραξη των αδικημάτων, τότε θα προχωρήσουν με την έκδοση του εξωδίκου.

«Σε περίπτωση που δεν παραδέχεται, πρέπει και αυτός να μας απαντήσει γραπτώς. Τότε, ευθύνη θα έχει και ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης, σύμφωνα με τη νομοθεσία.  Το ποιος θα κρίνει ποιος λέει ή όχι ψέματα, επαφίεται στο Δικαστήριο. Ο φερόμενος οδηγός, θα πρέπει να αποδείξει με κάποιο στοιχείο ότι δεν οδηγούσε το όχημα. Απλά πρέπει να γνωρίζει ότι εμείς θα έχουμε και τη φωτογραφία, από την οποία μπορεί να φαίνεται εύκολα ποιος οδηγούσε. Δεν πρέπει να λένε ψέματα, γιατί στο τέλος της ημέρας θα έχουν περισσότερες συνέπειες, από ένα απλό πρόστιμο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: To πλάνο με τις κάμερες στους δρόμους-Δεν θα καταγράφουν μόνο ταχύτητα

Οι τρεις περιπτώσεις που θα καταγγέλλονται οδηγοί

Σε ότι αφορά στο πότε θα φωτογραφίζει κάποιον οδηγό η κάμερα της Τροχαίας, αυτό μπορεί να συμβεί για τρεις περιπτώσεις.

Η πρώτη, είναι όταν κάποιος παραβιάσει κόκκινο φωτεινό σηματοδότη, η δεύτερη όταν υπάρχει υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και η τρίτη όταν υπάρχει παράβαση της γραμμής του αλτ.

«Αυτές οι τρεις περιπτώσεις ισχύουν για τις σταθερές κάμερες. Αν ενεργοποιηθεί σε μια από αυτές τις περιπτώσεις, θα κοιτάζει τη φωτογραφία ο χειριστής και αν ο παραβάτης κρατά κινητό, δεν φορά τη ζώνη του ή ο μοτοσικλετιστής δεν φορά το κράνος του, τότε θα καταγγέλλεται και για την δεύτερη ή τρίτη παράβαση ταυτοχρόνως».

Υπέδειξε εξάλλου πως εάν μιλά κάποιος στο κινητό, αλλά δεν κάνει κάποια από τις πιο πάνω παραβάσεις, δεν μπορεί να τον εντοπίσει η κάμερα. «Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι οδηγοί πρέπει να αισθάνονται ασφάλεια να μιλάνε στο τηλέφωνο, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να προκαλέσουν τροχαία ατυχήματα. Σε άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, υπάρχουν κάμερες που μπορούν να σε πιάσουν εάν μιλάς στο κινητό τηλέφωνο ή εάν δεν φοράς ζώνη, αλλά αυτό είναι κάτι που θα ξεκαθαρίσει στο μέλλον».

Σε ότι αφορά τις κινητές κάμερες, θα μπορούν να αναγνωρίσουν μόνο υπέρβαση ορίου ταχύτητας και αυτό συμβαίνει γιατί δεν θα τοποθετούνται σε διασταυρώσεις.

Κάμερες παντού, θα αλλάζουν συνεχώς τοποθεσίες

Στο μεταξύ, με βάση το πλάνο που έχει καταρτιστεί από το Υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με την Αστυνομία, τη δεδομένη στιγμή λειτουργούν τέσσερις σταθερές κάμερες, που βρίσκονται στη διασταύρωση Γρίβα Διγενή με Δημοσθένη Σεβέρη. Με τη συμπλήρωση του προγράμματος, θα έχουμε ενενήντα σταθερές κάμερες σε διαφορετικά σημεία, τα οποία θα δοθούν στη συνέχεια στη δημοσιότητα.

«Σε ότι αφορά στις φάσεις, στην πρώτη φάση, που είναι πιλοτική, υπάρχουν τέσσερις κινητές κάμερες που θα κινούνται σε όλη την επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, που θα κινούνται συνεχώς. Οι κάμερες θα αλλάζουν ανά τρίωρο ή τετράωρο. Θα κινούνται συνεχώς. Με την πάροδο του πρώτου τριμήνου, θα συμπληρωθούν όλες οι κινητές κάμερες, που θα είναι είκοσι. Αυτές οι είκοσι κάμερες θα κατανεμηθούν στις Επαρχίες και στον αυτοκινητόδρομο, ώστε καθημερινά κάθε επαρχία να έχει ανάλογο αριθμό καμερών που θα λειτουργούν».

Η μετακίνηση των καμερών, θα γίνεται από την ανάδοχο εταιρεία, αλλά το πρόγραμμα για τους χώρους και τις ώρες που θα παραμένουν σε ένα σημείο, θα εκδίδεται από την Αστυνομία.

Ουσιαστικά, η Αστυνομία θα προσπαθήσει να λειτουργήσει με μια τεχνική που είναι ευρέως διαδεδομένη στον στρατό και ονομάζεται «κάλυψη-απόκρυψη». Στην προκειμένη περίπτωση, οι κινητές κάμερες θα αλλάζουν συνεχώς σημεία, ώστε να μην γίνονται αντιληπτές από τους πολίτες, οι οποίοι θα πρέπει να προσέχουν συνεχώς στο δρόμο, αφού ο «big brother» μπορεί να βρίσκεται σε κάθε σημείο του οδικού δικτύου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι ποινές για τροχαίες παραβάσεις που τέθηκαν σε ισχύ-Εξώδικα που κόβουν κεφάλια

Βάζουν φωτιά στις τσέπες των οδηγών τα πρόστιμα

Την ίδια ώρα, οι τροχαίες παραβάσεις που θα γίνονται σε σημεία που υπάρχουν κάμερες, αναμένεται να βάλουν… φωτιά στις τσέπες των οδηγών, αφού με βάση τα αναθεωρημένα πρόστιμα που επιβλήθηκαν το 2020, μέσω νόμου που πέρασε από τη Βουλή, οι ποινές αυξήθηκαν κατακόρυφα, σε σχέση με την πρότερη μορφή τους.

Για την υπέρβαση ορίου ταχύτητας που θα φθάνει μέχρι και 30%, το πρόστιμο θα είναι δύο ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ θα επιβάλλονται και από ένας μέχρι τρεις βαθμοί ποινής.

Εάν o οδηγός υπερβαίνει το όριο κατά 50%, το πρόστιμο θα είναι τρία ευρώ ανά χιλιόμετρο και οι βαθμοί ποινής θα κυμαίνονται από 2 μέχρι 4.

Τέλος, εάν κάποιος τρέχει με πάνω από 75%, το πρόστιμο εκτοξεύεται στα πέντε ευρώ ανά χιλιόμετρο και οι βαθμοί ποινής θα είναι από 3-6.

«Για το κινητό τηλέφωνο, το πρόστιμο είναι 150 ευρώ την πρώτη φορά και τη δεύτερη φορά 300 ευρώ. Η μη χρήση ζώνης είναι 150 ευρώ, το κράνος 200 ευρώ και η παράβαση της γραμμής του αλτ 25 ευρώ. Επίσης, η παραβίαση φωτεινού σηματοδότη είναι 300 ευρώ. Να σημειώσουμε όμως ότι πέραν των προστίμων, θα επιβάλλονται και βαθμοί ποινής και αν κάποιος φθάσει στους δώδεκα, θα του στερείται η άδεια.  Σε περίπτωση που πάνε στο Δικαστήριο, θα είναι πιο αυστηρό το πρόστιμο και θα επιβάλλονται και βαθμοί ποινής», σημείωσε ο κ. Ευριπίδου.

Εκατοντάδες παραβάσεις σε λίγες ώρες

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις επτά πρώτες ώρες λειτουργίας των τεσσάρων σταθερών καμερών, έγιναν 286 παραβάσεις. Σε ότι αφορά στις κινητές κάμερες, που τέθηκαν σε λειτουργία από για ένα τετράωρο καταγράφηκαν 209 παραβάσεις.

Σε αυτούς τους 495 πολίτες, θα αποσταλεί προειδοποιητική επιστολή, που θα τους αναφέρει ότι παραβίασαν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, εφιστώντας τους την προσοχή. 

Αυτή η τακτική θα ακολουθείται μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2021, ενώ από την 1η Ιανουαρίου οι κάμερες θα λειτουργούν κανονικά και θα εκδίδονται εξώδικα πρόστιμα.

Δειτε Επισης

Πυκνή ομίχλη στον αυτοκινητόδρομο κοντά στο ΓΣΠ και σε περιοχές στη Λευκωσία-Προσοχή συνιστά η Αστυνομία
Μακελειό στο Μαγδεμβούργο: «Ψυχοπαθής» ο δράστης, «μισούσε τους πάντες»
Δέκα χρόνια έστηνε η Μοσάντ το κόλπο με τους βομβητές που διέλυσαν τη Χεζμπολάχ-«Θέλαμε τραυματίες, όχι νεκρούς»
Πήραν πίσω τις θέσεις τους οι Βοηθοί Αρχηγοί, ανέβηκε σκαλοπάτι και ο Μαυρόχαννας
Υπερασπίζεται τον συμβασιούχο αστυνομικό ο ΣΑΚ-«δεν ήταν στα καθήκοντα του η φύλαξη κρατουμένου»
Ύψωσαν ελληνικές σημαίες και τους συνέλαβαν οι Τούρκοι στην Αγιά Σοφιά-Χειροπέδες σε Κύπριους και Ελλαδίτες
Νέα απάτη με τηλεφωνικές βιντεοκλήσεις-Παριστάνουν λειτουργούς της Revolut
Το μεταναστευτικό σημαντικότερο θέμα για Κύπριους σε σχέση με μέσο όρο ΕΕ
Γυρίζουν την πλάτη στους θεσμούς οι Κύπριοι-Πάνω από τους μισούς δεν τους εμπιστεύονται
Δεν έλαβε ακόμη απάντηση ο ΠτΔ για την ημερομηνία της συνάντησης με Τατάρ-«Έχουμε και εμείς κόκκινες γραμμές»