Νέα καταγγελία εναντίον σκηνοθέτη στην Κύπρο-«Νόμιζα ότι άξιζα να με δέρει»

«Το όνειρο μου ήταν πάντα…», λέει και κάνει μια μακρόσυρτη παύση. Έχει βουρκώσει… Συνέρχεται και επαναλαμβάνει αποφασιστικά. «Το όνειρο μου ήταν πάντα και εξακολουθεί να είναι, να γίνω σκηνοθέτης, απλά μετά από εκείνο που βίωσα απογοητεύτηκα. Είχαν μου πει ότι είμαι τυχερή, που θα δουλέψω σε τέτοια παραγωγή. Φεύγοντας από κει, είπα εάν αυτό είναι η καλή παραγωγή, που να πάω να μπλέξω. Αν δαμέ εδέραν με, τι άλλο θα μου κάνουν αλλού…».

Αυτά είναι λόγια της Ελευθερίας, το πραγματικό όνομα της οποίας δεν αποκαλύπτεται για ευνόητους λόγους. Η Ελευθερία, είναι μία κοπέλα γύρω στα τριάντα. Συναντηθήκαμε λίγες μέρες, αφότου έκανε επίσημη καταγγελία στην Αστυνομία σε βάρος σκηνοθέτη, ο οποίος όπως υποστηρίζει την κτύπησε κατά τη διάρκεια γυρισμάτων τηλεοπτικής κυπριακής σειράς, πριν από περίπου τρία χρόνια. Όπως η ίδια λέει, ήταν αυτόπτης μάρτυρας αντίστοιχης πράξης σε νεαρό ηθοποιό, λεκτικής βίας σε άλλους ηθοποιούς και μέλη του τεχνικού προσωπικού και υποτιμητικών σχολίων σε βάρος γυναικών που εργάζονταν μαζί του.

Η καταγγελία της Ελευθερίας, είναι η τρίτη από τον τομέα του πολιτισμού που βλέπει το φως της δημοσιότητας. Η πρώτη ήταν σε βάρος Ελλαδίτη σκηνοθέτη, που φέρεται να εκμεταλλεύτηκε σεξουαλικά νεαρό ηθοποιό και η δεύτερη ήταν εναντίον του Δημήτρη Λιγνάδη, από τον ηθοποιό Ανδρέα Φυλακτού, που εξομολογήθηκε δημόσια όσα βίωσε. Τις δύο αυτές υποθέσεις φέρεται να συνδέει ένας ενδιάμεσος, η δράση του οποίου διερευνάται από τις κυπριακές αρχές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σπάει δημόσια τη σιωπή του ο Ανδρέας Φυλακτού-Καρφώνει Λιγνάδη για σεξουαλική παρενόχληση

Η καταγγελία της Ελευθερίας, δεν συνδέεται με τις δύο προηγούμενες και αφορά σε τρίτο σκηνοθέτη. Η Ελευθερία αποφάσισε να λύσει τη σιωπή της, μετά τις υποθέσεις σοκ που σείουν συθέμελα το χώρο του πολιτισμού στην Ελλάδα. Πήρε δύναμη, όταν άρχισαν να γίνονται και στην Κύπρο δημόσιες καταγγελίες από το χώρο. Έτσι, αφότου έδωσε κατάθεση στην Αστυνομία, αποφάσισε μέσω του REPORTER να μιλήσει δημόσια και να καλέσει και άλλους να σπάσουν τη σιωπή τους, «επειδή κανεί…», όπως επανέλαβε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.

«Θέλω να στείλω ένα μήνυμα στους ανθρώπους που δέχθηκαν σεξουαλική παρενόχληση, λεκτική και σωματική βία πως έφτασε η ώρα να μιλήσουν. Δεν φταίμε εμείς. Είναι πάρα πολλά δύσκολο για ένα θύμα που έζησε κακοποιητική συμπεριφορά να το πιστέψει. Ερωτήσεις του στυλ γιατί τώρα, πιστεύω ότι δεν στέκουν. Πρέπει να βρουν το θάρρος να βγουν να μιλήσουν, επειδή κανεί…».

Μετά την καταγγελία νιώθει ανακούφιση, όπως εξομολογείται. Είναι πλέον έτοιμη να κυνηγήσει ξανά το όνειρό της, να γίνει σκηνοθέτης… Μέσα από όλο αυτό, ήρθε σε επαφή με άτομα από το χώρο του πολιτισμού, που της έδωσαν κουράγιο και ώθηση. Της εξήγησαν, όπως λέει, πως δεν είναι παντού έτσι...  

Αυτούσια η μαρτυρία της Ελευθερίας

«Ήμουν βοηθός σκηνοθέτη σε κυπριακή σειρά. Ήταν η πρώτη μου δουλειά, είχα μόλις αποφοιτήσει. Πριν προσληφθώ, πήγα για συνέντευξη για να δω το γύρισμα και να γνωρίσω τον σκηνοθέτη. Στη συνέντευξη, ο σκηνοθέτης με ρωτούσε πολύ περίεργες ερωτήσεις, του στυλ τι ζώδιο είμαι, εάν έχω ερωτική σχέση στη ζωή μου κλπ. Μου είπε ότι εάν έχω ερωτική σχέση, δεν θα μπορέσω να αντεπεξέλθω επαγγελματικά. Κατέληξε να μου λέει ότι οι γυναίκες σε αυτόν τον χώρο, δεν μπορούν να πετύχουν επειδή είναι ανδροκρατούμενο επάγγελμα και οι γυναίκες από τη φύση τους είναι πιο ευαίσθητες.

Μετά με ρώτησε τι γνωρίζω για τον ίδιο και όταν του απάντησα ότι δεν γνώριζα, επειδή εγώ θεώρησα ότι έπρεπε να ξέρω για τη σειρά και όχι για τους σκηνοθέτες της, άρχισε να νου φωνάζει πάρα πολλά, λέγοντας μου πως έπρεπε να ξέρω ποιος ήταν. Μου είπε ότι πρέπει να μελετήσω τι δουλειές είχε κάνει. Εφώναζε τόσο πολύ, που εγεμώσαν τα μάτια μου. Και τότε γύρισε και μου είπε, “κατάλαβα, αν ξεκίνησες να κλαις από τώρα τι έχουμε να τραβήξουμε στα γυρίσματα”. Έφυγα και ήμουν σίγουρη ότι δεν θα πιάσω τη δουλειά. Για να είμαι ειλικρινής, ένιωθα ανακούφιση, γιατί κατάλαβα ότι δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε. Όμως τελικά με πήραν από την παραγωγή και μου είπαν ότι προσλαμβάνομαι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σείεται το κυπριακό θέατρο-Καταγγελίες για σεξουαλική βία και παρενόχληση

«Μου είπαν έτσι είναι ο χώρος»

«Πριν πάω, είχα μιλήσει με άτομο που εργαζόταν σε αυτήν την παραγωγή και το πρώτο πράμα που ρώτησα, ήταν πόσες φορές την έκανε να κλάψει ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης στο γύρισμα. Μου απάντησε ότι έκλαψε μια φορά και με συμβούλευσε να μην τον λαμβάνω υπόψη, διότι έτσι είναι ο τρόπος του και έτσι είναι ο χώρος. Έτσι έπεισα τον εαυτό μου πως έπρεπε να κάνω υπομονή. Μάζεψα όσο κουράγιο είχα, διάβασα πάρα, πάρα πολλά και πήγα την πρώτη μέρα δουλειά.

Θυμούμαι τη συγκεκριμένη μέρα, χρειαζόταν ένα αντικείμενο για ένα γύρισμα. Εγώ δεν είχα ενημερωθεί από την προηγούμενη βοηθό. Οπόταν όταν με ρώτησε ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης, είπα την αλήθεια, ότι δεν είχα ενημέρωση. Τότε άρχισε να μου φωνάζει πάρα πολλά, γιατί όπως μου είπε, πήγα πρώτη μέρα και έκαμα λάθος και ότι έπρεπε να ξέρω ποια είναι η δουλειά μου. Μου είπε ότι δεν τον ένοιαζε, το ότι δεν είχα ενημερωθεί. Τελειώνοντας τη μέρα, ήμουν σε κατάσταση πανικού. Το είπα στους δικούς μου και την επομένη το είπα και στον ίδιο. Μου είπε ότι έτσι είναι ο χώρος και πρέπει να το συνηθίσω και ότι είναι κρίμα να τα παρατήσω. Τελικά παρέμεινα».

«Χαστούκισε ηθοποιό…»

«Ο τρόπος του ήταν πολλά επιθετικός, χρησιμοποιούσε λεκτική βία και κατά άλλων. Με μείωσε αρκετές φορές και μένα και άλλους. Συνήθως η συμπεριφορά του ήταν έτσι με το τεχνικό προσωπικό και τους νεαρούς ηθοποιούς. Θυμούμαι όταν γυρίζαμε μια σκηνή με πάρα πολλούς κομπάρσους και είχε πολλά άτομα από το συνεργείο και από την παραγωγή, ένας ηθοποιός έπρεπε να βλέπει σε συγκεκριμένη κάμερα. Του το είπε πολλές φορές. Σε μια φάση άρχισε να θυμώνει πολύ. Πήγε κοντά του και μπήκε μέσα στη φάτσα του και άρχισε να του φωνάζει ότι εδώ δεν είναι θέατρο και ότι υπάρχουν κάμερες, “η δική σου κάμερα είναι αυτή”, του είπε. Ένιωσα ότι τον εξευτέλισε μπροστά μας. Ο ηθοποιός δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί, φαινόταν ότι είχε τρομοκρατηθεί… Επειδή εξακολουθούσε να μην καταλαβαίνει, ο σκηνοθέτης πήγε και του έδωσε ένα χαστούκι. Θυμούμαι ότι σοκαρίστηκαν όλοι. Ο ηθοποιός δεν αντέδρασε.

Εκείνη ήταν η μέρα που κατάλαβα ότι δεν ασκεί μόνο λεκτική βία, αλλά μπορεί να είναι επικίνδυνος και να κτυπήσει κάποιον. Μπορώ να πω ότι από εκείνη τη μέρα, ο φόβος μου για να πηγαίνω δουλειά δεκαπλασιάστηκε. Ξυπνούσα πολλές φορές με έντονο στομαχόπονο και δεν ήθελα να πάω δουλειά. Χρειάστηκε πολλές φορές να διακόψουμε το γύρισμα, επειδή πάθαινα κρίσεις πανικού. Είχε φορές που ήμουν στο χώρο και συνάδελφοι προσπαθούσαν να με συνεφέρουν».

«Το γύρισε πάνω στο κεφάλι μου»

«Σε ένα νυκτερινό γύρισμα, έπρεπε να κάνουμε μία σκηνή. Ο σκηνοθέτης έδωσε σε μένα την ευθύνη να κάνω τη σκηνή. Πήγαμε στο δωμάτιο και έκανα το καλύτερο που μπορούσα. Ήρθε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, δεν μου έδωσε κάποια εξήγηση, μέχρι τώρα δεν ξέρω το λόγο που το έκανε, θυμούμαι μόνο ότι με έβλεπε πολύ θυμωμένα. Κρατούσα ένα sketchbook, μου το άρπαξε και το γύρισε με δύναμη πάνω στο κεφάλι μου. Με κτύπησε… Εγώ σοκαρίστηκα. Βγήκα έξω και έκλαια για αρκετή ώρα.  Προσπαθούσα να συνέλθω επειδή είχαμε ακόμα σκηνές να γυρίσουμε. Παρόλο που με ρώτησαν τι έχω και εάν μου έκανε κάτι, εγώ δεν μίλησα εκείνον τον καιρό, επειδή ένιωθα ότι μου άξιζε εκείνο που μου έκανε. Δεχόμουν τόση λεκτική βία από τον ίδιο εκείνο το διάστημα, που ένιωθα ότι ήμουν εγώ το λάθος και ότι εγώ έφταιγα. Νόμιζα ότι άξιζα να με δέρει…

Πήγα σπίτι και το ανέφερα στους δικούς μου και σε κάποια πολύ κοντινά μου άτομα. Μετά από λίγο καιρό έδωσα παραίτηση, επειδή δεν μπορούσα πλέον να συνεργαστώ με αυτόν τον άνθρωπο.

Στον ίδιο δεν είπα κάτι. Είναι ένα από τα πράγματα που μετανιώνω πάρα πολλά. Αν το ξαναβίωνα σήμερα, το πρώτο πράγμα που θα έκανα θα ήταν να πάω να τον έβρω και να του πω ότι τούτη η συμπεριφορά είναι απαράδεκτη και ότι δεν πρόκειται να δεχθώ ξανά να απλώσει χέρι πάνω μου».

«Μιλούσε υποτιμητικά στις γυναίκες»

«Άκουσα ότι στη συγκεκριμένη παραγωγή, παρενόχλησε σεξουαλικά και μία κοπέλα. Γενικά από αυτό που έβλεπα, ήταν ότι στις γυναίκες φερόταν υποτιμητικά. Τα σχόλια σε γυναίκες ήταν από αυτά που μπορεί να βιώνουμε καθημερινά αλλά δεν τα λαμβάνουμε πολλά υπόψη μας, τύπου “είσαι γυναικάρα”, “έχεις κωλ@@@”, τέτοιου είδους σχόλια.

Το όνειρο μου ήταν πάντα (κάνει παύση)…. Το όνειρο μου ήταν πάντα και εξακολουθεί να είναι να γίνω σκηνοθέτης, απλά μετά από εκείνο που βίωσα απογοητεύτηκα. Είχαν μου πει ότι είμαι τυχερή που θα δουλέψω σε τέτοια παραγωγή. Φεύγοντας από κει, είπα εάν αυτό είναι η καλή παραγωγή, που να πάω να μπλέξω.  Αν δαμέ εδέραν με, τι άλλο θα μου κάνουν αλλού. Υπήρχε ένα διάστημα ενάμιση χρόνου που δεν έκανα τίποτα που να έχει σχέση με το χώρο. Ήμουν σε μια φάση που δεν ήξερα τι πρέπει να κάνω για τη ζωή μου, εάν πρέπει να παλέψω για τούτο το όνειρο ή αν πρέπει απλά να ασχοληθώ με κάτι άλλο, επειδή δεν μου κάνει αυτός ο χώρος επειδή είμαι πολλά ευαίσθητη για αυτόν τον χώρο».

Η απόφαση να σπάσει τη σιωπή…

«Δεν θα μιλούσα εάν δεν έβρισκα το θάρρος από πολλές ειδήσεις που είδα, με πολύ πιο γνωστούς σκηνοθέτες στην Ελλάδα. Νομίζω ότι εάν δεν έβλεπα αυτά που είδαν το φως της δημοσιότητας, δεν θα έβρισκα το θάρρος να μιλήσω. Μέχρι πριν λίγο καιρό προσπαθούσα να πείσω τον εαυτό μου, ότι δεν είναι τίποτε. Ήταν πολλά σοκαριστικό για μένα όταν συνειδητοποίησα ότι έζησα κάτι που δεν ήταν σωστό. Εγώ το δεχόμουν, επειδή νόμιζα ότι το άξιζα. Όμως κανένα είδος βίας δεν είναι ΟΚ ούτε η λεκτική, ούτε η σωματική.

Μόλις είδα αυτά που έγιναν στην Ελλάδα, είχα συναντήσει μία κοπέλα, που δούλεψε στην παραγωγή. Μου είπε ότι πρέπει να κάνουμε καταγγελία και για τον συγκεκριμένο σκηνοθέτη, επειδή εν κρίμα να βασανίζεται άλλος κόσμος, μετά από εμάς. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που το κάνω τώρα. Αν μπορώ, θέλω να δώσω θάρρος και σε άλλους να βγουν να μιλήσουν. Είναι το λιγότερο που μπορώ να κάνω. Ξέρω ότι φοβούνται πάρα πολλά, αλλά δεν είμαστε εμείς που πρέπει να φοβόμαστε και να ντρεπόμαστε. Είναι αυτοί που τα έκαναν.

Νομίζω ότι στην Κύπρο, επικρατεί ο φόβος ότι δεν θα βρίσκουμε δουλειές σε τούτον το χώρο εάν μιλήσουμε, ωστόσο νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να σταματήσει να γίνεται. Δεν φταίει το θύμα, όσο κι αν νομίζει το ίδιο πως φταίει. Πρέπει να αρχίσουμε να μιλούμε, για να φύγουν αυτοί οι άνθρωποι από αυτόν τον χώρο».

«Επειδή κανεί…»

«Μπορεί να δημιουργηθεί κίνημα #metoo και στην Κύπρο, ήδη ξεκίνησε να δημιουργείται μια αλυσίδα και είμαι χαρούμενη για αυτό το πράγμα. Ήταν καιρός και ελπίζω να συνεχίσει να γίνεται.

Έκανα ήδη καταγγελία στην Αστυνομία για τον συγκεκριμένο σκηνοθέτη. Ήταν δύσκολο για μένα, έκλαια πάρα πολλά και έκλαια και μετά που έδωσα την κατάθεση. Δεν ένιωθα χαρά, αλλά ένιωσα σίγουρα ανακούφιση.

Εγώ, τώρα θα κυνηγήσω το όνειρό μου να γίνω σκηνοθέτης. Μίλησα με αρκετό κόσμο από το χώρο και με διαβεβαίωσαν ότι δεν είναι έτσι παντού.  Μου είπαν ότι είναι κρίμα που το βίωσα ως πρώτη εμπειρία αυτό, ήμουν πολλά άτυχη. Μέσα από αυτό, γνώρισα άτομα που δεν πίστευα ότι θα γνώριζα. Είναι μια ώθηση για μένα αυτό, για να κάμω το επόμενο βήμα…

Θέλω να στείλω ένα μήνυμα στους ανθρώπους που δέχθηκαν σεξουαλική παρενόχληση, λεκτική και σωματική βία πως έφτασε η ώρα να μιλήσουν. Δεν φταίμε εμείς. Είναι πάρα πολλά δύσκολο για ένα θύμα που έζησε κακοποιητική συμπεριφορά να το πιστέψει. Ερωτήσεις του στυλ γιατί τώρα, πιστεύω ότι δεν στέκουν. Πρέπει να βρουν το θάρρος να βγουν να μιλήσουν, επειδή κανεί…».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Ξεπέρασαν τις 1.860 οι αναφορές για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών μέσα σε επτά χρόνια
Απορρίφθηκε από το δικαστήριο αγωγή κατά της Δημοκρατίας σε υπόθεση κουρέματος
Χειροπέδες σε 80 παράνομους μετανάστες-Επαναπατρίστηκαν άλλοι 146 αλλοδαποί σε μια βδομάδα
Έντεκα υποθέσεις επιθέσεων σε ντελιβεράδες σε δύο μήνες-Συνελήφθησαν 18 άτομα, ανάμεσα τους και ανήλικοι
Βαρύτατη κρανιοεγκεφαλική κάκωση η αιτία θανάτου της 20χρονης Ειρήνης που έσβησε στην άσφαλτο
Τη βιαιότητα της σύγκρουσης κατέδειξαν οι νεκροτομές στις σορούς των θυμάτων του τριπλού θανατηφόρου
Στις 24 Ιανουαρίου η συνέχεια της υπόθεσης Τάττη-Καραχάν που είχαν συλληφθεί για πανό στην παρέλαση
Έκλεψε τις πιστωτικές κάρτες τουρίστα και έκανε αγορές πέραν των 260 ευρώ-Χειροπέδες σε 30χρονη
Σε δύο επίπεδα τα μέτρα για τα θανατηφόρα-Εντατικοποίηση ελέγχων και καλλιέργεια κουλτούρας για οδική συνείδηση
Ανακρίθηκε και αφέθηκε ελεύθερος ο 44χρονος που συνελήφθη μετά το θανατηφόρο στο Φρέναρος