Αγανακτισμένοι οι περιπτεράδες με κάρτες-«Πληρώνουν ακόμα και τσίχλες 15 σεντ»

Κραυγή απόγνωση από τους περιπτερούχους, οι οποίοι δηλώνουν αγανάκτηση για την κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στα περίπτερα, λόγω της νομοθεσίας που έχει επιβληθεί, όσον αφορά στην υποχρέωση να δέχονται πληρωμές με κάρτα. Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε στην Βουλή, υπάρχουν επιχειρηματίες που έφτασαν στο σημείο να δίνουν τα μπουκάλια με νερό δωρεάν, αφού οι πελάτες βγάζουν κάρτα για να πληρώσουν 50 σεντ.

Το θέμα τέθηκε ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής, κατά την οποία συζητήθηκαν τα προβλήματα που έχουν οι περιπτερούχοι, λόγω της νομοθεσίας για τις κάρτες, με τους εκπροσώπους των περιπτερούχων να αναφέρουν πως υπάρχουν αρκετά προβλήματα. Συγκεκριμένα, θεωρούν ότι υπάρχει σύγκριση με τους πρατηριούχους και αναφέρουν ότι αφού υπάρχει μία ειδική κατηγορία γι’ αυτούς, να υπάρξει ειδική κατηγορία και για τους περιπτερούχους. Την ίδια ώρα, υπάρχουν προβλήματα με τους πελάτες, που θέλουν να πληρώσουν για δέκα σεντ με κάρτα.

Από πλευράς τους, οι εκπρόσωποι των παρόχων ανέφεραν πως οι χρεώσεις στα περίπτερα έχουν να κάνουν με τον τύπο της κάρτας, αν είναι πιστωτική ή χρεωστική, τονίζοντας ότι είναι ρυθμισμένη η έκπτωση, οπότε δεν υπάρχει κάποια διάκριση ή διαφορετική χρέωση. Όπως αναφέρθηκε στην Βουλή, υπάρχουν πολλοί πάροχοι στην αγορά, με τις τιμές να είναι ελεύθερες. Αυτό συνεπάγεται ότι δεν υπάρχει κάτι που να μπορούν να κάνουν οι πάροχοι, για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, ρίχνοντας το μπαλάκι στο κοινοβούλιο για αλλαγή της νομοθεσίας.

Η τοποθέτηση των περιπτεράδων

Στην Επιτροπή το παρόν του έδωσε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου περιπτερούχων, ο οποίος ανέφερε πως υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία καθορίζει τις χρεώσεις που πρέπει να επιβάλουν οι τράπεζες στο 0.2 ή 0.3% και το κάθε κράτος μπορεί να μειώσει αυτό το ποσοστό, όταν αφορά εγχώριες πληρωμές. Όπως ακούστηκε στην Επιτροπή, οι τράπεζες στην Κύπρο χρεώνουν στο έπακρο.

Μάλιστα, όσον αφορά κάρτες που είναι gold, platinum ή silver, οι χρεώσεις αυξάνονται στο 1,5-2,5%, τονίζοντας πως το κράτος θα πρέπει να μελετήσει αυτή την πτυχή και να λάβει αποφάσεις και στη συνέχεια να ασχοληθεί με τους παρόχους.

Παίρνοντας το λόγο, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμή, ζήτησε να ξεκαθαριστεί το θέμα των πρατηριούχων, αν υπάρχουν διαφορετικές χρεώσεις, για να πάρει απάντηση από τον Μιχάλη Σάιλο, ο οποίος εκπροσωπούσε μία εκ των εταιρειών παρόχων, που εξήγσε ότι δεν υπάρχει διαφορετική κατηγορία σε θέματα τιμών. Αυτό ήταν κάτι που ίσχυε παλαιότερα, ωστόσο πλέον δεν ισχύει.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής, σε μία προσπάθεια να βρεθεί μία λύση, έθεσε στο τραπέζι το ενδεχόμενο να υπάρξει μία διαφορετική τιμολόγηση από τους παρόχους, ώστε να μην επωμίζεται η μία πλευρά μόνο το κόστος της συναλλαγής. Τότε, ο ένας εκ των ατόμων που εκπροσωπούσε μία εταιρία παρόχων, επανέλαβε ότι υπάρχουν πολλές εταιρίες στην Κύπρο που προσφέρουν αυτή την υπηρεσία και οι τιμές στο νησί μας είναι οι πιο χαμηλές σε όλη την Ευρώπη.

Ο κ. Χατζηγιάννης επέμενε, τονίζοντας πως με τη νομοθεσία, έχει επιβαρυνθεί μία συγκεκριμένη ομάδα και πρέπει να βρεθεί μία λύση, για προκομμένη διαχείριση της κατάστασης. Ο εκπρόσωπος της εταιρίας τόνισε πως είναι ένα θέμα λεπτό, ενώ είναι ανοιχτοί να βοηθήσουν όσο μπορούν, ωστόσο δεν μπορούν να συμφωνήσουν στις τιμές.  

Δύο και τρεις πάροχοι σε ένα περίπτερο

Ο κ. Χατζηγιάννης θέλησε να μάθει κατά πόσο υπάρχει ευελιξία να αλλάξει ο κάθε περιπτεράς πάροχο, για να πάρει απάντηση από τους εκπροσώπους ότι υπάρχει αρκετή ευελιξία, καθώς αντιμετωπίζονται όλοι οι επιχειρηματίες με ισότητα. Όπως εξηγήθηκε από τους παρόχους, είναι ελεύθερη η συμφωνία με τους επιχειρηματίες και μπορούν να αλλάξουν πάροχο, χωρίς επιπρόσθετο κόστος. Την ίδια ώρα, μπορεί ο κάθε επιχειρηματίας να έχει διαφορετικούς παρόχους.

Αυτό προκάλεσε έκπληξη στον εκπρόσωπο των περιπτερούχων, ο οποίος ανέφερε πως γνωρίζει για συμβόλαια 2-3 χρόνων, που δεν μπορούν να τα σπάσουν, καθώς με την υπογραφή τους, πρέπει να πληρώσουν και ενοίκιο. Υπέδειξε, δε, ότι δεν γνώριζε πως αν διακόψει το συμβόλαιο, τότε θα επιστραφούν τα χρήματα που πλήρωσε, ενώ αναφέρθηκε και σε άτομα που δεν μπορούσαν να σπάσουν το συμβόλαιο και να αλλάξουν πάροχο.

Την ίδια ώρα, απάντησε και στην τοποθέτηση ότι ο κάθε περιπτεράς μπορεί να έχει πάνω από ένα πάροχο, ταυτόχρονα, σημειώνοντας πως δεν είναι εύκολο να υπάρχουν αρκετοί πάροχοι. Αυτό επειδή όταν κάποιος πληρώνει 50 ευρώ στον ένα και 100 ευρώ στον άλλο, τότε θα χρειαστούν κάποιες μέρες για να μπουν τα λεφτά στον λογαριασμό τους. Κάτι που προκαλεί αλυσιδωτά προβλήματα, αφού δεν θα έχουν ρευστό για να πληρώσουν τους προμηθευτές τους.

Έθεσε στο τραπέζι, δε, την εισήγηση ότι είτε θα πρέπει να υπάρξει κατηγορία των περιπτερούχων, που θα εξαιρεθούν από την κατάσταση και θα έχουν την επιλογή οι περιπτεράδες να δέχονται κάρτες ή όχι, είτε θα δημιουργηθεί ένας κατάλογος, βάσει του οποίου κάποια προϊόντα θα εξαιρεθούν. «Έχω δεχθεί παράπονα ότι δίνουν κάρτες για ένα μπουκαλάκι νερό. Οι περιπτεράδες το δίνουν δωρεάν, επειδή δεν μπορούν να το δεχτούν. Έχουμε αναφορές ότι αγοράσουν τσίχλα 15 σεντ και δίνουν την κάρτα για να πληρώσουν», ανέφερε ο πρόεδρος τους συνδέσμου περιπτερούχων, με την απόγνωση εμφανή στον τόνο της φωνής του.

Πρόσθεσε πως υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοί του, που ρισκάρουν να πληρώσουν το πρόστιμο των 4,000 ευρώ, σε περίπτωση που καταγγελθούν για μη τήρηση της νομοθεσίας.  

Η τοποθέτηση των Υπουργείων

Στην συζήτηση, παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι των Υπουργείων Ενέργειας και Οικονομικών. Παίρνοντας πρώτα το λόγο η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, του Υπουργείου Ενέργειας υπέδειξε πως η νομοθεσία έχει δώσει την εξουσία στην υπηρεσία τους, ώστε να μπορούν να επιβάλουν πρόστιμο, σε περίπτωση που δεν τηρείται η νομοθεσία, ωστόσο δεν είναι αυτή η μέριμνά τους. Πρόσθεσε πως καθημερινά δέχονται παράπονα για άρνηση περιπτερούχων να δεχθούν την κάρτα ως είδος πληρωμής. Αυτή είναι η αρμοδιότητα που έχουν ως Υπηρεσία, ξεκαθάρισε.

Παίρνοντας το λόγο η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών υπέδειξε πως ως Υπουργείο είναι υπέρ της συγκεκριμένης νομοθεσίας, αφού είναι μία πολιτική που εφαρμόζεται εδώ και χρόνια, σε παγκόσμια φάση, ξεκαθαρίζοντας πως δεν μπορεί να υπάρξει υπαναχώρηση, για πολλούς και διάφορους λόγους. Όπως εξήγησε, είναι ένα μέτρο διευκόλυνσης των καταναλωτών και θα πρέπει να υπάρξει προσαρμογή σε αυτό.

Όσον αφορά στη δημιουργία λίστας προϊόντων, που θα μπορούσαν να εξαιρεθούν από τη πληρωμή με κάρτα, η εκπρόσωπος του Υπουργείου υπέδειξε πως θα ήταν άδικο αυτό, ενώ θα δημιουργηθεί και πρόβλημα, καθώς θα ζητείται συνεχώς ανανέωση της λίστας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν προϊόντα, που να μπορούν να αγοράζονται με κάρτα. «Δεν γίνεται σε όλο τον κόσμο να μπορούν να αγοράσουν με κάρτα, ένα μπουκαλάκι νερό και στην Κύπρο αυτό να γίνεται για πρώτη φορά το 2022», κατέληξε.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής ζήτησε από τα αρμόδια τμήματα, που βρίσκονταν στην αίθουσα, να γίνει μία διερεύνηση του τι γίνεται στις υπόλοιπες χώρες, για το θέμα των χαμηλών χρεώσεων και έκλεισε ραντεβού τον Σεπτέμβριο, για συνέχιση του διαλόγου.  

Ζητούν από τα περίπτερα να δίνουν λεφτά στους πελάτες

Εξάλλου, ο πρόεδρος του συνδέσμου περιπτερούχων έθεσε στο τραπέζι του διαλόγου και τα προβλήματα που υπάρχουν με τη νέα πρακτική, που εφαρμόζουν κάποιοι εκ των παρόχων, οι οποίοι ζητούν από τα περίπτερα που έχουν δικά τους μηχανάκια, να δίνουν μετρητά στους πελάτες, αν αυτοί τους το ζητήσουν.

Ουσιαστικά, όπως ακούστηκε στην Επιτροπή, οι εταιρείες ζητούν από τους περιπτερούχους, αν ένας πελάτης αγοράσει κάποιο συγκεκριμένο προϊόν και κατά την πληρωμή ζητήσει από τον ταμία 100 ευρώ σε μετρητά, ο ταμίας θα πρέπει να του τα δώσει. Ξεκαθαρίστηκε, ωστόσο, ότι αυτή η πρακτική δεν είναι υποχρεωτική. Πάντως, ο σύνδεσμος των περιπτερούχων ήταν έντονος, καθώς θεωρεί πως δεν μπορεί να εφαρμοστεί αυτή η πρακτική, για πολλούς και διάφορους λόγους, με πρώτιστο και κυριότερο το θέμα της ασφάλειας, αφού τα περίπτερα θα πρέπει να έχουν στα ταμεία τους ένα σημαντικό ποσό, για να μπορούν να εφαρμόσουν αυτή την πρόνοια.

Ο κ. Χατζηγιάννης διερωτήθηκε αν αυτή η πρακτική αντικαθιστά μία επίσκεψη στην ATM, ενώ εξέφρασε την απορία αν με αυτό τον τρόπο, οι εταιρείες δίνουν ένα κίνητρο στα περίπτερα να αυξήσουν το πελατολόγιό τους.

Στην Επιτροπή βρισκόταν και ο Σύνδεσμος Τραπεζών, ο οποίος υπέδειξε πως η συγκεκριμένη πρακτική είναι σε προαιρετική βάση, καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση προς τους περιπτερούχους να την εφαρμόσουν, ενώ ξεκαθάρισε πως δεν κοστίζει κάτι ούτε στον καταναλωτή, ούτε στον περιπτερά, αφού τα χρήματα θα καταβληθούν από τον πάροχο. Ξεκαθάρισε πως ο καταναλωτής θα έχει διάφορα οφέλη, ενώ τόνισε πως αν ο περιπτεράς δεν θέλει να το εφαρμόσει, μπορεί να μην το κάνει. Υπέδειξε, δε, ότι είναι μία πρακτική που εφαρμόζεται και στο εξωτερικό και όχι μόνο στα περίπτερα, αλλά σε όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να την εφαρμόσουν.

Παίρνοντας το λόγο, ο εκπρόσωπος ενός εκ των παρόχων, ξεκαθάρισε πως η εν λόγω υπηρεσία δεν είναι νέα. Μάλιστα, στην εταιρία τους υπάρχει εδώ και δύο χρόνια. Επεσήμανε, παράλληλα, ότι αντιλαμβάνονται τις ανησυχίες που υπάρχουν.

«Περίπτερα δύο ταχυτήτων»

Παίρνοντας και πάλι το λόγο, ο εκπρόσωπος των περιπτερούχων ζήτησε να μάθει το σκεπτικό πίσω από αυτή την απόφαση, τονίζοντας πως προωθούν ένα εμπόρευμα, που είναι προς όφελος των τραπεζών, που κλείνουν υποκαταστήματα και απολύουν κόσμο, για να υπάρχει αυτή η υπηρεσία στα περίπτερα.

Σημείωσε πως δεν λειτουργεί σωστά αυτή η διαδικασία, καθώς θα πρέπει τα περίπτερα, κάθε πρωί να ανοίγουν ταμείο με 2,000-3,000 ευρώ, για να εξυπηρετήσει τους πελάτες του, κάτι που συνεπάγεται πως θα πρέπει να υπάρξει έξτρα κεφάλαιο. Αναφέρθηκε και σε ένα περίπτερο σε χωριό κοντά στο Τρόοδος, που εφάρμοσε την εν λόγω υπηρεσία και ήθελε έξτρα 600-700 ευρώ την ημέρα.

Μάλιστα, υπέδειξε πως θα πρέπει να υπάρχει άτομο που θα φρουρεί τα εικοσιτετράωρα περίπτερα τα βράδια, καθώς θα υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας. Την ίδια ώρα, εξέφρασε και την πεποίθηση πως θα δημιουργηθούν περίπτερα δύο ταχυτήτων, φέροντας παράδειγμα ότι σε ένα δρόμο που υπάρχουν έξι περίπτερα και δύο εξ αυτών έχουν αυτή την υπηρεσία, τότε όλοι θα τα προτιμούν αυτά τα δύο. «Δεν μπορούμε να πουλούμε χιλιάδων ευρώ εμπορεύματα καθημερινά. Δεν είμαστε υπεραγορές. Δεν μπορεί ο περιπτεράς να πηγαίνει κάθε μέρα στην τράπεζα για να τραβά λεφτά. Αν συνεχιστεί αυτό το πράγμα, τα περίπτερα θα αντιδράσουν και θα δημιουργηθεί πολλά προβλήματα».

Τους ίδιους φόβους εξέφρασε και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τον εκπρόσωπό της να ανησυχεί ότι θα υπάρχουν διακρίσεις ανάμεσα σε μεγάλα και μικρά περίπτερα.

Από την άλλη πλευρά, το Υπουργείο Οικονομικών βλέπει με θετικό μάτι αυτή την υπηρεσία, η οποία εφαρμόζεται στο εξωτερικό, με την εκπρόσωπό του στην Επιτροπή να τονίζει πως ένας περιπτεράς μπορεί να χρησιμοποιήσει τα λεφτά από τον κύκλο εργασιών του και να τα παρέχει στους πελάτες του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν τα βρίσκουν για το πλαφόν στις τιμές καυσίμων-Αλαλούμ με τον τρόπο ελέγχου

Δειτε Επισης

Σύνολο €14,2 εκατ. προσέφερε το «Ένα Όνειρο Μια Ευχή» σε 27 χρόνια δράσης
Συστάσεις για Black Friday από το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή
Πυρά Παμπορίδη για τα τεκταινόμενα στην Υγεία-«Το γινάτι βγάζει μάτι»
Συζητά με τους γιατρούς ξανά το πρωί της Πέμπτης ο Υπουργός-«Είναι μικρή η διαφορά μεταξύ των δύο πλευρών»
Κοντά σε συμφωνία για κοινή προμήθεια φαρμάκων εντός της ΕΕ και κοινές αγορές με την Ελλάδα
Ένταξη «Οδικής Αγωγής» στη δημόσια εκπαίδευση ζητούν οι βουλευτές ως απάντηση στη λαίλαπα της ασφάλτου
Νέες φωτιές για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στη Βουλή-Ζητά διασαφήνιση το ΕΛΑΜ
Στα σκαριά νέα συνάντηση Δαμιανού και γιατρών-Στο μικροσκόπιο της Βουλής η διαπραγμάτευση
Προτάσεις για υποχρέωση πιστωτών εξάλειψης υποθηκών και νομική αρωγή συζήτησε η Επιτροπή Νομικών
Μέτρα αντιμετώπισης νεανικής παραβατικότητας στη Λάρνακα παρουσίασαν Χαρτσιώτης, Ευαγγέλου και Ιωαννίδης