Επιστρέφουν στην κανονικότητα τα σχολεία-«Ήταν δύσκολη χρονιά, τα καταφέραμε»
14:12 - 31 Μαΐου 2022
Ήταν η δεύτερη σχολική χρονιά που ζήσαμε κάτω από συνθήκες πανδημίας, «όμως με ικανοποίηση μπορούμε να πούμε ότι τα καταφέραμε», δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξη του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ).
Ο Υπουργός Παιδείας μιλά επίσης στη συνέντευξη του στο ΚΥΠΕ για την προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς, για τη στελέχωση των σχολείων, το κτιριολογικό πρόγραμμα, για τα τετράμηνα, για το ολοήμερο Σχολείο, για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, για την εισήγηση αλλαγής ωραρίου στα σχολεία, για το σχολείο του Αύριο, για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.
Ερωτηθείς πως θα χαρακτήριζε τη φετινή σχολική χρονιά, η οποία φτάνει στο τέλος της, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «ήταν η δεύτερη σχολική χρονιά που ζήσαμε κάτω από συνθήκες πανδημίας, όμως με ικανοποίηση μπορούμε να πούμε ότι τα καταφέραμε».
«Ήταν μια δύσκολη σχολική χρονιά, στην οποία όμως διατηρήσαμε τα σχολεία στον μέγιστο δυνατό βαθμό ανοικτά με φυσική παρουσία και φυσικά επιπτώσεις από την πανδημία υπάρχουν σε όλους τους τομείς δραστηριότητας, σε όλη την κοινωνία, σε όλη την οικονομία», ανέφερε.
Όμως, πρόσθεσε, «στο σχολικό σύστημα και συγκρίνοντας και το τι έγινε σε άλλες χώρες, ειδικότερα σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα πήγαμε καλά».
«Σε γενικές γραμμές όμως πρέπει να πούμε ότι η Κύπρος τα πήγε καλά. Τα σχολεία της Κύπρου τα πήγαν καλά. Και για αυτό το λόγο μπορούμε τώρα να σχεδιάσουμε την επάνοδο πλέον στην κανονική ζωή, την οποία τώρα που την είχαμε στερηθεί την έχουμε πεθυμήσει και έχουμε εκτιμήσει και καταλάβει πόσο πολύτιμη είναι», σημείωσε.
Ειδικά στο σχολείο, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «βλέπω επισκεπτόμενος σχολεία την μεγάλη διαφορά που γίνεται τώρα που σιγά- σιγά έχουμε αφαιρέσει μάσκες από τις μικρότερες ηλικίες, αλλά επαναπρογραμματίζουμε συνήθειες απλές, κανονικές, όπως είναι επισκέψεις των παιδιών εκτός σχολείων».
«Πράγματα, τα οποία είχαν στερηθεί και τώρα χαρούμενα παιδιά επαναβρίσκουν μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τις εκπαιδευτικούς τους την ομαλή σχολική ζωή», σημείωσε.
Προετοιμασίες Νέας Σχολικής Χρονιάς
Σε ερώτηση πως το Υπουργείο Παιδείας προετοιμάζεται για την νέα σχολική χρονιά, ο κ. Προδρόμου είπε ότι πάντα στο Υπουργείο Παιδείας, την ίδια ώρα που εργάζονται οι Υπηρεσίες για την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς, ξεκινά ή έχει ξεκινήσει η προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς, «γιατί έχουμε ένα προγραμματισμό και βέβαια λαμβάνουμε υπόψιν τις ενέργειες, για τις οποίες πρέπει να είμαστε στο σωστό χρόνο».
Σημείωσε ότι η στελέχωση των σχολείων θα γίνει έγκαιρα.
Δηλαδή, ανέφερε, «μέσα στο καλοκαίρι τα σχολεία θα είναι στελεχωμένα, ούτως ώστε να μπορούμε να ξεκινήσουμε το Σεπτέμβριο ταχύτερα και μέσα σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου όλοι, οι Διευθύνσεις των σχολείων, οι προγραμματιστές, θα γνωρίζουν πως να οργανώσουν την χρονιά και βεβαίως και οι γονείς να γνωρίζουν ότι τα παιδιά τους μπαίνουν στο σχολικό πρόγραμμα χωρίς καθυστερήσεις».
«Με έγκαιρες ενέργειες και με καλύτερο προγραμματισμό, τώρα φτάνουμε να στελεχώνουμε σε ποσοστό πάνω από το 95%, κοντά στο 100% από την 1η Σεπτεμβρίου όλα τα σχολεία», συμπλήρωσε.
Κτιριολογικό πρόγραμμα
Την ίδια ώρα, είπε ο κ. Προδρόμου, σε αρκετά σχολεία έχουν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο έργα είτε επέκτασης είτε αναβάθμισης είτε και σε ορισμένες περιπτώσεις αναδόμησης/αποκατάστασης και παραδίδονται για να λειτουργήσουν καινούργια.
«Το κτιριολογικό πρόγραμμα τρέχει, παράλληλα, με τη λειτουργία των σχολείων. Άρα, λοιπόν με την έναρξη το Σεπτέμβρη θα έχουμε ένα αριθμό έργων, τα οποία ολοκληρώνονται και συνήθως πρόκειται για έργα αντισεισμικής αναβάθμισης ή επέκτασης, -γιατί παρουσιάζεται ανάγκη κάποια σχολεία να επεκταθούν-, αποπερατώνονται, λοιπόν, επεκτάσεις, αναβαθμίσεις, αναδομήσεις και αποκαταστάσεις σε μεγάλο αριθμό σχολείων και ξεκινούν άλλα έργα», σημείωσε.
Για παράδειγμα, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, τα μεγαλύτερα Έργα που υλοποιήθηκαν ή υλοποιούνται είναι τα ακόλουθα: Α΄ Δημοτικό Σχολείο Παλλουριώτισσας - Αντισεισμική Αναβάθμιση, Επέκταση, Συντήρηση, Δημοτικό Σχολείο Χολέτρια - Επέκταση, Δημοτικό Σχολείο Έμπας – Επέκταση, Νηπιαγωγείο Ψευδά – Ανέγερση, Νηπιαγωγείο Φρενάρους – Ανέγερση, Γ Νηπιαγωγείο Πάφου – Ανέγερση, Τεχνική Σχολή Λάρνακας - Επεκτάσεις, Βελτιώσεις, Β Τεχνική Σχολή Λεμεσού Γενική Αναβάθμιση, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Γυμνάσιο Παραλιμνίου - Γενική Αναβάθμιση Κτιρίων, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Ευριβιάδειο Γυμνάσιο -Γενική Αναβάθμιση, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Απεήτειο Γυμνάσιο Αγρού - Επεκτάσεις, Βελτίωση Αίθουσας Πολλαπλής Χρήσης, Εξωτερικές και άλλες Εργασίες, Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας, Λεμεσός - Επέκταση, Αντισεισμική Αναβάθμιση, Γενική Βελτίωση, Β Δημοτικό Σχολείο Λατσιών - Γενική Αναβάθμιση Κτιρίων, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Β΄ Δημοτικό Σχολείο Ύψωνα - Ανέγερση, Κατεδάφιση Υφιστάμενου, Δημοτικό Σχολείο Τίμης, Πάφος (Αντισεισμική Αναβάθμιση και Γενική Βελτίωση), Α΄ Νέο Νηπιαγωγείο Πάφου – Ανέγερση, Νηπιαγωγείο Δευτεράς – Ανέγερση.
Αναφορά έκανε σε μεγαλύτερα έργα όπως είναι αυτό του Παγκυπρίου Γυμνασίου, κόστους €8 εκατομμυρίων, που είναι ένα έργο συνολικής αναμόρφωσης του σχολείου. «Ταλαιπώρησε σίγουρα το σχολείο για αρκετά χρόνια, όμως τώρα ολοκληρώνεται μέσα σε αυτή την σχολική χρονιά. Εν πάση περιπτώσει θα είναι έτοιμο την επόμενη σχολική χρονιά το Παγκύπριο Γυμνάσιο, στο οποίο εισάγονται και μια σειρά από άλλες καινοτομίες», πρόσθεσε.
Σημείωσε ότι πέραν των πιο πάνω, προγραμματίζεται η υλοποίηση Έργων εκτιμημένης αξίας πέραν των €75 εκατομμυρίων, όπως τα πιο κάτω: Β Δημοτικό Σχολείο Κολοσσίου – Αντικατάσταση, Νέα Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου – Ανέγερση, Νέα Τεχνική Σχολή Λεμεσού – Ανέγερση, Ειδική Σχολή Αποστόλου Λουκά Ερυθρού Σταυρού, Λεμεσός - Αντικατάσταση, Ανέγερση, Νέο Γυμνάσιο Πάφου - Επεκτάσεις για μετατροπή του Ζ΄ Δημοτικού Σχολείου Πάφου σε Νέο Γυμνάσιο Πάφου, Δημοτικό Σχολείο Ανάγειας - Γενική Αναβάθμιση Κτιρίων, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Α΄ Δημοτικό Σχολείο Χλώρακας - Γενική Αναβάθμιση, Επεκτάσεις, Διαμορφώσεις, Δημοτικό Σχολείο Δευτεράς – Αντικατάσταση, Δημοτικό Σχολείο Ψημολόφου -Αντικατάσταση.
Ανέφερε, επίσης, ότι εφόσον οι υγειονομικές συνθήκες «παραμείνουν, τουλάχιστον, αυτές που γνωρίζουμε, για να μην πω να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα μπορούμε να είμαστε σε μια πολύ-πολύ καλύτερη θέση από ότι την προηγούμενη σχολική χρονιά».
Παγκύπριες Εξετάσεις
Απαντώντας σε ερώτηση για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι οι Παγκύπριες Εξετάσεις «είναι μια διαδικασία την οποία γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά, προετοιμάζεται λεπτομερώς και με κάθε απαραίτητη υπευθυνότητα και σοβαρότητα» και ευχήθηκε σε όλα τα παιδιά που θα είναι υποψήφιοι/ες καλή επιτυχία.
«Είναι η πρώτη χρονιά που σύμφωνα με τις τροποποιήσεις, τις αλλαγές που είχαν εγκριθεί πριν από χρόνια στη Βουλή, ξεχωρίζουν οι Παγκύπριες Εξετάσεις, οι εξετάσεις πρόσβασης δηλαδή, από τις εξετάσεις για την ολοκλήρωση των λυκειακών σπουδών και την απόλυση», συμπλήρωσε.
Τετράμηνα
Ερωτηθείς για το θέμα των τετραμήνων, ο κ. Προδρόμου είπε ότι το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να αναμένουμε από τα σχολεία μας, -όχι από μια σχολική χρονιά-, είναι ο κύκλος των αξιολογήσεων να ολοκληρωθεί.
Αναφερόμενος στην πρόσφατη συμμετοχή του στο διεθνές εκπαιδευτικό φόρουμ στο Λονδίνο, που είναι, όπως είπε, μια εξαιρετική ευκαιρία για να ανταλλαγούν εμπειρίες, πληροφορίες, σημείωσε ότι μια κοινή διαπίστωση και κάτι το οποίο υπογράμμισε με έμφαση ο Βρετανός Υπουργός Παιδείας, Ναντίμ Ζαχάουι, «είναι το ότι χρειάζεται να έχουμε ένα σύστημα συμπεριληπτικής εκπαίδευσης προσαρμοσμένο, αλλά για να προσαρμοστούμε και να ψάξουμε και να βρούμε και να γνωρίζουμε τις ανάγκες των παιδιών, των περιοχών, των ομάδων της εκπαίδευσης, χρειάζεται αξιολόγηση».
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών
Ο Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε, παράλληλα, και στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Όπως είπε, η προσπάθεια που κάνουν αυτή την στιγμή στο Υπουργείο είναι να καταθέσουν την πρόταση του Σχεδίου Αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών για να πάρει τη νομοθετική μορφή σε συνεργασία με την Νομική Υπηρεσία και στη συνέχεια να πάει και για έγκριση στη Βουλή.
Σε παρατήρηση αν τους ανησυχεί το γεγονός ότι ενώ βρισκόμαστε ακόμη κάτω από τις επιδράσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, ένας νέος ιός κάνει την εμφάνιση του, ο κ. Προδρόμου είπε ότι κανένας δεν περίμενε στην Κύπρο το Μάρτιο του 2020,-αλλού ήταν νωρίτερα-, ότι θα είχαμε αυτή την εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού.
« Άρα, λοιπόν, είμαστε πλέον επιφυλακτικοί. Βεβαίως, από τα νέα που ακούμε από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα δεν φαίνεται να υπάρχει ένας ανάλογος ιός ή μια ανάλογη απειλή. Προσοχή χρειάζεται πάντοτε. Λειτουργούμε με βάση την επιστημονική γνώση», πρόσθεσε.
Αλλαγή ωραρίου στα σχολεία
Απαντώντας σε ερώτηση όσον αφορά εισήγηση για αλλαγή ωραρίου στα σχολεία, ο κ. Προδρόμου είπε ότι έχει ξανά γίνει στο παρελθόν τέτοια συζήτηση.
«Προσωπικά από το 2020 είχα εισηγηθεί να ανοίξει ένας διάλογος για προβληματισμό και ενδεχομένως να δούμε αν επιθυμούμε να κάνουμε κάποιες αλλαγές. Υπήρξαν κάποιες απόψεις. Δεν προχώρησε όμως ο διάλογος λόγω της πανδημίας», ανέφερε.
«Τώρα ανέλαβε πρωτοβουλία ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς. Από την αρχή είπα ότι βλέπουμε θετικά το να ξεκινήσει ένας τέτοιος διάλογος. Αντιλαμβάνομαι ότι βρίσκεται σε εξέλιξη», συμπλήρωσε.
Ολοήμερο σχολείο
Αναφορικά με το Ολοήμερο Σχολείο, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι έχουν ένα πρόγραμμα ολοήμερων δημοτικών σχολείων.
«Πάρα πολλά παγκυπρίως λειτουργούν σε ολοήμερο ωράριο. Αυξάνονται κάθε χρόνο και αυτές τις μέρες θα πάρουμε πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο για να προσθέσουμε ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Έχουμε περισσότερα από 200 ολοήμερα δημοτικά προαιρετικά. Έχουμε και άλλα που δεν είναι προαιρετικά. Τα υποχρεωτικά ολοήμερα δημοτικά ανέρχονται στα 14, ενώ τα προαιρετικά ανέρχονται σε 132 στα δημοτικά, 64 σε νηπιαγωγεία και 7 σε ειδικά σχολεία», σημείωσε.
Την ίδια ώρα, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «έχουμε αναλάβει μια πρωτοβουλία από την προηγουμένη σχολική χρονιά για να εξετάσουμε, να δούμε στην πράξη το ολοήμερο γυμνάσιο.
«Λειτούργησε στο Παγκύπριο Γυμνάσιο ήδη μια πρώτη τάξη ολοήμερου γυμνασίου. Φέτος θα έχουμε δύο τάξεις. Εξετάζουμε να δούμε αν μπορεί να προσθέσουμε και άλλα γυμνάσια, σε άλλες επαρχίες. Η εμπειρία ήταν πάρα πολύ καλή. Εξαιρετική και θέλω να ευχαριστήσω και τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά που εμπιστεύτηκαν αυτή την πιλοτική εφαρμογή και τις οικογένειες τους βεβαίως», πρόσθεσε.
Σε παρατήρηση για την ανάγκη της επέκτασης του Ολοήμερου Σχολείου και στην Προδημοτική εκπαίδευση, ο κ. Προδρόμου είπε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο επέκτασης του ωραρίου.
Η Εκπαίδευση του Αύριο
Ερωτηθείς τι να αναμένουμε για την εκπαίδευση του Αύριο, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι «θα σας έλεγα, ίσως αντιγράφοντας άλλους ότι το Αύριο είναι ήδη εδώ».
«Τώρα είμαστε στον Μάιο- Ιούνιο του 2022. Τον Μάιο, τον Ιούνιο του 2019, αν έλεγε κάποιος ότι σε κανένα δύο χρόνια τα σχολεία μας θα διδάσκουν εξ αποστάσεως μέσω Ηλεκτρονικών Υπολογιστών θα τον έβλεπαν όλοι συγκαταβατικά με χαμόγελο, όμως έχει γίνει μια πραγματικότητα», είπε, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι «δεν λέω ότι όλα είναι έτοιμα και έχουν γίνει».
Όμως αυτή την στιγμή και μιλώντας για το σχολείο του Αύριο, είπε ο κ. Προδρόμου, «κυριολεκτικά μπορώ να σας πω ότι το Αύριο της Κύπρου είναι το μεγάλο πρόγραμμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης των σχολείων, το οποίο αυτή την στιγμή είναι σε διαδικασία διεκπεραίωσης».
Σημείωσε ότι πιο σύντομα από αυτό το ζήτημα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, θα ολοκληρωθεί η καινοτομία των ηλεκτρονικών αιθουσών διδασκαλίας, προσθέτοντας ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα περίπου μέχρι το τέλος του 2023 θα διατεθούν σχεδόν 6.600 ηλεκτρονικές αίθουσες διδασκαλίας.
«Το σχολείο του Αύριο, λοιπόν, θα είναι από την μια η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και από την άλλη οι ψηφιακές αίθουσες διδασκαλίας που θα τεθούν σε εφαρμογή και που θα αλλάξουν σιγά-σιγά τη διάρθρωση και των αναλυτικών προγραμμάτων και ξεκινήσαμε να τα αναπροσαρμόσουμε», είπε.
Όμως, ανέφερε, «το σχολείο του Αύριο θα είναι ένα σχολείο στο οποίο θα έχουμε ένα καλύτερο και αποτελεσματικότερο σύστημα αξιολόγησης, εκτίμησης και ανατροφοδότησης, γιατί πλέον σε όλη την Μέση Εκπαίδευση θα έχουμε τις πιο αξιόπιστες διαδικασίες αξιολόγησης».
Όπως είπε, προμηνύεται ότι θα είναι ένα ακόμα καλύτερο σχολείο .
«Ένα σχολείο συμπεριληπτικής εκπαίδευσης για όλους αλλά και ένα σχολείο που θα προσφέρει στα παιδιά και το στοιχείο της ανταγωνιστικότητας», συμπλήρωσε.
Το Υπουργείο στο επόμενο διάστημα ανακοινώνει αλλαγές
Ο Υπουργός Παιδείας είπε, παράλληλα, ότι μέσα στο επόμενο διάστημα το Υπουργείο θα είναι σε θέση να ανακοινώσει και κάποιες αλλαγές, καθώς και μια πρόταση νομοθετική για τις Σχολές Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και κάποιες καινοτομίες, «τις οποίες επεξεργαστήκαμε μαζί με τους εκπροσώπους των λεγόμενων διορισίμων, των αυριανών εκπαιδευτικών μας, οι οποίοι περνούν μέσα από τις αξιοκρατικές εξετάσεις».
«Μελετήσαμε κάποιες βελτιωτικές αλλαγές. Υπάρχουν και μερικές άλλες αλλαγές που προωθούμε αυτή την περίοδο. Έχουμε στο Υπουργείο Παιδείας μια δημιουργική περίοδο που μελετάμε αλλαγές, όχι αλλαγές για χάριν των αλλαγών, αλλά βελτιωτικές αλλαγές πατώντας πάνω σε διαπιστώσεις που έχουμε και με την ίδια λογική είναι που θα πρέπει, όπως σας είπα, να δούμε, να συνειδητοποιήσουμε και να προβάλουμε τις τεχνολογικές καινοτομίες», σημείωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι θα πρέπει να δουν και το τι περισσότερο πρέπει να κάνουν για την ελληνική γλώσσα.
«Τα στοιχεία που έχουμε μας δείχνουν ότι χρειαζόμαστε μεγαλύτερες προσπάθειες. Μετά από 12 χρόνια, παιδιά να τελειώνουν το σχολείο και να μην ξέρουν ικανοποιητικά την ίδια την γλώσσα μας», κατέληξε.
Πηγή: ΚΥΠΕ