Μπαίνουν εξισώσεις στην καταμέτρηση θορύβου σε ευάλωτα σημεία-Τι αλλάζει
07:24 - 15 Απριλίου 2022
Έναν από τους πιο ύπουλους εχθρούς της ανθρωπότητας επιχειρεί να αντιμετωπίσει η Βουλή, με την υπερψήφιση του νέου τροποποιητικού νομοσχεδίου αξιολόγησης και διαχείρισης του περιβαλλοντικού θορύβου, που ταλανίζει αρκετά σημεία και πολλές περιοχές της Κύπρου. Στο εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπονται οι μέθοδοι αξιολόγησης για τον υπολογισμό της έκθεσης σε διαφορετικά επίπεδα θορύβου από οδική, αεροπορική και σιδηροδρομική (κάτι που δεν ισχύει στην Κύπρο) κυκλοφορία και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, οι οποίες είναι κοινές για όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ένα αντίστοιχο νομοσχέδιο για τον περιβαλλοντικό θόρυβο, είχε υπερψηφιστεί και στις 5 Νοεμβρίου του 2021, ωστόσο αυτό αφορούσε τις επιπτώσεις στην υγεία. Στο νέο τροποποιητικό νομοσχέδιο, έχουν μελετηθεί οι εξισώσεις υπολογισμού μέτρησης του θορύβου, ώστε να καταμετράται η ηχορύπανση σε συγκεκριμένα σημεία και να λαμβάνονται μέτρα αντιμετώπισης και προστασίας.
Πλέον θα καταμετράται ο περιβαλλοντικός θόρυβος σωρευτικά, εξήγησε σε δηλώσεις του στον REPORTER, o βουλευτής του ΑΚΕΛ, Νίκος Κέττηρος, ο οποίος σημείωσε ότι «κάθε πέντε χρόνια τουλάχιστον θα υπολογίζεται πόσο επηρεάζεται η υγεία των κατοίκων των συγκεκριμένων περιοχών και υποχρεούται η Κυπριακή Δημοκρατία να λαμβάνει μέτρα. Τα μέτρα αυτά μπορεί να είναι για παράδειγμα η τοποθέτηση συγκεκριμένων συστημάτων για την αντιμετώπιση του ήχου, μπορεί να απαγορεύσει την κυκλοφορία βαρεών οχημάτων και να δώσει κάποια αντισταθμιστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης».
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, πρόσθεσε ο κ. Κέττηρος, «περιλαμβάνει εξισώσεις υπολογισμού μέτρησης του θορύβου. Γενικότερα, περιγράφεται τι λέει η νομοθεσία της Ε.Ε. για τον υπολογισμό της έκθεσης σε διαφορετικά επίπεδα θορύβου, σε οδική, αεροπορική, σιδηροδρομική κυκλοφορία και βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Για τις επιβαρυμένες περιοχές, που γειτνιάζουν με συσσωρευμένους περιβαλλοντικούς θορύβους, όπως για παράδειγμα στα αεροδρόμια, θα υπάρχει η μέθοδος υπολογισμού των επιπτώσεων από τον περιβαλλοντικό θόρυβο, κάτι το οποίο θα βοηθήσει για τις επιπτώσεις που υπάρχουν στην υγεία».
Η Κύπρος μέχρι σήμερα, όπως και τα άλλα κράτη μέλη, χρησιμοποιούσαν συγκεκριμένες μεθόδους για τον υπολογισμό της έκθεσης σε διαφορετικά επίπεδα θορύβου, από οδική, αεροπορική και σιδηροδρομική κυκλοφορία και βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Ως εκ τούτου, όπως υπογράμμισε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, «ήμασταν υποχρεωμένοι ως Κύπρος μέχρι τις 31/12 να εναρμονιστούμε και γι' αυτό έρχεται αυτή η τροποποίηση ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις».
Την ίδια ώρα, φαίνεται να υπάρχει και ένα τεράστιο κενό στην εν λόγω νομοθεσία, αφού όπως επεξήγησε ο κ. Καυκαλιάς, υπάρχει η ανάγκη για να καλυφτούν και επιβαρυμένες περιοχές που γειτνιάζουν σε συσσωρευμένους περιβαλλοντικούς θορύβους. «Όπως είναι κάποιοι αυτοκινητόδρομοι σε διάφορα σημεία, πρέπει να βρεθεί και εκεί μια μέθοδος υπολογισμού των συσσωρευτικών επιπτώσεων. Μια ρύθμιση που δεν περιλαμβάνεται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο όπως το έχουμε ενώπιον μας. Θα ρυθμιστούν οι σιδηροδρομικές κυκλοφορίες στην Κύπρο, που δεν υπάρχει πεδίο εφαρμογής, αλλά δεν υπάρχουν ρυθμίσεις που αφορούν συσσωρευμένους περιβαλλοντικούς θορύβους, για παράδειγμα αυτοκινητόδρομοι που έχουμε ηχηρά παραδείγματα σε Πάφο και της Λάρνακα. Θεωρούμε ότι είναι μια παράμετρος που πρέπει να μας απασχολήσει και να καλυφθεί».
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της εξέτασης του νομοσχεδίου η Επιτροπή διαπίστωσε ότι πρόνοιές του δεν ήταν ορθά εναρμονισμένες με τις πρόνοιες της σχετικής οδηγίας, κυρίως όσον αφορά την ορθή απόδοση των σχετικών μαθηματικών εξισώσεων. Έτσι, στη βάση της πιο πάνω διαπίστωσης, το αρμόδιο υπουργείο επανεξέτασε τις εν λόγω πρόνοιες και προέβη σε δύο αναθεωρήσεις.