Τι σημαίνει η σιγή ιχθύος Αρχιεπισκοπής σε Ουκρανικό και ο κίνδυνος για Επιφάνιο

Ήταν 25 Νοεμβρίου 2020, όταν η Ιερά Σύνοδος έλαβε την απόφαση να αναγνωρίσει με πλειοψηφία το αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας και του Επιφάνιου, ως Μητροπολίτη του Κιέβου, όπως έπραξε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μια απόφαση που είχε δημιουργήσει σχίσμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία και κατ επέκταση και στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κύπρου.

Η απόφαση για αναγνώριση, είχε ληφθεί κατά πλειοψηφία με δέκα μέλη της Συνόδου να τάσσονται υπέρ και επτά κατά. Μεταξύ αυτών που διαφώνησαν ήταν οι Μητροπολίτες Λεμεσού, Κύκκου, Ταμασού και Ορεινής, καθώς επίσης και ο Επίσκοπος Αμαθούντος, όπως και άλλα τρία μέλη της Συνόδου.

Μάλιστα, τότε, ο Μητροπολίτης Κύκκου, αποχωρώντας από τη Σύνοδο, δήλωσε πως η απόφαση δεν δεσμεύει όσους διαφωνούν στο Ουκρανικό, επικαλούμενος ζητήματα πίστης. Η απόφαση, αλλά και όσα λέχθηκαν σε μετά από εκείνη τη Σύνοδο, επιβεβαιώνουν ότι το σχίσμα που δημιουργήθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία, επεκτάθηκε και στην Ιερά Σύνοδο.

Μετά από ένα χρόνο και τρεις μήνες, για άσχετους με το θέμα του Αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας λόγους, η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, με τον πόλεμο να σκορπά τον όλεθρο, την φρίκη και τον πόνο σε εκατομμύρια ανθρώπους. Παρότι έχουν περάσει έξι μέρες από την στιγμή που ο ρωσικός στρατός άρχισε να βομβαρδίζει ασταμάτητα τη χώρα, εντούτοις η Εκκλησία της Κύπρου τήρησε και συνεχίζει να τηρεί σιγήν ιχθύος για τον πόλεμο.

Εκκλησιαστικές πηγές, ανέφεραν στον REPORTER, ότι ο προκαθήμενος της Εκκλησίας δεν έκρινε ότι χρειάζεται οποιαδήποτε ανακοίνωση επί του θέματος, καθότι δεν θα άλλαζε οτιδήποτε ή θα βοηθούσε στο να μπει ένα τέλος στον πόλεμο. Παρόλα αυτά, δεν αποκλείεται η απόφαση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής να κρατήσει χαμηλούς τόνους σε ότι αφορά στον πόλεμο, να αφορά διπλωματική τακτική, καθότι εάν οι Ρώσοι επικρατήσουν, δεν θα υφίσταται πλέον το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας. Παρότι ο Μακαριώτατος ήταν υπέρ της αναγνώρισης του Επιφάνιου και έδωσε την ψήφο του για αναγνώριση, ενδεχομένως να μην θέλει να τινάξει εντελώς τις σχέσεις της Εκκλησίας, με την αντίστοιχη της Μόσχας.

Πέραν της Αρχιεπισκοπής, οι μόνες μητροπόλεις που ασχολήθηκαν, έστω εκδίδοντας ανακοινώσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία, ήταν αυτές των Ταμασου και Ορείνης και της Μητρόπολης Κωνσταντίας. Όλες οι υπόλοιπες, ακολουθούν την τακτική του Μακαριώτατου.

Αναλύοντας τη στάση της Εκκλησίας στο συγκεκριμένο θέμα, ο θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού, ανέφερε στον REPORTER, ότι «δεν περιμένει κάποιος από τις Μητροπόλεις να καταδικάσουν. Έπρεπε να επικοινωνήσει ο Αρχιεπίσκοπος με τους Αρχιερείς και να εκδώσει μια ανακοίνωση για τον πόλεμο. Αλλά δεν θέλει να κοντραριστεί με το Πατριαρχείο Μόσχας, επειδή μπορεί να επικρατήσουν οι Ρώσοι στην Ουκρανία».

Την ίδια ώρα, όπως εξήγησε, άλλες Εκκλησίας, όπως είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Μόσχας και ο Μητροπολίτης Κιέβου, Επιφάνιος, τοποθετήθηκαν επίσημα επί του θέματος.

«Ο Πατριάρχης Μόσχας είπε τα δικά του, δεν αναφέρθηκε σε εισβολή και λοιπά, στρέφοντας το θέμα στο ανθρωπιστικό και αναφέρει ενδεικτικά ότι το ποίμνιο της Εκκλησίας μου βρίσκεται στην Ρωσία, στην Ουκρανία και σε άλλες χώρες. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, από την πλευρά του καταδίκασε την εισβολή και ο Επιφάνιος επίσης καταδίκασε την εισβολή, ζητώντας τη στήριξη των Ευρωπαίων και των Δυτικών. Όμως στην πράξη, το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας έχει προβλήματα πλέον, αφού θα διαφεντεύει το Πατριαρχείο της Μόσχας την Ουκρανία. Ο Επιφάνιος θα αναγκαστεί σε περίπτωση που κερδίσουν τον πόλεμο οι Ρώσοι να φύγει από το Κίεβο και να χάσει την έδρα του, για να παραμείνει εκεί ο Ονούφριος, σαν κυρίαρχος πλέον, που είναι υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας».

Όπως εκτιμά ο κ. Κυριακού, η στάση της Αρχιεπισκοπής ενδεχομένως δείχνει μια πιθανή μετάνοια του Αρχιεπισκόπου στην απόφαση που έλαβε για αναγνώριση του Αυτοκέφαλου της Ουκρανίας.

«Ήταν πρόωρη απόφαση, θεωρώ ότι από τη στιγμή που δέκα ορθόδοξες εκκλησίες δεν αναγνώρισαν το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας, έπρεπε να περιμένουμε και εμείς. Ο Αρχιεπίσκοπος αν ήθελε να βγάλει ανακοίνωση, θα έβγαζε. Απλά κατάλαβε ότι βιάστηκε πολύ να αναγνωρίσει το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας».

Την ίδια ώρα, σε ότι αφορά στο τι μέλλει γενέσθαι με το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας, συνεπεία του Πολέμου, ο θεολόγος επισήμανε ότι ανοίγουν αρκετά θέματα και δεν γνωρίζει πώς θα κλείσουν τα πράγματα για την Εκκλησία.

«Ο ιστός της Αυτοκέφαλής Εκκλησίας της Ουκρανίας βρίσκεται στη Δύση. Από την άλλη, η ανατολική Ουκρανία ήταν πάντα με το Πατριαρχείο της Μόσχας. Θα καταφέρει να επιβιώσει ο Επιφάνιος στο Κίεβο; Είναι λίγο δύσκολα τα πράγματα. Εάν σκεφτεί μάλιστα κάποιος πόση ένταση υπήρχε γύρω από το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο, τώρα καταλαβαίνει με την εισβολή της Ρωσίας γιατί υπήρχε αυτή η ένταση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Ο Δήμος Λευκωσίας παρουσίασε το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικών του εκδηλώσεων
Τ. Χατζηττοφή: «Είμαι αποφασισμένη να κινητοποιήσω τους πάντες κατά του εξισλαμισμού της Κύπρου»
Θα συνεχίσει την «Προίκα του Μωρού» το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας
Οργιώδες παρασκήνιο για την απεργία των γιατρών-Βρήκε το… εμβόλιο ο Δίπλαρος, καταρχήν συμφωνία
Διακοπή παροχής νερού σε Κελλιά και Τρούλλους, λόγω διαρροής
Πέραν του 50% η αύξηση στα εγκεκριμένα ευρωπαϊκά κονδύλια για Κύπρο-Κεντρικός άξονας η μέγιστη δυνατή απορρόφηση
Πρόθυμη για διάλογο, ώστε να βρεθεί ολιστική λύση με τους γιατρούς, δηλώνει η Κυβέρνηση
Διπλή κίτρινη προειδοποίηση για καταιγίδες και ανέμους από τη Μετεωρολογική
Επισπεύδεται η εφαρμογή του σχεδίου Δημοτικών Αποβλήτων
Δεν προκύπτει αδίκημα για το λειτουργό ΥΠΑΝ που καταγγέλθηκε για σεξουαλική παρενόχληση