Προϊστάμενη Υπηρεσίας Ασθενοφόρων ΟΚΥπΥ: «Στόχος μας η διάσωση ανθρώπινων ζωών»

Τη σημασία και τον ρόλο της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ), αναδεικνύει μέσω συνέντευξής της, η Προϊστάμενη της Υπηρεσίας, Ριάνα Κωνσταντίνου, τονίζοντας ότι «στόχος μας είναι η διάσωση ανθρώπινων ζωών».

Η Υπηρεσία Ασθενοφόρων αποτελεί το μοναδικό σώμα παροχής προνοσοκομειακής φροντίδας υγείας της χώρας μας και, μέσω του Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων, το οποίο στελεχώνεται με νοσηλευτικούς λειτουργούς εκπαιδευμένους στη τηλεφωνική διαχείριση κλήσεων, λαμβάνει και ανταποκρίνεται σε όλες τις κλήσεις σε εικοσιτετράωρη βάση.

Η κα Κωνσταντίνου μεταξύ άλλων, εξηγεί τη διαδικασία που ακολουθείται από την κλήση μέχρι τη μεταφορά των ασθενών στο νοσοκομείο και υποδεικνύει πως «η συμβολή των πολιτών είναι καθοριστικής σημασίας τόσο για την άμεση ανταπόκριση των ασθενοφόρων όσο και για την παροχή Πρώτων βοηθειών μέχρι την άφιξη του ασθενοφόρου».

Σε ό,τι αφορά τα σχέδια του Οργανισμού, για περαιτέρω ανάπτυξη της Υπηρεσίας, η κα Κωνσταντίνου αναφέρει πως, ανάμεσα σε αυτά είναι η αύξηση των σταθμών ασθενοφόρων προς περαιτέρω μείωση του χρόνου ανταπόκρισης των ασθενοφόρων.

Ακολουθεί αυτούσια η συνέντευξη της Προϊστάμενης της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων του ΟΚΥπΥ:   

Η Ριάνα Κωνσταντίνου

Καταρχάς, θα θέλαμε να μας περιγράψετε με λίγα λόγια το προφίλ της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων του ΟΚΥπΥ και τον ρόλο της.

Η Υπηρεσία Ασθενοφόρων αποτελεί την εμπροσθοφυλακή των Υπηρεσιών άμεσης παρέμβασης και επείγουσας φροντίδας στο σύστημα υγείας. Η αποστολή της είναι η παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας σε όλους τους πάσχοντες και η έγκαιρη και ασφαλής διακομιδή τους στο πλησιέστερο καταλληλότερο Νοσοκομείο.

Η ποιότητα στην παρεχόμενη φροντίδα αποτελεί τον κύριο στόχο των υπηρεσιών μας, καθώς το σύνολο των παρεμβάσεων αποσκοπεί στην ασφάλεια και βελτίωση της υγείας του πάσχοντα με ένα και μοναδικό στόχο την διάσωση της ανθρώπινης ζωής.

Ποια η δυναμικότητα της Υπηρεσίας σε προσωπικό και ασθενοφόρα;

Η Υπηρεσία μας στελεχώνεται από 300 άτομα προσωπικό και διαθέτει 75 οχήματα-ασθενοφόρα.

Σε πόσα σημεία ανά το Παγκύπρια υπάρχουν σταθμοί για ασθενοφόρα;

Σε 27 διαφορετικά σημεία, τα οποία είναι κατανεμημένα στις Επαρχίες σε διαφορετικές τοποθεσίες, ανάλογα με την κατανομή του πληθυσμού και την γεωγραφική κατανομή.

Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται από την κλήση μέχρι και τη μεταφορά ασθενών στο νοσοκομείο;

Λαμβάνεται η κλήση μέσω του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων (22887171) και αποστέλλεται το πλησιέστερο ασθενοφόρο.  

Πόσος σημαντικός θεωρείται ότι είναι ο ρόλος του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων;

Το Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου Κλήσεων Ασθενοφόρων είναι αναπόσπαστο μέρος της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων του ΟΚΥπΥ. Αποτελεί τον πυρήνα των επικοινωνιών για τις Υπηρεσίες Επείγουσας Διάσωσης και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της Υπηρεσίας.

Το Κέντρο εργάζεται πάνω σε εικοσιτετράωρη βάση και στελεχώνεται με νοσηλευτικούς λειτουργούς εκπαιδευμένους στη τηλεφωνική διαχείριση κλήσεων από εκπαιδευτές μεγάλων Ευρωπαϊκών Κέντρων, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν να χρησιμοποιούν διεθνή πρωτόκολλα τόσο για την άμεση ανταπόκριση των ασθενοφόρων, όσο για την παροχή τηλεφωνικών οδηγιών για πρώτες βοήθειες όσο και για τη διαχείριση των περιστατικών.

Βασικός σκοπός του Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων (Ambulance Control Centre) είναι να λαμβάνει όλες τις κλήσεις και να τις κατανέμει στα ασθενοφόρα για εκτέλεση, με βάση προκαθορισμένες προτεραιότητες.

Γίνεται κάποια ιεράρχηση των κλήσεων ανάλογα με την σοβαρότητά τους; Αν ναι, με ποια κριτήρια και ποιος ο ρόλος του Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων;

Η ιεράρχηση των κλήσεων γίνεται ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα του περιστατικού. Η ιεράρχηση-διαλογή γίνεται από τους εξιδεικευμένους λειτουργούς του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων Ασθενοφόρων, ακολουθώντας διεθνείς αρχές και αλγόριθμους.

Σημειώνεται ότι, οι κλήσεις για ασθενοφόρο, κατά κύριο λόγο, είναι τηλεφωνικές, και κατατάσσονται στις πιο κάτω τέσσερεις βασικές κατηγορίες:

•             Πολύ Επείγουσες (Emergency)

•             Επείγουσες (Urgent)

•             Mη Επείγουσες

•             Προγραμματισμένες (Planned or Routine)

Κατά μέσο όρο πόση είναι η διάρκεια ανταπόκρισης σε μία κλήση;

Η ανταπόκριση των ασθενοφόρων στα περιστατικά εξαρτάται από το είδος και τη βαρύτητα του περιστατικού. Ο μέσος χρόνος ανταπόκρισης στις απειλητικές για την ζωή κατάστασης είναι 10 λεπτά.

«Καθοριστικής σημασίας η συμβολή των πολιτών»

Πόσο σημαντική θεωρείτε τη συμβολή των πολιτών για την όσο το δυνατόν ταχύτερη ανταπόκρισή της Υπηρεσίας και ποιες είναι οι βασικές πληροφορίες που πρέπει να δίνουν κατά την κλήση τους;

Η συμβολή των πολιτών είναι καθοριστικής σημασίας τόσο για την άμεση ανταπόκριση των ασθενοφόρων όσο και για την παροχή Πρώτων βοηθειών μέχρι την άφιξη του ασθενοφόρου.

Η ψυχραιμία των πολιτών στο να δώσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία σε σχέση με το είδος του περιστατικού και την διεύθυνση καθορίζει και τον χρόνο άφιξης των ασθενοφόρων.  

Σε πόσες κλήσεις ανταποκρίθηκε η Υπηρεσία Ασθενοφόρων κατά το 2021 και τι περιστατικά αφορούσαν;

Μέχρι το δεύτερο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, ανταποκριθήκαμε σε 65.029 περιστατικά που αφορούσαν όλες τις επείγουσες καταστάσεις και την διαχείριση των περιστατικών covid.

Πως η υπηρεσία ασθενοφόρων μέσα από το έργο της υποστηρίζει και συμπληρώνει το έργο των νοσοκομείων;

Η Υπηρεσία ασθενοφόρων, πέραν του ρόλου της στην επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα υγείας και την διάσωση ζωής, συντονίζει και διαχειρίζεται όλες τις μη επείγουσες διακομιδές ασθενών, καθώς και τα προγραμματισμένα ραντεβού σε ασθενείς που χρήζουν διακομιδής με ασθενοφόρα.

Ο συντονισμός των διακομιδών και ανταπόκριση των ασθενοφόρων προς διαχείριση αυτών των περιστατικών είναι καθοριστικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία των Νοσοκομείων και την ελευθέρωση κλινών.

Τι κάνει την Υπηρεσία Ασθενοφόρων του ΟΚΥπΥ να ξεχωρίζει;

Η Υπηρεσία Ασθενοφόρων ως το μοναδικό σώμα παροχής προνοσοκομειακής φροντίδας υγείας τις χώρα μας ξεχωρίζει για την μεγάλη εκπαίδευση των πληρωμάτων ασθενοφόρων, τον εξιδεικευμένο εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας καθώς και για τις τυποποιημενές διαδικασίες βάση πρωτοκόλλων που μέσα από το Επιχειρησιακό Κέντρο συντονίζει και ρυθμίζει όλη την επείγουσα και προνοσοκομειακή φροντίδα υγείας της χώρας

Ποια είναι τα σχέδια του Οργανισμού για περαιτέρω ανάπτυξη της Υπηρεσίας; Προγραμματίζονται οποιεσδήποτε επενδύσεις;

Ανάμεσα στα σχέδια του Οργανισμού, είναι η αύξηση των σταθμών ασθενοφόρων προς περαιτέρω μείωση του χρόνου ανταπόκρισης των ασθενοφόρων, αύξηση των ασθενοφόρων οχημάτων-κινητών μονάδων και ανάπτυξη περαιτέρω εξιδεικευμένων εκπαιδεύσεων για διάσωση ατόμων κάτω από επικίνδυνες και δύσκολες συνθήκες.

Δειτε Επισης

Το μοιραίο αεροσκάφος της Jeju Air είχε κάνει 13 πτήσεις σε 48 ώρες πριν την συντριβή
«Ο εγκέφαλος του δεν μπορούσε να αναπνεύσει»-Τι έδειξε η ιστολογική του μικρού Παναγιωτάκη
Διευκρινίσεις ΕΟΑ Λάρνακας για την εξέταση άδειας οικοδομής
Με αδιευκρίνιστα «μέτρα» απειλεί το λεγόμενο «υπεξ» για τις νέες γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ
«Ντου» σε πάρτι με ναρκωτικά γνωστής ξένης DJ στην Ελλάδα-Και τρεις αστυνομικοί στο κόλπο
Απασχολούνται 75 εργοδοτούμενοι ορισμένου χρόνου για διαχείριση νόμιμης και αντιμετώπιση παράτυπης μετανάστευσης
Με αθόρυβα πυροτεχνήματα υποδέχεται το νέο έτος και ο Δήμος Λάρνακας
Καλλυντικά προϊόντα εντοπίστηκαν και αποσύρθηκαν στην Ευρώπη-Έρευνα αν υπάρχουν και στην Κύπρο
Στόχος για το 2025 η ενημέρωση της βάσης δεδομένων Ιντερπόλ για τις χαμένες κυπριακές αρχαιότητες
Ο Δήμος Λεμεσού υποδέχεται τo 2025 στην Πλατεία Μ. Κακογιάννη με μουσική και αθόρυβα πυροτεχνήματα