Ο (Προ)δρόμος είχε την δική του ιστορία… Διαδοχικά μέτωπα, παρατεταμένη τρικυμία

Μία εκρηκτική χρονιά, φτάνει στο τέλος της και όπως όλα δείχνουν η κατάσταση παραμένει έκρυθμη, όσον αφορά στον τομέα της παιδείας, αφού τα προβλήματα, που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο Πρόδρομος Προδρόμου το 2021, ήταν πολλά, ενώ υπάρχουν σημαντικά κεφάλαια, τα οποία παραμένουν ακόμη ανοιχτά.   

Ο Πρόδρομος Προδρόμου και το Υπουργείο του βρέθηκαν αρκετές φορές, κατά τη διάρκεια του χρόνου, στο μάτι του κυκλώνα, είτε λόγω αποφάσεων για τη λειτουργία των σχολείων, είτε λόγω... απουσίας σχετικών αποφάσεων. Το Υπουργείο Παιδείας ανέκαθεν βρισκόταν στο κέντρο των προβολέων, με την καρέκλα της ηγεσίας του να αποτελεί μία από τις πιο καυτές της Κυβέρνησης και σε συνδυασμό με την δύσκολη χρονιά, λόγω της πανδημίας, τα μέτωπα που κλήθηκε να διαχειριστεί ο Πρόδρομος Προδρόμου ερχόταν το ένα μετά το άλλο. Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να προκαλούνται έντονες και ποικίλες αντιδράσεις, λόγω των χειρισμών που τύγχαναν. 

Η επιστροφή των μαθητών στα θρανία τους, που άργησε να έρθει, αφού στις 7 Ιανουαρίου είχαν επιστρέψει μόνο τα παιδιά των νηπιαγωγείων, προκάλεσε αντιδράσεις. Από την μία αχνοφαίνονταν στον ορίζοντα οι εξετάσεις του Α’ τετράμηνου για τους μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου και από την άλλη, υπήρχαν οι φωνές τόσο των γονιών, όσο και των μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης, αφού Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές ήταν κλειστά από τον Δεκέμβριο.

Το Υπουργείο Παιδείας έλαβε την απόφαση να αναστείλει τις εξετάσεις για το Α’ τετράμηνο και μέσα από αυτή την κίνηση, επιχείρησε να εξομαλύνει λίγο την κατάσταση, βάζοντας μία άνω τελεία στις φωνές που υπήρχαν. Ωστόσο, όχι για πολύ, αφού η παρατεταμένη παραμονή των μαθητών στο σπίτι, έφερε νέες διαμαρτυρίες, ειδικά από τους τελειόφοιτους των Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, οι οποίοι θα παρακάθονταν στις Παγκύπριες Εξετάσεις.

Αν και αρχές του Φεβρουαρίου έγινε εφικτή η επιστροφή των μαθητών των Δημοτικών και των τελειόφοιτων των Λυκείων και των Τεχνικών Σχολών, τα προβλήματα για το Υπουργείο Παιδείας δεν τελείωσαν, αφού οι υπόλοιποι μαθητές παρέμεναν στο σπίτι. Ένας μήνας χρειάστηκε για να επιστρέψουν στα θρανία οι μαθητές των Λυκείων, όμως τα Γυμνάσια παρέμειναν στο σπίτι.

Στο μεταξύ, η παρουσία αυξημένων αριθμών κρουσμάτων προκαλούσε ανησυχία στους ειδικούς, αλλά και εκνευρισμό στους εμπλεκόμενους, με τη παιδεία, φορείς, καθώς θεωρούσαν ότι υπήρχε στοχοποίηση. Οι βεβαρημένοι επιδημιολογικοί δείκτες, είχαν ως αποτέλεσμα να μπει εκ νέου λουκέτο στα Δημοτικά της Λεμεσού και να παραταθεί η παραμονή στο σπίτι, για τους μαθητές Γυμνασίων, προκαλώντας νέες έντονες αντιδράσεις. Μάλιστα, οι γονείς Δημοτικής βγήκαν στους δρόμους της Λεμεσού, για να εκφράσουν τη διαφωνία τους στα νέα μέτρα που είχαν επιβληθεί.

Η αύξηση των κρουσμάτων ήταν ένα πρόβλημα που συνέχιζε να παρουσιάζεται και να εντείνει τον προβληματισμό της Κυβέρνησης, η οποία έψαχνε τρόπους για να περιορίσει την εξάπλωση του ιού, με το κλείσιμο σχολείων να βρίσκεται συνεχώς στο τραπέζι. Η Κυβέρνηση, μετά και από τις συστάσεις των ειδικών, τελικά κατέληξε στο να λάβει την απόφαση ότι η είσοδος στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, θα γινόταν μόνο με την επίδειξη SafePass, το οποίο μπορεί να ήταν rapid test ή πιστοποιητικό νόσησης, με ισχύ έξι μήνες. Μία απόφαση που έφερε νέες αντιδράσεις, με αρκετούς γονείς να μην δίνουν τη συγκατάθεσή τους, για να υποβληθούν τα παιδιά τους σε εξέταση, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα, τα παιδιά να μείνουν εκτός αιθουσών διδασκαλίας.

Στη σκιά της πανδημίας, το Υπουργείο Παιδείας είχε επιδοθεί σε συνεχείς ασκήσεις επί χάρτου, ώστε να είναι σε θέση να καλύψει όλα τα ενδεχόμενα προβλήματα που θα βρίσκονταν στο διάβα του, στην πορεία προς την επιτυχή εφαρμογή των Παγκύπριων Εξετάσεων και των εξετάσεων του Β’ τετράμηνου, ώστε κανένα παιδί να μην έχανε τις εξετάσεις του, σε περίπτωση που νοσούσε από κορωνοϊό ή βρισκόταν σε καραντίνα επειδή θεωρήθηκε στενή επαφή. Έτσι, το Υπουργείο αποφάσισε να τεθούν σε λειτουργία, για πρώτη φορά, τα εξεταστικά κέντρα αναφοράς, όπου πήγαιναν οι εν λόγω μαθητές, για να παρακαθίσουν στις εξετάσεις.

Και μπορεί το καλοκαίρι να ήταν ήσυχο, ωστόσο η σχολική χρονιά ξεκίνησε με αρκετά μαύρα σύννεφα από πάνω της, τα οποία μέχρι και σήμερα πληθαίνουν συνεχώς. Η επέκταση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων στη Γ’ τάξη Λυκείων και Τεχνικών Σχολών έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σε γονείς και εκπαιδευτικούς, ενώ οι μαθητές άρχισαν από νωρίς να δείχνουν την αντίθεσή τους.

Παρά τις προσπάθειες και τις εκκλήσεις των εμπλεκόμενων φορέων για αναστολή της εφαρμογής των εξετάσεων ανά τετράμηνο στη Γ’ Λυκείου και την έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου, αλλά και το γεγονός ότι όλα τα κόμματα, πλην του Δημοκρατικού Συναγερμού, τάχθηκαν εναντίον της εφαρμογής αυτής, το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθάρισε ότι θα προχωρήσει με την εφαρμογή τους, όπως προνοεί η νομοθεσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προδρόμου εναντίον όλων για τα τετράμηνα στη Γ’ Λυκείου-Σύμμαχος μόνο ο ΔΗΣΥ

Κι όλα αυτά παράλληλα με τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, ειδικά στα Δημοτικά, που τα παιδιά δεν ελέγχονταν, όπως γινόταν στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Τα αυξημένα κρούσματα, που παρατηρήθηκαν κατά τους μήνες του φθινοπώρου, οδήγησε την Κυβέρνηση να λάβει την απόφαση να καταστεί υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε παιδιά του Δημοτικού και η είσοδος στα σχολεία να γίνεται μόνο με την προσκόμιση αρνητικού rapid test, σε εβδομαδιαία βάση.

Μία απόφαση που έφερε νέες ταραχές, στα ήδη ταραγμένα νερά, με γονείς να αρνούνται να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία, αλλά και να βγαίνουν στους δρόμους, για να διαμαρτυρηθούν, για τα δικαιώματα τους που, όπως είχαν επανειλημμένα, καταπατήθηκαν με αυτές τις αποφάσεις. Μόνο που δεν σκέφτηκαν και το δικαίωμα στη μόρφωση, που τους στερούσαν οι ίδιοι, κρατώντας τους μακριά από τα σχολεία τους, προβάλλοντας πάνω τους τις δικές τους αντιλήψεις και απόψεις.

Αντιθέτως, τα έπαιρναν μαζί τους στους όχλους και τις διαμαρτυρίες και τους εξέθεταν σε περιβάλλοντα όπου επικρατούσαν οι βρισιές, η απολυταρχία και ο ετσιθελισμός, με τους διαδηλωτές να αρνούνται και να γιουχαΐζουν την αντίθετη άποψη. Τρανταχτό παράδειγμα η διαμαρτυρία στην Αραδίππου, όπου οι παρευρισκόμενοι προπηλάκισαν οδηγό αυτοκινήτου, που δεν ήθελε να συνταχθεί μαζί τους, ενώ στέρησαν το δικαίωμα σε ασθενείς να μεταβούν στο νοσοκομείο για να λάβουν θεραπεία και σε ταξιδιώτες να μεταβούν στο αεροδρόμιο, για να προλάβουν το αεροπλάνο τους. Παρά το γεγονός ότι η Αστυνομία ήταν παρούσα, δεν έκανε τίποτα για να επέμβει και να εξομαλύνει την κατάσταση, ενώ παρακολουθούσε άπραγη ακόμη και όταν οι διαμαρτυρόμενοι άναψαν φωτοβολίδες.

Άλλο ένα παράδειγμα κατά το οποίο οι γονείς, ενώ διαμαρτύρονταν για τα δικαιώματα των παιδιών τους, καταπατούσαν τα δικαιώματα των υπολοίπων, είναι η διαμαρτυρία που ξεκίνησε έξω από το Υπουργείο Παιδείας και κατέληξε έξω από το κτίριο της ΠΟΕΔ. Η πορεία τους στους δρόμους της πρωτεύουσας, σε ώρα αιχμής, είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα στο οδικό δίκτυο, αφού σε κάποια φάση έκλεισαν την λεωφόρο Λεμεσού και πραγματοποίησαν καθιστή διαμαρτυρία, στερώντας με αυτό τον τρόπο το δικαίωμα στα άτομα που δεν συμμετείχαν στη διαμαρτυρία, να μεταβούν στον προορισμό τους. Η «αυθόρμητη» κίνησή τους, έπιασε εξ απροόπτου και πάλι την Αστυνομία, η οποία έτρεχε να κλείσει δρόμους, για να μην δημιουργηθεί μεγαλύτερο πρόβλημα.

Η κατάσταση ξέφυγε από τα όρια όταν οι επιθέσεις έγιναν στοχευμένα. Η πρώτη έγινε στο Επαρχιακό Γραφείο του Υπουργείου Παιδείας στη Λεμεσό, όπου τοποθετήθηκε εκρηκτικός μηχανισμός στην είσοδό του, ενώ λίγες μέρες αργότερα εκρηκτικός μηχανισμός τοποθετήθηκε και σε Δημοτικό Σχολείο στη Λεμεσό. Την ίδια μέρα, δεύτερο δημοτικό σχολείο δέχθηκε επίθεση, αυτή τη φορά στη Λευκωσία, όπου έκαψαν αίθουσα και έγραψαν συνθήματα στο πάτωμα, όπως «Κάτω τα χέρια απ’ τα παιδιά μας προδότες». Παρά το γεγονός ότι Υπουργείο Παιδείας και Υπουργείο Δικαιοσύνης έλαβαν μέτρα και δήλωσαν ότι δεν θα ανεχθούν παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον και τρίτο σχολείο δέχθηκε επίθεση, αυτή τη φορά στην Πάφο, όπου έγραψαν συνθήματα στις πόρτες.

Η κατάσταση, μετά τις επιθέσεις, άρχισε να χαλαρώνει, παρά τις κατά τόπους αυθόρμητες διαμαρτυρίες, ωστόσο τα προβλήματα για το Υπουργείο Παιδείας δεν τελειώνουν. Οι μαθητές αποφάσισαν να βγουν και πάλι στους δρόμους, για να διαμαρτυρηθούν για το θεσμό των εξετάσεων τετραμήνων στην ολότητά του, αλλά θέτοντας ως προτεραιότητα τους τελειόφοιτους.

Με πανό και σημαίες βγήκαν στους δρόμους της πρωτεύουσας, πραγματοποιώντας μεγάλη κινητοποίηση έξω από το Προεδρικό Μέγαρο, όπου παρέδωσαν και υπόμνημα, ώστε να φτάσει στον Πρόεδρο. Την ίδια ώρα, με μέτρα προειδοποίησαν και οι καθηγητές, οι οποίοι ζήτησαν άμεσα από το Υπουργείο Παιδείας, να ξεκαθαρίσει τα χρονοδιαγράμματα, τόσο για τις εξετάσεις του Β’ τετράμηνου, όσο και για τις Παγκύπριες Εξετάσεις.

Η κατάσταση με τα τετράμηνα παραμένει ακόμη ρευστή, αφού έντονες ανησυχίες για τις τρεις εξεταστικές περιόδους, στις οποίες θα παρακαθίσουν οι τελειόφοιτοι Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, εξέφρασαν και οι οργανωμένοι γονείς, οι οποίοι απαίτησαν, μάλιστα, την αναστολή των εξετάσεων τετραμήνων.

Όλα αυτά δείχνουν ότι, όπως στραβά μπήκε το 2021 για τον τομέα της παιδείας, στραβά θα φύγει, ενώ η ελπίδα ότι το 2022 θα είναι καλύτερο, όσο περνούν οι μέρες, εξασθενεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Κηδεύτηκε η εγκλωβισμένη «Κουλλού» της Αγίας Τριάδας-«Ένα πρόσωπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη»
Deal Κυβέρνησης με Hermes για τα αεροδρόμια απογειώνει ως διεθνή ταξιδιωτικό κόμβο την Κύπρο-Η συμφωνία που επιτεύχθηκε
Νέα κίτρινη προειδοποίηση για ισχυρές καταιγίδες-Πότε θα τεθεί σε ισχύ
Διακόσιες οικογένειες θα στηριχθούν με δωροκουπόνια και τρόφιμα ενόψει εορτών στην Πάφο
Εκδήλωση υπέρ των Παλαιστινίων πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία
Συνεδριάζει εκτάκτως η Ολομέλεια τη Δευτέρα για αναπομπή νόμου για όριο συναλλαγών σε μετρητά
Άννα Αριστοτέλους: Έμπρακτη η στήριξη Kυβέρνησης σε εγκλωβισμένους
Α. Αριστοτέλους στην Μαρωνίτικη κοινότητα-«Νιώθουμε περήφανοι για τους αγώνες και την προσφορά σας»
Συννεφιασμένος με ανέμους ο καιρός-Η πρόγνωση για την ημέρα των Χριστουγέννων
Στόχος του ΟΑΥ η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών-Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση των καταχρήσεων και η ενδυνάμωση του ΓεΣΥ