Τα τρύπια μέτρα στην πράσινη γραμμή και οι… πατέντες για ανεξέλεγκτο λαθρεμπόριο

Τα τρύπια μέτρα της Πράσινης Γραμμής που αποφέρουν τεράστιο πονοκέφαλο και ιδιαίτερα προβλήματα σε αρκετούς τομείς του κράτους, τέθηκαν ενώπιον της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, με το φαινόμενο της παράνομης διακίνησης προϊόντων και καυσίμων από τα κατεχόμενα στις ελεύθερες περιοχές λόγω παραβιάσεων του «Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής» να βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης. Μέσα από τις εισηγήσεις των βουλευτών, αλλά και εκπρόσωπων διαφόρων συνδέσμων και οργανώσεων, στάλθηκε ξεκάθαρο μήνυμα για τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής, ο οποίος επιβάλλεται να εφαρμόζεται αυστηρά και αποτελεσματικά.

Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος αποτελούν τα καύσιμα αλλά και το λαθρεμπόριο, υπέδειξε ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων, Χριστόδουλος Χριστοδούλου, ενώπιον της Επιτροπής, ο οποίος σημείωσε ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα, δεν αφορά μόνο τους ιδιώτες που μεταβαίνουν στα κατεχόμενα και γεμίζουν τα οχήματά τους αλλά «υπάρχουν εταιρείες που μπορεί να έχουν έξι, επτά, οκτώ τρέιλερς, με ένα από αυτά να έχει καθημερινή ασφάλεια και με ένα μεγάλο ντεπόζιτο μεταβαίνει δυο με τρεις φορές στα κατεχόμενα για να βάζει δυο με τρεις χιλιάδες λίτρα κάθε φορά. Έρχεται πίσω το αδειάζει και ξανά επιστρέφει πάλι. Αυτό είναι λαθρεμπόριο καθαρά προς εκμετάλλευση και δεν πρέπει να γίνονται αυτές οι τακτικές».

Την ίδια ώρα, ανησυχία προκαλούν και τα βυτιοφόρα που μεταβαίνουν στις ελεύθερες περιοχές και τροφοδοτούν τους ελληνοκύπριους, με τον κ. Χριστοδούλου να καταγγέλλει συγκεκριμένο περιστατικό που σημειώθηκε πριν από περίπου ένα χρόνο, όταν εντελώς τυχαία, εντοπίστηκε βυτιοφόρο να μεταφέρει 10.000 λίτρα καύσιμα.

Όπως ανέφερε, «εντοπίστηκε γιατί είχαν βάλει στις Βάσεις ένα drone για να βρουν αυτούς που βάζουν δίκτυα για αμπελοπούλια και εντόπισαν το βυτιοφόρο οι Άγγλοι και ειδοποίησαν την Αστυνομία και τον συνέλαβαν. Το λαθρεμπόριο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Μετά είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Για παράδειγμα με τους οδηγούς ταξί που αντέδρασαν την προηγούμενη εβδομάδα, αυτοί γεμίζουν και έρχονται, κάποιοι άλλοι που δεν το κάνουν και έτσι δεν μπορούν να τους ανταγωνιστούν. Δεν τα βάζουμε με τον κόσμο που πάει να γεμίσει καύσιμα στα κατεχόμενα γιατί υπάρχει δυσκολία στο οικονομικό και στους μισθούς, όμως κάποια λύση πρέπει να βρεθεί για να μειωθεί αυτό το φαινόμενο. Επίσης είναι και τα βιοκαύσιμα, όπου στη δική μας πλευρά υπάρχουν 10% βιοκαύσιμα στα καύσιμα, τα οποία έχουν και ένα κόστος και είναι γι’ αυτό που ανεβαίνουν και οι τιμές στις ελεύθερες περιοχές».

«Ένα καρκίνωμα σε βάρος των Κυπρίων παραγωγών»

Τεράστια δυσφορία επικρατεί παράλληλα και στις αγροτικές οργανώσεις, που φαίνεται ότι το πρόβλημα των διακινήσεων στα κατεχόμενα, τις επηρεάζει άμεσα, με τον εκπρόσωπο των Αγροτικών Οργανώσεων, Μιχάλη Λύτρα, να εκφράζει έντονα παράπονα.

«Τα γεωργικά προϊόντα που προβλέπεται να διέρχονται με βάση τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής, είναι με συγκεκριμένες διαδικασίες, οι οποίες δυστυχώς δεν τις εφαρμόζουμε στην εντέλεια. Ο κανονισμός αναφέρει ότι τα γεωργικά προϊόντα πρέπει να πιστοποιούνται από το ΚΕΒΕ, το Τουρκοκυπριακό Επιμελητήριο και από τον Εκπρόσωπο της ΕΕ που καμιά φορά δεν κάνουν σωστό έλεγχο γιατί έρχονται προϊόντα και από τις νόμιμες διαβιβάσεις ακόμη, εποχές που δεν παράγονται τα συγκεκριμένα προϊόντα στην Κύπρο. Και εφόσον τα προϊόντα δεν παράγονται στις ελεύθερες περιοχές λόγω των καιρικών συνθηκών, σημαίνει δεν παράγονται ούτε στις κατεχόμενες περιοχές, αλλά κυκλοφορούν κανονικά. Ο λόγος είναι διότι έρχονται από την Τουρκία, τα πιστοποιεί το Τουρκοκυπριακό Επιμελητήριο και έρχονται στις ελεύθερες περιοχές με όλους τους κινδύνους».

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί επιπρόσθετα το γεγονός ότι ορισμένοι συνεργάζονται με τουρκοκύπριους και φέρνουν παράνομα προϊόντα στις ελεύθερες περιοχές, με αποτέλεσμα να ανταγωνίζονται τα ντόπια μας προϊόντα. «Ο κανονισμός που μας επιβλήθηκε είναι ξεκάθαρος όμως και δεν μπορούμε να τον βάζουμε στο περιθώριο. Εκείνο που χρειάζεται είναι περισσότερος έλεγχος από τις υπηρεσίες. Πόσα προϊόντα έρχονται καθημερινώς στις ελεύθερες περιοχές που δεν είναι σφραγισμένα και δεν μπορούν να αλλοιωθούν από την ώρα της παραγωγής τους μέχρι τα σημεία ελέγχου; Πέραν από τους ελέγχους, πρέπει να επιβάλλονται ποινές οι οποίες θα είναι τρομακτικές για όσους παράνομα διακινούν προϊόντα μέσω άλλων διόδων και ακόμα και εκείνοι που φέρνουν προϊόντα στις ελεύθερες περιοχές, δεν αναγράφουν πάνω ούτε όνομα παραγωγού, ούτε τόπο παραγωγής. Τα μεταφέρουν σε κιβώτια ελληνοκυπρίων και τα παρουσιάζουν στις αγορές, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να μην γνωρίζει τον πραγματικό παραγωγό. Στις κατεχόμενες περιοχές χρησιμοποιούνται φυτοφάρμακα τα οποία δεν είναι εγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η καταστροφή που γίνεται στην κυπριακή παραγωγή, είναι τρομερή και πρέπει να το αντιληφθούμε όλοι και να πιέσουμε προς το κράτος για να γίνονται αυστηρότεροι έλεγχοι και όχι μόνο τώρα που επηρεάστηκαν όλοι οι τομείς της οικονομίας. Είναι ένα καρκίνωμα σε βάρος των Κυπρίων παραγωγών και της κυπριακής οικονομίας των ελεύθερων περιοχών».

Οι εισηγήσεις των βουλευτών

Προς ενίσχυση των θέσεων των διαφόρων οργανώσεων, οι βουλευτές έκαναν ακόμη πιο ξεκάθαρο το πρόβλημα που επικρατεί με την Πράσινη Γραμμή και τα ελλιπή μέτρα που χρήζουν άμεσης βελτίωσης, ώστε το φαινόμενο της παρανομίας να μειωθεί.  

Μιλώντας ο πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννης στάθηκε στο πρόβλημα που υπάρχει με τη συγκεκριμένη κατάσταση που επικρατεί. «Ο τρόπος που λειτουργεί ο κανονισμός και γίνεται η διακίνηση προϊόντων, επηρεάζουν τον ανταγωνισμό, την υγεία και σωρεία άλλων νομοθεσιών στην ενιαία αγορά. Το πρόβλημα έχει πάρει διαστάσεις που γινόμαστε καθημερινά μάρτυρές αθέμιτων πρακτικών που εφαρμόζονται και πρέπει να επαναξιολογηθούν για να μην έχουμε ζημιές».

Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, σημείωσε ότι «η αυστηρή και αποτελεσματική εφαρμογή του κανονισμού είναι αποκλειστική ευθύνη και καθήκον των υπηρεσιών του κράτους. Καλούμε την κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της και να ασκήσει τις εξουσίες της για εφαρμογή του Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Πράσινη Γραμμή και των Νόμων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, καλούμε την κυβέρνηση να λάβει υπόψη της και σειρά εισηγήσεων των άμεσα επηρεαζόμενων κυπριακών επιχειρήσεων».

Παράλληλα, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας, Μιχάλης Γιακουμής, αναφέρθηκε στις δικλείδες που οφείλονται να δημιουργηθούν για την αντιμετώπιση του φαινομένου. «Για τα φάρμακα που έρχονται από τις κατεχόμενες περιοχές και τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται, αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι θεσπίστηκε ένας κανονισμός που μπορούν κάποιοι ελεύθερα από τα κατεχόμενα να εξάγουν καύσιμα και διάφορα προϊόντα. Πρέπει να βρούμε τους τρόπους για να δημιουργηθούν δικλείδες ασφαλείας».

Παίρνοντας τον λόγο ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι υπάρχει καθαρή παραβίαση του κανονισμού της πράσινης γραμμής είτε στο θέμα στου εμπορίου, είτε στο θέμα των καυσίμων. «Γνωρίζουμε όλοι ότι στο καύσιμο των κατεχομένων απουσιάζει το υλικό που είναι απαραίτητο από την ΕΕ. Οι συμπατριώτες μας είτε απλοί πολίτες είτε επαγγελματίες είναι λόγω της τιμής που μεταβαίνουν, με αποτέλεσμα αρκετά βενζινάδικα ειδικά εκείνα που βρίσκονται κοντά στην γραμμή να κινδυνεύουν με κλείσιμο. Δημιουργείτε αθέμιτος ανταγωνισμός ακόμη και μεταξύ των βενζινάδικων. Όταν επαγγελματίες παίρνουν από τα κατεχόμενα, υπάρχει τεράστιο θέμα καθώς πουλούν καύσιμα στη μισή τιμή. Και επίσης υπάρχει ζημιά στο κράτος με την είσπραξη των φόρων. Γι’ αυτό πρέπει να δούμε τα διάφορα θέματα και με τους ελέγχους που γίνονται».

Διαβήματα προς την ευρωπαϊκή επιτροπή για να αλλάξει ο κανονισμός της πράσινης γραμμής, έχουν γίνει ανέφερε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης. «Γίνεται παραβίαση της πράσινης γραμμής, αρκετοί επαγγελματίες φέρνουν προϊόντα στις ελεύθερες περιοχές. Υπάρχουν καταγγελίες και είμαστε βέβαιοι ότι τα γνωρίζουν και οι αρμόδιες αρχές του κράτους. Πρέπει να σταματήσουν αυτή την παρανομία που έχει μετατραπεί σε κανόνας. Υπάρχει ενημέρωση για παράνομες ενέργειες από το τουρκικό επιμελητήριο που βαφτίζουν ως κυπριακά προϊόντα αυτά που έρχονται από την Τουρκία». 

Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου είπε πως είναι τραγικό να συζητάμε στη Βουλή για ακόμη μια φορά πώς η Κυπριακή Δημοκρατία θα πατάξει την παρανομία της διέλευσης αμφιβόλου ποιότητας στην κυπριακή αγορά. Ποιος Νόμος, κανονισμός ή διάταγμα επιτρέπει στον οποιονδήποτε να εμπορεύεται στις ελεύθερες περιοχές καύσιμα που δεν είναι εγκεκριμένα από την ΕΕ, γεωργικά προϊόντα 2ης και 3ης ποιότητας και φάρμακα που κανείς δεν γνωρίζει αν συντηρούνται και φυλάσσονται σωστά».

Δειτε Επισης

«Λιώνει με η εικόνα να θυμούμαι τα τρία μου μωρά να κλαίσειν τζαι να θέλουν τη μάμα τους... Θωρώ τα στον ύπνο μου»
Ο Δήμος Λευκωσίας παρουσίασε το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικών του εκδηλώσεων
Τ. Χατζηττοφή: «Είμαι αποφασισμένη να κινητοποιήσω τους πάντες κατά του εξισλαμισμού της Κύπρου»
Θα συνεχίσει την «Προίκα του Μωρού» το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας
Οργιώδες παρασκήνιο για την απεργία των γιατρών-Βρήκε το… εμβόλιο ο Δίπλαρος, καταρχήν συμφωνία
Διακοπή παροχής νερού σε Κελλιά και Τρούλλους, λόγω διαρροής
Πέραν του 50% η αύξηση στα εγκεκριμένα ευρωπαϊκά κονδύλια για Κύπρο-Κεντρικός άξονας η μέγιστη δυνατή απορρόφηση
Πρόθυμη για διάλογο, ώστε να βρεθεί ολιστική λύση με τους γιατρούς, δηλώνει η Κυβέρνηση
Διπλή κίτρινη προειδοποίηση για καταιγίδες και ανέμους από τη Μετεωρολογική
Επισπεύδεται η εφαρμογή του σχεδίου Δημοτικών Αποβλήτων