Φωνές, αψιμαχίες και εντάσεις στη Βουλή με φόντο τετράμηνα στα ιδιωτικά σχολεία

Λογομαχίες, αψιμαχίες και έντονες αντιπαραθέσεις. Αυτό ήταν το σκηνικό που συνέθετε για ακόμη μία φορά την Επιτροπή Παιδείας, η οποία συγκλήθηκε εκτάκτως, ώστε να εξετάσει το ζήτημα που προέκυψε με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να εγκρίνει αίτηση ενός ιδιωτικού σχολείου, ώστε να λειτουργήσει ως παρόμοιου τύπου, κάτι που του δίνει την ευκαιρία να μην εφαρμόσει τετράμηνα. Πρόδρομος Προδρόμου και Χρίστος Χριστοφίδης, για ακόμη μία φορά, βρέθηκαν ο ένας απέναντι στον άλλο, με τους τόνους να ανεβαίνουν ουκ ολίγες φορές, κάτι που προκάλεσε και την έντονη αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής, ο οποίος αναγκάστηκε να υψώσει τη φωνή του, ώστε να επιβάλει τάξη. Πάντως, ο υπουργός Παιδείας βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο, αφού δέχθηκε πυρά από σχεδόν όλους τους παρευρισκόμενους, καθώς διαφάνηκε πως υπάρχει πρόβλημα με τη νομοθεσία.

Η Επιτροπή Παιδείας έθεσε υπό το μικροσκόπιό της, την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, να εγκρίνει το αίτημα που είχε υποβάλει το ιδιωτικό σχολείο FORUM PREMEDICAL PRIVATE SCHOOL, για να λειτουργήσει ως παρομοίου τύπου ιδιωτικό σχολείο, ενώ την ίδια ώρα υπάρχει και ελληνόφωνο σχολείο του ίδιου Forum, το οποίο λειτουργεί ως ιδίου τύπου και εφαρμόζει κανονικά τα τετράμηνα. Αυτό που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις ήταν το γεγονός ότι το σχολείο προέβη σε διαφήμιση της λειτουργίας του, κάτι που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις τόσο από πλευράς γονιών, όσο και από πλευράς καθηγητών και φορέων. Την ίδια ώρα, στην Επιτροπή δόθηκαν απαντήσεις και για το αν το σχολείο είναι κανονικό σχολείο ή μονοτάξιο.

Το συμπέρασμα της συζήτησης, στην ολότητά της, ήταν ότι η απουσία μίας υπηρεσίας, η οποία θα έχει την ευθύνη ελέγχου των ιδιωτικών σχολείων και κατά πόσο τηρούν τη νομοθεσία που τους διέπει, έχει ως αποτέλεσμα να παρατηρούνται στρεβλώσεις, παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας αυτή τη στιγμή διαθέτει ένα υποστελεχωμένο γραφείο, που ασκεί το συγκεκριμένο έλεγχο. Ο υπουργός Παιδείας, μάλιστα και κατά την αρχική του τοποθέτηση, αλλά και κατά τις απαντήσεις του στις ερωτήσεις των βουλευτών και τοποθετήσεις των παρευρισκομένων, υπέδειξε πως αυτή τη στιγμή γίνεται ο έλεγχος, ωστόσο θα ήταν αποτελεσματικότερος αν υπήρχε η συγκεκριμένη υπηρεσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βράζουν γονείς και καθηγητές για τετράμηνα, παρακολουθούν τις κινήσεις Προδρόμου

Πάντως, δεν άργησαν να έρθουν οι πρώτες αντιπαραθέσεις, καθώς οι αναφορές περί εγκληματικού θεσμού, αναφορικά με τις εξετάσεις τετραμήνων, από τους βουλευτές του ΑΚΕΛ, έδιναν και έπαιρναν. Μάλιστα, την πρώτη έκρηξη προκάλεσε το γεγονός ότι ο υπουργός έπρεπε να αποχωρήσει, δεδομένου ότι είχε προγραμματισμένη συνάντηση με τον πρέσβη της Κούβας, για υπογραφή μνημονίου συναντίληψης, ωστόσο δεν είχε μαζί του κάποιο εκπρόσωπο, ο οποίος θα άκουγε τις τοποθετήσεις.

Οι ερωτήσεις και τοποθετήσεις των Γιώργο Λουκαΐδη (σ.σ. ο οποίος δεν είναι μέλος της Επιτροπής Παιδείας, ωστόσο παρακολούθησε τη συζήτηση, όπως έκανε και σε προηγούμενες συνεδρίες) και του Χρίστου Χριστοφίδη, που ανέφεραν ότι υπάρχουν αρκετά ιδιωτικά σχολεία που βάσει της νομοθεσίας τους, έχουν την επιλογή να μην εφαρμόζουν το θεσμό των εξετάσεων, αλλά και το γεγονός ότι η συζήτηση για το συγκεκριμένο σχολείο γίνεται εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ο υπουργός Παιδείας υπέδειξε πως δεν θα συζητήσει ένα θέμα, για ένα σχολείο που λειτουργεί κανονικά, ενώ απαντώντας στην απουσία κάποιου εκπροσώπου του, ο κ. Προδρόμου σημείωσε πως δεν περίμενε ότι ένα τέτοιο θέμα, θα έπαιρνε αρκετή ώρα συνεδρίας.

Αυτό προκάλεσε την αντίδραση των βουλευτών του ΑΚΕΛ, με τον κ. Χριστοφίδη να απαντά ότι δεν θα τους υποδείξει πόση ώρα και πώς θα συνεδριάζει η Επιτροπή Παιδείας, υποδεικνύοντας μάλιστα πως δεν κλήθηκε στην Βουλή για να τους προσβάλει. Με τη σειρά του, ο κ. Προδρόμου, σε έντονο ύφος σημείωσε πως όταν γίνονται αναφορές περί εγκληματικού θεσμού, δεν έχουν το περιθώριο να διαμαρτύρονται. Ο υπουργός, συνεχίζοντας, τους υπέδειξε ότι είναι κολλημένοι να μιλούν για τα τετράμηνα και στη βουλή είχαν καλεστεί για άλλο θέμα. Μάλιστα, τους κάλεσε να κοιτάξουν δίπλα τους, αφού αυτή ψήφισαν τη συγκεκριμένη νομοθεσία.

Σε αυτό το σημείο, παρενέβη ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, ο οποίος σε υψηλούς τόνους κάλεσε υπουργό και βουλευτές να σταματήσουν τις αψιμαχίες, ενώ υπέδειξε πως προσπαθεί να δείξει σεβασμό στον καθένα που είναι στην αίθουσα και τους ζήτησε να σεβαστούν τη διαδικασία.

Σε τοποθέτηση του βουλευτή της ΔΗΠΑ, Αλέκου Τρυφωνίδη ότι ο υπουργός είχε καλεστεί εκτάκτως και έπρεπε να έχει εκπρόσωπο, αφού θα αποχωρούσε, ο κ. Μυλωνάς ξεκαθάρισε ότι το Υπουργείο είχε ενημερωθεί για τη συνεδρία μέρες πριν και δεν ήταν τόσο έκτακτα. Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι το Υπουργείο σεβάστηκε τη θεσμική απόφαση της Βουλής και της νομοθεσίας να διακοπεί η λειτουργία της Βουλής λόγω Προεδρικών, ωστόσο ξαφνικά βρέθηκαν να συζητούν για μία διαφήμιση.

Για να πάρει απάντηση από τον πρόεδρο της Επιτροπής ότι από τη διαφήμιση, έμαθαν ότι λειτουργούν 33 ιδιωτικά σχολεία, που από την πίσω πόρτα δεν εφαρμόζουν τις εξετάσεις, με τον υπουργό να υποδεικνύει με έντονο ύφος ότι δεν είναι από την πίσω πόρτα, αλλά είναι η νομοθεσία που τους διέπει.

Ο κ. Μυλωνάς συνέχισε τη διαδικασία και σε κάποια στιγμή ερωτήθηκε ο υπουργός αν τελικά θα αποχωρήσει, με τον ίδιο να απαντά ότι θα μείνει στη συνεδρία και έκανε λόγω για bullying προς πρόσωπό του, κάθε φορά που πρέπει να αποχωρήσει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Άναψε φωτιές η νομοθεσία για ιδιωτικά σχολεία-Προειδοποιούν με μέτρα γονείς και καθηγητές

Η αρχική τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας

Στην αρχική τοποθέτησή του, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε στην Βουλή ότι βάσει της νομοθεσίας για την ιδιωτική εκπαίδευση, υπάρχουν τριών ειδών ιδιωτικά σχολεία. Τα ιδίου τύπου, που ακολουθούν τα ίδια αναλυτικά προγράμματα με τα δημόσια σχολεία και έχουν τους ίδιους κανονισμούς λειτουργίας, τα παρομοίου τύπου, που πρέπει να εφαρμόζουν τα 2/3 των αναλυτικών προγραμμάτων των δημόσιων σχολείων και τα διαφορετικού τύπου, που έχουν δικό τους πρόγραμμα. Το συγκεκριμένο παρομοίου τύπου.

Συνεχίζοντας, ο υπουργός υπέδειξε ότι πρέπει να υπάρχουν κάποιοι κανονισμοί λειτουργίας και αυτή τη στιγμή, υπάρχουν σε λειτουργία 38 σχολεία ιδιωτικά. Αυτό, σημείωσε, αποδεικνύει ότι η ιδιωτική εκπαίδευση είναι σημαντικό κομμάτι της εκπαίδευσης στην Κύπρο και γίνεται προσπάθεια από το Υπουργείο Παιδείας να αποκτήσει στελέχη, για να υπάρχουν δομές, όπως γίνεται με την ειδική εκπαίδευση. Σημείωσε, δε, ότι η ιδιωτική εκπαίδευση αν και αυτή τη στιγμή γίνεται εποπτεία, πρέπει να γίνεται συστηματικά, αφού οι ανάγκες αυξάνονται και υπάρχουν περισσότερα ιδιωτικά σχολεία.

Ο κ. Προδρόμου ξεκαθάρισε ότι η συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να αδειοδοτήθηκε νομότυπα, όμως διαπιστώθηκε ότι ενδεχομένως να υπάρχουν προβλήματα στις προσπάθειες εξειδίκευσης της λειτουργίας του, τα οποία ωστόσο αντιμετωπίζονται. Όσον αφορά στις αναφορές περί μονοτάξιου σχολείου, ο Πρόδρομος Προδρόμου ξεκαθάρισε ότι το Υπουργείο δεν μπορεί να δεχτεί να λειτουργεί σχολείο με μόνο μία τάξη.  

Όσον αφορά στα περί ανισότητας ανάμεσα στους μαθητές, ο κ. Προδρόμου τόνισε ότι δεν υπάρχει θέμα άνισης μεταχείρισης, καθώς τα ιδιωτικά σχολεία έχουν την ευχέρεια να λειτουργούν με διαφοροποιημένο ωράριο, σε σχέση με τα δημόσια. Πάντως, ο υπουργός σημείωσε πως πρέπει να γίνουν διαδικασίες για εποπτεία και των άλλων σχολείων παρόμοιου τύπου και τον τρόπο λειτουργίας τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τετράμηνα και προδημοτική βάζουν φωτιά στην παιδεία-Πολλά τα μέτωπα για Πρόδρομο

Βγήκε για πρώτη φορά μπροστά το σχολείο

Στην Βουλή καλέστηκε και εκπρόσωπος του ιδιωτικού σχολείου, η οποία άνοιξε την τοποθέτησή της, σημειώνοντας πως αισθάνεται περίεργα που εκπροσωπεί ένα σχολείο που έχει άδεια λειτουργίας και έγκριση, ενώ σημείωσε πως αισθανόταν ότι βρισκόταν εκεί για να δικαστεί το σχολείο. Απευθυνόμενη προς την ΟΕΛΜΕΚ και τους γονείς, η εκπρόσωπος του σχολείου σημείωσε ότι ίσως είναι το λάθος σχολείο που βρέθηκε στη Βουλή, καθώς ο οργανισμός τους λειτουργεί δύο σχολεία.

Το ένα είναι η ελληνική σχολή, η οποία λειτουργεί ως ιδίου τύπου με τα δημόσια σχολεία και εφαρμόζει κατά γράμμα τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και τη Δευτέρα, 720 μαθητές θα παρακαθίσουν σε εξετάσεις τετραμήνων και εξήγησε ότι πάντα, ως σχολείο, ένιωθαν ότι είναι στο ίδιο μετερίζι με τα δημόσια σχολεία και προσπαθούν να βοηθήσουν τα παιδιά. Όσον αφορά στο δεύτερο σχολείο, που είναι το FORUM PREMEDICAL PRIVATE SCHOOL, πήρε έγκριση ως παρομοίου τύπου σχολείο και είναι διαφορετικό με την ελληνική σχολή του FORUM.

Αναφερόμενη στα δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας, η εκπρόσωπος του σχολείου σημείωσε ότι έγινε στρέβλωση της αλήθειας και ξεκαθάρισε ότι δεν πήραν εξαίρεση για να μην εφαρμοστούν οι εξετάσεις τετραμήνων. Στην ελληνική σχολή θα εφαρμοστούν οι κανονισμοί για τα τετράμηνα, ωστόσο για το δεύτερο σχολείο, δεν υπάρχει υποχρέωση να γίνει.

Η εκπρόσωπος του σχολείου επικαλέστηκε και τη λίστα με τα ιδιωτικά σχολεία της Κύπρου, όπως αυτή είναι αναρτημένη στη σελίδα του Υπουργείου Παιδείας, σημειώνοντας πως υπάρχουν 39 σχολεία και μόνο 6 είναι ιδίου τύπου και εξέφρασε την απορία για ποιο λόγο δεν είναι εκεί και τα υπόλοιπα σχολεία παρομοίου τύπου και μόνο το δικό τους.

Συνεχίζοντας, υπέδειξε πως η τόσο η ελληνόφωνη σχολή, όσο και το Premedical School λειτουργούν νομότυπα και ακολουθούν το νόμο της λειτουργίας τους. Υπογράμμισε, δε, ότι πρέπει να γίνεται έλεγχος σε όλα τα παρομοίου τύπου σχολεία, ώστε να διαπιστωθεί ποια από αυτά εφαρμόζουν το νόμο περί 2/3 της ύλης του δημόσιου σχολείου, κάτι που δεν είναι εύκολο, όπως υποστήριξε, για να προσθέσει ότι οι μαθητές τους δεν κλέβουν τις θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια, από τα υπόλοιπα παιδιά, αφού οι μαθητές του σχολείου τους, αφιερώνουν πολλές ώρες για εξωτερικές εξετάσεις. «Τα παιδιά που είναι σε αυτό το τμήμα, είναι παιδιά που έχουν καταλήξει ότι δεν θέλουν να κάνουν κάτι άλλο από την ιατρική και θέλουν να εξασφαλίσουν θέση στην Ευρώπη. Στην Ελληνική σχολή, έχουμε πολλά παιδιά που θέλουν να περάσουν στην ιατρική του Πανεπιστημίου Κύπρου και δεν θέλουν να μπουν στην Medical school, επειδή θεωρούν ότι θα είναι πιο ανταγωνιστικά με τις εξετάσεις τετραμήνων».

Από πλευράς Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων, ο πρόεδρός του, Γιώργος Κρητικός σημείωσε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας ότι το σχολείο έχει πάρει την άδειά του, ως παρομοίου τύπου και γίνεται στοχοποίηση ενός σχολείου που δεν διαφέρει από τα άλλα.  

Οι τοποθετήσεις γονιών, καθηγητών και μαθητών

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, ο οποίος σημείωσε πως οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται ισότιμα για όλους τους μαθητές, ξεκαθαρίζοντας, παράλληλα ότι δεν έχουν θέμα με την ιδιωτική εκπαίδευση, αφού πολλά ιδιωτικά σχολεία κάνουν εξαιρετική δουλειά.

Στην τοποθέτησή του, εξαπέλυσε πυρά κατά του Υπουργείου Παιδείας, σημειώνοντας ότι υπάρχει ένα Υπουργείο και μία υπηρεσία ιδιωτικής εκπαίδευσης, που πρέπει να παρακολουθεί τη διαδικασία. Σημείωσε ότι το πρόβλημα είναι η εφαρμογή και εποπτεία του νόμου, όχι η νομοθεσία, όπως είχε αναφέρει ο υπουργός και ξεκαθάρισε ότι στην προκειμένη περίπτωση, δεν εμφανίστηκε ποτέ η εν λόγω υπηρεσία ιδιωτικής εκπαίδευσης, που πρέπει να ελέγχει τα σχολεία.

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, σημείωσε πως υπάρχει πρόβλημα με την εφαρμογή της νομοθεσίας για τα ιδιωτικά σχολεία. Όπως υπέδειξε, αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι ως ένας αγώνας δρόμου, που κάποιοι ξεκινούν από τα 50 μέτρα και άλλοι ξεκινούν από το 0 με βαρίδια, όπως είναι οι εξετάσεις τετραμήνων και ελάχιστη διδασκαλία. Ο κ. Κωνσταντινόπουλος, επικαλούμενος τη νομοθεσία, σημείωσε πως σε αυτή αναφέρεται ότι όλα τα ιδιωτικά σχολεία, ανεξαρτήτου τύπου, πρέπει να έχουν εγκεκριμένους κανονισμούς λειτουργίας που να συνάδουν με τους κανονισμούς λειτουργίας των δημόσιων σχολείων και ο ιδιοκτήτης του ιδιωτικού σχολείου πρέπει να συμμορφώνεται με τυχόν αλλαγές για τους κανονισμούς λειτουργίας του δημόσιου σχολείου. Μάλιστα, ο κ. Κωνσταντινόπουλος απέδωσε στο Υπουργείο Παιδείας ότι έκανε δική του ερμηνεία της νομοθεσίας ότι δεν πρέπει να γίνονται εξετάσεις τετραμήνων.

Αναφερόμενος στις διαφημίσεις για το σχολείο, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε ότι αυτές έχουν αλλάξει και στην αρχική γινόταν διαφήμιση για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Ο κ. Κωνσταντινόπουλος υπέδειξε πως μέσα στη νομοθεσία, αναφέρεται ότι τα ιδιωτικά σχολεία πρέπει να έχουν τριετή ή τετραετή προγράμματα σπουδών, ενώ απάντησε και για τα περί 2/3 της ύλης για τα ιδιωτικά, σημειώνοντας πως η νομοθεσία είναι σαφής και αναφέρει ότι πρέπει να υπάρχουν και τα κοινού κορμού και τα κατεύθυνσης.

Ο πρόεδρος της ΠΣΕΜ, Αλέξανδρος Παχίτης και από πλευράς του, τόνισε πως δεν έχουν κανένα πρόβλημα με κανένα ιδιωτικό σχολείο, ωστόσο υπέδειξε πως δεν μπορούν όλα τα κακώς έχοντα να αποδίδονται στο κενό της νομοθεσίας. Ξεκαθάρισε πως ο έλεγχος πρέπει να είναι πιο στενός από πλευράς Υπουργείου, για να μην υπάρχουν τέτοια προβλήματα, ενώ επανέλαβε και τη θέση τους, όσον αφορά στο θεσμό των εξετάσεων τετραμήνων, ξεκαθαρίζοντας πως αποδεδειγμένα αυτός έχει χρεοκοπήσει και πλέον όλοι οι φορείς ζητούν κατάργησή του.

Οι απαντήσεις του υπουργού Παιδείας

Στη συνέχεια, ο λόγος δόθηκε εκ νέου στον Πρόδρομο Προδρόμου, ο οποίος σημείωσε πως για πρώτη φορά φέτος, μετά από δεκαετίες, το Υπουργείο έχει τη βεβαιότητα πως και στο Γυμνάσιο, ο ρυθμός της διδασκαλίας ακολουθεί τα αναλυτικά προγράμματα και καλύπτεται παντού η διδασκαλία, με γνώσεις και λεπτομέρειες, δίνοντας με αυτό τον τρόπο, τη δική του απάντηση για την επιτυχία του θεσμού των τετραμήνων.

Ο υπουργός, απαντώντας για τα ιδιωτικά σχολεία διαφορετικού τύπου, σημείωσε ότι δεν έχουν καμία υποχρέωση να ακολουθούν το πρόγραμμα των δημοσίων σχολείων και η Βουλή είχε ψηφίσει νομοθεσία, βάσει της οποίας μπορούν οι μαθητές των συγκεκριμένων σχολείων να συμμετέχουν στις Παγκύπριες Εξετάσεις. Όπως υπέδειξε, στα πλαίσια της ισονομίας, σε κάποια σχολεία που μπορεί να διδάσκουν 80-85 ώρες Χημεία και Φυσική, δεν απαγορεύει κανείς στους μαθητές τους να συμμετέχουν στις Παγκύπριες.

Αναφερόμενος στη συγκεκριμένη σχολή, ο κ. Προδρόμου σημείωσε πως η ίδια έκανε αίτηση και εγκρίθηκε, ενώ όσον αφορά στην υπηρεσία ιδιωτικής εκπαίδευσης, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει και αυτό που υπάρχει είναι ένα γραφείο. Ωστόσο, η ιδιωτική εκπαίδευση επεκτείνεται στην Κύπρο και πρέπει να υπάρχει αυτή η υπηρεσία, εκφράζοντας την πρόθεση να ξεκινήσει διάλογος.

Όσον αφορά στα περί μίας τάξης, ο Πρόδρομος Προδρόμου επανέλαβε ότι δεν είναι σχολείο με μία τάξη και σημείωσε πως ενώ γίνεται τόση μεγάλη συζήτηση, αυτή τη στιγμή στο σχολείο φοιτούν 15 παιδιά, εκ των οποίων τα 9 είναι του FORUM και τα 6 ήρθαν από αλλού. Σημείωσε, δε, ότι πριν από τη συνεδρία, είχε προηγηθεί άλλη συνεδρία στο Υπουργείο Παιδείας, κατά την οποία είχαν αναφερθεί κάποια στοιχεία, που βρίσκονται υπό εξέταση.

Οι τοποθετήσεις των βουλευτών και η εμπλοκή… Χριστοδουλίδη

Παίρνοντας πρώτος το λόγο, ο βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού, Γιώργος Κάρουλας, σημείωσε πως δεν έπρεπε, σε προεκλογική περίοδο να ανοίξει αυτή η συζήτηση, αφού είναι σημαντικό θέμα. «Δικάζουμε και θυματοποιούμε ένα ιδιωτικό σχολείο. Αυτή η συζήτηση πρέπει να μείνει εκτός προεκλογικής. Δεν είναι ώρα τώρα να το συζητήσουμε. Το θέμα πρέπει να ρυθμιστεί μέσω νομοθεσίας».

Από πλευράς του, ο Γιώργος Λουκαΐδης σημείωσε ότι δεν είχαν πρόθεση να δικάσουν κανένα ιδιωτικό σχολείο, αλλά να ελέγξουν κατά πόσο το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει τη νομοθεσία για την ιδιωτική εκπαίδευση, για ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί τα σχολεία και τη λειτουργία τους εδώ και πολλά χρόνια. «Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι η εξετάσεις τετραμήνων. Ασφαλώς και προκύπτει πρόβλημα με τη νομοθεσία για την ιδιωτική εκπαίδευση. Όμως, ο λόγος που αντέδρασαν οι οργανωμένοι φορείς και είμαστε εδώ είναι το έγκλημα που συνεχίζεται να εφαρμόζεται», σημείωσε.

Ο επίσης βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, υπέδειξε ότι για ακόμη μία φορά, έστω και στη λήξη αυτής της Κυβέρνησης, ο υπουργός πηγαίνει στη Βουλή και τοποθετείται ωσάν να μην έχει την ευθύνη των νομοθεσιών. Τόνισε πως είναι πασιφανές αυτό που συμβαίνει είναι πασιφανές, υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που δεν εφαρμόζουν τις εξετάσεις και δεν υπάρχει μία υπηρεσία ελέγχου. «Για τον υπουργό φταίει η Βουλή. Ήταν ευθύνη τους να στηθεί εδώ και χρόνια για να γίνονται έλεγχοι. Αυτός ο μηχανισμός δεν υπάρχει. Ακούγοντας τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, καταλαβαίνω ότι υπάρχει αυθαίρετη ερμηνεία της νομοθεσίας από το Υπουργείο Παιδείας. Δεν επιτρέπεται να δίνεται άδεια για να γίνεται μονοτάξιο σχολείο».

Στο σημείο αυτό, παρενέβη ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος σημείωσε πως η Επιτροπή έφερε ένα ιδιωτικό σχολείο στη Βουλή και γίνεται δυσφήμιση. Στη συνέχεια, σηκώθηκε να αποχωρήσει, τονίζοντας πως είχε καλεστεί για να δώσει στοιχεία, ωστόσο τα μέλη της Επιτροπής συνέχισαν να αναπαράγουν στοιχεία που είναι αντίθετα με τα όσα ο ίδιος ανέφερε, με τον κ. Χριστοφίδη να του απαντά ότι είναι παιχνίδια αυτά.

Αναφερόμενος στο θεσμό των εξετάσεων, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ υπέδειξε πως η Κυβέρνηση έχει εγκληματήσει κατά της παιδείας, αφού την έχει πάρει πίσω στη δεκαετία του 1970, λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από τον εν λόγω θεσμό.  

Από πλευράς του, ο επίσης βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, υπέδειξε στον υπουργό ότι τον θλίβει το επίπεδο της συμπεριφοράς του και της έλλειψης σεβασμού που δείχνει απέναντι στη Βουλή, αλλά και απέναντι στη δημοκρατία.

Πάντως, ο υπουργός, λίγο πριν κλείσει, με έντονο ύφος υπέδειξε πως το σύστημα αξιολόγησης πήρε στη Βουλή ο κ. Καδής και όχι ο κ. Προδρόμου, έγινε διαβούλευση με το ΔΗΚΟ και ψηφίστηκε το 2019 ο περίφημος νόμος Λεωνίδου «και στο κάτω-κάτω, η Κυβέρνηση που έφερε το συγκεκριμένο θεσμό, είχε υπουργό Εξωτερικών το Νίκο Χριστοδουλίδη. Κάντε τώρα προεκλογικό».

Οι δηλώσεις του υπουργού

Μετά το πέρας της συνεδρίας, o κ. Προδρόμου προέβη στην ακόλουθη δήλωση προς τα ΜΜΕ: «Το θέμα που εξετάζει σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας έχει ήδη εξεταστεί στο Υπουργείο σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην αρχή αυτής της εβδομάδας και έχει εκδοθεί και σχετική ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Το σχολείο αυτό λειτουργεί με άδεια που δόθηκε με βάση τη νομοθεσία που υπάρχει. Πιθανώς θα πρέπει να συζητήσουμε κάποιες διατάξεις της νομοθεσίας. Ωστόσο το όλο ζήτημα που επισημαίνουν κάποιοι για τα ιδιωτικά σχολεία παρομοίου τύπου θα υπήρχε είτε η αξιολόγηση στα σχολεία είναι ανά τετράμηνο είτε ήταν στο τέλος του χρόνου.

Η νομοθεσία δεν προβλέπει τι γίνεται με την αξιολόγηση στα παρομοίου τύπου σχολεία, άρα δεν θεσπίζεται κάποια υποχρέωση για την αξιολόγηση και εδώ είναι που εστιάζεται αυτή η συζήτηση που γίνεται.

Όμως το σχολείο για το οποίο γίνεται λόγος, που λειτουργεί φέτος για πρώτη φορά με ένα πολύ μικρό αριθμό μαθητών, λειτουργεί με βάση τη νομοθεσία. Το Υπουργείο Παιδείας το έχει απασχολήσει το θέμα που έχει εγερθεί σε σχέση με την προβολή που έγινε από το σχολείο και κάποια ζητήματα που όντως υπάρχουν. Ζητήματα όμως που αφορούν ανακοινώσεις ή διαφήμιση, όχι τη λειτουργία του. Ενόσω εξετάζεται διοικητικά το θέμα στο ΥΠΑΝ θα πρέπει να περιμένουμε, να δούμε πώς αντιμετωπίζεται το θέμα, αν υπάρχει οποιοδήποτε ζήτημα.

Για τη λειτουργία του σχολείου δεν υπάρχει ζήτημα, για τη νομοθεσία και το θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει, ενδεχομένως, με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής να γίνει κάποια συζήτηση και επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου. Εν πάση περιπτώσει υπάρχει ένας γενικός προβληματισμός για το τι είδους ιδιωτικά σχολεία είναι χρήσιμο και επιθυμητό να έχουμε. Θα πρέπει να ξαναγίνει αυτή η συζήτηση. Αυτή τη στιγμή προβλέπονται τρεις τύποι ιδιωτικών σχολείων.

Υπογραμμίζω ότι τα παρομοίου τύπου σχολεία -τα οποία δεν είναι ένα μόνο, αλλά πέραν των 20 και λειτουργούν εδώ και χρόνια- με βάση τη νομοθεσία έχουν την υποχρέωση να ανταποκρίνονται κατά τα 2/3 στο αναλυτικό και στο ωρολόγιο πρόγραμμα χωρίς κάποια αναφορά στη διαδικασία αξιολόγησης. Βεβαίως, εγώ θα έλεγα ότι αποτελεί πλεονέκτημα του δημόσιου σχολείου το ότι έχει τακτική αξιολόγηση των μαθητών/τριών. Σε άλλες χώρες τα ιδιωτικά σχολεία διαφημίζουν ότι έχουν αξιολόγηση.

Με την ευκαιρία σημειώνω ότι φέτος στα γυμνάσια της Κύπρου, όπου εφαρμόζεται το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητών/τριών, διαπιστώνουμε ότι με την περιοδική αξιολόγηση ανά τετράμηνο έχουμε για πρώτη φορά αποτελεσματικότερη εποπτεία και τη βεβαιότητα ότι υπάρχει ένας ενιαίος ρυθμός διδασκαλίας, ότι όλα τα παιδιά σε όλα τα σχολεία της Κύπρου πράγματι αποκτούν σε ικανοποιητικό βαθμό, με τη διδασκαλία, εκείνες τις γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να προσφέρουμε. Χωρίς την ενιαία αξιολόγηση των τετραμήνων όχι μόνο δεν υπήρχε αυτή βεβαιότητα αλλά κατά καιρούς υπήρχαν και σοβαρές ενδείξεις ότι υπήρχαν σημαντικές διάφορες και ανισότητες μεταξύ των σχολείων. Αυτό είναι που διαπιστώνουμε φέτος για πρώτη φορά προτού ακόμα γίνουν οι αξιολογήσεις του Ιανουαρίου, ότι δηλαδή ο ρυθμός διδασκαλίας στα γυμνάσια της Κύπρου έχει μπει σε κάποια τάξη και υπάρχει η βεβαιότητα ότι προσφέρουμε σε όλα τα παιδιά τη διδασκαλία στην έκταση που προβλέπεται, χωρίς αυξομειώσεις ή κατά τόπους διαφορετικές προσεγγίσεις και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό όφελος» σημείωσε καταληκτικά ο Υπουργός Παιδείας.

Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν σχετικά με τις αξιολογήσεις τετραμήνων, όπως και σε σχόλιο ότι οι μαθητές/μαθήτριες των δημόσιων σχολείων μειονεκτούν σε σχέση με μαθητές/μαθήτριες ιδιωτικών  σχολείων στα οποία δεν υπάρχει αξιολόγηση τετραμήνων, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Σας παραπέμπω σε δηλώσεις που έκαναν κάποια παιδιά που πρώτευσαν στις Παγκύπριες Εξετάσεις του 2022, σημειώνοντας ότι η τμηματική εξέταση ανά τετράμηνο τους είχε βοηθήσει για να οργανώσουν καλύτερα την προετοιμασία τους για να παρακολουθήσουν καλύτερα το πρόγραμμα, το οποίο τους οδήγησε τελικά στο να πρωτεύσουν. Αυτές και μόνο οι δηλώσεις αποφοίτων που μπήκαν στα πανεπιστήμια δίνονται και ως απαντήσεις στις εντυπώσεις που υπάρχουν σε κάποιους ότι με το να έχουν αξιολόγηση μειονεκτούν από κάποιους που είναι σε ένα σχολείο χωρίς αξιολόγηση, δηλαδή με αδιευκρίνιστη τη διδασκαλία και την αποτελεσματικότητα της».

Πάντως, πριν τη λήξη της συνεδρίας της Επιτροπής, ξεκαθαρίστηκε πως τα παιδιά του συγκεκριμένου σχολείου θα πάρουν απολυτήριο παρομοίου τύπου με τα δημόσια, αφού αυτό ήταν και ο τύπος του σχολείου. 

Δειτε Επισης

Σοβαρά περιστατικά σε Δημοτικά-Ένας μαθητής έφυγε μόνος του, άλλος χτύπησε δασκάλους
Αναβολές θεραπειών λόγω της απεργίας των γιατρών-«Αδιανόητο να χρησιμοποιείται η υγεία ως εργαλείο πίεσης»
Η Κύπρος ο μεγαλύτερος δωρητής Αναπτυξιακής και Ανθρωπιστικής Βοήθειας-Μπαίνει στη μάχη κατά της φτώχειας
Ενοχλημένος ο Παναγιώτου για την απεργία στον κλάδο σκυροδέματος-«Τριάντα επτά σεντς ημερησίως η διαφορά»
Πορεία προς Υπ. Εργασίας από εργαζόμενους στον κλάδο έτοιμου σκυροδέματος
Καταιγίδες και χαλάζι στο καιρικό μενού-Στους 24 βαθμούς η θερμοκρασία
Μπαίνει στο χορό και η Ελεγκτική για την ρήξη στην Υγεία-Σε αδιέξοδο για τα οικονομικά κριτήρια
Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα Post2Santa για αποστολή γραμμάτων στον Άγιο Βασίλη
Τον θεμέλιο λίθο για τη Μονάδα Κυκλοτρονίου στο Ογκολογικό κατέθεσε ο Πρόεδρος
Υπερψηφίστηκε νομοθεσία που ενισχύει πλαίσιο καταπολέμησης εταιρικής φοροδιαφυγής