Παράπονα ασθενών τις γιορτές-Αναπάντητες κλήσεις, ώρες αναμονής και ταλαιπωρία

Οι προσωπικοί γιατροί που δεν απαντούν τα τηλέφωνα, ούτε διορίζουν αντικαταστάτη, οι ώρες αναμονής στα Τμήματα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών και η αφάνταστη ταλαιπωρία στην οποία υποβάλλονται μετά από παραπομπή από το ένα νοσηλευτήριο στο άλλο, είναι μερικά από τα επώνυμα παράπονα που δέχθηκε το Παρατηρητήριο Ασθενών της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), κατά τη διάρκεια των γιορτών των Χριστουγέννων, ενώ άλλες τόσες είναι οι ανώνυμες αναφορές.

Από τις αναφορές των ασθενών, διαπιστώνεται για άλλη μια φορά, πως τα προβλήματα που αφορούν τα δημόσια νοσηλευτήρια, με σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, κλίνες αλλά κυρίως στην οργάνωση από τους αρμόδιους Οργανισμούς, κατά την περίοδο των γιορτών είναι ακόμη πιο έντονα. Γεγονός, που διαπιστώνει και ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΣΑΚ, Μάριος Κουλούμας, ο οποίος μιλώντας στον REPORTER, ανέφερε πως οι περισσότερες αναφορές ασθενών αφορούν την εικόνα στα ΤΑΕΠ των νοσοκομείων και τις ώρες αναμονής, μέχρι να τους δεχθούν για εξέταση οι γιατροί, ενώ την ίδια ώρα ξεκαθαρίζει πως η ΟΣΑΚ δεν υιοθετεί τις αναφορές που γίνονται από ασθενείς, αλλά είναι καθήκον της να τις προωθηθεί στους αρμόδιους.

Πέραν των διάφορων προβλημάτων για τα οποία γίνονται αναφορές από ασθενείς για στα ΤΑΕΠ, κατά τη διάρκεια των γιορτών, η ΟΣΑΚ δέχθηκε αναφορές για προσωπικούς γιατρούς που δεν απαντούσαν τα τηλέφωνά τους, αλλά ούτε διορίσαν αντικαταστάτη, κάτι που όπως είπε ο κος Κουλούμας, είναι υποχρεωτικό από τον νόμο. «Δηλαδή να ορίζουν ένα άλλο γιατρό στη θέση τους όταν θα απουσιάζουν, ενώ επίσης οφείλουν να ενημερώσουν τους ασθενείς που παρακολουθούν για την απουσία τους».

Επίσης, από τις αναφορές διαφάνηκε πως οι ασθενείς, μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζουν πως τα ΤΑΕΠ των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων που είναι συμβεβλημένα στο Γενικό Σύστημα Υγείας (ΓεΣΥ) δεν παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους, με αποτέλεσμα να πληρώνουν κανονικά ή να παραπέμπονται σε ΤΑΕΠ του δημοσίου, όπου αρχίζει και ο πραγματικό τους Γολγοθάς. Όπως σημείωσε ο κος Κουλούμας, «ενώ μεταβαίνουν στα ΤΑΕΠ ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, μόλις ενημερωθούν πως δεν βρίσκονται στο ΓεΣΥ, παραπέμπονται στα ΤΑΕΠ των δημόσιων νοσοκομείων και εκεί ταλαιπωρούνται αφάνταστα λόγω της αναμονής. Αυτό βέβαια προκύπτει λόγω της ελλιπούς ενημέρωσης από τους αρμόδιους. Οι αναφορές που δεχτήκαμε, αλλά και δεχόμαστε οφείλονται στα αλυσιδωτά προβλήματα που παρατηρούνται σε γενικό πλαίσιο και στο ότι η πρόσβαση στα δημόσια νοσηλευτήρια έχει περιορίζεται, ιδιαίτερα τις γιορτές. Δηλαδή λειτουργούσαν με λιγότερα ραντεβού και με πιο αργούς ρυθμούς».

Συνολικά κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου η Ομοσπονδία έγινε δέκτης έξι επώνυμων καταγγελιών και δεκάδες ανώνυμων που δεν θα προωθηθούν ποτέ. 

Φοβούνται να καταγγείλουν επώνυμα 

Αυτό που προνοεί η διαδικασία ώστε να προχωρήσει κάποιος σε καταγγελία στο Παρατηρητήριο Ασθενών, είναι η οποιαδήποτε αναφορά να γίνεται επώνυμα, ώστε η ΟΣΑΚ να την προωθεί στη συνέχεια στους αρμόδιους φορείς για να διερευνηθούν τα παράπονα. Σε περίπτωση που οι αναφορές είναι ανώνυμες, δεν γίνονται δεκτές από την ΟΣΑΚ, ενώ είναι εφικτό να διασφαλιστεί η ανωνυμία του ασθενή προς τους αρμόδιους φορείς, εάν αυτή εξακολουθεί να είναι επώνυμη προς την Συνομοσπονδία.

Παρόλα αυτά, στην ΟΣΑΚ υπάρχει προβληματισμός για το γεγονός ότι οι ασθενείς προτιμούν αντί να προχωρούν σε επώνυμες αναφορές να παραμένουν ανώνυμες, με αποτέλεσμα οι καταγγελίες τους να μην οδηγούνται ενώπιον των αρμοδίων. Και τούτο οφείλεται στο ότι οι ασθενείς φοβούνται μην ταλαιπωρηθούν από τις διαδικασίες, ή ακόμη εκφράζουν ανησυχίες για αντίποινα.

Όπως είπε ο κος Κουλούμας, «ο ασθενής θα πρέπει να έχει το θάρρος να διεκδικεί τα δικαιώματά του. Από την άλλη αντιλαμβανόμαστε τον φόβο που μπορεί να νιώθουν οι ασθενείς, γιατί είναι ευάλωτοι. Θεωρούν πως χρειάζονται τους ιατρούς και μπορεί να έχουν εκδικητικές τάσεις εναντίον τους. Μας το λένε και οι ίδιοι κάποιες φορές και αυτό είναι στενάχωρο. Θεωρούν πως εάν μαθευτεί ότι προχώρησαν επώνυμα σε καταγγελία θα δεχθούν διάκριση».

Ανάμεσα σε αυτά, ένα ανησυχητικό φαινόμενο, ήταν η περίπτωση ασθενή που με την συγκατάθεσή του να δοθεί το όνομά του σε αναφορά εναντίον γιατρού, αυτή γνωστοποιήθηκε στον γιατρό, με την ΟΣΑΚ να ζητεί από το Οργανισμό Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ), τρόπους με τους οποίους ο ασθενής θα παραμένει ανώνυμος, για να μην είναι αποτρεπτικό να προχωρούν σε σχετικές αναφορές. «Εάν πάμε σε αυτά τα φαινόμενα στην Κύπρο, τότε σημαίνει ότι όλοι θα φοβούνται. Με αυτό τον τρόπο αποτρέπουμε τους ασθενείς να καταγγέλλουν ίσως σοβαρές παραβάσεις, για αυτό δυστυχώς έχουμε τόσες πολλές ανώνυμες αναφορές», είπε ο κος Κουλούμας, ξεκαθαρίζοντας για άλλη μια πως οι αναφορές δεν υιοθετούνται από την ΟΣΑΚ.

Οι αναφορές, αντικατοπτρίζουν την εικόνα των δημόσιων νοσηλευτηρίων στην χώρα μας τις γιορτές, κατά τη διάρκεια των οποίων το σύστημα υγείας μπαίνει σε διακοπές και όλα λειτουργούν με ρυθμούς χελώνας, θέτοντας σε κίνδυνο ασθενείς που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Υπ. Υγείας: Προτεραιότητα τα ανιχνευτικά προγράμματα ακοής
Ακύρωσε την κίτρινη προειδοποίηση για καταιγίδες η Μετεωρολογική Υπηρεσία
Στα 10 εκ. ευρώ η επέκταση και αναβάθμιση του Γενικού Νοσοκομείου Αμμοχώστου
Β. Κασσιανίδου: Το Υφυπ. Πολιτισμού στηρίζει την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας
Τίθεται το βράδυ σε ισχύ η κίτρινη προειδοποίηση για καταιγίδες-Συστήνει προσοχή η Πολιτική Άμυνα
ΒΙΝΤΕΟ: Εγκαινιάστηκαν τα Χριστουγεννιάτικα Χωριά 2024-2025
Έτοιμος για την απεργία των γιατρών ο ΟΚΥπΥ-«Διατηρεί ανοιχτή την πόρτα του διαλόγου»
Ν. Χριστοδουλίδης: Σε σύνδεση πολιτισμού με οικονομική ανάπτυξη στοχεύει η Κυβέρνηση
Κρίσιμη συνεδρία για τον κλάδο σκυροδέματος-Αποφασίζουν τα επόμενά τους βήματα
Προσπάθειες μέχρι την υστάτη για αποφυγή της απεργίας των γιατρών-Οι εκκλήσεις της Κυβέρνησης