Ψάχνουν τα ιατρικά αρχεία του πιλότου της Air India-Οι φήμες για κατάθλιψη και άλλα ψυχικά προβλήματα
13:44 - 15 Ιουλίου 2025

Ιατρικά αρχεία του κυβερνήτη της Air India, Σουμίτ Σαμπαρβάλ, ο οποίος σκοτώθηκε στη συντριβή της 12ης Ιουνίου στο Αχμενταμπάντ, παραδόθηκαν στις αρχές που ερευνούν το δυστύχημα.
Το Boeing 787 Dreamliner, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή του οι 241 από τους 242 επιβαίνοντες και άλλοι 19 στο έδαφος. Ο Βρετανός υπήκοος Βισβάς Κουμάρ Ραμές ήταν ο μοναδικός που επέζησε.
Σύμφωνα με την Telegraph, ο 56χρονος πιλότος, ο οποίος είχε περισσότερες από 15.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, είχε λάβει ιατρική άδεια τα τελευταία χρόνια λόγω προφανών προβλημάτων ψυχικής υγείας, αλλά και άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του το 2022 και το τελευταίο διάστημα φέρεται να εξέταζε το ενδεχόμενο να συνταξιοδοτηθεί για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του. «Έχω ακούσει από αρκετούς πιλότους της Air India που μου είπαν ότι είχε κάποια κατάθλιψη και προβλήματα ψυχικής υγείας», δήλωσε ο Mohan Ranganathan, κορυφαίος Ινδός ειδικός στην ασφάλεια των αερομεταφορών. «Είχε σταματήσει να πετάει τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια. Είχε λάβει ιατρική άδεια γι’ αυτόν τον λόγο», σημείωσε.
Όπως ανέφερε ωστόσο είχε περάσει ιατρικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο του 2024 και είχε λάβει έγκριση για πτήσεις.

Η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει τις φήμες για την ψυχική υγεία του πιλότου. «Πήρε άδεια πένθους το 2022 μετά τον θάνατο της μητέρας του και τα ιατρικά του αρχεία υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας και η προκαταρκτική έκθεση δεν βρήκε τίποτα αξιοσημείωτο», δήλωσε εκπρόσωπος.
Η προκαταρκτική έκθεση και τι υποστηρίζει η Air India
Τα παραπάνω βλέπουν το φως της δημοσιότητας τη στιγμή που ο CEO της Air India αμφισβήτησε τα αρχικά ευρήματα που απέδιδαν το δυστύχημα σε λάθος χειρισμό των διακοπτών ελέγχου ροής καυσίμου του αεροσκάφους από τον πιλότο. Ο CEO της εταιρείας τόνισε σε εσωτερικό υπόμνημα σύμφωνα με τη Wall Street Journal ότι η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και κάλεσε σε αποφυγή πρόωρων συμπερασμάτων.
Υπενθυμίζεται ότι μία προκαταρκτική έκθεση έδειξε ότι αυτός ο διακόπτης ενεργοποιήθηκε μόλις τρία δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, χωρίς να είναι σαφές αν πρόκειται για λάθος ή τεχνική βλάβη.
Πού βρίσκονται οι διακόπτες ελέγχου της ροής καυσίμου
Οι διακόπτες ελέγχου της ροής καυσίμου Boeing Dreamliner βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα του πιλοτηρίου, ακριβώς κάτω από τους μοχλούς ώσης των κινητήρων. Χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της ροής καυσίμου προς τους κινητήρες - κυρίως κατά την εκκίνηση και τον τερματισμό των κινητήρων στο έδαφος, ή εν πτήσει για την απενεργοποίηση ενός κινητήρα σε περίπτωση βλάβης.

Ωστόσο, όπως σημειώνουν ειδικοί, οι διακόπτες καυσίμου δεν είναι τόσο απλό να μετακινηθούν από τη μία θέση στην άλλη, καθώς διαθέτουν μηχανισμό ασφάλισης με ελατήριο, που τους διατηρεί στη θέση τους και αποτρέπει την ακούσια μετακίνησή τους. Δηλαδή θα πρέπει είτε ο πιλότος είτε ο συγκυβερνήτης να μετακινήσουν τον διακόπτη προς τα πάνω πριν τον μετακινήσουν από τη θέση λειτουργίας (run) στη θέση διακοπής (cutoff) ή αντίστροφα.
Ειδικοί στην αεροπορία αναφέρουν ότι ένας πιλότος δεν θα μπορούσε να μετακινήσει τους διακόπτες καυσίμου κατά λάθος. Μάλιστα, προσθέτουν πως, μόλις μετακινηθούν, η επίδραση είναι άμεση και διακόπτεται η ισχύς των κινητήρων.
Πανικός στο πιλοτήριο του αεροσκάφους της Air India -«Γιατί διέκοψες την παροχή καυσίμου;»
Το SkyNews είχε σημειώσει πως στο πιλοτήριο επικράτησε πανικός, με την ηχογράφηση να φέρεται να αποκαλύπτει ότι ο ένας από τους πιλότους ρωτάει τον άλλον γιατί «διέκοψε» την παροχή καυσίμου. Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε. Η 15σέλιδη έκθεση δεν προσδιορίζει ποια σχόλια έγιναν από τον κυβερνήτη της πτήσης και ποια από τον πρώτο αξιωματικό. Ένας από τους πιλότους έκανε μια κλήση έκτακτης ανάγκης με το χαρακτηριστικό σύνθημα «mayday» λίγο πριν από τη συντριβή.
Ένας από τους κινητήρες ξεκίνησε ξανά, αλλά δεν ήταν αρκετό για να αντιστραφεί η επιβράδυνση του αεροσκάφους, σύμφωνα με την έκθεση. Όπως εξηγεί η έκθεση, «δεν έχει εντοπιστεί κανένα σημαντικό σφάλμα στο αεροσκάφος ή στους κινητήρες του».
Πηγή: Iefimerida
