Ανάκληση εισηγήσεων του ΥΠΑΝ ζητούν Σύνδεσμος ΔΕΠΥ και η «Αγκαλιά Ελπίδας»
16:02 - 03 Ιουνίου 2025

Ο Σύνδεσμος Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Κύπρου και η Παγκύπρια Οργάνωση για την εγκεφαλική παράλυση και άλλες αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας» ζητούν ανάκληση των εισηγήσεων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ημερομηνίας 8 Απριλίου 2025, για τροποποίηση των περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με ειδικές ανάγκες Νόμων και Κανονισμών.
Με ανακοίνωσή τους εκφράζουν «ενιαία και πλήρως τεκμηριωμένη» αντίθεση επί των εισηγήσεων του ΥΠΑΝ, επειδή αποκλίνουν ουσιωδώς από το Άρθρο 24, της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, αλλά και από τις εξαγγελίες του Προέδρου της Δημοκρατίας για τη μετάβαση στην ενιαία εκπαίδευση και άρση του οποιουδήποτε αποκλεισμού παιδιών με αναπηρία από τη γενική εκπαίδευση.
Υπενθυμίζουν ότι η ενιαία εκπαίδευση αποτελεί αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα κάθε παιδιού και νομική υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία έχει κυρώσει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (CRPD) με τον Ν. 8(ΙΙΙ)/2011. Η εν λόγω Σύμβαση, βάσει του Άρθρου 169 του Συντάγματος, υπερισχύει κάθε αντίθετης εσωτερικής διάταξης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι προτάσεις του ΥΠΑΝ «παραβιάζουν κρίσιμα Άρθρα της CRPD, όπως το άρθρο 24 για την εκπαίδευση, το άρθρο 4 για τις γενικές υποχρεώσεις, το άρθρο 7 για τα παιδιά με Αναπηρίες και άρθρο 33 για εφαρμογή και Παρακολούθηση».
Ταυτόχρονα, περιληπτικά διασφαλίζουν υπέρμετρες εξουσίες των Επαρχιακών Επιτροπών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Α.Ε.) και περιθωριοποίηση γονέων και παιδιών, προσθέτουν.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Κύπρου και την Παγκύπρια Οργάνωση για την εγκεφαλική παράλυση και άλλες αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας», οι προτάσεις του ΥΠΑΝ «αποτυγχάνουν να διασφαλίσουν την πραγματική μετάβαση στην ενιαία εκπαίδευση και έρχονται σε αντίθεση με τις Διεθνείς Συμβάσεις», που έχει κυρώσει η Κυπριακή Δημοκρατία.
«Οι εισηγήσεις για τροποποίηση του υφιστάμενου Νόμου για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του 1999, όχι μόνο δεν αποτελούν βήμα προς την Ενιαία Εκπαίδευση, αλλά αντιθέτως παγιώνουν τις διακρίσεις, καθώς συνεχίζουν να ξεχωρίζουν μια μερίδα μαθητών μέσω ξεχωριστού νομοθετικού πλαισίου, διαφορετικού από εκείνου που ισχύει για το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα», προσθέτουν.
Αναφέρουν, επίσης, ότι η μετάβαση προς ένα πραγματικά ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα προϋποθέτει τη δημιουργία ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα συνοδεύεται από οριζόντια αναθεώρηση και εναρμόνιση όλων των σχετικών νόμων και κανονισμών.
«Αυτό περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις που διέπουν τη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση, τα αναλυτικά προγράμματα, τις μεθόδους διδασκαλίας, τους δείκτες επιτυχίας και επάρκειας, τα εργαλεία αξιολόγησης, το σύστημα πρόσληψης και ανάθεσης καθηκόντων σε σχολικούς συνοδούς, τη διαχείριση κονδυλίων και προϋπολογισμών, καθώς και τον τρόπο διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού εντός και μεταξύ των σχολικών μονάδων», προσθέτουν.
Ο Σύνδεσμος Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Κύπρου, και η Παγκύπρια Οργάνωση για την εγκεφαλική παράλυση και άλλες αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας» καλούν τις αρμόδιες αρχές όπως αναστείλουν τη διαδικασία προώθησης των εισηγήσεων, αναθεωρήσουν πλήρως τις προτάσεις, με γνώμονα τις δεσμεύσεις του διεθνούς και συνταγματικού δικαίου και διασφαλίσουν ότι κάθε τροποποίηση συμμορφώνεται πλήρως με το Άρθρο 24 CRPD, τα Γενικά Σχόλια της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών και τις θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου.
Καλούν το ΥΠΑΝ να ανακαλέσει άμεσα τις προτεινόμενες εισηγήσεις και να τις επανεξετάσει εξ’ ολοκλήρου στη βάση της νομοθεσίας ενιαίας εκπαίδευσης και τις εισηγήσεις του ευρωπαϊκού φορέα για την Ενιαία Εκπαίδευση, να διασφαλίσει πλήρη εναρμόνιση της νομοθεσίας με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα άτομα με Αναπηρία (CRPD) και το Σύνταγμα, να θεσμοθετήσει με νομική ισχύ τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, το εξατομικευμένο υλικό και τις εναλλακτικές μορφές εξέτασης, ώστε να μην εξαρτώνται από την καλή θέληση των εκπαιδευτικών ή την ερμηνεία εγκυκλίων, να εκκινήσει ουσιαστική διαβούλευση με τους εκπροσώπους των παιδιών με αναπηρία στη βάση των δικαιωμάτων που απορρέουν από τις Διεθνείς Συμβάσεις και να διαθέσει πόρους στα γενικά σχολεία, και όχι στα διαχωριστικά πλαίσια ώστε να στηριχθεί έμπρακτα η ενιαία εκπαίδευση.
Πηγή: ΚΥΠΕ
