Μικρή μείωση θανατηφόρων στην Κύπρο την τελευταία δεκαετία-Στη 13η θέση στην Ευρώπη

Μείωση 8,9% στους οδικούς θανάτους την τελευταία δεκαετία κατέγραψε η Κύπρος σύμφωνα με τη 19η ετήσια έκθεση Road Safety PIN Report, που παρουσιάζει τα γενικά δεδομένα οδικής ασφάλειας κατά το τέλος του 2024 στα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ27), καθώς και στην Ελβετία, στο Ισραήλ, στη Νορβηγία, στη Σερβία και στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με την έκθεση η ΕΕ27 κατέγραψε κατά την τελευταία δεκαετία μείωση 17,2% στους οδικούς θανάτους.

Σε ό,τι αφορά τους οδικούς θανάτους κατ’ αναλογία πληθυσμού, η Κύπρος κατέβηκε το 2024 στην 13η θέση (μαζί με τη Λιθουανία), ανάμεσα στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, από την 6η θέση που είχε καταλάβει το 2023, με αύξηση στους οδικούς θανάτους από τους 34 στους 41. Η Κύπρος κατέγραψε το 2024 δείκτη οδικών θανάτων κατ’ αναλογία πληθυσμού 42, ενώ ο δείκτης της ΕΕ27 ήταν 45.

Όπως σημειώνεται, η μείωση των σοβαρών οδικών τραυματισμών τη δεκαετία 2014-2024 στα 24 κράτη μέλη της ΕΕ ( ΕΕ24) που έδωσαν στοιχεία, ήταν πολύ φτωχή καθώς κατά την περίοδο αυτή καταγράφηκε μείωση μόνο 13,8%.

Αναφέρεται πως μόνο σε 16 από τις 27 χώρες που συλλέγουν στοιχεία καταγράφηκε μείωση. Ωστόσο, επισημαίνεται, ότι η Κύπρος έχει καταγράψει σημαντική επιτυχία στη μείωση των σοβαρών τραυματισμών από το 2014 μέχρι το 2024, με ποσοστό 51,6%, που ήταν το ψηλότερο στην ΕΕ24.

Αναφέρεται επίσης στην έκθεση ότι μόνο η Κύπρος και άλλες 10 χώρες της ΕΕ27, κατόρθωσαν να μειώσουν τόσο τους οδικούς θανάτους όσο και τους σοβαρούς τραυματισμούς από το 2014 μέχρι το 2024.

Επίσης, γίνεται ειδική αναφορά στην έκθεση, στο στόχο της Κύπρου για την επίτευξη κατά 100% των καθορισμένων ιδανικών χρόνων άφιξης ασθενοφόρου στα σημεία οδικών συγκρούσεων μέχρι το 2030.

Στην Έκθεση αναφέρεται πως 20.017 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2024, και πως, δυστυχώς καταγράφηκε πολύ μικρή μείωση με μόνο 2% σε σχέση με το 2023.

Το ποσοστό αυτό υπολείπεται κατά πολύ από την αναγκαία ετήσια μείωση του 6,1% που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση 50% μέχρι το 2030. Η Κύπρος δυστυχώς κατέγραψε μεγάλη αύξηση 21% στους οδικούς θανάτους κατά την περίοδο αυτή, που ήταν η 2η μεγαλύτερη στην ΕΕ27. Σημειώνεται πως μεταξύ 2023 και 2024 καταγράφηκε μείωση στους οδικούς θανάτους μόνο σε 21 από τα 32 χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ΡΙΝ.

Σε σύγκριση με το 2019, που είναι το έτος βάσης για το ευρωπαϊκό στόχο του 2030, 25 από τις 32 χώρες του ΡΙΝ κατέγραψαν μείωση στους οδικούς θανάτους μέχρι το 2024. Η Λιθουανία και η Πολωνία μοιράζονται την πρωτιά, με μείωση 35%. Η Κύπρος κατέγραψε μείωση 21%. Συνολικά η ΕΕ27 κατέγραψε μείωση μόνο 12%, που υπολείπεται κατά πολύ από το αναγκαίο 27% για την επίτευξη του στόχου.

Όπως επισημαίνεται, αν η μείωση στους οδικούς θανάτους στην ΕΕ27 κατά την τελευταία δεκαετία ήταν στα πλαίσια του στόχου για το 2030, θα διασώζονταν ακόμα 49.590 ζωές. Το ETSC υπολογίζει το επιπρόσθετο οικονομικό όφελος που θα προέκυπτε για  τις  ευρωπαϊκές  κοινωνίες  στα € 184 δισεκατομμύρια.

Σύμφωνα με την Έκθεση, το ετήσιο βραβείο “2025 Road Safety PIN Award” απονέμεται στη Νορβηγία, ως αναγνώριση της σταθερής διαχρονικής δέσμευσης της χώρας στην οδική ασφάλεια και στη μακρόχρονη επιτυχία στη μείωση των οδικών θανάτων. Χαρακτηριστικά, το σχετικό Δελτίο Τύπου του ETSC, αναφέρεται στη Νορβηγία ως «Ένα πρότυπο οράματος και δράσης». Σημειώνεται ότι είναι η δεύτερη φορά που η Νορβηγία κερδίζει το PIN Award, αφού το κέρδισε για πρώτη φορά το 2016. Η Νορβηγία παραμένει για ακόμα μια χρονιά η ασφαλέστερη χώρα για τους χρήστες των δρόμων, ανάμεσα στις 32 χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ΡΙΝ, με μόνο 16 νεκρούς στο ένα εκατομμύριο πληθυσμού. Ο δείκτης αυτός ήταν το 2024 για την Κύπρο 42 νεκροί και για την ΕΕ27 45 νεκροί.

Όπως αναφέρεται στο εν λόγω Δελτίο Τύπου, αυτή η εκπληκτική επίδοση της Νορβηγίας αντικατοπτρίζει την πολύχρονη εφαρμογή της Προσέγγισης του Ασφαλούς Συστήματος για την οδική ασφάλεια, καθώς και καινοτομιών στην εθνική και στην τοπική πολιτική για την οδική ασφάλεια

Το βραβείο αναγνωρίζει ένα μεγάλο φάσμα στρατηγικών πρωτοβουλιών της Νορβηγίας, όπως το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2022-2025, ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα BEST που ενισχύει τη διαμόρφωση πολιτικής με βάση στοιχεία και αξιολογεί τόσο τις υφιστάμενες όσο και τις αναδυόμενες παρεμβάσεις, νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, όπως η υποχρεωτική διερεύνηση σε βάθος όλων των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, μεταρρυθμίσεις με στόχο τη νεολαία, που περιλαμβάνουν αυστηρότερη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, καθώς και τοπικές καινοτομίες που περιλαμβάνουν το πρόγραμμα «Ζώνες Καρδιάς» ( “Heart Zones”), προς διασφάλιση περιοχών χωρίς αυτοκίνητα γύρω από σχολεία.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Παρέδωσε από τις 3 Ιουνίου τα κλειδιά της Μητρόπολης ο Τυχικός-Ζητά ξανά την απόφαση της Συνόδου
Καταγγελίες για άλλες δύο υποθέσεις τραυματισμών από ΤΑΚΑΤΑ-Αξιολογεί τις αναφορές η Ερευνητική Επιτροπή
Συνολικά 101 άτομα έφτασαν στο αεροδρόμιο Λάρνακας από Ισραήλ μετά από αίτημα της Γαλλίας
Επαναπατρίστηκαν 16 πρόσωπα σε πέντε μέρες σε συνεργασία με τη FRONTEX
Κατέρρευσε η εκεχειρία-Προειδοποιεί για αντίποινα το Ισραήλ, το Iράν διαψεύδει ότι εκτόξευσε πυραύλους
Πρόοδος στη διάγνωση κινδύνου για καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών
Άρχισε η συζήτηση που αφορά το νομοσχέδιο για ένταξη Κύπρου στη ζώνη Σένγκεν
Διαφωνεί η Κυβέρνηση για την αύξηση στην τιμή του ρεύματος, αναγκαία λέει η ΑΗΚ-«Δεν δικαιολογείται»
Το Κατάρ καταδικάζει την ιρανική επίθεση σε αμερικανική βάση και καλεί σε διπλωματική αποκλιμάκωση
Μικρή μείωση θανατηφόρων στην Κύπρο την τελευταία δεκαετία-Στη 13η θέση στην Ευρώπη