«Η σημασία της συζήτησης για το σχέδιο αξιολόγησης στη Βουλή είναι τεράστια… Η παιδεία αλλάζει»

Έτοιμη να παρακαθήσει σε εντατικές διαβουλεύσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ώστε να υπάρχουν όσο το δυνατό περισσότερες συγκλίσεις, αναφορικά με το νομοσχέδιο για το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, παρουσιάζεται η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία άνοιξε τα χαρτιά της στον REPORTER και ανέφερε πως για πρώτη φορά η Επιτροπή Παιδείας έχει στα χέρια της συγκεκριμένο νομοσχέδιο για το εν λόγω θέμα. Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε πως η επιστροφή στο διάλογο δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση απόσυρση νομοσχεδίου, αφού θα γίνει ένας δεύτερος κύκλος συζητήσεων, επί του Νομοσχεδίου, σε διαφορετική βάση, ενώ το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα την ικανοποιεί, καθώς δεν θα γίνει ένας ατέρμονος διάλογος.

Η Αθηνά Μιχαηλίδου, αναφερόμενη στις αντιδράσεις που υπάρχουν σχετικά με το χρονικό περιθώριο των πέντε ετών για την εφαρμογή του νέου σχεδίου σημείωσε πως οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις προχωρούν σταδιακά για να είναι κατανοητές και εφαρμόσιμες γι’ αυτό, τόνισε, θεσμοθετούνται η επιτροπή παρακολούθησης και η επιτροπή μεταξιολόγησης, στις οποίες συμμετέχουν και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, για να παρακολουθούν την υλοποίηση σταδιακά και να παρεμβαίνουν θετικά όταν και εάν χρειαστεί.

Όσον αφορά στο θέμα των αποσπάσεων και κατά πόσο το νέο σχέδιο αξιολόγησης θα επιφέρει ουσιαστικές αλλαγές, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως δεν σχετίζεται με το σχέδιο, αλλά, εκεί που παρατηρείται ότι οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί εκτελούν οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα από τα εκπαιδευτικά, τότε περιορίζονται ήδη οι αποσπάσεις, ενώ σημείωσε πως το Υπουργείο θα χρειάζεται πάντα αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, που θα συνδράμουν στο παιδαγωγικό έργο που επιτελείται (εκπόνηση υλικού, επιμορφώσεις, συμβουλευτικό έργο, κ.ά.).

Στο μεταξύ, η υπουργός Παιδείας απάντησε και στις αντιδράσεις που παρατηρούνται, αναφορικά με την ειδική εκπαίδευση, σημειώνοντας πως έχουν δοθεί κάποιες αρχικές εισηγήσεις και ο διάλογος συνεχίζεται. Ξεκαθάρισε πως πρέπει να πηγαίνουν βήμα προς βήμα οι αλλαγές, για να πετύχει ο στόχος ενός πιο σύγχρονου και συμπεριληπτικού σχολείου, ενώ όσον αφορά στη νομοθεσία, σημείωσε πως εντός του 2025 θα ετοιμαστεί νομοσχέδιο, στη βάση και όσων θα συζητηθούν με τους εταίρους.

Η Αθηνά Μιχαηλίδου απάντησε και για το θέμα της εγκατάστασης των κλιματιστικών, τονίζοντας πως το Υπουργείο έχει επιτύχει ένα σημαντικό εγχείρημα με την εγκατάσταση κλιματιστικών σε όλες τις αίθουσες που χρησιμοποιήθηκαν για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, σημειώνοντας παράλληλα ότι ο σχεδιασμός συνεχίζεται για τα υπόλοιπα σχολεία. ‘Όσον αφορά στο θέμα της ύλης και την αναδιοργάνωση των αναλυτικών προγραμμάτων, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως συνεχίζεται η προσπάθεια του Υπουργείου για να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης της περιττής ύλης, ώστε το σχολείο να παρέχει ευκαιρίες για ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων και όχι μόνο για γνώση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Deadline μέχρι τον Σεπτέμβριο για γεφύρωση των διαφορών για το νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών

-Έχει ανοίξει η συζήτηση για το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στη Βουλή. Είναι κάτι που πρώτη φορά γίνεται στα χρονικά, να προωθείται πρόταση στη Βουλή. Ποιο είναι το όραμα του Υπουργείου για το συγκεκριμένο θέμα;

Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά η Επιτροπή Παιδείας έχει στα χέρια της συγκεκριμένο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης και κανονισμούς για το θέμα της αξιολόγησης. Αυτό ήταν το επιστέγασμα μίας προσπάθειας εννέα μηνών συζητήσεων, δημόσιας διαβούλευσης, νομοτεχνικού ελέγχου, απόφασης Υπουργικού Συμβουλίου. Ακολουθήθηκαν όλα τα νενομισμένα βήματα για να φτάσουμε εκεί. Η σημασία είναι τεράστια για μας, πρόκειται για σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που επιχειρούμε εδώ και 2,5 χρόνια. Είναι η καρδιά του σχολείου, αφορά τους εκπαιδευτικούς μας, τις ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και δίνει διεξόδους από ένα σύστημα που έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του. Εδώ και 50 χρόνια, το υφιστάμενο σύστημα, κατά κοινή παραδοχή, έχει κλείσει, έχει φτάσει σε ένα τέλμα και δεν δίνει κίνητρα για ανέλιξη στους εκπαιδευτικούς. Γι’ αυτό έχουμε προχωρήσει σε μία καινούργια πρόταση που πιστεύουμε ότι θα «ζωντανέψει» το δημόσιο σχολείο και θα δώσει ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς μας, ενώ παράλληλα θα βελτιώσει μαθησιακά αποτελέσματα και το κλίμα των σχολείων για τα παιδιά μας. Συνεπώς, έχοντας ως βάση την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου, πλαισιώvουμε και τα υπόλοιπα σημαντικά κεφάλαια, τα οποία εντάσσονται στην πλατφόρμα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Έχουμε διαμορφώσει μια συνεκτική στρατηγική που αφορά τη δομή, τη φιλοσοφία και το περιεχόμενο του δημόσιου σχολείου. Θέλουμε ένα σχολείο πιο δίκαιο, πιο συμμετοχικό, πιο σύγχρονο. Αυτό είναι το στοίχημα μας και εργαζόμαστε με όραμα, σχέδιο και πράξεις για να το κερδίσουμε.

-Το αποτέλεσμα της πρώτης συζήτησης ήταν η επιστροφή στο τραπέζι του διαλόγου, για να διαπιστωθούν συγκλίσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει επιστροφή και απόσυρση του νομοσχεδίου σωστά;

Πολύ σωστά. Είναι προς το τέλος των εργασιών η Βουλή, θα ακολουθήσει το καλοκαιρινό διάστημα. Συνεπώς, έγινε η πρώτη τοποθέτηση όπως γίνεται πάντα και ζητήθηκε να δώσουν γραπτώς οι εκπαιδευτικές οργανώσεις στον πρόεδρο της Επιτροπής Παιδείας τις διαφωνίες τους. Είναι αδύνατο ένα νομοσχέδιο να φτάνει στη Βουλή με 100% με συμφωνημένο περιεχόμενο και ειδικά σε αυτή την περίπτωση που το θέμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό και σε κάποια σημεία διαφωνούν και μεταξύ τους οι εκπαιδευτικές οργανώσεις. Άρα, είναι πολύ καλή η εξέλιξη αυτή για μας, θα αξιοποιήσουμε τους καλοκαιρινούς μήνες, για να δούμε αν υπάρχει πιθανότητα περαιτέρω συγκλίσεων, χωρίς να αλλοιώνεται η βασική φιλοσοφία του Νομοσχεδίου. Για μας, ο πρώτος κύκλος διαβουλεύσεων είχε κλείσει πριν πάρουμε το νομοσχέδιο στη Βουλή. Οπότε, ο δεύτερος κύκλος θα είναι εστιασμένος, δεδομένου ότι είναι και σε μία διαφορετική βάση, αφού θα γίνει εντός των διαδικασιών της Βουλής. Έχουμε ένα πολύ ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που μας ικανοποιεί, για να μην γίνεται ένας ατέρμονος διάλογος. Το χρονοδιάγραμμα αφορά στον Σεπτέμβριο, που τότε θα πρέπει να δώσουμε ένα νομοσχέδιο που θα έχει ένα πιο συναινετικό περιεχόμενο, διατηρώντας όμως την παιδαγωγική του βάση. Είναι πολύ σημαντικό το βήμα που έχουμε κάνει. Είναι ακόμη πιο σημαντικό να προχωρήσουμε. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας να οδηγηθεί σε μια νέα εποχή αξιολόγησης, στηριγμένη στη διαφάνεια, την τεκμηρίωση και την επιστημονικότητα. Γιατί τα παιδιά μας αξίζουν ένα σχολείο που να προσπαθεί συνεχώς να γίνεται καλύτερο. Και οι εκπαιδευτικοί μας αξίζουν ένα σύστημα που να αναγνωρίζει την προσπάθεια και το έργο τους.

-Πιστεύετε ότι είναι επαρκές το χρονικό διάστημα μέχρι το Σεπτέμβριο, για νέο κύκλο διαβουλεύσεων;

Ναι, επειδή θεωρώ ότι δεν είναι θέμα χρόνου. Διάλογος για μας, δεν σημαίνει υιοθέτηση απόψεων της μιας ή της άλλης πλευράς. Διάλογος σημαίνει με ειλικρίνεια, όλοι να υποχωρήσουμε για να βρούμε κοινές λύσεις, οι οποίες ωστόσο δεν θα επηρεάζουν την επιστημονικότητα της πρότασης, τη φιλοσοφία και την πρακτική της διάσταση. Θα πρέπει να είναι εφαρμόσιμη. Θα γίνει συζήτηση σε ένα θέμα για το οποίο δεν χωράνε ούτε απόψεις ή αντιλήψεις, παρά μόνο τεκμηριωμένες και εφαρμόσιμες δράσεις προς τη βελτίωση του σχολείου για όλους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επιστρέφουν στο τραπέζι του διαλόγου ΥΠΑΝ και εκπαιδευτικοί για το σχέδιο αξιολόγησης

-Ακούσαμε στη Βουλή από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις ότι το χρονικό περιθώριο των πέντε ετών ως μεταβατική περίοδος είναι πιεστικό. Ποια είναι η θέση του Υπουργείου για το συγκεκριμένο σημείο;

Πιστεύουμε ότι είναι υπέρ αρκετό το χρονικό περιθώριο. Αν θεωρείται ότι τα πέντε χρόνια δεν είναι αρκετά, τότε ίσως η πρόθεση δεν είναι η βελτίωση, αλλά η παράταση του υφιστάμενου. Κατά τη διάρκεια του διαλόγου, είχαμε κάνει αρκετές αλλαγές και τις αναρτούσαμε κάθε φορά, δημόσια και φτάσαμε μέχρι το σημείο που μπορούσαμε να κάνουμε εμείς τις υποχωρήσεις μας, διασφαλίζοντας την επιστημονικότητα της πρότασης. Τώρα ανοίγουμε ένα νέο κύκλο, θα κάνουμε κι εμείς, ανοιχτά και με ειλικρίνεια ό,τι μπορούμε για να είναι ακόμα πιο συναινετικό το αποτέλεσμα. Το πενταετές διάστημα μεταβατικής περιόδου είναι για μας η μεγαλύτερη ασφαλιστική δικλίδα επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος. Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις πρέπει να προχωρούν σταδιακά, να αφομοιώνονται από το σύστημα, να γίνονται κατανοητές, να παρακολουθούνται, ώστε να μπορούν έγκαιρα να γίνονται παρεμβάσεις Γι’ αυτό έχουμε τις επιτροπές παρακολούθησης και μεταξιολόγησης, όπου θεσμοθετημένα σε αυτές συμμετέχουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις. Άρα, για μας δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, θα είναι εκεί όλοι να παρακολουθούν βήμα προς βήμα την υλοποίηση.

-Ένα άλλο ζήτημα που τέθηκε στη συζήτηση ήταν το θέμα των αποσπάσεων. Με το νέο σχέδιο αξιολόγησης θα αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα;

Οι αποσπάσεις αποτελούν το 0,2% του συνόλου των εκπαιδευτικών. Είναι ένας αριθμός ανθρώπων που εξυπηρετούν το εκπαιδευτικό σύστημα. Εκεί που δεν χρειάζονται αποσπασμένοι τους περιορίζουμε. Αν δηλαδή, επιτελούν γραμματειακά ή άλλου είδους καθήκοντα, δεν χρειάζονται στο σύστημα και το έχουμε ήδη δηλώσει. Εμείς θα χρειαζόμαστε πάντα αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, για καθαρά παιδαγωγικό έργο, όπως είναι η συγγραφή των βιβλίων, η συγγραφή και ετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού, οι επιμορφώσεις, το συμβουλευτικό έργο. Θα πρέπει να δούμε και με άλλο μάτι την αναγκαιότητα να υπάρχουν αποσπασμένοι, με εναλλαξιμότητα. Το θέμα αυτό δεν σχετίζεται ουσιαστικά με την αξιολόγηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πολλή μελέτη για Μιχαηλίδου εντός καλοκαιριού-Αξιολόγηση και ειδική εκπαίδευση τα μεγαλύτερα μέτωπα

-Ένα άλλο θέμα, παρατηρούνται αντιδράσεις από το αναπηρικό κίνημα και συγκεκριμένα την ΚΥΣΟΑ και κάποιες άλλες οργανώσεις, για τις εισηγήσεις του Υπουργείου για την ειδική εκπαίδευση. Πώς απαντάτε σε αυτά;

Ο στόχος μας είναι ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου σχολείου, με προσανατολισμό να έχουμε ένα πιο συμπεριληπτικό και σύγχρονο σχολείο. Στην καρδιά των πραγμάτων είναι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Όμως παράλληλα εργαζόμαστε και για το περιεχόμενο, που είναι δηλαδή τα αναλυτικά προγράμματα, οι μεθοδολογίες, οι δομές και μία από αυτές τις προτεραιότητες είναι οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην ειδική εκπαίδευση. Κάποιες ομάδες που ασχολούνται, κυρίως γονείς που βιώνουν τα προβλήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα εδώ και δεκαετίες, έχουν στο μυαλό τους δραστικές και καθολικές αλλαγές στο σύστημα. Εκείνο που λέμε εμείς και επιβάλλει η πρακτική είναι ότι πρέπει να πηγαίνουμε βήμα προς βήμα, αξιολογώντας και διευρύνοντας τις δράσεις συμπερίληψης. Κάναμε μία αρχή με εισηγήσεις απλές, που συζητούνται συχνά. Δεν πρόκειται να προχωρήσουμε με κάτι αν δεν εξαντληθεί και εδώ η συζήτηση. Συνεπώς, είναι θεμιτό να έχουμε και αντιδράσεις και διαφωνίες. Δεν έχουμε όμως μόνο αντιδράσεις, είχαμε και συμφωνίες και πολύ σύντομα θα έχουμε ένα νομοσχέδιο. Πριν το τέλος του 2025, μετά από 25 περίπου χρόνια που έχουμε τη νομοθεσία για την ειδική εκπαίδευση, θα έχουμε θεσμοθετήσει ένα νέο πλαίσιο που θα βελτιώσει τα ζητήματα και στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, θα δώσει πιο εύκολη πρόσβαση στα παιδιά στο γενικό σχολείο, θα δώσει λόγο στους γονείς, θα διευκολύνει τις διαδικασίες που ταλαιπωρούν εδώ και χρόνια τους γονείς και τα παιδιά με αναπηρία, θα αναγνωρίσει το έργο των παιδιών και την προσπάθειά τους μέσα στο γενικό σχολείο γενικότερα, σε πρώτη φάση, θα έχουμε ένα πιο ανθρώπινο σχολείο. Είναι πιστεύω αντιληπτό ότι δεν μπορούμε να ζητούμε να γίνουν όλα αμέσως, από τη μία στιγμή στην άλλη, σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που ήταν αρκετά συγκεντρωτικό και λιγότερο φιλικό προς τα παιδιά με αναπηρίες. Θα προχωρήσουμε με τροποποίηση και βελτίωση της υφιστάμενης νομοθεσίας. Η Παιδεία αλλάζει και σε αυτό το κεφάλαιο. Κτίζουμε πλέον για ένα σχολείο όπου κάθε παιδί έχει φωνή, θέση και στήριξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εντός του έτους η κατάθεση νομοσχεδίου για την ειδική εκπαίδευση-Αντίδραση Μιχαηλίδου για τα απολυτήρια

-Σε άλλο κεφάλαιο, το πάντα επίκαιρο θέμα των κλιματιστικών. Δόθηκε έμφαση για εγκατάσταση στα Λύκεια ώστε οι Παγκύπριες να μην πραγματοποιούνται σε αφόρητες συνθήκες. Έγινε μεγάλη προσπάθεια και όλες οι αίθουσες ήταν κλιματισζόμενες. Πώς προχωρά ο σχεδιασμός του Υπουργείου;

Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που πετύχαμε αυτό το εγχείρημα. Να πω, επίσης, ότι αυτό που έμαθα στα 2,5 αυτά χρόνια, είναι ότι και ένα μικρό πρόβλημα να υπάρχει δημιουργείται σάλος, ενώ όταν όλα πάνε καλά, αποφεύγεται να γίνει αυτή η αναφορά. Σημαντικό να το τονίσουμε: για πρώτη φορά, τα παιδιά μας παρακάθονται σε Παγκύπριες Εξετάσεις σε κλιματιζόμενους χώρους και αυτό συμβαίνει χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Παράλληλα, προχωρούμε, βάσει της δέσμευσης της κυβέρνησης μας και με τα υπόλοιπα σχολεία, όπως τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια, αφού τα Νηπιαγωγεία είναι σχεδόν ολοκληρωμένα (μέσω των συνδέσμων γονέων). Το στοίχημα είναι στην τριετία, όπως έχουμε δεσμευτεί, όλα τα σχολεία να έχουν κλιματιστικά. Αυτό το έργο είναι τεράστιο από μόνο του. Αφορά σε ένα σημαντικό κονδύλι του κράτους, το οποίο έχει εξευρεθεί και που αποδεικνύει την πολιτική βούληση που υπάρχει. Και εδώ πρέπει να αναφέρουμε κάτι σημαντικό, ότι ταυτόχρονα με την εγκατάσταση των κλιματιστικών γίνεται κάτι που δεν έγινε για δεκαετίες και είναι η ηλεκτρολογική αναβάθμιση των μονάδων, για να υπάρχει ασφάλεια σε αυτά που κάνουμε. Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω με την ευκαιρία και την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου. Είναι πεποίθηση μας ότι αυτό το έργο προχωρεί σωστά, έχουμε κερδίσει το στοίχημα και πολύ σύντομα θα μπορούμε να ανακοινώνουμε περισσότερα σχολεία.

-Από την αρχή της σχολικής χρονιάς είχε δοθεί επίσης έμφαση στην εγκατάσταση κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης στα σχολεία που κρίθηκαν υψηλού κινδύνου. Έγινε αξιολόγηση του μέτρου; Επέφερε θετικά αποτελέσματα;

Παρόλο που ο ρόλος του σχολείου είναι να διαπαιδαγωγεί και να λειτουργεί προληπτικά, εντούτοις, λειτουργούμε και στο επίπεδο της αντιμετώπισης. Τα πρώτα αποτελέσματα, κυρίως στη Λευκωσία που είχε εφαρμοστεί πιλοτικά, είναι πολύ θετικά. Πολύ συγκεκριμένα, να πούμε ότι ακόμη και γονείς καλούνται στα σχολεία για να δουν ότι είναι τα παιδιά τους που έκαναν ζημιά και εκεί πληρώνουν οι ίδιοι για τη ζημιά. Το ζητούμενο είναι και να έχουμε τεκμηρίωση και να αποδίδονται ευθύνες εκεί που πρέπει για να είναι αποτελεσματικό το μέτρο, αλλά κυρίως να λειτουργεί αποτρεπτικά. Συνεπώς, είναι θετική η πρώτη αποτίμηση, οι σχολικές εφορίες έχουν αυτό τον προγραμματισμό και πρέπει να τον επισπεύσουν, επειδή βλέπουμε ότι πάει καλά και πρέπει να το συνεχίσουμε, όπως και τη φρούρηση των σχολείων μας. Αυτή τη στιγμή έχουμε κάμερες σε 30 σχολεία, ενώ σε άλλα πέντε ολοκληρώνονται οι διαδικασίες εγκατάστασης μέχρι το τέλος του μηνός. Συνολικά, δόθηκαν ήδη τα κονδύλια για 80 σχολεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έντονος προβληματισμός για τις φωτιές στα σχολεία-Συνεχίζεται η εγκατάσταση καμερών

-Είπατε ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια γίνεται μία μεταρρύθμιση στον τομέα της εκπαίδευσης. Ανάμεσα στις αποφάσεις που έχετε λάβει, ήταν και η αναδιοργάνωση των αναλυτικών προγραμμάτων και η μείωση της ύλης. Δεχθήκαμε κάποια παράπονα στην έναρξη των Παγκυπρίων Εξετάσεων για μεγάλο όγκο. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου;

Η παιδεία αλλάζει και αλλάζει από τον πυρήνα της: το τι μαθαίνουν τα παιδιά μας και πώς το μαθαίνουν. Γίνεται δηλαδή μία συστηματική και ολοκληρωμένη προσπάθεια και όχι αποσπασματική. Αυτή η προσπάθεια περιλαμβάνει και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συστήματος, που είναι η καρδιά της μεταρρύθμισης, με στόχο το να μειώσουμε την ύλη, να επικεντρωθούμε αντί στη γνώση στις δεξιότητες και ικανότητες. Αυτή η προσπάθεια έχει επιφέρει αποτέλεσμα, έχουμε μειώσει την ύλη γύρω στο 20% σε όλα σχεδόν τα μαθήματα σταδιακά και προχωρούμε σε μεγαλύτερη μείωση. Ακόμη και έτσι, κάποια μαθήματα έχουν υπερβολικά μεγάλη ύλη και συμφωνώ απόλυτα με τις αντιδράσεις. Γι’ αυτό και δουλεύουμε για να μειώσουμε ακόμη περισσότερο την ύλη. Η ύλη είναι πολύ σημαντική, όμως να είναι η προαπαιτούμενη, η σημαντική για να προχωρήσουμε παρακάτω. Η περιττή ύλη δεν μας χρειάζεται, χρειάζονται περισσότερες ικανότητες και δεξιότητες στα παιδιά μας. Αυτό το στοίχημα το κερδίζουμε με την ένταξη νέων τεχνολογιών στα μαθήματα, με τη βελτίωση των μεθόδων διδασκαλίας, με την έμφαση που δίνουμε στην επιμόρφωση. Γίνεται μία συλλογική και ορθά σχεδιασμένη προσπάθεια. Επίσης, δώσαμε έμφαση και στις δομές για να μπορέσουν να λειτουργήσουν καλύτερα και τα αναλυτικά και οι νέες μεθοδολογίες, όπως είναι τα Ολοήμερα Σχολεία. Εκεί, μας δίνεται η ευκαιρία μέχρι τις 4:00 το απόγευμα ή τις 3:00, ανάλογα με την επιλογή των γονιών, να έχουμε σύγχρονο περιεχόμενο, όπως είναι τα STEM και στη Δημοτική και στη Μέση Εκπαίδευση, έμφαση στις τεχνολογίες, στις φυσικές επιστήμες και τα Μαθηματικά. Στα ολοήμερα σχολεία, έχουμε δώσει περιεχόμενο για το τι κάνουμε στον απογευματινό χρόνο και είναι προσανατολισμένο προς τα νέα αναλυτικά προγράμματα και τις δεξιότητες και ικανότητες. Έχουμε πετύχει πολλά στα 2,5 χρόνια. Η επέκταση και αναβάθμιση των ολοήμερων σχολείων είναι μια βαθιά κοινωνική πολιτική, που η κυβέρνηση υιοθέτησε και υλοποιεί αποτελεσματικά. Στόχος μας είναι όπως όλα τα Δημοτικά σχολεία να είναι Ολοήμερα μέχρι το 2028.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι Παγκύπριες Εξετάσεις φανέρωσαν ξανά το πρόβλημα της υπέρογκης ύλης-Καλείται να βρει λύσεις το ΥΠΑΝ

-Έχουν ολοκληρωθεί δύο σχολικές χρονιές, με το νέο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών. Πώς αξιολογείται από το Υπουργείο Παιδείας;

Έχουμε πολύ λιγότερες αντιδράσεις, ο κόσμος έχει ηρεμήσει σε σχέση με τα τετράμηνα. Μόλις αναλάβαμε, κληθήκαμε να το αντιμετωπίσουμε τους πρώτους μήνες, το κάναμε με επιτυχία, το παρακολουθούμε συνεχώς το σύστημα. Το κρίσιμο είναι να μειωθεί και η ύλη, ώστε και η αξιολόγηση του μαθητή να έχει μεγαλύτερο νόημα και να είναι προσανατολισμένο στις δεξιότητες και ικανότητες και όχι τη γνώση.

-Θεωρείτε ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για να ανοίξει η συζήτηση για αλλαγή ωραρίου στα σχολεία;

Θέλουμε να συζητήσουμε με όλους το ωρολόγιο, δηλαδή πότε ξεκινούμε και πότε τελειώνουμε και κυρίως τη βαρύτητα των μαθημάτων. Αλλά όχι τώρα. Θέλουμε να ολοκληρώσουμε με τις αλλαγές στα αναλυτικά, να ολοκληρώσουμε με τις άλλες σοβαρές μεταρρυθμίσεις και αυτή που είναι εξίσου σημαντική, να τη δούμε όπως κάνουμε πάντα, με όλους τους εταίρους. Απλά, πρέπει να αντιληφθούμε όλοι την έννοια του διαλόγου. Διάλογος δεν σημαίνει να επιβάλει η μία πλευρά τις απόψεις της στην άλλη. Διάλογος σημαίνει να ακουστούμε, να τεκμηριώσουμε απόψεις και τελικά να ληφθεί απόφαση από την Αρμόδια Αρχή που έχει και την ευθύνη της χάραξης πολιτικής. Διαφορετικά, θα παραμένουμε όπως μέναμε για δεκαετίες τώρα, προσκολλημένοι σε αναχρονιστικές πολιτικές. Προχωρούμε λοιπόν με αποφασιστικότητα σε ένα πιο οργανωμένο, σύγχρονο, κοινωνικά χρήσιμο σχολείο, αναβαθμίζουμε περιεχόμενο και ποιότητα μαθημάτων. Θεωρούμε ότι η παιδεία πρέπει να αλλάξει και αυτό πράττουμε. Η παιδεία αλλάζει με τομές και αλλαγές. Έχουμε το όραμα, έχουμε και τον σχεδιασμό. Το αξίζουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί μας. Για μας είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι ο στόχος μας για ένα σύγχρονο, συμπεριληπτικό σχολείο για όλα τα παιδιά, γίνεται πραγματικότητα, βήμα προς βήμα, με συστηματική παρακολούθηση και διόρθωση τυχόν στρεβλώσεων. Προχωρούμε προς την υλοποίηση των στόχων μας και θέλουμε όλους τους εταίρους κοντά μας, θέλουμε όλους τους συνεργαζόμενους φορείς με ειλικρίνεια κοντά μας, για να κάνουμε το κάθε επόμενο μας βήμα. Θέλω να ευχαριστήσω και τη Βουλή για την πολύ θετική της στάση στο θέμα της αξιολόγησης και όσα πετύχαμε με τη βοήθεια των βουλευτών μας αυτά τα 2,5 χρόνια. Ήταν 5-6 σημαντικά νομοσχέδια (βλ επέκταση δωρεά προδημοτικής, τετράμηνα, περιορισμός κινητών κ.ά.), που αλλάζουν το σκηνικό στη δημόσια εκπαίδευση και μας γεμίζουν με αισιοδοξία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έγινε το πρώτο βήμα για το Εθνικό Σχέδιο Παιδείας-Περιμένει κλήση από ΠτΔ για ευρεία σύσκεψη ο Μυλωνάς

-Την ερχόμενη σχολική χρονιά θα λειτουργήσει το πρώτο Τεχνικό Γυμνάσιο. Τι μπορείτε να μας πείτε;

Μιλώντας για δομές, μέσα στο πλαίσιο των αλλαγών που κάνουμε, στόχος μας είναι να δίνουμε ευκαιρίες στα παιδιά για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Σε αυτή την ομπρέλα, περιλαμβάνεται και αυτή η βασική μας καινοτομία που αρχίζει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, πιλοτικά σε δύο σχολικές μονάδες, το Τεχνικό Γυμνάσιο. Θα μπορούν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τα τεχνικά επαγγέλματα από νωρίς, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να ακολουθήσουν τις τεχνικές σπουδές. Δίνονται ευκαιρίες για καλλιέργεια συγκεκριμένων δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Είναι ακόμη μία δράση του προγράμματος διακυβέρνησης, η οποία μέσα από τη συνεκτική πολιτική που ακολουθούμε, θεωρούμε ότι προσφέρει στα παιδιά μας πολλές εναλλακτικές.

-Και κάτι τελευταίο, είναι ανοιχτή η συζήτηση για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια. Θα υπάρχει κατάληξη;

Εδώ και εννέα χρόνια έχουμε ένα ανοιχτό ζήτημα. Έχουμε κάνει διαβουλεύσεις. Ένα νομοσχέδιο επιδέχεται αλλαγών, συζητήσεων. Αναλάβαμε να βελτιώσουμε, να διορθώσουμε, να ακούσουμε ανησυχίες, ως εκεί που δεν θα επηρεάζει την φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Θεωρούμε ότι η συζήτηση πρέπει να ολοκληρωθεί και επιτέλους να πάει στην Ολομέλεια, για να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του. Είναι άδικο να κρατούμε καθηλωμένα τα δημόσια πανεπιστήμιά μας και να μην τα αφήνουμε να αναπτυχθούν στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για διεθνοποίηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απέρριψαν την πρόταση ΑΚΕΛ για τα ξενόγλωσσα ΥΠΑΝ και κόμματα-Πυρά για προσβολή των πανεπιστημίων

Δειτε Επισης

Συνολικά 19 πτήσεις για επαναπατρισμό Ισραηλινών-Προγραμματισμένες και αναχωρήσεις από μαρίνα Λάρνακας
Τρεις κύριες πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν έπληξαν οι ΗΠΑ-«Ήταν μία θεαματική στρατιωτική επιτυχία»
LIVE: Χάος στη Μέση Ανατολή μετά την εμπλοκή των ΗΠΑ στον πόλεμο-Ιρανική επίθεση στο Μπεν Γκουριόν
Η φημολογία για ανασχηματισμό, το κατάλληλο timing και οι εκτιμήσεις για τα πρόσωπα
«Η σημασία της συζήτησης για το σχέδιο αξιολόγησης στη Βουλή είναι τεράστια… Η παιδεία αλλάζει»
Επιπολαιότητες, (επιλεκτικές) διαρροές και ανεξήγητοι χειρισμοί συντηρούν την Αστυνομία ως αγκάθι
Καταγγέλλει την Τουρκία στο ΣΑ η Λευκωσία για σφετερισμό-«Αδιανόητο ο δράστης να επιχειρεί να παρουσιαστεί ως θύμα»
«Επιχείρηση Νάρνια»-Το σχέδιο του Ισραήλ για εξουδετέρωση πυρηνικών επιστημόνων του Ιράν
Σεισμός 4,6 Ρίχτερ ανοιχτά της Κεφαλονιάς
Αποκαλύψεις Ισραηλινού ΥΠΕΞ για σύλληψη Αζέρου στη Λεμεσό-«Αποτράπηκε επίθεση του Ιράν στην Κύπρο»