Στο «εδώλιο» της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ η Αστυνομία-Ομοφωνία τριών υπουργών για μη ενημέρωση του Συμβουλίου
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 02 Ιουνίου 2025

Με την επανακλήτευση της Αστυνομίας ρίχνουν αυλαία οι εργασίες της Ερευνητικής Επιτροπής που συγκλήθηκε για να εξετάσει τυχόν κενά και παραλείψεις, που οδήγησαν στο σκάνδαλο των ελαττωματικών αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, από τους οποίους οι οικογένειες των Κυριάκου Όξινου και Στυλιανής Γιωργαλλή βυθίστηκαν στo πένθος, ενώ ο Αλέξανδρος Λούγκου επτά χρόνια μετά το ατύχημά του, συνεχίζει να παλεύει με τα προβλήματα που προκλήθηκαν από την έκρηξη του αερόσακου.
Η Ερευνητική κάλεσε για τη σημερινή διαδικασία μόνο τον Διευθυντή της Τροχαίας Αρχηγείου, Χάρη Ευριπίδου, ώστε να καταθέσει επί των αναφορών του νυν υπουργού, Αλέξη Βαφεάδη και των πρώην Γιάννη Καρούσου και Μάριου Δημητριάδη, ότι οι Αρχές δεν ενημέρωσαν το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, για οποιοδήποτε από τα τροχαία που σημειώθηκαν.
Όπως εξήγησε ο κ. Βαφεάδης, η Αστυνομία παρουσίαζε ενώπιον του Συμβουλίου αναλυτικά στοιχεία για τα τροχαία δυστυχήματα που σημειώνονταν ανά έτος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν τέθηκε ενώπιόν τους οποιοδήποτε τροχαίο που αφορούσε έκρηξη αερόσακου ΤΑΚΑΤΑ. Μετά από την ενημέρωση που έλαβαν τα μέλη της Ερευνητικής, έκριναν ως χρήσιμο να καλέσουν την Αστυνομία για να τοποθετηθεί επί των εν λόγω αναφορών και να δώσει εξηγήσεις γιατί δεν ενημέρωνε τον εκάστοτε υπουργό Μεταφορών, ως εκ της θέσεώς του, ως προέδρου του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας.
Ανάμεσα στα μέλη της Επιτροπής, αλλά και στους υπουργούς που κατέθεσαν, υπάρχει η εκτίμηση πως εάν ενημερώνονταν μέσω του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, θα λάμβαναν νωρίτερα μέτρα γύρω από το ζήτημα, πριν διογκωθεί και ενδεχομένως πριν χαθούν δύο ανθρώπινες ζωές.
Επίσης, στην Αστυνομία αναμένεται να τεθούν ερωτήματα γύρω από την έκθεση που ετοίμασε η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία για τον τραυματισμό του Αλέξανδρου Λούγκου και την οποία όπως υποστήριξε, παρέδωσε στις Αρχές, οι οποίες όταν κλητεύθηκε μάρτυράς τους ενώπιον της Ερευνητικής, απάντησε αρνητικά ως προς το κατά πόσον την έλαβαν.
Το συγκεκριμένο σημείο, κρίνεται ως εξαιρετικά σημαντικό να ξεκαθαριστεί, αφού εάν η Αστυνομία την έλαβε, θα πρέπει να απαντήσει ποιους ενημέρωσε και σε ποιες ενέργειες προέβη, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να τοποθετηθεί για τους λόγους που δεν τη ζήτησε από την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία.
Σημειώνεται ότι ενώπιον της Ερευνητικής έχουν καταθέσει συνολικά 39 μάρτυρες, με τον κ. Ευριπίδου να είναι ο 40ος που θα τοποθετηθεί για το θέμα των ελαττωματικών αερόσακων. Κατέθεσαν συνολικά δέκα από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, δύο από τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Εμπόρων Αυτοκινήτων, ο ερευνών λειτουργός που διενήργησε την διοικητική έρευνα του Υπουργείου Μεταφορών, τρεις γονείς των θυμάτων, ένας εκπρόσωπος της Αστυνομίας, ο νυν και τέσσερις πρώην διευθυντές του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, η νυν και έξι πρώην Γενικοί Διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, ο διευθυντής της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας, ο διευθυντής της Υπηρεσίας Καταναλωτών, ο Αλέξανδρος Λούγκου και εννέα πρώην υπουργοί. Από αυτούς, ο κ. Γιάννης Νικολαΐδης, κατέθεσε τόσο ως πρώην διευθυντής του ΤΟΜ, όσο και ως Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δείχνει γραμμή πλεύσης για ευθύνες η στάση Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ-Το «κράτος εν κράτει» ΤΟΜ και η «αδικαιολόγητη ΗΜΥ
Άρχισε η σύνταξη του πορίσματος
Την ίδια ώρα, η σύνταξη του πορίσματος της Ερευνητικής, έχει ήδη αρχίσει, ωστόσο για να ολοκληρωθεί αναμένεται πως θα χρειαστεί περίπου ένας μήνας, με τον ορίζοντα να τίθεται το τέλος Ιουνίου με αρχές Ιουλίου.
Όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών της Επιτροπής, το υλικό που έχει συλλέξει μέχρι στιγμής, «έχει γεμίσει ένα δωμάτιο», αναφορά που περιγράφει επαρκώς τον όγκο των στοιχείων που τέθηκαν ενώπιον της τριμελούς Ερευνητικής. Όπως επίσης διαμηνύθηκε, εκεί και όπου υπάρχουν ευθύνες θα αποδοθούν, ενώ στο πόρισμα αναμένεται να υπάρχουν και εισηγήσεις για τον τρόπο που λειτουργούν κάποιες υπηρεσίες, ώστε να υπάρξει βελτίωση και ενημέρωση στο ανώτατο επίπεδο.
Για παράδειγμα, τόσο τα μέλη της Επιτροπής, όσο και οι πρώην υπουργοί, θεωρούν ότι η πρακτική που ακολουθεί η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία, που δεν ενημερώνει το Υπουργείο Μεταφορών για τα ευρήματα των εκθέσεών της που το αφορούν, «είναι αδικαιολόγητο».
Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του μέλους της Ερευνητικής, Θεοδόση Χατζημιχαήλ, ο οποίος με την ολοκλήρωση των καταθέσεων όλων των πρώην πολιτικών προϊστάμενων, υπέδειξε πως όλοι οι υπουργοί και οι Γενικοί Διευθυντές που κατέθεσαν ενώπιον της Επιτροπής, είπαν ότι θεωρούν ότι είναι απαράδεκτο να μην ενημερώνονται για τις εκθέσεις και τα πορίσματα της ΗΜΥ και του ΤΟΜ. «Και όμως μέχρι σήμερα ο εκπρόσωπος της ΗΜΥ είπε ότι θεωρεί ότι η διαδικασία που ακολουθούν είναι σωστή και θα συνεχίσουν να την κάνουν αν δεν παρέμβει κάποιος πολιτικός προϊστάμενος».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Από το 2013 κοινοποιήθηκε αναφορά RAPEX για τους ΤΑΚΑΤΑ-«Δεν υπήρξε ανταπόκριση από τον ΤΟΜ»
- Καυτή πατάτα η ανάληψη ευθύνης ενώπιον της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ-Όλοι εναντίον όλων
- Μοίρασαν ευθύνες και δεν ανέλαβαν καμία οι Γενικοί Διευθυντές-Έντονες αντιδράσεις μελών της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ
- Κατέθεσε στην Ερευνητική για ΤΑΚΑΤΑ ο Αλέξανδρος Λούγκου-Ακολουθούν Βαφεάδης, Καρούσος και Αναστασιάδου
- Σε ενενήντα λεπτά ο Βαφέαδης έδειξε ευθύνες και έβαλε φρένο στο blame game-Αιχμές και προς τους Γενικούς Διευθυντές
- Δήλωσαν άπαντες άγνοια για τους ΤΑΚΑΤΑ-«Γνώριζε για την εγκύκλιο του 2017 ο ΓΔ του Υπουργείου Μεταφορών»