Deadline μέχρι τον Σεπτέμβριο για γεφύρωση των διαφορών για το νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Φοινιώ Σάββα 14:58 - 18 Ιουνίου 2025
Καυτό αναμένεται να είναι το καλοκαίρι για το Υπουργείο Παιδείας και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, καθώς έχουν χρονικό περιθώριο μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο για να γεφυρώσουν τις διαφορές τους, αναφορικά με το νομοσχέδιο για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα της συζήτησης στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, με την υπουργό, Αθηνά Μιχαηλίδου να εκφράζει ικανοποίηση για το γεγονός ότι η συζήτηση πλέον έχει τεθεί σε άλλη βάση και είναι πλέον σε επίπεδο Βουλής.
Η κα. Μιχαηλίδου παρουσιάστηκε το πρωί της Τετάρτης στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, για να παρουσιάσει το νομοσχέδιο που έχει ετοιμαστεί για το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Όπως ανέφερε, το δημόσιο σχολείο χρειάζεται τομές, προς όφελος των παιδιών και των εκπαιδευτικών, ενώ όσον αφορά στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών επεσήμανε για ακόμη μία φορά ότι είναι αναχρονιστικό, άδικο και ισοπεδωτικό, αφού υφίσταται για 50 σχεδόν χρόνια.
«Η παιδεία πρέπει να αλλάξει, το δικαιούνται πρώτιστα τα παιδιά μας και οι ίδιοι οι εκπαιδευτική μας. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου αποτελούν βασικό πυλώνα του εκπαιδευτικού συστήματος, έχουν παιδαγωγική αξία και λειτουργία, συνιστούν κεντρικό μηχανισμό ανατροφοδότησης για το παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο και αποτελούν προϋπόθεση για βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Ο εκσυγχρονισμός του συστήματος αξιολόγησης περιλαμβάνεται στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επιστρέφουν στο τραπέζι του διαλόγου ΥΠΑΝ και εκπαιδευτικοί για το σχέδιο αξιολόγησης
Η υπουργός Παιδείας προέβη σε κάποιες παραδοχές, όπως για παράδειγμα ότι εδώ και 50 χρόνια το σύστημα είναι το ίδιο και αναπαράγονται στρεβλώσεις, ενώ στην Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας παρουσιάζονται δεκάδες άνθρωποι με την ίδια βαθμολόγια. Η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε, δε, ότι η επιλογή των διευθυντικών στελεχών χρειάζεται ουσιαστική βελτίωση, ενώ τόνισε πως υπάρχει αυτή τη στιγμή έλλειψη σαφών κριτηρίων, που να καλύπτουν πλήρως το πολυδιάστατο έργο των εκπαιδευτικών και της σχολικής μονάδας. «Η διαμορφωτική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι περιορισμένη, ενώ είναι ελλιπής και η πληροφόρηση για την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης σε επίπεδο σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού συστήματος».
Αναφερόμενη στις αλλαγές που προωθούνται με το νομοσχέδιο, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως η πρώτη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πραγματοποιείται νωρίτερα και διευρύνεται η κλίμακα της αξιολόγησης. Τόνισε, δε, ότι η αξιολόγηση διενεργείται με επιστημονικά, αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, ενώ θεσμοθετείται η διαμορφωτική αξιολόγηση, με στόχο την παροχή συστηματικής και στοχευμένης ανατροφοδότησης και στήριξης προς τους εκπαιδευτικούς.
«Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται από περισσότερους από έναν αξιολογητές, εισάγεται θέση προαγωγής Ανώτερου Εκπαιδευτικού, ενδυναμώνεται ο ρόλος του Διευθυντή ως ηγέτη της σχολικής μονάδας. Παράλληλα, θεσμοθετείται δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων, θεσμοθετείται η διαδικασία της μεταξιολόγησης με τη σύσταση αρμόδιας επιτροπής και συστήνεται Επιτροπή Παρακολούθησης Νέου Συστήματος Αξιολόγησης».
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας υπέδειξε πως η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι συλλογική, έχει διαμορφωτικό χαρακτήρα και λειτουργεί σε δύο επίπεδα (κριτικός αναστοχασμός για βελτίωση και πληροφόρηση για το εκπαιδευτικό σύστημα).
Όσον αφορά στην εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση), η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «κάθε σχολείο διεξάγει εσωτερική αξιολόγηση ως διαδικασία αυτοαξιολόγησης και αναπτύσσει Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης, βάσει οδηγιών της αρμόδιας αρχής. Η διαδικασία περιλαμβάνει αρχική διάγνωση αναγκών, σχεδιασμό, εφαρμογή, παρακολούθηση και αξιολόγηση δράσεων. Σε κάθε σχολείο συστήνεται Επιτροπή Αυτοαξιολόγησης και Ανάπτυξης Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης. Ο οικείος Επιθεωρητής-Σύμβουλος ενημερώνεται για όλες τις φάσεις και παρέχει υποστήριξη και καθοδήγηση».
Αναφορικά με την εξωτερική αξιολόγηση, η υπουργός Παιδείας εξήγησε πως «ακολουθεί και συμπληρώνει τη διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης κάθε τρία χρόνια. Η εξωτερική αξιολόγηση εστιάζει στους τομείς ηγεσία, οργάνωση και διοίκηση σχολείου, ποιότητα διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης και προσωπική ανάπτυξη, συμπεριφορά και ευημερία μαθητών. Περιλαμβάνει παρατηρήσεις διδασκαλιών, ανατροφοδότηση από τη διεύθυνση και τους εκπαιδευτικούς και μελέτη εγγράφων σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική και το έργο του σχολείου. Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών πολιτικών και τον επανακαθορισμό στόχων και προτεραιοτήτων του συστήματος».
Όσον αφορά στην μεταξιολόγηση, η Αθηνά Μιχαηλίδου τόνισε ότι «διεξάγεται από Ειδική Επιτροπή με συμμετοχή του ΚΕΕΑ, ειδικού εμπειρογνώμονα, εκπροσώπων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών οργανώσεων, για ετοιμασία εκθέσεων, διάχυση αποτελεσμάτων και υποβολή εισηγήσεων. Αξιολογεί την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης, συλλέγει δεδομένα από πολλαπλές πηγές για διασφάλιση της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων, περιλαμβάνει συνεχή έλεγχο των διαδικασιών, των εργαλείων, των δεδομένων και των ρόλων, αναδεικνύοντας κενά και αδυναμίες».
Η μεταξιολόγηση αρχίζει από την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος, σημείωσε η υπουργός Παιδείας και πρόσθεσε πως προβλέπεται η άμεση εφαρμογή για έγκαιρο εντοπισμό αδυναμιών και λήψη διορθωτικών μέτρων.
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας έκανε αναφορές στις συναντήσεις που είχε με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τόσο όσες ήταν κοινές, όσο και όσες ήταν κατ’ ιδίαν με την κάθε οργάνωση, αλλά και τους γονείς, ενώ δόθηκαν στοιχεία και για τις επιστολές που είχαν ανταλλάξει με την κάθε πλευρά.
Τα σημεία διαφωνίας Υπουργείου Παιδείας με οργανώσεις εκπαιδευτικών
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στα σημεία που υπήρχαν διαφωνίες με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Όσον αφορά στην ΠΟΕΔ, η υπουργός εξήγησε πως υπήρχε διαφωνία να μην συμμετέχει ο διευθυντής στην αριθμητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αριθμητική αξιολόγηση να έχει ο εκπαιδευτικός μόνο αν το ζητήσει ο ίδιος, οι δύο ρόλοι των επιθεωρητών (Σύμβουλος και Αξιολογητής) να είναι διακριτοί και ανεξάρτητη. Η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε, δε, ότι υπήρχε διαφωνία με τη συχνότητα των αξιολογήσεων, καθώς επίσης και στο να μην είναι υποχρεωτικές οι 50 ώρες επαγγελματικής μάθησης. Επίσης, οι δύο πλευρές διαφωνούσαν στο να μην γίνεται εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, ενώ η οργάνωση πρόβαλε την άποψη ότι είναι ασφυκτική η μεταβατική περίοδος των πέντε χρόνων είναι ασφυκτική.
Όσον αφορά στην ΟΕΛΜΕΚ, όπως ανέφερε η υπουργός οι δύο πλευρές διαφωνούσαν, μεταξύ άλλων, στη σύνθεση δευτεροβάθμιου σώματος εξέτασης ενστάσεων, στη διεύρυνση της κλίμακας αξιολόγησης από το 40 στο 100, στο να μην συμμετέχει ο διευθυντής στην αριθμητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και να μην εμπλέκεται ο επιθεωρητής στη διαμορφωτική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε, δε, ότι η ΟΕΛΜΕΚ έθεσε πρόταση οι εκπαιδευτικοί να μην παρακολουθούν και τα δύο προγράμματα της παιδαγωγικής κατάρτισης και των νεοεισερχόμενων και να μην είναι υποχρεωτικές οι 50 ώρες επαγγελματικής μάθησης.
Όσον αφορά στην ΟΛΤΕΚ, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε πως διαφωνούσαν στο να υπάρχουν τρεις αξιολογήτες, συμπεριλαμβανομένου του Διευθυντή και η βαθμολογία του πρώτου από τον τελευταίο να μην διαφέρει πάνω από 10%, στην πρόταση για συμπλήρωση τουλάχιστον οκτώ ετών υπηρεσίας στο δημόσιο σχολείο στην αντίστοιχη βαθμίδα και στη θέσπιση ειδικού οργάνου με συμμετοχή της ΟΛΤΕΚ για την εποπτεία παραπομπής εκπαιδευτικών σε πρόγραμμα στήριξης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκινά η εξέταση του ΥΠΑΝ για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Ανοίγουν τα χαρτιά τους όλες οι πλευρές
Η θέση των οργανώσεων
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, σημείωσε πως η οργάνωση έχει εντοπίσει κενά και ασαφείς γκρίζες σελίδες. «Διερωτώμαι πως μπορούμε να υπογράψουμε εμείς, με όλα αυτά τα κενά που θα συμφωνηθούν αργότερα. Είναι η πρώτη φορά από την εποχή του μακαρίτη του Ουράνιου Ιωαννίδη που ακούω πρόταση με τόσα κενά. Η υπουργός έκανε ένα κείμενο που παρουσίασε στην πιο τέλεια μορφή, όμως πρέπει να γνωρίζεις καλά το αντικείμενο για να διαπιστώσεις τα κενά».
Ο κ. Ταλιαδώρος ανέφερε στη συνέχεια ότι «δεν έγινε διάλογος. Ουσιαστικά πράγματα δεν έχουν αλλάξει. Δεν είναι κακό να μην αλλάξει η θέση κάποιου. Η θέση μας είναι ότι η συζήτηση πρέπει να επαναρχίσει στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν μπορεί να γίνει πραγματικός διάλογος ανάμεσα σε εργοδότη και εργαζομένων σε αυτό το πλαίσιο. Επί της ουσίας, η κα. Μιχαηλίδου γνωρίζει καλά, ήταν μέλος της Επιτροπής του 2019 που παρήχθηκε ένα έργο 257 σελίδων και της κας. Μιχαηλίδου είναι 57 σελίδων. Δεν είναι προσωπικό το θέμα. Υπάρχει μία επιτροπή 17 ατόμων και αναγράφονται στο βιβλίο του κ. Χαμπιαούρη. Στην πρόταση του Υπουργείου Παιδείας δεν υπάρχει παραπομπή. Μπορεί να το έγραψε η κα. Μιχαηλίδου. Είναι δικαίωμά της είναι υπουργός. Εκείνο που με θίγει περισσότερο είναι να λένε πως είναι επιστημονικό αυτό. Να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο».
Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημείωσε πως ως οργάνωση δεν είπαν ότι δεν θέλουν την αξιολόγηση και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, ωστόσο θέλουν ένα νέο σύστημα που να διορθώνει τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται από το υφιστάμενο και να μην απειλούν κανένα, να είναι αξιοκρατικό και να προάγονται οι καλοί εκπαιδευτικοί. Θέλησε, παράλληλα, να σημειώσει πως αυτή τη στιγμή γίνεται αξιολόγηση στις σχολικές μονάδες.
«Για τη συγκεκριμένη πρόταση, εμείς δεν την απορρίψαμε. Εκείνο που είπαμε είναι ότι εξουσιοδοτηθήκαμε να διαχειριστούμε περιπτώσεις μονομερών αποφάσεων από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και για μας, από τη στιγμή που υπήρχε σε εξέλιξη διάλογος και καταγράφονταν για μας σοβαρές διαφωνίες, το γεγονός που προχώρησε η εκτελεστική εξουσία σε νομοθέτημα που δεν το είδαμε, θεωρείται μονομερής απόφαση και δεν μπορεί να γίνει ανεχτό. Αυτό που εμείς ζητούμε είναι ότι σε ένα λογικό χρονικό πλαίσιο το συγκεκριμένο νομοθέτημα να έρθει πίσω, στο τραπέζι του διαλόγου ώστε να μπορούν να γίνει ουσιαστικός διάλογος για να βρεθούν λύσεις».
Η κα. Βασιλείου επεσήμανε πως είναι σε δύο επίπεδα τα προβλήματα που καταγράφονται. Το ένα είναι ζητήματα που υπάρχουν σοβαρές και τεκμηριωμένες αντιδράσεις από ΠΟΕΔ και τα άλλα που είναι γκρίζες ζώνες. «Δεν μπορεί μία συνδικαλιστική οργάνωση να υπογράψει ένα νομοθέτημα, που να προσθέτει επιπλέον καθήκοντα στα μέλη της, χωρίς να συμφωνηθούν αυτά. Αναφέρθηκε για το ρόλο του διευθυντή και ότι θα συζητηθεί μείωση του διδακτικού χρόνου του διευθυντή για να μπορεί να συμμετέχει ως αξιολογητής. Με αυτό διαφωνούμε εμείς και επιβεβαιώνει ότι προστίθενται καθήκοντα στα μέλη μας, χωρίς να υπάρχει αναφορά πότε θα γίνονται. Το ίδιο ισχύει και για τον παιδαγωγικό σύμβουλο, που και σε αυτό το επίπεδο προστίθενται καθήκοντα, που δεν έχουν συμφωνηθεί. Εκείνο που ζητούμε ως ΠΟΕΔ είναι αυτό το νομοθέτημα να έρθει πίσω στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε να διευκρινιστούν ζητήματα και να συζητηθούν κι άλλα ζητήματα που υπάρχουν διαφωνίες».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πολλή μελέτη για Μιχαηλίδου εντός καλοκαιριού-Αξιολόγηση και ειδική εκπαίδευση τα μεγαλύτερα μέτωπα
Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, από πλευράς του σημείωσε πως αυτή τη στιγμή οι μισοί συνάδελφοι τους αξιολογούνται από επιθεωρητές που είναι στην ειδικότητά τους. Πρόσθεσε πως είναι σαφές πως θέλουν να βελτιωθεί το σχέδιο, όμως ο διάλογος πρέπει να συνεχιστεί για να ξεκαθαριστούν πράγματα. «Δεν θέλουμε να συμφωνήσουμε σε κάποια πράγματα και μετά να εφαρμοστούν διαφορετικά. Όσον αφορά στις διαφορές, είναι λογικό σε κάθε βαθμίδα να υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες και γι’ αυτό ζητήσαμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που ζητούσαμε και πολύ πριν το νέο σύστημα αξιολόγησης, επειδή είναι ένα θέμα πολύ διαφορετικό από τα άλλα σχολεία. Είναι και δική μας παράκληση να συνεχιστεί ο διάλογος».
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της συντεχνίας Ισότητα, Αλέξιος Σαββίδης, σημείωσε πως το νέο σχέδιο αξιολόγησης είναι πανάκριβο και είχε εγκριθεί για την υφιστάμενη θητεία. Όσον αφορά στους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, ο κ. Σαββίδης επεσήμανε πως είναι το κακό αγκάθι στην παιδεία, που παίρνουν τις προαγωγές τη μία μετά την άλλη εις βάρος άλλων εκπαιδευτικών και δεν υπάρχει αναφορά στο σχέδιο αξιολόγησης. «Αυτό που θέλω να τονίσω είναι πως οι εκπαιδευτικοί από την αρχή του 2000 δεν έχουν αλλάξει. Άλλαξαν οι υπουργοί, τα αναλυτικά προγράμματα και ο επιβαρυμένος ρόλος του εκπαιδευτικού. Οι πραγματικά ανεπαρκείς εκπαιδευτικοί είναι ελάχιστοι και έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις για αυτούς. Το θέμα της αλλαγής της βαθμολογίας να γίνει από το 1-100 πιθανό να ενέχει πολλά προβλήματα».
Μετά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, ζήτησε από τις οργανώσεις να καταθέσουν γραπτώς τις θέσεις τους και κάλεσε τις δύο πλευρές να συνεχίσουν το διάλογο. «Εμείς θέλουμε να έχουμε εικόνα, έχουμε τρεις μήνες ακόμη και μετά, για να γίνει διάλογος και όταν κρίνετε ότι έχετε συμφωνία καλώς να την ψηφίσουμε. Διαφορετικά θα έχουμε συγκρούσεις με αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά μας. Όποτε είστε έτοιμοι, είμαστε στη διάθεσή σας να βοηθήσουμε. Θα ήθελα την αντίδραση αν είναι αποδεκτή η θέση σας».
Μία πρόταση που χαιρέτισαν και οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις, καθώς επίσης και το Υπουργείο Παιδείας. Η Αθηνά Μιχαηλίδου, παίρνοντας εκ νέου το λόγο, επεσήμανε πως «επί της διαδικασίας δεν έχετε μπροστά σας μία πρόταση. Έχετε ένα νομοσχέδιο, που πέρασε και από δημόσια διαβούλευση. Χαιρετίζουμε την απόφασή σας να πάρετε γραπτώς τις διαφωνίες. Δεν θέλουμε να πέσουμε στην παγίδα για ατέρμονες διαδικασίες διαλόγου. Θέλουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένες διαφωνίες. Θα δούμε και τις τρεις οργανώσεις και θα φέρουμε εκεί και όπου υπάρχουν συγκλίσεις, νοουμένου ότι δεν υπάρχει κίνδυνος για την επιστημονικότητα της πρότασης».
Καταλήγοντας, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «για μας είναι σημαντικό αυτό που έγινε σήμερα. Τίθεται το ζήτημα σε άλλη βάση. Είμαστε στη Βουλή, έχουμε συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θέλουμε γραπτώς τις διαφωνίες και το χρονοδιάγραμμα είναι συγκεκριμένο. Με πολλή όρεξη είμαστε διατεθειμένοι για να συνεχίσουμε το διάλογο και θα φέρουμε τυχόν συγκλίσεις τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Η δημοκρατία είναι έτσι, που δεν θα έχουμε συμφωνία όλοι σε όλα. Οι ρόλοι είναι διακριτοί. Έχουμε αποδείξει ότι έχουμε συνεργαστεί με τη Βουλή και παντού υπήρχαν διαφωνίες. Δεν είναι δυνατό να φέρουμε κάτι 100% συμφωνημένο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Συζήτησαν για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού Μιχαηλίδου και Αννίτα-«Να λειτουργεί υποστηρικτικά»