Πολλή μελέτη για Μιχαηλίδου εντός καλοκαιριού-Αξιολόγηση και ειδική εκπαίδευση τα μεγαλύτερα μέτωπα
06:00 - 16 Ιουνίου 2025

Πολύ διάβασμα αναμένεται να έχει εντός του καλοκαιριού η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, αφού υπάρχουν δύο βασικά και καίρια κεφάλαια ανοιχτά, τα οποία θα καταστήσουν τους επόμενους μήνες καυτούς. Αυτά δεν είναι άλλα από το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και η ειδική εκπαίδευση και μετάβαση στην ενιαία, αφού από τη μία επικρατούν διάφορες αντιδράσεις για το γεγονός ότι έχει προωθηθεί ενώπιον της Βουλής το κείμενο που έχει καταρτιστεί και από την άλλη, οι εισηγήσεις που έχουν παρουσιαστεί δεν έπεισαν τις οργανώσεις, που κάνουν λόγο για παγιοποίηση της υφιστάμενης κατάστασης, που δεν θα επιφέρουν αλλαγές. Η ουσία είναι ότι η υπουργός Παιδείας θα πρέπει στους επόμενους μήνες να επιδοθεί σε ένα αγώνα συναντήσεων, ώστε να γεφυρωθούν οι διαφορές που υπάρχουν, δεδομένου ότι πρόκειται για δύο βασικές μεταρρυθμίσεις, που θα επιφέρουν σημαντική αλλαγή στον τομέα της παιδείας.
Το Υπουργείο Παιδείας είχε αναγνωρίσει την ανάγκη που υπάρχει για να αλλάξουν σημαντικά ζητήματα στον τομέα της παιδείας, όπως είναι το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, δεδομένου ότι το υφιστάμενο έχει κριθεί ως ισοπεδωτικό για τους εκπαιδευτικούς, ενώ δεν είναι ούτε προς όφελος των μαθητών. Κι ενώ το θέμα αποτελούσε καυτή πατάτα για τους προηγούμενους υπουργούς, που δεν τόλμησαν να το αγγίξουν και να προωθήσουν αλλαγές, η Αθηνά Μιχαηλίδου είχε αποφασίσει ότι θα προβεί σε αλλαγές και άρχισε τις διαδικασίες από νωρίς, ώστε να υπάρχει διάλογος με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και να καταλήξει στην τελική πρόταση, που το Υπουργείο Παιδείας προώθησε στη Βουλή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Από βδομάδας στη Βουλή το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-«Μπορούν να βρεθούν οι λύσεις»
Η διαδικασία διαλόγου με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις ήταν πολύμηνη και ακούστηκαν πολλές απόψεις, ωστόσο η ΟΕΛΜΕΚ αποφάσισε να θέσει εαυτό εκτός, αφού έκρινε ότι δεν την ικανοποιούσαν οι θέσεις που παρουσίασε το Υπουργείο Παιδείας. Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση καταρτίστηκε και προωθήθηκε στο Υπουργικό και στη συνέχεια ενώπιον της Βουλής, όπου αναμένεται εντός της ερχόμενης εβδομάδας να ξεκινήσει η διαδικασία της συζήτησης. Εκεί, όλοι θα βρεθούν αντιμέτωποι και θα ακουστούν απόψεις.
Σημειώνεται πως οι εκπαιδευτικές οργανώσεις είχαν εκφράσει δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι δεν συνεχίστηκε ο διάλογος και προωθήθηκε η πρόταση που κατάρτισε το Υπουργείο Παιδείας και αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι επόμενοι μήνες θα είναι καυτοί για την Αθηνά Μιχαηλίδου και τους εταίρους. Κι αυτό επειδή θα πρέπει να βρεθεί ο τρόπος που θα γεφυρώνει τις διαφορές που υπάρχουν, ειδικά την ώρα που από τις παρουσιάσεις που έκανε η υπουργός Παιδείας, διαφαίνεται πως αρκετή μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών έχουν δει με θετικό μάτι τις αλλαγές που προωθούνται. Πάντως, το σίγουρο είναι πως δεν πρέπει να αγνοηθούν οι φωνές των εταίρων του Υπουργείου Παιδείας, που θα επηρεαστούν άμεσα από τις αλλαγές που προωθούνται, ωστόσο δεν πρέπει να παραγκωνιστεί ούτε και το γεγονός πως το Υπουργείο Παιδείας μπορεί να λαμβάνει πολιτικές αποφάσεις και να τις προωθεί, ακόμη και όταν δεν είναι 100% σύμφωνοι οι φορείς.
Την ίδια ώρα, είναι σημαντικό το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας ποτέ δεν έκλεισε την πόρτα στο διάλογο με τους φορείς, ακόμη και όταν οι ίδιοι παρουσιάζονται επιθετικοί και απειλούν με μέτρα, αφού η ίδια έχει πολλάκις τονίσει πως ο στόχος της δεν είναι να δημιουργούνται συγκρούσεις, αλλά να λαμβάνονται πολιτικές που είναι κυρίως προς όφελος των μαθητών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βαθαίνει η κόντρα ΥΠΑΝ και ΟΕΛΜΕΚ για το σχέδιο αξιολόγησης-«Τα απεργιακά μέτρα θυματοποιούν τα παιδιά»
Εκ πρώτης κόκκινο από φορείς για την ειδική εκπαίδευση
Στο μεταξύ, ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο που παραμένει ανοιχτό και θα απασχολήσει αρκετά το Υπουργείο Παιδείας το επόμενο διάστημα είναι η ειδική εκπαίδευση και η μετάβαση προς την ενιαία. Μία προσπάθεια που ξεκίνησε από το 2023, μετά από εξαγγελίες του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας ότι είναι καιρός να υπάρχουν αλλαγές και να μην υπάρχουν διακρίσεις σε βάρος των παιδιών. Η Αθηνά Μιχαηλίδου, αφουγκραζόμενη την ανάγκη που υπήρχε, έθεσε το θέμα ανάμεσα στις προτεραιότητές της και μάλιστα ήδη έχουν παρθεί αποφάσεις, που θα βελτιώσουν την κατάσταση. Μία εξ αυτών ήτα και η αύξηση των συνοδών στα σχολεία, καθώς και η εκπαίδευσή τους από το Σεπτέμβριο και όχι τον Δεκέμβριο όπως γινόταν παλαιότερα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατάργηση των μονάδων, αυξημένος ρόλος γονιών-Οι αλλαγές που μελετά το ΥΠΑΝ για την ενιαία εκπαίδευση
Αυτό αποτελούσε την πρώτη φάση της μεταρρύθμισης και η δεύτερη ήταν η αλλαγή στη νομοθεσία. Το Υπουργείο Παιδείας έχει καταρτίσει κάποιες εισηγήσεις και προτάσεις, που θα κάνουν πιο συμπεριληπτικό το δημόσιο σχολείο και προνοούν μεταξύ άλλων την κατάργηση των ειδικών μονάδων και την ενίσχυση του ρόλου του γονιού. Εισηγήσεις που εκ πρώτης δεν έπεισαν τους φορείς, οι οποίοι κάνουν λόγο για παγιοποίηση της υφιστάμενης κατάστασης και ότι δεν γίνεται βήμα μπροστά, αφού είναι τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας και όχι καινούργια νομοθεσία για την ενιαία εκπαίδευση.
Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η υπουργός Παιδείας τους επόμενους μήνες. Επί της ουσίας, η Αθηνά Μιχαηλίδου και οι συνεργάτες της θα πρέπει να συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις με τις οργανώσεις, πριν προχωρήσουν στην προώθηση τελικής πρότασης, ώστε να συμφωνήσουν στο μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό και να μπορεί να προωθηθεί ένα κείμενο, χωρίς να υπάρχουν αντιδράσεις.
Το σίγουρο είναι πως για ακόμη μία χρονιά, οι καλοκαιρινοί μήνες αναμένεται να είναι καυτοί για το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο καλείται να κλείσει διάφορα ανοιχτά κεφάλαια. Το ζήτημα είναι αν θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις διαδικασίες και να ρίξει τις θερμοκρασίες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ή αν θα ανοίξουν τα σχολεία και θα υπάρχουν αρκετά άλυτα θέματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν έπεισαν τις οργανώσεις οι εισηγήσεις ΥΠΑΝ για ειδική εκπαίδευση-«Παγιώνουν τις σημερινές καταστάσεις»