Το σκεπτικό του δήμου Λευκωσίας για το άνοιγμα της Μακαρίου-Διασκέδασε ανησυχίες ο Προύντζος
16:03 - 29 Μαΐου 2025

Το σκεπτικό του δήμου Λευκωσίας πίσω από την απόφαση για άνοιγμα της λεωφόρου Μακαρίου εξήγησε ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών ο δήμαρχος, Χαράλαμπος Προύντζος, ο οποίος ανέφερε πως το εν λόγω ζήτημα είχε απασχολήσει και την προεκλογική περίοδο, ενώ ζήτησε από το κράτος στήριξη για ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου της πρωτεύουσας. Την ίδια ώρα, ο δήμαρχος Λευκωσίας διασκέδασε τις ανησυχίες που υπήρχαν αναφορικά με το θέμα των χρηματοδοτήσεων, επισημαίνοντας πως οι εν λόγω χορηγίες αφορούσαν τόσο το κλείσιμο, όσο και άλλα έργα που έγιναν στην Μακαρίου, τα οποία και θα παραμείνουν μετά την υλοποίηση της απόφασης.
Η Επιτροπή Μεταφορών άνοιξε τη συζήτηση για την απόφαση του Δήμου Λευκωσίας για άνοιγμα της Μακαρίου, μετά από αυτεπάγγελτο που ενέγραψε ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ο οποίος στην αρχική του τοποθέτηση σημείωσε πως «από το 2010 έγιναν οι πρώτες μελέτες βιώσιμης κινητικότητας για τη Λευκωσία, υποτίθεται έπρεπε να εκτελέσουμε σειρά από έργα, κάναμε νέα μελέτη για βιώσιμη κινητικότητα το 2020. Εκτελέστηκαν έργα στη Μακαρίου, έγιναν και στην Καλλιπόλεως και αφού ολοκληρώθηκαν τα έργα, θα έπρεπε ο δήμος να λάβει μέτρα που θα έφερναν τον κόσμο στη Μακαρίου. Ήταν η ευθύνη στο Δήμο να βρει τα κίνητρα για να φέρει τον κόσμο στη Μακαρίου. Αντ’ αυτού είδαμε την απόφαση του δήμου».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Διαφωνεί και το ΕΤΕΚ με το άνοιγμα της Μακαρίου-Καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο να ανακαλέσει την απόφασή του
Ο δήμαρχος Λευκωσίας, Χαράλαμπος Προύντζος, στην τοποθέτησή του, σημείωσε πως το ζήτημα με τη βιώσιμη κινητικότητα αφορά διάφορες πρωτεύουσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο υπάρχει διαφορά στην Κύπρο, επειδή υπάρχουν διαφορές στο θέμα των υποδομών και των μέσων μαζικής μεταφορά.
Στη συνέχεια, ο κ. Προύντζος αναφέρθηκε στα έργα που έγιναν στη Λευκωσία, σημειώνοντας πως από το 2007 έγιναν αρκετά που υπερβαίνουν τα 200 εκ. ευρώ και ο βασικός άξονάς τους είναι η βιώσιμη κινητικότητα. «Ο Δήμος Λευκωσίας είναι ο τελευταίος στην Κύπρο που μπορεί να κατηγορηθεί για τη δέσμευσή του για τη βιώσιμη κινητικότητα. Μόλις πρόσφατα υποβάλαμε μία φιλόδοξη πρόταση για την ενίσχυση των ποδηλατοδιαδρομών. Επίσης έχουμε 20 εκ. ευρώ που προγραμματίζουμε να ξοδέψουμε τα επόμενα χρόνια για ενίσχυση του Πεδιαίου».
Συνεχίζοντας, ο κ. Προύντζος υπέδειξε πως η Κύπρος είναι η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που διαθέτει μέσα μαζικής μεταφοράς εκτός πόλεως και σημείωσε πως η Κυβέρνηση, από το 2010 εφάρμοσε το νέο σύστημα λεωφορείων και το δημόσιο ξόδεψε πάνω από 1,5 δις ευρώ. Αναφερόμενος στην ανάπλαση της λεωφόρου Μακαρίου, ο δήμαρχος Λευκωσίας σημείωσε πως «η Μακαρίου δεν ήταν ένα έργο μόνο του. Μετά τις εκλογές έφεραν στο δήμαρχο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας. Είναι μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που έχει πολλές προϋποθέσεις να δουλέψει. Αν κάποιος θεωρεί ότι η βιώσιμη κινητικότητα αφορά τα 700 μέτρα της βόρειας Μακαρίου, λανθάνεται. Υπάρχουν διάφορα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Ο δήμος κρεμμάστηκε από τα τέλια για να εφαρμόσει τη βιώσιμη κινητικότητα».
Ο κ. Προύντζος, στην τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στο θέμα του ανοίγματος της Μακαρίου, σημειώνοντας πως είχε απασχολήσει και τον προεκλογικό και σημείωσε πως όταν ανέλαβε τη δημαρχία, έγινε έρευνα για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που έδειξε πως αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για την κάθοδο των πολιτών στο κέντρο. «Δεν είναι ο μόνος λόγος, δεν είναι και ο βασικός λόγος. Υπάρχουν θετικές εξελίξεις στο κέντρο. Οι άξονες για τη βελτίωση του εμπορικού κέντρου είναι τα κίνητρα, τα αντικίνητρα, η προσέλκυση στρατηγικών αναπτύξεων. Πρέπει να υπάρχει προσιτή κατοικία στο κέντρο. Η Μακαρίου θα έχει νέα διαδρομή στο χρόνο και δεν μπορεί μόνο η επισκεψιμότητα να την καλύψει».
Ο δήμαρχος Λευκωσίας επεσήμανε ότι για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα θα πρέπει να αυξηθούν οι κάτοικοι στο κέντρο της πόλης. «Δεν πρέπει να ανοίξουμε νέες οικιστικές ζώνες στα ανάθεμα. Κουντούμε συνεχώς την πόλη προς τα έξω. Η Μακαρίου είναι το σύμπτωμα, δεν είναι ο καρκίνος. Με το να εφαρμοστεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, δεν θα λύσει τα προβλήματα που υπάρχουν στην πόλη. Ξέρουμε τι χρειάζεται η πόλη και δεν εξαρτάται από εμάς. Έπρεπε να ξεκινήσει η συζήτηση».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αμφίδρομη κυκλοφορία οχημάτων στη Μακαρίου ζητούν μικρές επιχειρήσεις και κάτοικοι
Το παρασκήνιο της απόφασης και το ζήτημα με τις χορηγίες
Αναφερόμενο στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για άνοιγμα της Μακαρίου, ο Χαράλαμπος Προύντζος επεσήμανε ότι «πήγε πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο, υπήρχε η άποψη να ανοίξει η Μακαρίου και η άποψη να μείνουμε στις υφιστάμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Έπρεπε να εξετάσουμε τα μέτρα στη νότια Μακαρίου. Πειστήκαμε πως η ροή καθόδου με τις δύο λωρίδες είναι θεμιτή εξέλιξη, επειδή αφαίρεσε ένα μεγάλο εύρος από τη λεωφόρο Λεμεσού. Μετά είδαμε Καλλιπόλεως και βόρεια Μακαρίου. Για τη βόρεια Μακαρίου, η θέση της ομάδας που υλοποίησε τις μελέτες ήταν συνεπείς, ότι έγιναν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που δυνάμει αυτών ολοκληρώθηκε το έργο».
Στη συνέχεια, υπέδειξε ότι η απόφαση για να αλλάξει η κατάσταση στη Μακαρίου είναι πολιτική, που βασίστηκε σε τρεις παράγοντες. Όπως εξήγησε:
-ο πρώτος παράγοντας ήταν ότι αξιολογήθηκε πως υπάρχει πρόβλημα συνδεσιμότητας σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως Αγίου Παύλου και Αγίου Δομετίου που η έξοδός τους προς τη Λευκωσία γίνεται από άλλους δρόμους.
-ο δεύτερος ότι υπάρχει η άποψη ότι υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας στη Μακαρίου
-ο τρίτος παράγοντας ήταν ότι θα πρέπει η απόφαση να ληφθεί έγκαιρα, ώστε να δοθεί ο χρόνος, μαζί με άλλα κίνητρα, να μπορέσει να ανακάμψει βελτιωτικά το κέντρο της πόλης.
«Αυτή ήταν η βάση. Η δική μου πρόταση που δεν υπερψηφίστηκε, αφορούσε άνοιγμα στις 9:00 το πρωί και κλείσιμο στις 6-7 το απόγευμα και μόνο μία πάροδο. Ο λόγος που κατέθεσα την πρόταση ήθελα να δοθεί προτεραιότητα στο Pame Express. Επίσης, παρέμεινα συνεπής στην προεκλογική μου θέση ότι οι αποφάσεις προωθούνται στο φορέα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και ήταν και το θέμα των χρηματοδοτών».
Αναφερόμενος στο θέμα των χρηματοδοτήσεων, ο κ. Προύντζος σημείωσε πως οι χορηγοί δεν έδωσαν λεφτά μόνο για το κλείσιμο, αλλά και τις αλλαγές στα πεζοδρόμια, την προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία, η νότια Μακαρίου παραμένει ανοιχτή, η φύτευση παραμένει, οι πάροδοι στις πλατείες παραμένουν.
«Από τη στιγμή που ανοίγει η Μακαρίου για ιδιωτικά οχήματα, δεν είναι σε προτεραιότητα τα ΜΜΜ, όμως όλα τα άλλα μέτρα παραμένουν αναλλοίωτα με βάση την απόφαση. Για τη χρηματοδότηση, για θέμα σεβασμού στην υλοποίηση να περιμένουμε τους χρηματοδότες. Ο ΔΗΣΥ είπε αν υπάρχει θέμα, να επανέλθει στο Δημοτικό Συμβούλιο και να αξιολογηθούν οι καταστάσεις».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απαντά ο Προύντζος για τη διαφωνία του με το άνοιγμα της Μακαρίου-«Προσπάθησα να καταθέσω γεφυρωτική πρόταση»
Η τοποθέτηση του αντιδημάρχου Λευκωσίας
Στη δική του τοποθέτηση, ο αντιδήμαρχος Λευκωσίας, Χρύσανθος Φάκας, επεσήμανε πως «θέλουμε τη στήριξη του κράτους και των θεσμών για να ενισχύσουν το εμπορικό κέντρο. Έχει αναβαθμίσει ένα εμπορικό κέντρο ο δήμος Λευκωσίας. Το 2012 ήταν σε μαρασμό, τα καταστήματα ήταν άδεια και καταφέραμε να αλλάξουμε την κατάσταση. Το 2016 δώσαμε κίνητρα και τώρα οικοδομείται ένας ολόκληρος οργανισμός στο κέντρο της πόλης. Δεν είναι ο δήμος Λευκωσίας αυτός που θα κάνει τα πάντα για να σώσει το εμπορικό κέντρο μίας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας. Θέλει και την στήριξη του κράτους».
Αναφερόμενος στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο κ. Φάκας θέλησε να την αποχρωματίσει, επισημαίνοντας πως «ήταν μία απόφαση του μεγαλύτερου δήμου της Κύπρου και είναι ότι η διεύρυνση από Δευτέρα ως Παρασκευή, από το πρωί μέχρι το βράδυ και τα Σαββατοκύριακα να μείνουν οι υφιστάμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις».
Η θέση των Υπουργείων
Η Εύη Αναγιωτού, ανώτερη εκτελεστική μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, επεσήμανε πως «είχαμε αφουγκραστεί τις ανησυχίες του νυν και του προηγούμενου δημάρχου, του Δημοτικού Συμβουλίου, των δημοτών και έφταναν κοντά μας εναλλακτικά σενάρια για την κίνηση προς και από το κέντρο. Είχαμε αποφασίσει και είχαμε διεξάγει μελέτη με πέντε εναλλακτικά σενάρια, που ολοκληρώθηκε τέλη Απριλίου, αρχές Μαΐου. Το μηδενικό σενάρια είναι καλύτερο από όλα τα σενάρια αναφορικά με τις καθυστερήσεις».
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, Στάθης Κωνσταντινίδης, σημείωσε πως είναι σημαντικό το πώς θα επηρεαστεί η χρηματοδότηση του έργου. «Η απάντηση δεν είναι αν θα χάσουμε τα λεφτά ή όχι. Πρέπει να έχουμε μπροστά μας όλα τα δεδομένα, να γίνει αίτημα μπροστά μας και σε εκείνο το σημείο να έχουμε τα δεδομένα μπροστά μας και να γίνει αξιολόγηση. Θα εμπλακούν διάφοροι φορείς για να πουν την άποψή τους και να πουν πόσο επηρεάζονται οι δείκτες και θα μπορέσουμε να κάνουμε πρόταση αποκοπών. Αν αλλοιωθούν οι δείκτες θα υπάρχουν επιπτώσεις. Υπάρχει και ο παράγοντας της αξιοπιστίας μας που αν επηρεάζεται αρκετά το έργο, θα πληγεί. Δεν θα στείλουμε επιστολή, θα το αξιολογήσουμε εμείς στην Κύπρο και αν αποφασίσουμε ότι δεν επηρεάζεται το έργο, δεν θα στείλουμε επιστολή, αλλά δεν τελειώνει σε εμάς το θέμα. Η ΕΕ όποτε θέλει μπορεί να κάνει αξιολογήσεις μόνη της. Αν διαπιστωθεί ότι αλλοιώνεται το έργο, θα εμπλακεί η ΕΕ».
Σημειώνεται πως εκπρόσωπος της Αστυνομίας ανέφερε πως δεν είχαν λάβει κάποιοι αίτημα από το Δήμο Λευκωσίας για το συγκεκριμένο ζήτημα, με το δήμαρχο να αναφέρει πως τα πρακτικά της συνεδρίας αναμένεται να επικυρωθούν εντός των επόμενων ωρών.
Ο εκπρόσωπος του γραφείου της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο επεσήμανε πως «το θέμα της χρηματοδότησης, με βάση αυτά που έχουμε δει, η αλλαγή καθεστώτος στην κυκλοφορία, συνιστά ουσιαστική αλλαγή στο έργο και στους στόχους του. Εναπόκειται στις εθνικές αρχές να επιλέγουν, να υλοποιούν και να παρακολουθούν τα έργα, αλλά και η ΕΕ επεμβαίνει. Είμαστε σε επικοινωνία με την τοπική αρχή για να δούμε την πορεία υλοποίησης του έργου και αν πετυγχαίνεται η βιώσιμη κινητικότητα και το Φεβρουάριο θα έχουμε αποφάσεις».
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος του ΕΤΕΚ σημείωσε πως «είναι σε όλους μας κατανοητό ότι πρέπει να βελτιώσουμε την προσβασιμότητα στην πόλη. Εμείς ως επιμελητήριο λέμε ότι θα έπρεπε να προηγηθεί δομημένος διάλογος, ώστε να κάνουμε διάγνωση της κατάστασης για να δούμε τι θα γίνει. Έχει παρθεί απόφαση για τη Φανερωμένη. Εδώ και 15 χρόνια συζητούμε για την αδρανούσα γη. Γιατί δεν προχωρεί. Συζητούμε τα θέματα των ενοικίων ή των θέσμιων ενοικιαστών. Είναι κατανοητό ότι υπάρχει πρόβλημα και καλούμε όλους να κάτσουμε σε ένα τραπέζι ώστε ο στόχος που είναι κοινός για όλους, που είναι η αύξηση της κινητικότητας, να αποφασίσουμε στοχευμένα ένα πλάνο. Τέτοιες ενέργειες και εισηγήσεις υπάρχουν πολλές. Πρέπει να συμμετάσχει το κράτος. Δεν μπορεί να περιμένει από το δήμο να λύσει τα προβλήματά του».
Η συζήτηση αναμένεται να συνεχιστεί στις 12 Ιουνίου.